Tulpattoman mopon polkeminen

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Yönmustaritari

Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Olin kovasti työntämässä tätä Erotiikka osastolle. Mitäs äijät tekee, kun alkaa hiusraja nousemaan, suihku on heikko eikä aamuisin juurikaan ylikorkostuneen vatsan lisäksi muita pullotuksia keskivartalon lähellä esiinny?

No kun meikälläisellä jäi autonhankinnan jälkeen navettaan seisomaan tällainen vanha uskollinen suzuki PV. Ei kuvan osoittama mutta vastaava liki vastaava kuntoinen.

Kuva

Nyt sitten vanhoilla päivilläni kyyditsin sen pääkaupunkiseudulle remontoitavaksi. Itse ajokuntoon saattaminen tarkoitti käytännössä oikeansortin 6V polttimoiden etsimistä.

Sitten tietenkin kilpiin laittaminen eikä siinä nyt tarvinnutkaan muuta kuin pinota euroja katsastuskonttorin tiskiin. Koska oli otettu pois kilvistä niin nyt rekisteröintikatsastuksessa lähinnä käänneltiin ja ravisteltiin runkoa ja oltiin ottavinaan jokin haamumitta etuakselista taka-akseliin. Lopuksi kysyttiin, että toimiiko valot ja kyllähän siihen vastattiin, että TOTA-Kai!1.

Läpi meni ja eikun ajelemaan uusissa kilvissä. Katsastuskonttorilta työpaja-alueelle on kuitenki vastassa sen verta iso nousu, että olin pakotettu alka harkitsemaan pientä maksimi vääntömomentin ja kierrosalueen nostamista. Eikä sillä, että aika ehkä vähän oli kullannut muistoja kun alkoi selkäkipuja ilmenemään 1.5h matkassa välillä eksyen välillä espoo-vantaa.

Jatkotoimenpiteinä suunnittelulle ja öisille unille löytyi onnekkaasti samoilta kyliltä tasan yhtä kauan seissyt suzuki RM 80 crossin lohkot ja sylinteri mäntineen ilman renkaita.

Kuva napsaistu netistä kuvaamaan vain koneen yhtäläisyyttä PV:n oman 50cc koneen kanssa.
Kuva

Eroina näillä kahdella on kuitenkin se, että RM80-82, joka on viimeinen ilmajäähdytteinen malli on muutettu vihdoin tuo pakokanavan viistoudesta tulevat häviöt. Alla kuvat.

Kuva

Kuva

Mikäli rykäsen tuon RM80-82 koneen kiinni joudun joko taiteilemaan joko pakoputken kanssa tai koko rungon kanssa. Alkuperäinen vanha versio kun kääntää tuon pakokanavan vinoon runkorakenteen vuoksi ja suoran pakokanavan vuoksi ei tuppaa -82 malli sopivan ilman rälläkkää.

Projektiin tuli hommattua myös ylimääräinen vuoden -79 RM80 sylinterin, jonka toivoin käyvän -82 lohkoihin mutta toisin kävi. Koko -82 kone on niin erilainen noiden vanhempien kanssa ettei mitään toivoa tai järkeä, edes kovalla tuunaamisella. -82 sylinterin ja lohkojen huuhtelukanavat on niin paljon isommat -79 verrattuna, että edes sylinterin ulkoreunat eivät peitä niit' paikoilleen asetettaessa. Käsittäisin, että -82 on siirtymävaihe vesijäähdytteiseen tehokkaampaan malliin, jossa on joitain sen ratkaisuja otettu jo etukäteen käyttöön.

Kokeiluluontoisena hommana aion ensin kokeilla suoraan -79 RM80 sylinterin sijoittamista alkuperäisiin PV:n lohkoihin. Monet sanovat, että koneissa olisi eri iskunpituudet ettei kävisi yksiin mutta faktatietoa ei tähän mennessä ole vielä saatu kaivettua esiin. Etuna PV alakertaa käytettäessä olisi, että saisi edes jonkinlaiset valot ajoon alkuperäisillä sähköillä. Crossin koneessa kun ei valolähtöjä, joten se pitäisi miettiä joko taskulampuin muiden sähköosamuutoksin. Haittapuolelle jäisi heikommat kuluvat osat ja tyytyminen edelleen neljään vaihteeseen.

-82 koneeseen on kuitenkin hommattuna kakki sähköjä ja pakoputkia myöten, joten kiinnihän se on ainakin jossain vaiheessa laitettava. Kipinätkin tuli otettua, joten usko toimintaan on vahva.

