Arkielämän MacGyverismit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
WanhaPervo

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Kuva
nokkaelain

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Pienen ikäni olen tehnyt epämääräisiä virityksiä, esim: Aivan kersana tein huoneeni oveen magneettikytkimen, joka oli kytketty radioon.

Edellisiin silmälaseihini veistelin sellaisella MacGyver-linkkarilla linssin vanhemmista laseista, koska se oli sopivampi voimakkuudeltaan. Lopputulos oli sen verran hyvä, että joissakin virittelyrajoitteellisemmissa perheenjäsenissä tuo herätti ihmetteleyä, onko se muka mahdollista.
AarneAnkka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ei tää nyt varsinaisesti MacGyverismi ole, mutta eilen iltapäivällä kyllästyin odottamaan sähkömies-tuttavaani (olin odottanut jo kuukausia) joten päätinkin asentaa makuuhuoneeni kattolampun seinäkatkaisimen tilalle himmentimen ihan itse.

Ja se olikin ihan helppoa. Jee, mä oon sähkömies! :mrgreen:
Faghag

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Harrastan jatkuvasti seksiä McGyverin näköisen miehen kanssa, joka näprää vekottimiani jumalaisesti ja keksii niille jatkuvasti uusia väristelyn aiheita. Lasketaanko tämä mukaan?
Bliss

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Wanhan romukunnossa olleen auton tyhjentyneen kytkinnestesäiliön sisältö korvattu appelsiinimehulla oikan litkun puutteessa :)
Tapahtui n. vuonna -90.
Ja muuten... toimi loistavasti puolitoista vuotta tuon appelsiinimehun jälkeenkin!!
AarneAnkka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Kyllästyin autoni liukkaaseen rattiin joten ostin Sittarista tennismailojen kahvoihin tarkoitettua kumista otteennihkeytysnauhaa, jota aion lähitulevaisuudessa teipata rattiin. Raportoin sitten täällä kuinka täydellinen fiasko se teNpaus olikaan.
AarneAnkka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

No ni, ratti on nyt teipattu nihkeällä tennismailan kahvanauhalla. Ote ratista on pitävä, ou jee, mutta saa nähdä kauanko nauhan kiinnitys kestää. Nauhassa ei ole liimaa kuin päissä, ja muilta osin kiinnitys luottaa nauhan kitkaan. Mutta ihan hyvin tuntui pysyvän lyhyen koeajokierroksen perusteella.
tuulenpuiska

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

Hajosi takista vetoketjun se mistä otetaan kiinni (kahva tms.). Iskin hakaneulan korvikkeeksi :P
1108

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja 1108 »

tuulenpuiska kirjoitti:Hajosi takista vetoketjun se mistä otetaan kiinni (kahva tms.). Iskin hakaneulan korvikkeeksi :P
Tarkoittanet HANTAAKIA.
AarneAnkka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

tuulenpuiska kirjoitti:Hajosi takista vetoketjun se mistä otetaan kiinni (kahva tms.). Iskin hakaneulan korvikkeeksi :P
Mie väänsin vastaavasti rautalangasta kiemuran jolla hantaaki pysyy kiinni vetimessä. Kun se alkuperäinen kiinnike joka sitä piteli katkesi. Tämä siis viime talvena.
AarneAnkka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Tällä hemmollahan on vaikka mitä ihme projekteja, esmes kaksivetoinen Tunturi Ukemi -polkupyörä:

