Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

So Hard kirjoitti:
Ei rim tee koko matkapuhelinrangea. Sehän on selkeästi profiloitunu pelkkiin älypuhelimiin. Mahtaako löytyä yhtään alle 50, alle 100 tai edes alle 150 taalan foonia?
Alle 100 löytyy heti, BlackBerry Pearl 8130 alkaen 98 dollaria .

Kuva

Ai että älypuhelimiä vaan. No okei, tuo on älypuhelin- hybridi, eli siinä on muutamia ÄLY-toimintoja, jotka kyllä löytyy nykyään kaikista noksun vehkeistä.

Niin,mutta eihän noita silti lasketa koska.... ?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: Mikä vitun silmätikku mä nyt olen? Hauska että mun mielipide on nyt erityisesti tutkan alla, kun kehtaan sanoa pahaa suuresta nokiasta.. Tottahan se edelleen on, Nokiaa ei suomessa saa haukkua. Kunnon pyhä lehmä.

Jos joku viitsisi kaivaa hämiksen kilarit kun joku dissaa pilven vapauttamista tms muuta kritisointia, niin saataisiin keskustelu taas oikein vauhtiin.

Kompetenssisi on näköjään yhtä surkea, kuin minun kompetenssini kritisoida pilven vaaroja. Morjens.
Anteeksi, mutta voitko esittää kyseisen keskustelun missä kilahdan tuosta aiheesta? En mielestäni ole koskaan ns. kilahtanut pilvikeskusteluissa. Ehkä turhautunut kyllä joo, mutta kilahtanut, aika raaka arvio.

Ja miten sinä olet panostanu kannabis-tietouteen? Seuraamalla alan julkaisuja, lukemalla foorumeita, keskustelemalla sen alan kehittäjien kanssa, yrittäen ymmärtää mihin ala on menossa?

Tuota minä olen koittanut tehdä mobiilivehkeiden kanssa, koska näen että sieltä voi vielä joskus saada leipänsä.

Voin veikata että tuon esimerkkisi kanssa sinä et ole edes yrittänyt, joten vertauksesi ontuu.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
masa

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja masa »

Haemaeraemies kirjoitti: Voin veikata että tuon esimerkkisi kanssa sinä et ole edes yrittänyt, joten vertauksesi ontuu.
Ehkä se ontuu, mutta ei tuo teikäläisen Symbian dissailu kyllä kovin vakuuttavaa todellaan ole. On kuin yrittäsit referoidoida jonkun muun puheita tajuamatta asiasta yhtään mitään.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Voin veikata että tuon esimerkkisi kanssa sinä et ole edes yrittänyt, joten vertauksesi ontuu.
Ehkä se ontuu, mutta ei tuo teikäläisen Symbian dissailu kyllä kovin vakuuttavaa todellaan ole. On kuin yrittäsit referoidoida jonkun muun puheita tajuamatta asiasta yhtään mitään.
Mun Symbian dissaus voidaan jakaa kolmelle eri osaamisen tasolle, ja jakaa niille painokerroin:

1: Käyttäjä. Tällä on suurin painokerroin, koska käyttökokemusta symbasta on aika monta vuotta, omistan mm: 7710, eli tämän Nokian ensimäisen prototyypin kosketusnäytöstä jonka kehitysmahdollisuuksia joa aikoinaan tutkailin, mutta siitähän ei sitten tullut mitään. sSitten N70;n ja muutaman muu Noksua on käsieni kautta kulkenut. Pakko nyt rehellisyyden nimissä sanoa, että kuvani S60:sta on vanhentunut.

2: Wannabe-pelinsuunnittelija vielä joku päivä: Tämä on ajanut kehittäjäfoorumeille ja innostanut yrittää käsittää asiaa oikeasti, isona kokonaisuutena. Mihin mikäkin käyttis toimii ja mitkä on ne rajoitukset. Kyllä, olen aloitteleva wannabee jolla ei ole oikeaa käsitystä miten asiat oikeasti toimii, mutta yritän kovasti päästä junaan

3; Kehittäjien kaverina. Ystäviä ollut / on työssä: Roviolla, Digital Chocolatella, Steam Rebublicilla, ja Habbolla muutaman mainitakseni. Tämä on ollut hyvää opetusta, seurata olkapään ylitse ja esittää kysymyksiä laidasta laitaan alan ammattilaisilta. Nämä ihmiset innostivat suunnittelemaan omia asioita.