Miksi tästä projektista näin iso haloo? Vanha uskollinen suzuki pv oli aikanaan virittäjien suosikki ja jota ei enää tuppaa olevan paljoa saatavilla. Sikälimikäli myös RM80 ilmajäähdytteisen moottorin osat ovat nykyisin niin kiven alla ettei niiden perään pääse, kuin suhteilla.

Suunnitelmana on ensin saada jompikumpi moottori pelaamaan niin, että ainakin luvatut 14.5hp saataisiin tuohon 63kg runkoon. Tämän painoisten rakkineiden keventäminen taitaa lähteä tässä tapauksessa kuskin vatsasta ja istuinalustasta.

Sen jälkeen voinen alkaa tarkastelemaan mahdollisuutta katsastukseen tieliikennettä varten.......ans kattoo ny sano. Projekti etenee hitaasti mutta rakentelun edetessä täytyy lisätä daattaa tännekin.

Hyödyllisiä linkkejä iaheen pariin:
-suzukipyörät
http://www.suzukicycles.org/RM-RMX-seri ... l~isoraami
-MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
http://www.mmaf.fi/forum/
-muita kaheleita
http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... &p=3409192
http://www.pv-foorumi.org/

EDIT:
Manuskat:
http://www.geocities.jp/coolepo/histry/ ... anual1.htm
http://www.geocities.jp/coolepo/histry/ ... anual2.htm

Onko taas yksinpuhelun aika vai millä te hoidatte sisällänne kasvavanpikkupojan rakenteluinnon tai sitten vain hiusrajan nousun pukatessa päälle?
Viimeksi muokannut Yönmustaritari, 31.01.2010 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manaaja

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

:think: :doh: :roll: :paavi: :yo: :rofl: :lollero:
RP

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja RP »

Olen vieläkin katkera kun en saanut PV:tä. Jonkin hiton hurisevan Hondan olisin saanut. Nouvay, se ei ollu cool.
Manaaja

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mulla ei ollu kumpaakaan, mutta nimenomaan Hondan oisin halunnu. Siinä oli enemmän vääntöä, eikä se kuulostanu ampiaisenpierulta niinku PV. Toki PV:t oli potentiaalisempia virikohteita.
Yönmustaritari

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Manaaja kirjoitti:Mulla ei ollu kumpaakaan, mutta nimenomaan Hondan oisin halunnu. Siinä oli enemmän vääntöä, eikä se kuulostanu ampiaisenpierulta niinku PV. Toki PV:t oli potentiaalisempia virikohteita.
No just. Hondamiehet olivat juuri niitä ketkä siivosi partakoneilla sekä nenänlausensa että persereikänsä lähiympäristön. Itseään kunnioittavat antoivat amisviiksiensä kasvaa.

Vahva alakerta, joka periytyy RM-crossista on otollinen viritysalusta.

Ja notta se on kaksi tahtia tai ei tahtia lainkaan.
Manaaja

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Yönmustaritari kirjoitti:Ja notta se on kaksi tahtia tai ei tahtia lainkaan.
Se mikä kelpaa Trabantille ja Wartburgille, kelpaa myös Yönmustaritarille.
Yönmustaritari

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Manaaja kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:Ja notta se on kaksi tahtia tai ei tahtia lainkaan.
Se mikä kelpaa Trabantille ja Wartburgille, kelpaa myös Yönmustaritarille.
Eipäs käydä morkkimaan. On se kelvannut kokolailla monelle muullekin valmistajalle, joka jos jonkin sortin ajettavaa tai työnnettävää rakkinetta valmistaa.

Huomiosi on sinänsä ymmärrettävä, koska olisi varmasti on mukavempi hoitaa moottorin viritys helpommalla kun 2-tahdissa on melkoisesti huomioitavia seikkoja koko matkan aina ilman sisäänmenosta äänenvaimentimeen asti. Eipä siinä, että RM-mallin kanavistot ovat jo valmiiksi niin hirviömäiset notta tokkopa ainakaan ensi alkuun tulee niihin pientä hifistelyä enempää koskettua.
Manaaja

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Yönmustaritari kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:Ja notta se on kaksi tahtia tai ei tahtia lainkaan.
Se mikä kelpaa Trabantille ja Wartburgille, kelpaa myös Yönmustaritarille.
Eipäs käydä morkkimaan. On se kelvannut kokolailla monelle muullekin valmistajalle, joka jos jonkin sortin ajettavaa tai työnnettävää rakkinetta valmistaa.
Joo, ruohonleikkuri, lumilinko tai Suzuki PV. Ei noita maatalouskoneita helposti erota.
Yönmustaritari

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Manaaja kirjoitti: Joo, ruohonleikkuri, lumilinko tai Suzuki PV. Ei noita maatalouskoneita helposti erota.
Tietty. Minkäs muun maalaispojalle edes olettaisi kelpaavan, kuin luotettavan työkoneen, jolla ei moottorijarrutus ole suotavaa.