http://personal.inet.fi/koti/harveli.hayrinen/rotot.htm
nojoojust

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Meidän auton moottoritilassa on mahdollisesti jopa enemmän nippusiteitä kuin muttereita. Toisaalta niitä oli kyllä harrastanut edellinenkin omistaja, me olemme lisänneet niitä max. 20 kpl. Hiirenloukkuja olen tehnyt kannellisista ämpäreistä, pieni reikä keskelle kantta ja ruokaa ämpäriin -menetelmällä. Kaapinovien kiinnipysymisen olen varmistanut ulospäin näkymättömällä pahvi-jeesusteippivirityksellä. Lähes kymmenen vuotta sitten olin se ensimmäinen lämmityspellettejä kissanhiekkana käyttänyt henkilö, sen jälkeen homma on yleistynyt niin paljon, että jotkut lemmikkieläinkaupatkin myyvät kyseisiä pellettejä. Ei tarvinnut kovin monelle mainita, että 20 kiloa pellettejä maksoi 20 mk, kun lähes identtisiä pellettejä kissanhiekkapakkauksessa sai hintaan 60 mk / 10 litraa, ja maatalousliikkeet saivat paljon uusia kaupunkilaisasiakkaita. Kissantikapuista sai oivallisen puutarhaletkukelan, kun ne tavalliset ovat liian pieniä jotta toisella letkulla jatketun letkun saisi kokonaisuudessaan kelattua. 10 tonnin tunkilla nostin talomme verantaa, niin että sain kivijalan päälle laudan, koska veranta oli hieman notkahtanut (hiukan kyllä säikäytti, kun se tiili joka oli tunkin ja maan välissä "räjähti" aikamoisella pamauksella, onneksi lauta oli jo paikoillaan...). Kuivakäymälän teimme Ikean muovisesta kansijakkarasta, tietokoneen tuulettimesta ja letkusta. Lasten kahluualtaasta tein kilpikonna-akvaarion, jossa kilpikonnat harrastivat "juoksumattoilua", sillä suodatin sai pyöreässä altaassa aikaan voimakkaan virran, ja siinä kilpikonnat harrastivat paikoillaan vastavirtaan uimista.

Tosiasiassa MacGyverismit taitavat saada jalansijaa vain joltain osin puutteellisessa ympäristössä. Esim. jos ei ole kunnon työkaluja, on pakko keksiä jotain vaihtoehtoja. Meidän tapauksessamme kyseessä on rahapula...

EDIT: typoja
Yönmustaritari

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

AarneAnkka kirjoitti:Tällä hemmollahan on vaikka mitä ihme projekteja, esmes kaksivetoinen Tunturi Ukemi -polkupyörä:

http://personal.inet.fi/koti/harveli.hayrinen/rotot.htm
Hillitön tyyppi. Musta tuli fani samantien.

Aivan siis mielettömän uskomattoman mielettömän uskomattoman kunnioitettavaa moinen keksiminen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Yönmustaritari kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:Tällä hemmollahan on vaikka mitä ihme projekteja, esmes kaksivetoinen Tunturi Ukemi -polkupyörä:
http://personal.inet.fi/koti/harveli.hayrinen/rotot.htm
Hillitön tyyppi. Musta tuli fani samantien.
Kova jätkä, kieltämättä. Olen myös fanittanut näitä hemmoja - http://www.saunalahti.fi/~vpv/saatajat/ - aika lailla siitä lähtien, kun näistä arkielämän macgyvereistä oli juttu jossain ylioppilaslehdessä tai vastaavassa pari vuotta sitten. Lieneekö Tampereen kityilijöissä klubin jäseniä - erityisesti, kun nimeävät erityistuntomerkikseen äng-äänteen korvaantumisen kovalla n-äänteellä? Tämä kun on toisinaan aika yleistä Kity-ruNkkarienkin keskuudessa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja annepa »

Itse en ole kovasti macgyvereillyt mutta se on näköjään geeneissä eli odottelen tässä ensimmäistä suurta ideaani.

Vanha pesukone irtisanoi sopimuksensa. Isä teki koneen rummusta grillin. Toimii.