Harmi on etten ole koodaaja luonteeltani, vaan suunnittelen ja ideoin mielumin. Tämä estää sen että alkaisin joskus koodata täyspäiväisesti.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
masa

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja masa »

^^ Oletko tutustunut Qt creatoriin?

Itse olen ollut eräällä lailla mukana sen launchissa ja Forum Nokian uusimmassa versiossa, joten olen nähnyt kymmenittäin esittelykamaa siitä. Niiden perusteella se vaikuttaa helvetin kovalta jutulta, mutta käytännön tietoa minulla ei ole, enkä ole devaaja.

Joko siis Qt on ammuttu alas Nokia-vihaajien toimesta?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
1. Uh oh. Aika tuoreita ovat kokemuksesi. 7710 oli _minusta_ hauskasti erilainen puhelin VIISI VUOTTA sitten. N70:hän ei olekaan kuin suunnilleen yhtä vanha konsepti.

2. Henkilökohtaisesti olen pitänyt noksun tapaa lähestyä ulkopuolisia developereita käsittämättömän vaikeana tähän asti. Saa nähdä miten tämä muuttaa tilannetta. Ensiarviot ovat melko positiivisia.

3. ks. kohta kaksi.
1. Kuten sanoin, kaikilta kentiltä en ole omistanut vehjettä, testannut tosin ja saanu insighttiä noiden kehittäjien kautta. S60 arviot ovat olleet positiivisimmat tähän asti, katsotaan tuoko sen ^3 muutoksen. Mutta kyllä, syntiä on ettei kotona ole omassa testissä uusia laitteita. Tämän asian edessä kyllä pitää nyt hiljentyä, ja päivittää omat tietonsa viime hetken tasolle.

2. Mm, tuntuu ettei kommunikaatio ole ihan toimenut Nokian ja kehittäjien välillä. HTML5 on ollut opeteltavien listalla, joten tuo QT voi kyllä sittenkin muuttaa maailman.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
masa

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Kaikki mitä firma tekee on ammuttu tuon porukan toimesta säännönmukaisesti alas, joten vastaus lienee kyllä.
Näinhän se on. Sama homma kauppalehden tai talsan keskusteluissa. Mitä tahansa Nokia tekee tai ilmoittaa on paskaa. Sitten kun joku kyseenalaistaa "paskan", alkaa sama jokapäiväinen itku:. "Yhyhyy, Nokiaa ei saa dissata kun se on Suomalainen, yhyhyyy. Rasisti!"
Viimeksi muokannut masa, 28.10.2010 9:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:^^ Oletko tutustunut Qt creatoriin?

Itse olen ollut eräällä lailla mukana sen launchissa ja Forum Nokian uusimmassa versiossa, joten olen nähnyt kymmenittäin esittelykamaa siitä. Niiden perusteella se vaikuttaa helvetin kovalta jutulta, mutta käytännön tietoa minulla ei ole, enkä ole devaaja.

Joko siis Qt on ammuttu alas Nokia-vihaajien toimesta?
En ole QT:hen vielä perehtynyt kuin nopeasti selailemalla juttuja. Mutta jos se tekee sen minkä lupaa ja vielä nivoaa HMTL5:n mukaan niin tsajai, sitten alkaa kehittäjille uudet ajat.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

masa kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Kaikki mitä firma tekee on ammuttu tuon porukan toimesta säännönmukaisesti alas, joten vastaus lienee kyllä.
Näinhän se on. Sama homma kauppalehden tai talsan keskusteluissa. Mitä tahansa Nokia tekee tai ilmoittaa on paskaa. Sitten kun joku kyseenalaistaa "paskan", alkaa sama jokapäiväinen itku:. "Yhyhyy, Nokiaa ei saa dissata kun se on Suomalainen, yhyhyyy. Rasisti!"
Onhan se varmaan noinkin, mutta valitettavaa on sieltä löytyy kyseisen tyyppistä Nokia-uskovaisuutta, joka estää kritiikin esittämisen. Enkä sano ettei Applen faneista löydy ihan täysin samaa toimintaa.

