Arkielämän MacGyverismit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Herra Manala

Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Viime aikoina paljon ihmemiestä katsottuani olen alkanut kiinnittää paljon enemmän huomiota arkielämän MacGyverismeihin, eli epämääräisistä komponenteista rakennettaviin juttuihin, joiden käyttötarkoitus on yleensä jotain aivan muuta kuin mitä kuvittelisi.

Harrastatko sinä MacGyverismiä? Millaisia virityksiä olet viime aikoina rakentanut/fiksannut?

Itse olen viimeisen vuorokauden aikana rakentanut paperista ja maalarinteipistä maustesirottimen, sekä rakentanut pölynimurista ja korvakuulokkeista huippunopean astiankuivaustelineen.
1108

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Kyhäsin mikroauton tiilikärryn renkaista, moottorisahan kytkimestä, vesipumpun moottorista ja huonekaluputkesta. (huom. tällä kärryllä ei ollut osuutta erääseen kolariin)

Aikoinaan kyhättiin ehta aito kaukoohjattava pommi, sähkönalli, tentturouhetta ja vanha radioohjattava auto. Komiasti toimi!
SingleMalt

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Voisiko joku palstan elektroniikkanörteistä rakentaa minulle ovikellon, jonka saa soiman vain näppäilemällä oikean koodin numeronäppäimistölle?

Nykyinen ovikello lensi roskiin, kun vittuunnuin kerjäläisiin ja hihhuleihin.
Patz

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Patz »

SingleMalt kirjoitti:vittuunnuin kerjäläisiin
No saatana antaisit ni ei tartteis käydä joka ilta kerjäämässä oven takana! :mrgreen:
WanhaPervo

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Patz kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:vittuunnuin kerjäläisiin
No saatana antaisit ni ei tartteis käydä joka ilta kerjäämässä oven takana! :mrgreen:
Keppikerjäläinen?
Patz

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Patz »

WanhaPervo kirjoitti:
Patz kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:vittuunnuin kerjäläisiin
No saatana antaisit ni ei tartteis käydä joka ilta kerjäämässä oven takana! :mrgreen:
Keppikerjäläinen?
No nyt kyllä putosin :mrgreen:
SingleMalt

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Ei perkele. Duunikaverit vahtaa huuli pyöreenä, kun ukko putos lattialle. Huaah.. Paskahalvaus oli lähellä. :mrgreen:
Hebuli

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

SingleMalt kirjoitti:Voisiko joku palstan elektroniikkanörteistä rakentaa minulle ovikellon, jonka saa soiman vain näppäilemällä oikean koodin numeronäppäimistölle?

Nykyinen ovikello lensi roskiin, kun vittuunnuin kerjäläisiin ja hihhuleihin.
Poista ovikello kokonaan ja ilmoita kavereillesi että soittavat aina kun tulevat käymään. Pääset samalla TV-lupatarkastajista.
SingleMalt

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Hebuli kirjoitti:Poista ovikello kokonaan ja ilmoita kavereillesi että soittavat aina kun tulevat käymään. Pääset samalla TV-lupatarkastajista.
En mä niin tyhmä ole miltä kuulostan. Mä olen paljon tyhmempi.

Ovikello on poistettu jo 2 vuotta sitten ja juurikin esittämälläsi tavalla on toimittu siitä asti.
Mulli75

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

SingleMalt kirjoitti:
Hebuli kirjoitti:Poista ovikello kokonaan ja ilmoita kavereillesi että soittavat aina kun tulevat käymään. Pääset samalla TV-lupatarkastajista.
En mä niin tyhmä ole miltä kuulostan. Mä olen paljon tyhmempi.

Ovikello on poistettu jo 2 vuotta sitten ja juurikin esittämälläsi tavalla on toimittu siitä asti.
Nykypäivänähän on kerrostalojen ulko-ovessa näppäimistö, *simsalabim* jäät ulos tai pääset sisään oikealla koodilla.

Eikä ovikellojen turhia rimputtajia tule. Samalla tavalla toimin minäkin soitto kun kavereita tulee kylään vaikka tietäisivätkin koodin.
Patz

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Patz »

Mulli75 kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:
Hebuli kirjoitti:Poista ovikello kokonaan ja ilmoita kavereillesi että soittavat aina kun tulevat käymään. Pääset samalla TV-lupatarkastajista.
En mä niin tyhmä ole miltä kuulostan. Mä olen paljon tyhmempi.

Ovikello on poistettu jo 2 vuotta sitten ja juurikin esittämälläsi tavalla on toimittu siitä asti.
Nykypäivänähän on kerrostalojen ulko-ovessa näppäimistö, *simsalabim* jäät ulos tai pääset sisään oikealla koodilla.

