Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset

Tappaako iPodit ja mp:t albumit?

Ei tapa
1
25%
Saattaa tappaa, paska juttu
2
50%
Tappakoon, tää on kato nykyaikaa, vanhus
1
25%
 
Ääniä yhteensä: 4

Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

huima kirjoitti:Kehitys on tarjonnut uusia mahdollisuuksia, joiden mukana massaviihde löytää niitä parempia ja kustannustehokkaampia kanavia päästä kuluttajien käyttöön. Viihde on kaupallista, taide saa olla mitä tahansa - eikä sen aina tarvitse edes myydä.
Niin no minulle musiikki on enemmän taidetta kuin viihdettä. Sitähän tuossa tarkoitinkin, että Pertti Peruskuuntelijalle nykysuuntaus on positiivista, toivon silti että minun on mahdollista ostaa edelleen se kannellinen versio vaikka nyt sitten lisähintaan.
Viimeksi muokannut pierupylly, 24.11.2011 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pröötprööt
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:Bisnes lähtee lentoon vasta kun kehitetään tavat rahastaa erilaisia kulutustottumuksia ilman että touhusta tehdään kuluttajan kannalta liian hankalaa. Eli suurkuluttajilta ja laadukkaita tallenteita harrastavilta pitää saada nyhdettyä enemmän fyrkkaa ja piheiltä radionkuuntelijoilta pitää nyhtää jotain.
Mä en ymmärrä tätä vimmaa hylätä vanhat formaatit. Ymmärrän, että uusille formaateille on omat käyttäjänsä ja streamattu musiikki varmasti palvelee massoja, mutta monet harrastajat haluavat musiikin niin kuin ennenkin, koska siinä on omat etunsa. Ihmiset keräävät kaikenlaisia asioita ja yksi yleinen kohde on musiikki. Mulle mun CD hylly on tärkeä ja ostan musiikkia osittain kokoelmaan täydentämään, enkä usko olevani tässä edes mitenkään erityisen fanaattinen. Koska ostan vuoden aikana aika paljon levyjä, aika menee niitä kuunnellessa, eikä mulla ole halua maksaa spotifysta tai vastaavasta mitään, koska aika ei vaan riitä niiden käyttämiseen. Pelkkä levyn kuuleminen ei vaan riitä, sillä jos se on mielestäni merkittävä tekele, niin haluan sen myös omistaa.

Ongelma onkin saada massat maksamaan streamatusta musiikista niin paljon, että se on taloudellisesti järkevä jakelukanava. Nyt jo muutama iso artisti on jättäytynyt spotifyn ulkopuolelle, koska maksetut korvaukset eivät ole riittävän isoja. Spotify puolestaan joutui tekemään edullisemman palveluluokan, koska 10€/kk hinnalla ei saanut tarpeeksi maksavia asiakkaita. Joten kaikkia tyydyttävän hintatason löytäminen voi olla haastavaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Mä en ymmärrä tätä vimmaa hylätä
Ei ole olemassakaan mitään vimmaa. Jengi joko ostaa tai ei osta. Jos CD-levyjä ei jostain syystä olisi kaupan, voisin perustaa firman joka tekee niitä jos niille on riittävästi kysyntää.

Tuntemani parikymppiset eivät osta musaa enää pääosin biiseinä, vaan spotifyn kautta. Kumma kyllä kuuntelevat ihan albumeina lenkkipolullakin. Mitä lisäarvoa heille toisi yrittää työntää piskuiseen mp3-soittimeen tai puhelimeen cd-levyä tai vinyyliä?
Universaali disclaimer.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Itse en oikke välitä mp3 formaatista, olen LP levyjen perään haikaileva henkilö. Siinä on vaan yksinkertaisesti enemmän fiilistä napata LP levy kouraan, laittaa soittimeen, tutkailla isoa kansitaidetta jne... Mp3 on vain tiedosto koneella, ei mitää mukavaa käsinkosketeltavaa. CD levy nyt ajaa jotenkuten asiansa, mutta ei saa aikaan samaa fiilistä kuin LP. Ainoa missä mukisematta nielen mp3 formaatin on auto ja alamäki. Tosin en enää omista LP soitinta koska otti ja paukahti paskaksi mutta yhtään levyä en ole koskaan myynyt pois...eiku yhden: Dead Kennedys - Frankenchrist Special Version ja senkin rahapulassa liian halvalla, vituttaa vieläkin mutta olin nuori ja tarvitsin ne rahat.