Näissä hommissa ei nelitahti-tinttitukka-honda-homoilulla pitkälle pötkitä.

EDIT: Jos säännöt muttuisi myös 2T-koneilla tuonne 80cc tienoille voisi näihinkin osallistua. http://www.mopogp.com/
Manaaja

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Miten sä oot muuten sillä vajaamoottorisella alipikkulohko-nelitahtisellas pärjänny? Oon ollu vähän huolissani susta kun on ollu näitä kinoksia ja kaikkea, että jaksaako niillä kuudella ahtamattomalla sylinterillä oikeasti vääntää tietään puuterlumen lävitse?
Yönmustaritari

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Manaaja kirjoitti:^ Miten sä oot muuten sillä vajaamoottorisella alipikkulohko-nelitahtisellas pärjänny? Oon ollu vähän huolissani susta kun on ollu näitä kinoksia ja kaikkea, että jaksaako niillä kuudella ahtamattomalla sylinterillä oikeasti vääntää tietään puuterlumen lävitse?
Vaikkakin tänä talvena on nuoruudessa pellolle rutatut datsunit maksaneet itsensä kyllä takaisin niin silti osa talven ajomatkoista on kieltämättä mennyt hinausauton lavalla. Näistä nyt kaikki on johtunut lähinnä kuusimukisen käyntihäiriöistä eikä omista tai muiden ajovirheistä.

Kyllä se rapa ja nastat lentää jos vain saa aamupakkasilla kiukaan käyntiin ja puskettua alkuvallien läpi auratulle tielle. Osa mopoprojektin kestosuunnitelmaa onkin, että valmistumisen jälkeen vedän kypärän päähän ja ajan tuosta lämmitystolpasta tuon semi-kevyen nelipyörän halkopinoa päin.
Yönmustaritari

Re: Tulpattoman mopon polkeminen

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Se olisi kuusilovinen isolohko(82.97cc) kiinnitettynä suzukin PV:n runkoon. Näyttää ja tuntuu hyvältä vaikka iskunpituudet ei -82 ja -79 osien kesken aivan tunnu täsmäävän.

Vedot tehty siis tällä hetkellä RM80 -82 moottorin alakerralla, -79 sylinterillä, moposportin tarvikemäntä sopivasti viilailtuna, Mikun VM26 kaasuttimella ja mopon alkuperäisellä verrattain pahasti kuristavalla pakoputkella. Tähän lisätään vielä loppukesää kohden alkuperäinen RM80-82 sylinteri ja kunnon pakoputki. Ilman vaimenninta tiätty.

Mielellään niin mielellään sitä yrittäisi saada moisen virityksen rekisteriin kevytmoottoripyöränä mutta taitaa olla melkoinen souvi se. Toisaalta tietoa moisesta jos yrittää etsiä niin ei paljon muuta saa, kuin kommentit "mitä järkee, osta piikki" varustettuna silakan hajuisella testosteronisormella.


En ole ihan varma mistä pitäisi moisessa alkaa.Pitääkö muutoskatsastaa vai lähteä tyyppihyväksyttämään ja rekistöimään omavalmisteena tai piensarjatuotantona? Pitäisikö lähteä muutetun rungon tyyppihyväksynnässä vai pitääkö hyväksyntää hakea vasta koko masiinalle. Notta etteikö riittävästi pulmaa toisi jarrut ja valot, joista tällä hetkellä ensimmäiset ovat liian heikkotehoiset ja jälkimmäiset pitää keksiä crossi-koneeseen kokonaan tyhjästä niin mahdollinen päästövaatimuskohta vasta pään pistääkin pyörälle.

pörrrrr......blrrrrrrrr...Tää pykäläviidakko on vähintäänkin jonkinmoinen. Tarviin apua katsastusinsinöörilta tmv. tai sitten pitää vaan alkaa poraamaan tuolla mmaf:n sivuilla.

http://www.mmaf.fi

Sielläkin varmaan nauraa pihalle moiset moponvirittäjät. Piru. Omaako kukaan suurempaa viisautta näissä rakenteluasioissa ettei tämä tyssää heti alkuunsa?
Vastaa Viestiin