Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut

Kattoluukku autossa?

Pitää olla
3
27%
Samantekevää
3
27%
Kiitos ei
5
45%
 
Ääniä yhteensä: 11

Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Isin autoissa, paitsi viimeisessä, on ollut kattoluukku. Sellaista halpis-jälkiasennusmallia, joita ei saa kokonaan auki jos ei irrota kokonaan ja vuotivatkin perkele.

Mulla on omassa autossa nyt semmonen sähkötoiminen luukku, jonka saa ihan kokonaan auki nappia painamalla. Sen alla käsin avattava aurinkosuoja. Minusta se on suhteellisen kiva kauniilla kesäsäällä ja hitaasti ajettaessa. Ei kuitenkaan mikään välttämätön. Sitten tuostakin talvella alkoi tippua sulavaa vettä niskaan. Ja hiljan meinasin unohtaa sen yöksi auki, onneksi heräsin ukkossateen alkuun.

Tykästelettekö kattoluukkua autossa?

Edit: Itse ruksasin "Pitää olla", vaikka tuohon kuuluisi "Parempi niin".
Minusta jos valinnanvaraa on, niin mieluummin kattoluukulla, siitä saa vähän leikisti avoautofiilistä ikkunat auki pitäessä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

En oikein hiffaa, että miksi, kun automaatti-ilmastointi on olemassa. Toki luukku voisi säästää kesällä bensaa, kun ilmastointi syö sitä jotain 0,5 litraa enemmän satasella, mutta kuitenkin.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Normaalia kattoluukkua en halua autooni. Saati sitten kokonaan lasista kattoa.
Ehkä semmonen kattoluukku, jossa on aurinkopaneli. Ja siitä saatavalla virralla tuulettaa aurinkoon jätettyä autoa. Kunnon auringonpaisteella paikallaan olevan auton sisälämpötila muistaakseni alenee kymmeniä asteitä, toki voin muistaa väärinkin... paljon kuitenkin viileni.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ilmastoinnin kattoluukku tai avoimet ikkunatkin toki mitätöi. Eikä sitä läpeä kovaa ajettaessa pitkään viitsi auki pitää. Mutta pikkuteillä hissukseen ajettaessa se luukku aukiolevien ikkunoiden kanssa antaa sellaista suoran kosketuksen tuntoa ympäristöön, vaikkei toki avoautoa vastaakaan.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja huima »

Totta kai pitää olla.

Miten muute tähystetään lähestyvää ilmavaaraa ja tuhotaan vihollishävittäjien hyökkäykset?
Fcuk

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Mä tykkään jos katon saa auki, mökkitiellä varsinkin se lintujen viserrys on ihanaa kuunneltavaa. Siinä tekee mieli ajella ees taas.
Nehemiah James

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

Fcuk kirjoitti:Mä tykkään jos katon saa auki, mökkitiellä varsinkin se lintujen viserrys on ihanaa kuunneltavaa. Siinä tekee mieli ajella ees taas.
Sinä senkin fossiilisten polttoaineiden väärinkäyttäjä!!!! Munamankelin kyydissä ne linnut visertää kahta kauniimmin!
Manaaja

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Riemumieli kirjoitti:En oikein hiffaa, että miksi, kun automaatti-ilmastointi on olemassa. Toki luukku voisi säästää kesällä bensaa, kun ilmastointi syö sitä jotain 0,5 litraa enemmän satasella, mutta kuitenkin.
Nykyajan autojen ilmastoinnit ovat niin tehokkaita hyötysuhteeltaan, että pienikin ilmanvastuskertoimen kasvattaminen esimerkiksi ikkunoita auki pitämällä hiemankaan suuremmassa nopeudessa kasvattaa polttoaineenkulutusta enemmän kuin ilmastoinnin käyttö. Muistaakseni mm. Mythbustersit testasivat tätä asiaa ja ero oli jopa yllättävän suuri jo jossain 80km/h nopeudessa ilmastoinnin eduksi, vaikka autoina oli suhteessa jo valmiiksi kovin epäaerodynaamiset maasturit.

Kattoluukku on "ihan jees" ja tuo pientä rampaa avoautoilutunnelmaa umpikorisiinkin, mutta ei missään nimessä korvaa aitoa asiaa. Optimi olisikin kokonaan konttiin taittuva kovakatto tyyliin MB SL/SLK, tai edes Kyrvettenomainen kokonaan irroitettava targapala.

Enemmän iloa olen huomannut olevan siitä, että auton kaikki ikkunat saa kauko-ohjaimella avattua tai suljettua napinpainalluksella. On helppo jättää aurinkoisella kelillä kaikki ikkunat sopivasti vähän raolleen ja jo kauempaa autoa lähestyessä avata kaikki lasit hetkeksi täysin samalla kun esimerkiksi pakkaa ostoksia autoon, niin auto ehtii tuulettua mukavan tehokkaasti jo muutamassa kymmenessä sekunnissa jos vähääkään ilma liikkuu.
Avatar
sinsin
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 22.05.2009 14:31

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja sinsin »

Kattoluukku on ihana, targa parempi. Kattoluukku on auki hiljakseen ajellessa, kun haluaa kuulostella luonnon ääniä tai muuten vaan nautiskella. Tai jos joutuu odottelemaan pysäköidyssä autossa. Lasinen kattoluukku on kiva, antaa lisää valoa ja avaruutta ohjaamoon vaikka kiinniollessakin, sen saa kyllä piiloon pimeällä ajellessa kun ylimääräiset valot näkökentässä vaan häiritsee. Kun kattoluukun laittaa kallistusasentoon eikä auki, saa ilman vaihtumaan kivasti. Tietysti ilmastointi ajaa saman asian kovemmissa nopeuksissa.
Yönmustaritari

Re: Tuleeko autossa olla kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Gat kirjoitti:Isin autoissa, paitsi viimeisessä, on ollut kattoluukku. Sellaista halpis-jälkiasennusmallia, joita ei saa kokonaan auki jos ei irrota kokonaan ja vuotivatkin perkele.

Mulla on omassa autossa nyt semmonen sähkötoiminen luukku, jonka saa ihan kokonaan auki nappia painamalla. Sen alla käsin avattava aurinkosuoja. Minusta se on suhteellisen kiva kauniilla kesäsäällä ja hitaasti ajettaessa. Ei kuitenkaan mikään välttämätön. Sitten tuostakin talvella alkoi tippua sulavaa vettä niskaan. Ja hiljan meinasin unohtaa sen yöksi auki, onneksi heräsin ukkossateen alkuun.

Tykästelettekö kattoluukkua autossa?

Edit: Itse ruksasin "Pitää olla", vaikka tuohon kuuluisi "Parempi niin".
Minusta jos valinnanvaraa on, niin mieluummin kattoluukulla, siitä saa vähän leikisti avoautofiilistä ikkunat auki pitäessä.
Onnistuuko paneminen autossa ilman kattoluukkua? Jos ei niin "pitää olla"
Vastaa Viestiin