Huoh, tässä tulee melkein ikävä vanhoja kunnon pelikone-sotia, oli paljon helpompaa kyllä. Eikä ollut nettiäkään missä tapella asiasta, piti tyytyä huutelemaan koulun pihalla.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
NuoriD

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Minähän en softan kehittämisestä ymmärrä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta esitän kysymyksen:

Kun Qt:llä siis sama softa käännetään sekä Symbian- että Meego-ympäristössä toimivaksi, niin eikö se tarkoita, että softa täytyy tehdä heikomman ympäristön ehdoilla?

Eli voidaanko Meegon mahd. etuja käyttää jos softan pitää pyöriä myös Symbianissa?
So Hard

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Haemaeraemies kirjoitti:Ai että älypuhelimiä vaan. No okei, tuo on älypuhelin- hybridi, eli siinä on muutamia ÄLY-toimintoja, jotka kyllä löytyy nykyään kaikista noksun vehkeistä.

Niin,mutta eihän noita silti lasketa koska.... ?
... niin että sinusta nippa nappa alle sadan taalan värinäytöllinen täysnäppäimistöllinen sähköpostipuhelin edustaa rangen alapäätä? Oukidou. Minusta tuo on alemman keskihintaluokan älyfooni.

Nyt kun vielä palautetaan mieleen, että Nokia myymien puhelimien keskihinta on 63 euroa, vastaatko uudemman kerran alkuperäiseen kyssäriin että tekeekö RIM mielestäsi koko tuoterangea vai valikoidusti älypuhelinsegmenttiä?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

So Hard kirjoitti: tekeekö RIM mielestäsi koko tuoterangea vai valikoidusti älypuhelinsegmenttiä?
Mmh, nojoo, kai se tekee valikoituja älypuhelimia. Kuka muu sitten tekee 63 euron puhelimia paitsi nokia?

Onko noissa Nokia 63 euron vehkeissä esim MP3-soitin tai GPRS, vai ovatko ne ihan oikeasti vaan vehkeitä joilla soitetaan ja lähetetään viestejä?

Eikö noista halpis-noksuista osa kuulu tuohon samaan hybridi-jengiin, vai olenko ihan metsäs?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
So Hard

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Haemaeraemies kirjoitti:
So Hard kirjoitti: tekeekö RIM mielestäsi koko tuoterangea vai valikoidusti älypuhelinsegmenttiä?
Mmh, nojoo, kai se tekee valikoituja älypuhelimia. Kuka muu sitten tekee 63 euron puhelimia paitsi nokia?

Onko noissa Nokia 63 euron vehkeissä esim MP3-soitin tai GPRS, vai ovatko ne ihan oikeasti vaan vehkeitä joilla soitetaan ja lähetetään viestejä?

Eikö noista halpis-noksuista osa kuulu tuohon samaan hybridi-jengiin, vai olenko ihan metsäs?
Tuota, nyt puhuttiin keskihinnasta. Jos kalleimmt noksut ovat 600 egeä ja keskihinta on 63, pitäisi olla aika selvää ettei keskimäärin myyty fooni ole mikään älyluuri. Nokian halvimmat mallit ovat Afrikan, Intian yms. markkinoille tarkoitettuja mahdollisimman simppeleitä kapuloita. Semmosia jotain 25 dollarin fooneja. Tarttevatko ne meegoa tai S^3:a? Vai kelpaisko se S40?

http://conversations.nokia.com/2008/11/ ... hone-ever/
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja huima »

masa kirjoitti:^^ Oletko tutustunut Qt creatoriin?