Eikä ovikellojen turhia rimputtajia tule. Samalla tavalla toimin minäkin soitto kun kavereita tulee kylään vaikka tietäisivätkin koodin.
Eli tarjoamasi MacGyverismi on : muuta ovikoodilliseen taloon?
Mulli75

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Patz kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:
En mä niin tyhmä ole miltä kuulostan. Mä olen paljon tyhmempi.

Ovikello on poistettu jo 2 vuotta sitten ja juurikin esittämälläsi tavalla on toimittu siitä asti.
Nykypäivänähän on kerrostalojen ulko-ovessa näppäimistö, *simsalabim* jäät ulos tai pääset sisään oikealla koodilla.

Eikä ovikellojen turhia rimputtajia tule. Samalla tavalla toimin minäkin soitto kun kavereita tulee kylään vaikka tietäisivätkin koodin.
Eli tarjoamasi MacGyverismi on : muuta ovikoodilliseen taloon?
Sä et näköjään ole arkielämän McGyver kun lähdet ongelmaa pakoon ratkaisematta sitä. Ajattelitko tisseilläsi ? ;)

Ei ole kovin suuri investointi talonyhtiölle tuo ovikoodijärjestelmän hankinta. Tosin koodiakin pitää vaihtaa joskus.
Hebuli

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

SingleMalt kirjoitti:En mä niin tyhmä ole miltä kuulostan.
Niin tosiaan sanoitkin heittäneesi nykyisen ovikellon roskiin, tein väärän oletuksen että korvasit sen jollain toisella (?).
Patz

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Patz »

Mulli75 kirjoitti:Ajattelitko tisseilläsi ? ;)
Haistappa paska.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mulli75 kirjoitti:Ei ole kovin suuri investointi talonyhtiölle tuo ovikoodijärjestelmän hankinta. Tosin koodiakin pitää vaihtaa joskus.
Tämä ei ole macgyverismi. Yritäpä uudelleen.
Mulli75

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Lolita kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Ei ole kovin suuri investointi talonyhtiölle tuo ovikoodijärjestelmän hankinta. Tosin koodiakin pitää vaihtaa joskus.
Tämä ei ole macgyverismi. Yritäpä uudelleen.
No laitetaan sitten jotain.

Auton öljynsuodattimen irroitusta varten en ole ostanut ko. työkalua. Notkea nahkavyö jos on joutilas niin se toimii hyvin.

Sen kun laittaa tiukasti suodattimen ympäri niin sillä se irtoaa/saa kiristettyä hyvin.
hermine

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja hermine »

Seinään jeesusteipatusta verhonnipsuttimesta saa kätevän pyyheripustimen, jos naulan hakkaaminen on jostain syystä mahdotonta. Tarvittaessa myös naulakon voi korvata vaatetankoon narulla kiinnitetyillä nipsuttimilla tai rautalankakoukuilla. Kaverin kännisiivottua vessan lasinen peilitaso katkesi niin ettei enää ulottunut vanhoihin kiinnittimiinsä, joten väkersin siihen lämpömittarin ikkunaankiinnityskoukuista ja rautalangasta uudet.

Toi manalan astiankuivausteline olisi kyllä kiinnostavaa nähdä.

MacGyverismit muodostavat mielenkiintoisia perheiden sisäisiä korjauskulttuureja. Meidän isi on sairaanhoitaja, joten kaikista itse "parannelluista" vekottomista löytyy silkkiteippiä (kai tuolla on joku oikeakin nimi). Maalaiskaverin kotona taas oli mitä ihmeellisimpiä paalinaruvirityksiä (kuten lapsena apupyöristä, haravanpalasesta, kivestä ja paalinarusta rakentamamme perässävedettävä "lakaisukone". ei kuulemma toiminut).
Exsat

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Mä korjasin irronneen pöydänjalan sanomalehdestä repäisemälläni palasella. Tosin pysyi sillä vain päivän, liima olisi ollut ehkä tehokkaampaa, mutta ei sattunut olemaan hollilla. (Jalkaa kohdillaan pitävästä ruuvista oli siis mennyt kierteet, eikä se siksi pysynyt enää paikoillaan)
bedlam

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Olen korjannut joskus kitaran sinitarralla.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Tämä nyt ei ole varsinainen MacGyverismi (kai) mutta eräänlainen hassu oma oivallus kuitenkin..

Mulla sanoi televisio irti yhteistyösopmuksen ja uutta ei ollut varaa ostaa, kokeilin siinä sitten kaikenlaista, että miten saisi taas kuvan näkymään.. Lopulta keksin puhaltaa lujasti virtakytkimen taakse ja heti sen perään painaa kahta television alapaneelissa olevaa nappia yhtäaikaisesti ja nopeasti pohjaan ja avot, niin alkoi televisio taas esittää minulle viihdykettä.