Myönnän toki sen että tulee mp3 formaatissa testailtua uusia yhtyeitä ja löydettyä uusia ystävyyksiä. Helpompaa kuin aikoinaan casette trading. Ja myönnän myös sen että yhtyeille mp3 tekee kaikesta pahasta huolimatta hyvää saatavuuden helppoudella. Mutta ei poista sitä asiaa että Mp3 Vs. LP matsi on kohdallani aina selvä.

EDIT: Ja siitä CD levyn määrityksestä albumin kestoksi... Vitut sanon minä, levyn oikea kesto on tasan 29:03 ja sen standardin paukautti pöytään Slayer vuonna 1986.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Mustakin on kiva ostaa käsin kosketeltavaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Mä en ymmärrä tätä vimmaa hylätä
Ei ole olemassakaan mitään vimmaa.
Viittasin näihin visioihin musiikin levityksen tulevaisuudesta. Tässä on jo vuosia saanut lukea tulevaisuudenvisioita kuinka kaikki levyt katoaa ja musiikki ostetaan bitteinä tai alkuun puhuttiin ostamisesta, mutta nykyään puhutaan kuinka spotifytyyppiset streamaukset syrjäyttää perinteiset levyt, kuten sivustahuutajakin todisti.

Yksittäinen kuluttaja tietenkin tekee mitä haluaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllä levy-yhtiö myy mitä ostetaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:Kyllä levy-yhtiö myy mitä ostetaan.
Toki.

Ja siksi en usko, että cd-levyjen myynti loppuu vuosikymmeniin. Uutta digitaalista fyysistä formaattia tuskin tulee, koska sille ei olisi kysyntää. CD:tä ostavia vanhoja pieruja sen sijaan on vielä vuosikymmenet.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
pierupylly
Kitinän uhri
Viestit: 741
Liittynyt: 05.10.2010 12:07

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja pierupylly »

NuoriDaavid kirjoitti:Ja siksi en usko, että cd-levyjen myynti loppuu vuosikymmeniin. Uutta digitaalista fyysistä formaattia tuskin tulee, koska sille ei olisi kysyntää. CD:tä ostavia vanhoja pieruja sen sijaan on vielä vuosikymmenet.
DVD- ja BD-formaatissa myytävät levyt varmaan lisivät vielä nykyisestä.
Pröötprööt
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Kyllä levy-yhtiö myy mitä ostetaan.
Levy-yhtiö voi myös ulkoistaa koko fyysisen formaatin tuottamisen ja jakelun siihen erikoistuneille firmoille. CD, LP tai vaikka C-kasetti sopivat oikein hyvin nettikaupassa myytäviksi samaan ikaan kun kuuntelee näytettä lempiartistin uudesta levystä.
aimohaiku
Kitinäaddikti
Viestit: 88
Liittynyt: 18.05.2011 20:36

Re: Tappaako iPod ja mp:t musiikkialbumit?

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Itse kuuntelen nykyisin musiikin lähes 100 %:sesti iPhonen/iPodin kautta ja materiaali on kotoisin joko kirjaston cd-levyiltä, iTunesista tai Spotifystä. Ostan cd-levyn vain, jos materiaalia ei ole saatavilla em. formaateissa. Joskus ostokseen saattavat vaikuttaa myös henkilökohtaisetkin syyt. En juurikaan harrasta muuta lataamista. Bootlegit ja vinyylirippaukset, joita muuten ei saisi mistään, ovat toki asia erikseen. Niissä moraali antaa periksi.

Jos kirjasto ryhtyy säästämään cd-hankinnoissa, joudun miettimään toimintatapojani uudelleen, koska läheskään kaikkea kiinnostavaa musiikkia ei ole saatavilla digitaalisessa muodossa iTunesista tai Spotifystä. Ehkä hankin sitten vinyylisoittimen.

Kuuntelen nimenomaan albumikokonaisuuksia. Käytän musiikkiin rahaa enemmän kuin ennen. Kuuntelen monipuolisempaa musiikkia kuin cd-levyaikoinani. Kotonani ei ole pölyä keräävää cd-hyllyä. Luopuisin mielelläni noista noin 500-600 cd-levystä, jos siihen olisi joku järkevä tapa. En koe olevani uhka artistin toimeentulolle ja muutenkin nykyinen toimintamalli antaa minulle myös kuuntelijana enemmän.

Eniten digitaalinen jakelu vaikuttanee huonoihin albumikokonaisuuksiin. Parin hitin albumien tekeminen loppuu.
Vastaa Viestiin