Itse olen ollut eräällä lailla mukana sen launchissa ja Forum Nokian uusimmassa versiossa, joten olen nähnyt kymmenittäin esittelykamaa siitä. Niiden perusteella se vaikuttaa helvetin kovalta jutulta, mutta käytännön tietoa minulla ei ole, enkä ole devaaja.

Joko siis Qt on ammuttu alas Nokia-vihaajien toimesta?
_o/ Olen tutustunut ja tutkaillut aina välillä uudestaan ja uudestaan, mitään oikeaa en ole sillä tehnyt. Ja jos olet blogiani seuraillut, niin siellä olen jo alusta alkaen hehkuttanut sitä, että miten tuo Qt-platformi ja konsolidointi on hyvä juttu - mutta miten samalla olen ollut hieman pettynyt siihen, että millaisella nopeudella tai hitaudella asiat etenevät.

Aluksi myös oli monia juttuja, jotka jäivät kesken. Pythonilla pystyit kehittämään softaa ajettavaksi N900:ssa - mutta paketointi ja deployment-työkalut olivat mitä olivat. Asioiden tekemiseen kuului liikaa jakin karvojen ajelua ( http://en.wiktionary.org/wiki/yak_shaving ), joka oli pois itse APIn opettelusta ja jonkun mielekkään sovelluksen kehittämisestä.

Creator korjaa näitä juttuja huomattavan paljon parempaan suuntaan ja madaltaa kynnystä lähteä kehittämään, samalla tavalla kuin mitä Xcode teki iOS kehittämiselle heti alusta alkaen. Noksu on parantanut kuin sika juoksuaan developer-työkaluissa, se on ihan selvää. Nyt kun Qt4.7 updatet tulivat puhelimeen ja virtuaaliympäristöihin, niin voisi ihan piruuttain jonkun tutorialin kävellä läpi ja kokeilla käytännössä miltä se kehittäminen nyt tuntuu.

Prööt.
NuoriD

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

huima kirjoitti:jos olet blogiani seuraillut
Missä se on?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Minähän en softan kehittämisestä ymmärrä enempää kuin sika pohjantähdestä, mutta esitän kysymyksen:

Kun Qt:llä siis sama softa käännetään sekä Symbian- että Meego-ympäristössä toimivaksi, niin eikö se tarkoita, että softa täytyy tehdä heikomman ympäristön ehdoilla?

Eli voidaanko Meegon mahd. etuja käyttää jos softan pitää pyöriä myös Symbianissa?
Qt on abstraktio-rajapinta tiettyihin käyttöjärjestelmän palveluihin ja esimerkiksi käyttöliittymien rakentamiseen. Kun sovellusta rakennetaan Qt-rajapintoja käyttäen, tulee kustannushyötyä siitä että samaa työtä voidaan käyttää eri laitteiden projekteissa, vaikka eri laitteiden featuret olisivat erilaisia ja eri laitteille kohdistettu ohjelma sisältäisikin erilaisia featureita. Esimerkiksi N900:lla voisit ohjata laitetta kääntelemällä kadulla ajavaa autoa - ja vastaavasti toisessa laitteessa sama ohjaus tapahtuisi näppäimistöltä.

Qt:n mielekkyys on perustunut juuri siihen, että se tarjoaa yhden api:n joka toimii sitten useissa ei käyttöympäristöissä. mm. Apple ei tykkää tällaisesta, koska se tarkoittaa samalla että sovellukset näyttävät ja tuntuvat sen jälkeen Qt-sovelluksista, sen sijaan että ne olisivat iOS tai OS X -sovelluksia. Nokia puolestaan haluaa että Qt on silta joka yhdistää eri ympäristöt ja toisalta rajapinta, joka piilottaa joiltain osin alla olevien käyttöjärjestelmien erot / detaljit kehittäjiltä.

Eli se ei tarkoita väkisin sitä, että pitäisi mennä pienimmän yhteisen nimittäjän ehdoilla.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja huima »

NuoriD kirjoitti:Missä se on?
Verkossa, mutta en ala sen urleja tässä jakelemaan, koska kitinä-keskustelut ovat erikseen.