Tuo televisio käynnistetään tänäkin päivänä samalla menetelmällä ja ei muuten käynnisty ilman puhaltamista ja oikeaa napin painallus yhdistelmää. Sopii tulla vaikka testaamaan. Minulla siis on puhallustelevisio.

On kai sitä ihan varmaan muutakin kaikkee hassuu mutta ah niin käytännöllistä kehitellyt mutta just nyt ei tule muka mieleen, palaan asiaan mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Gina

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Gina »

Auton irronnut sivuvilkku korjattu vessapaperilla.
Quarter

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Quarter »

korjattiin pikkupöhnässä semmonen iciwanha 70-luvun ruskee sähkögrilli pikkupikkupöhnässä.. se ajastinnuppi ei toiminu ni purettiin koko roska (tajuttiin ottaa virrat veke). Korjaukseen käytettiin klemmaria, mehupilliä ja teippiä. Grilli toimi ja saatiin sapuskat :) Grilli tosin on aina päällä kun sen kytkee pistorasiaan mutta toimii silti!
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Yleensä vihaan MacGyverismejä ja omia kyhäelmiä asioista jotka kaiken järjen mukaan kannattaisi tehdä kunnolla. Muistan kun purjevene hankittiinn sen kuntoon saattaminen oli yhtä tuskaa edellisen omistajan "omien ratkaisujen" takia. Ei venettä tiivistetä saniteettisilikonilla vaikka se olis kuin läpinäkyvää ja näin ollen "tahratonta". Eikä sähköpiuhoja niputeta ja merkata maalarinteipillä. Saatana. Koita nyt lukea 10v vanhaa näkymättömäksi haalistunutta tekstiä jostain repaileisestä maalarinteipinpalasista. (Virhekytkentä kun voi koitua kalliiksi) ... ja vittu veneessä ei käytetä ruostuvia ruuveja ja mahdolliset tutkamastot kiinnitetään kunnolla jotta niitä ei tarvitse jonkun saatanan vaijeri-letkupuristinviritelmän avulla tukea. :x

Mutta toki... arjen pienet oivallukset ovat lisämauste elämään. Heurekahetket jotenkin kruunaa päivän välillä. Itsekin olen pilttipurkista, paperista ja teipista valmistanut maustesirottimen, sellaisesta isosta 10kg kurkkupurkista syntyy rautalangan ja naulan avulla oiva kalansavustuspytty. Ja kun tähän kämpään muutin tajusin etteihän täällä ole vaatekomeroa saati kaappeja, eikä sellaista ollu varaa hankkia. En kuitenkaan halunnut säilyttää vaatteeni lattialla muuttolaatikoissa, joten kyhäsin muutamasta lankunpätkästä, ylimäräisista lattialistoista ja niitten laattikkojen pahvista tilapäisen vaatekaapin :D
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
muskotti
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 08.09.2005 17:46

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja muskotti »

Hieman off topic, mut mun micro(aaltouuni) sanoi taas itsensä irti, se on nyt palasina lattialla, katsoin johdot, mikään klipsi ei ole pois paikoiltaan, johdot ei oo sulaneita tms. Ei siis mitään näkyvää. Peli vaan kiltisti sammui kesken kaiken, ei virtaa. Ainoa vaihdettava mun logiikalla oli semmonen pieni keraaminen sulake, jossa metalliset kärjet. 8A-EM.. menee huomenna sähköliikkeeseen se kourassa. Ja savun hälvennettyä tarkistamme kotivakuutuksen pienen präntin joka alkaa sanoilla "seuraavissa tapauksissa kotivakuutuksenne on vessapaperia"
What am I trying to do
What am I trying to say
I´m not trying to tell you anything
You didn´t know
When you wake up today

-Depeche mode
Herra Manala

Re: Arkielämän MacGyverismit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

muskotti kirjoitti:Hieman off topic, mut mun micro(aaltouuni) sanoi taas itsensä irti, se on nyt palasina lattialla, katsoin johdot, mikään klipsi ei ole pois paikoiltaan, johdot ei oo sulaneita tms. Ei siis mitään näkyvää. Peli vaan kiltisti sammui kesken kaiken, ei virtaa. Ainoa vaihdettava mun logiikalla oli semmonen pieni keraaminen sulake, jossa metalliset kärjet. 8A-EM.. menee huomenna sähköliikkeeseen se kourassa. Ja savun hälvennettyä tarkistamme kotivakuutuksen pienen präntin joka alkaa sanoilla "seuraavissa tapauksissa kotivakuutuksenne on vessapaperia"
Mäggaiver ohittaa aina sulakkeet paperiklemmarilla.
Vastaa Viestiin