urpiainen kirjoitti: ↑08.12.2020 13:25
Mutta vielä kiinnostaa tuo Vagabondon kitkarengasmissio. Oikeastaan ainoa hänen esittämänsä argumentti kitkojen valinnan puolesta oli jonkinlainen kollektivistinen pointti siitä, että nastat kuluttavat niin paljon tienpintoja, että on "soveliasta" valita kitkat. Tää on minusta vähän epätyypillistä Vagikselle.
Joo. Yksityisautoilu on vaan lähellä mun sydäntä ja tää vaikuttaa tiestön kuntoon. Tää on niin poikkeuksellinen asia, että mä jopa kannatan haittaveroa ohjaamaan yksilöitä yhteiskunnan kannalta järkevään ratkaisuun. Vesistönsuojelu on sitten se toinen asia, missä toivoisin tiukempaa otetta valtiolta vallankin maa- ja metsätalouden suuntaan.
Mä itse siirryin aikanaan kitkoihin, kun piti/halusin mennä keskieurooppaan talvella omalla autolla. Totesin että niillä on oikeastaan aika mukava ajella. Sen jälkeen en ole nastarenkaita ostanut, mutta muutamat tulleet auton vaihdon seurauksena. Aina harmittanut se nastojen ropina, eikä ne antaneet oikein mitään etua, niin yhden talven jälkeen sitten laittanut taas kitkoja alle. Mutta yksilön kannalta tuo ropina lienee ainoa nastarenkaan haitta. Kitkarengas sitten mahdollistaa talvikurvailut eurooppaan ja talviliukkailla voi liutella autoa surutta, kun ei tarvi olla nastoista huolissaan. Käytön kannalta renkaalla ei mun mielestä ole suurtakaan eroa. Paljon puhuttuun pitoon jääolosuhteissa kun renkaan ikä vaikuttaa enemmän kuin renkaan tyyppi. Kulunut nasta on liukkaampi kuin uusi kitka.
Jos nastarengas ei kuluttaisi tietä kymmenen kertaa enemmän kuin kitkarengas, niin sehän olisi ihan sama millä ihmiset ajelee. Vallankin kun eteläsuomen päätiet suolataan sulaksi joka tapauksessa tällä kulumalla on iso merkitys kun ei ole suojaavaa jääkerrosta tien pinnassa. Koska nastarenkaan on ongelma lähinnä yhteiskunnalle, tulisikin ihmisiä ohjata kitkarenkaisiin laittamalla nastarenkaat verolle, josta saadun tuoton voisi ohjata teiden kunnostamiseen. Tarkemmin sanottuna vielä pinnoitteiden uusimiseen. Tällä hetkellä rahathan ei riitä vaan tiestöstä syntyy koko ajan lisää korjausvelkaa. Mä oletan, että 25-50 per rengas riittäisi ohjaamaan ihmisiä ilman että aiheuttaisi taloudellista estettä niille ketkä nastaa oikeasti kokevat tarvitsevansa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.