Masa oli muuta kautta törmännyt blogiini aiemmin.
Manaaja

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Haemaeraemies kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:HTC:n suunta on vahvasti android ja Windows mobile, joista tuo winmob on kyllä huomattavasti kankeampi ja voisi puolestani kuolla pois.
Millä perusteella se on huomattavasti kankeampi?
Tämä perustuu käyttökokemuksiini HTC;n puhelimista. En pitänyt WinMbbin tuntumasta ja se tuntui käytössä kankealta. Mitä tuohon nyt voin sanoa, en tykännyt. En ole koittanut sitä aivan tuoreimmassa raudassa, joten mielipiteeni voi olla päivityksen tarpeessa.
Joo siis jos sulla ei ole pienimpiäkään kokemuksia Windows Mobile/Phone 7:sta, joka on oikeasti tehty Androidin kilpailijaksi ja julkaistu vastikään, niin ei kannata varmaan esittää tommosia "voisi kankea paska kuolla pois" -mielipiteitä perustuen vuosien takaisiin kokemuksiin jotka eivät ole missään tekemisissä eikä edes yhteensopivia nykyversioiden kanssa.
Manaaja

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Muropaketin artikkeli N8:sta ja Symbian^3:sta. Eipä tuo nyt minusta niin kamalalta häviäjältä vaikuta iPoneen verrattuna edes ilman tuota juuri julkaistua päivitystä joka uudisti selaimen, paransi päänäkymää ja sen sulavuutta, puhelimen vastetta ym.

Kuka muka pystyy näkemään tuossa videolla olevassa parivertailussa iPonen olevan käytännössä vasteeltaan noksua nopeampi?

Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja huima »

Ei se huonolta näytä. Vähän niinkuin Windows.

Tässä hetki sitten tullut N900-päivitys paransi taas N900:n toimivuutta ja nopeutta. Oli kiva huomata, ettei meitä oltu ihan hyljätty.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

Oisin ostamassa aipädiä, mutta en tiiä ostaako 16 vai 32 gigan version. Lähinnä surffilaudaksi matkoille tulossa. Musiikkia en koneessa kanna ja leffoja muutaman korkeintaan kerrallaan. Paljokohan ne appsit vie tilaa, ei viittis ylimäärästä satkua maksaa isommasta laitteesta, jos se jääp käyttämäti.
Pröötprööt
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Manaaja kirjoitti:i julkaistua päivitystä joka uudisti selaimen, paransi päänäkymää ja sen sulavuutta, puhelimen vastetta ym.
Pisteet Noksulle nopeasta reagoinnista kriittisiin kämäisyyksiin. Nyt on hyvä pössis.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja saira »

Mä oon tyttö, joten mä voin jättää perustelut vaikka vaan kivoihin väreihin, mut mulla on MacBook Pro ja N900 ja pidän molemmista. Ainoa on, et vaikka ne juttelee mun kanssa mukavasti, mut toisistaan ne ei hirveästi tykkää. Ne on varmaan mustiksia musta, ku toinen on mun Rakas ja toinen mun Elämäni. Mut toimiva suhde niille olis kiva juttu.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
nokkaelain

Re: Nokiaa vai iUskovaisuutta?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

pierupylly kirjoitti:Oisin ostamassa aipädiä, mutta en tiiä ostaako 16 vai 32 gigan version. Lähinnä surffilaudaksi matkoille tulossa. Musiikkia en koneessa kanna ja leffoja muutaman korkeintaan kerrallaan. Paljokohan ne appsit vie tilaa, ei viittis ylimäärästä satkua maksaa isommasta laitteesta, jos se jääp käyttämäti.
Niin vähän ettei asialla mitään merkitystä. Ei vaikka asentaisit ohjelmia kaiken käyttöajan :)

---
N900:sta voin sanoa, että laitteelle ilmestyy jatkuvasti kaikenlaista odottamatonta hyödyllistä. Viimeksi asensin Jenirokin, joka hakee Enirosta tuntemattomista numeroista tulleiden soittajien tiedot; kiitos siitä, ei tämänaamuinen Alexandria-lähestyminen juuri kiinnostanut.
Vastaa Viestiin