Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Gat »

Noh niin.
Minulla ei ole vieläkään sisätilanlämppäriä.
Ikkunoiden jäätymisen hoitelen nykyään niin, että ajon jälkeen kotona laitan tuulilasin ja etusivuikkunoiden yli huovan, ja sen päälle vielä lakanan lumelta suojaamaan. Eikä ne ikkunat jäädy yhtään kovimmillakaan pakkasilla eikä tarvitse raaputtaa!

Mutta mitävittuu tää on?
Tänään kävin vanhalla tytöllä eli Pikkumustalla Otaniemessä.
Kyliltä ajelin 10 km Orimattilaan, se meni ok. Tankkasin. Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti. Kahdeksankympin nopeudesta lähtien kiri itse lisää nopeutta, ja sitä oli pakko hidastella jarrulla. Pysäytin bussipysäkille. Vaihdoin P-asentoon, ja silloin pikku kutoskone alkoi huutaa kuin syötävä, ja kierrokset nousi kuuteentonniin ihan tyhjäkäynnillä (seiskasta alkaa punainen). Virta pois, mutta sama ilmiö uudelleenkäynnistäessä. Ajattelin jo, että ei tällä voi ajaa, sulaa koko engine. Mutta kolmannella yrityksellä rauhoittui tuhanteen kierrokseen tyhjäkäynnillä. Hetken lämmiteltyäni jatkoin ja pelasi normaalisti. Jatkoin matkaa.

Siis joku oli jäässä? Vaikka olen päivittäin ajanut, tosin lyhyitä matkoja, ilman tuota huutamista. Ajoviima jääydytti, ja sammutettua moottorin massa sulatti.. jotain?. Niin mitä, eihän näissä nykyisissä ole kaasutintakaan vaan suihkutus.
Viimeksi muokannut Gat, 23.02.2011 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Boner

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Boner »

Gat kirjoitti: Mutta mitävittuu tää on?
Luultavasti meni vaan bitti poikittain.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Gat »

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Boner

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Boner »

Pulkannaru kirjoitti:Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Gat »

Boner kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:Tai kylmäongelmia huohotimen kanssa. Jotkut koneet (erityisesti muinainen vw pikkudiesel) antoi tuolloin elämänsä kyydit, kunhan ei erehtynyt laittamaan vapaalle, jolloin kone tuhosi itsensä..
Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.
Mikä vittu on "huohotin"? Tai enhän minä tiedä edes tuon Pikkumustan polttoaineensyöttöä, taitaa ollakin kaasutin? (En ole nähnyt moottoriaan nakuna, siin on siveä koppa)

Mutta siis hei vaikka Pikkumusta on tyttö, hän ei ole homo eli siis dieselauto. Vaan Bensareva Freelander ja 2001- malliseksi nuorekas, ajettu 72 000.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Boner kirjoitti:Eikös noi koneet hajonneet siksi, että olivat paljon ajettuja ja siten niin väljiä että moottoriöljy pääsi palotilaan? Eräskin kaveri sammutti huutavan golffinsa navetan seinää vasten, kun ei muu auttanut. Siis type 1 kyseessä.
Väärinsuunniteltu huohotinjärjestelmä vai oliko se venttiilikopan lokerikko tai jotain tuonne päin. Sinne pääsi kertymään kylmälimaa joka lähti jossain vaiheessa liikkeelle ja koneeseen lisäpolttoaineeksi.
On tota ollut myös muissa koneissa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Boner

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Boner »

Pulkannaru kirjoitti:Sinne pääsi kertymään kylmälimaa joka lähti jossain vaiheessa liikkeelle ja koneeseen lisäpolttoaineeksi.
Kesäkeleilläkin? En osta. Linkkiä faktaan?
Boner

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Boner »

Gat kirjoitti: Mikä vittu on "huohotin"?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huohotin
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Kesäkelillä syynä varmaan ohipuhallus tms.
Olin kerran kyydissä kun 1,5 dls Passat otti parin (?) kilometrin ilokaasu- tai pikemminkin iloöljy-spurtin motarilla. Vauhtia oli jo valmiiksi 120km/h ja tuo pata ei normaalisti mihinkään spurtteihin pysty. Kuskin jalka ei ollut kaasulla spurin aikana. Pakkasta reilu 20. Tuon jälkeen kone oli taas ok.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9423
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: Mutta tiellä ennen Lahden moottoritietä kaasu ikäänkuin hirtti.
Eiköhän se ollut sitä ihtiään. Autohan ei ole ihan uusi, jos olen oikein ymmärtänyt. Mulla oli edellisen auton kanssa muutaman kerran vastaavaa ongelmaa. Vapaata kannattaa välttää ja etsiä pysähtymispaikka mahdollisimman nopeasti ja virrat pois. Kaasuttimessa ei ollut vipua vaan kiekko, joka muutaman kerran oli sen verran kohmeessa, ettei se jaksanut itsekseen palautua. Sitä kiekkoa sitten pyörittelin käsin ja laitoin lukkosulaa sen verran, että se alkoi taas pyöriä kunnolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Boner

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Boner »

Manaaja kirjoitti:Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.
Ei kai noin uudessa autossa mitään bensavaijereita enää ole? Tai no mistä noista englantilaisista tietää. Eihän ne ole saaneet edes kokolattiamattoja vielä kylppäreistä pois.
Manaaja

Re: Talviautoilun vittumaisuus ja sen torjuminen

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Boner kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Eiköhän tuossa todennäköisin syy ole ihan vain kaasuvaijerin osittainen jumiutuminen/jäätyminen, kun on kuitenkin bensakoneesta kyse.
Ei kai noin uudessa autossa mitään bensavaijereita enää ole? Tai no mistä noista englantilaisista tietää. Eihän ne ole saaneet edes kokolattiamattoja vielä kylppäreistä pois.
No jonkinnäköinen elektromekaaninen anturikokonaisuushan siellä on oltava olemassa, vaikka auto olisi miten drive by wire. Kaasupoljinhan on joka tapauksessa aina mekaaninen aktuaattori ja sen asento yleensä myös kerrotaan mekaanisesti eteenpäin kunnes TPS elektromekaanisena muuntimena sen asentotiedon ECU:n ymmärtämäksi elektroniseksi arvoksi muuttaa. Nykyään yhä harvemmassa autossa taitaa mennä mekaanisia kaapeleita enää TPS:lle asti, mutta lantikassa varmaankin vielä menee.

Ja vaikkei menisikään, kaasupoljin on ja tulee pysymään mekaanisena ohjausvälineenä, joka voi tavalla tai toisella jäätyä ja antaa siten väärää informaatiota asennostaan, vaikka se data luettaisiin elektroniseksi heti pedaalin alta. Kaasuvaijerit eivät kuitenkaan ole mitään kaasutinmoottoreiden yksinoikeuksia. Kyllä niitä käytetään ruiskukoneissakin tuomaan informaatio TPS:lle asti.
Vastaa Viestiin