Windows 7 vierastili + näppäimistön kielivalinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Manaaja

Windows 7 vierastili + näppäimistön kielivalinta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pystyykö kukaan toistamaan tätä ongelmaani?

Minulla on asennettuna englanninkielinen Windows 7, jonka ainoana mahdollisena näppäimistön layouttina on Suomi (FI). Englanninkielinen layout on poistettu jo Windowsin asennuksen yhteydessä.

Nyt lisäsin pääkäyttäjätilin lisäksi Windowsiin myös vierastilin satunnaisia käyttäjiä varten. Ongelmana on, että se VÄKISIN työntää englanninkielisen näppäimistölayoutin oletukseksi, jota ei saa mitenkään poistettua. Jos lisään suomenkielisen layoutin, sen saa kyllä päälle, mutta sen joutuu valitsemaan joka ikisen aktiivisen ohjelman kohdalla erikseen.

Esimerkiksi jos tulen vierastiliin windowsin työpöydälle, "EN" lukee kielivalintapalkissa. Jos vaihdan sen "FI":ksi, se pysyy "FI":nä tasan niin kauan kun klikkaan vaikka veppiselaimen käyntiin. Sen jälkeen se palautuu takaisin asetukseen "EN" ja joudun taas kielivalikosta vaihtamaan "FI". Tämä siis joka kerta kun käynnistää vierastilin ja minkä tahansa ohjelman vierastilillä. Järjettömän hankalaa varsinkin satunnaiskäyttäjää ajatellen. Millä vitulla tuon pakotetun englanninkielisen näppäimistölayoutin saa ammuttua huitsin helvettiin vierastililtä? Täällä kirjoitetaan suomea vieraissakin, saatana.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Windows 7 vierastili + näppäimistön kielivalinta

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mulla Win 7 home Premium Engl. Näppisvalikossa on Suomi ja Englanti.
Vierastilin luotua ei Fi asetus hypi pois. Ja siis EN-asetus on muistaakseni jätetty asennettaessa mahdollisuudeksi.

Auttaako En valinnan mahdollisuuden kokonaan poistaminen?
Työkoneessa, joka on kylläkin XP, En pomppi itsekseen epäsäännöllisin väliajoin päälle kesken minkä tahansa ohjelman käytön ja tuo poisto oli ainoa joka auttoi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Windows 7 vierastili + näppäimistön kielivalinta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti:Auttaako En valinnan mahdollisuuden kokonaan poistaminen?
Auttaisi varmaan, jos se antaisi suorittaa moisen toimenpiteen. Näppäimistön kielivalintasivulla poisto-nappulat ovat harmaat englannin kohdalla. Suomen saisi kyllä poistettua. Suominäppistä ei ollut vierastilin luomisen jälkeen olemassakaan, vaan se itse piti samaa kautta myös lisätä. Tämänhän yleensä joutuu tekemään myös windowsin asentamisen yhteydessä. Tai siis järjestelmä kysyy näppäimistökieltä, mutta jättää englanninkielisen näppäimistönkin (ja kielipalkin) elämään. Sen pystyy silloin kuitenkin poistamaan pääkäyttäjän tililtä viimeistään uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Vierastilissä ei näytä voivan. Vaikka miten log-offaisi ja reboottaisi, enkkukieli on ja pysyy oletuksena, eikä sitä ole mahdollista poistaa.

Pääkäyttäjän puolella koko englanninkielistä näppistä/kielivalintapalkkia ei siis ole olemassakaan, koska se on poistettu jo windowsin asentamisen yhteydessä aikoinaan, ja ainoastaan suomi jätetty ainoaksi vaihtoehdoksi.

Kyse on siis 7 ultimatesta 64-bittisenä enkkuversiona. Suomenkielisiin käyttisversioihin en oikein tykkää koskea.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Windows 7 vierastili + näppäimistön kielivalinta

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Home Premiumissa, enkun kielisessä, ala/sivupalkin näppisjutskasta sain omassa poistettua En näppiksen. Työkoneessa oli joskus toi EN harmaana, mutta en muista millään miten sain sen valittua ja poistettua.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Windows 7 vierastili + näppäimistön kielivalinta

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Oho, olinpa puusilmä. Siellä oli vaan ylempänä erikseen defaultinvalintavalikko, jonka jostain syystä onnistuin skippaamaan lahjakkaasti. Valittua sieltä defaultiksi finskin, pystyi enkun poistamaan.
Vastaa Viestiin