Siskoni oli reissussa Baltiassa. Linja-auto, jolla kulkivat oli eräässä paikassa motitettu niin että eivät päässet pois. Autoja siirreltiin edestä mitä ihmellisimmin tavoin (koska autojen omistajat olivat toisaalla) mutta linja-auto kärsi silti vaurioita kun joutui ajamaan liian likeltä jotain korokkeita (jotka olivat siis kiinteitä). Vaurioista seurasi se, että kun viimein porukka pääsi matkaan bussillaan niin matka keskeytyi siihen että autosta kuului rysähdys jonka jälkeen alkoi kuulumaan raahautuva ääni. Bussi pysäytettiin ja tilanne tarkastettiin. Paljastui että akut olivat tippuneet maahan ja raahautuivat linja-auton alla tietä myöten. Siskoni vanhana macgyverinä korjasi tilanteen mustekaloilla, niillä kuminauhavenkuloilla joilla kiinnitetään tavaraa esim pyörän tarakkaan. Tällä kertaa vaan kiinnitettiin linja-auton akut auton rakenteisiin. Akkuja oli kaksi ja linja-auton akut ovat muuten vähän eri kaliiperia kuin hlöauton akku... Bussikuski oli tapahtuman aikana ihan neuvoton eikä osannut tehdä mitään. Tilanteen pelastaja oli siis siskoni, silloin 24v humanistiopiskelija....
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Elukka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Elukka »

annepa kirjoitti: Vanha pesukone irtisanoi sopimuksensa. Isä teki koneen rummusta grillin. Toimii.
Samoin kottikärrystä ja aitaverkosta kyhätty. :lol:
Kärryn pohjaan vaan vasaran ja sorkkaraudan kanssa pieni ilmarako ja verkonpala päälle ritiläksi.
Mulli75

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

AarneAnkka kirjoitti:Ei tää nyt varsinaisesti MacGyverismi ole, mutta eilen iltapäivällä kyllästyin odottamaan sähkömies-tuttavaani (olin odottanut jo kuukausia) joten päätinkin asentaa makuuhuoneeni kattolampun seinäkatkaisimen tilalle himmentimen ihan itse.

Ja se olikin ihan helppoa. Jee, mä oon sähkömies! :mrgreen:
Itsekin asensin kaukosäätimellä ohjattavan himmentimen.

Jos jotain vaikeampaa on niin kysyn neuvoa sähköasentajasukulaiseltani. Savun hävittyä tarkistan kytkennät uudelleen ja kampaan pystyyn nousseet hiukseni. :) No en nyt ihan kaikkea kuitenkaan tee itse.

Auton lasikuituisella lavakatteella olen myös laskenut mäkeä neljän kaverini kanssa. Ohjattavuus lähempänä nollaa mutta jännitystä sitäkin enemmän. Kun menee autolla rinteeseen niin pulkka on aina mukana vaikkei sitä aina huomaa.
Elukka

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Mulli75 kirjoitti:Auton lasikuituisella lavakatteella olen myös laskenut mäkeä neljän kaverini kanssa. Ohjattavuus lähempänä nollaa mutta jännitystä sitäkin enemmän. Kun menee autolla rinteeseen niin pulkka on aina mukana vaikkei sitä aina huomaa.
Minä innostuin tuossa männätalvena laskemaan mäkeä muoviin pakatuilla turvepaaleilla. :lol: Hyvin luistivat lumisessa mäessä. Kun laittoi kaksi paalia päällekkäin, sai vielä hyvät lennot lopuksi kun alempi paali töksähti pysähdyksiin ja ylempi luisui sen päältä.
ElanorRaven

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Tämä nyt ei ole niinkään macgyverismi, mutta varsin kätevä kodinratkaisu:

Kun kaikissa pyyhkeissä ei ole ripustuslenkkiä, niin irroittelin verhonnipsuja niistä osista, jotka pujotetaan verhokiskoon. Jäljelle jäi siis pelkkä nipsu metallisen lenkuran kera. Nämä sitten pujottelin sellaisiin perinteisiin avainrenkaisiin ja tsädäm! - pyyhkeet saa kätevästi ripusteltua naulakkoon!
Vastaa Viestiin