AFI's 100 Years...100 Movies

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Yhdysvaltain elokuvainstituutin lista 100:sta parhaasta englanninkielisestä elokuvasta.

http://en.wikipedia.org/wiki/AFI%27s_10 ... 100_Movies

Itse olen katsonut listalta 43. Lisäksi It's a Wonderful Lifen olen aloittanut katsoa parina jouluna, mutta jäänyt kesken muun ohjelman takia. Lisäksi en muista, olenko katsonut Snow White and the Seven Dwarfsin.

Korkeimmalla filmeistä, joita en ole katsonut, on Lawrence of Arabia.

Suurimman henk. koht. vaikutuksen on tehnyt Star Wars. Lapsena olin aivan hulluna Star Wars -trilogiaan. Listalla olevista filmeistä vähiten olen pitänyt Do the Right Thingistä, joka vaikutti tylsältä.

Citizen kane ei tehnyt listasijoituksensa veroista vaikutusta, olenkin kertonut fiiliksiäni siitä "katsoin leffan" -ketjusta. Pulp Fictionin pitäisi mielestäni olla selvästi korkeammalla ja Full Metal Jacketin pitäisi olla listalla, samoin Terminator 2:n.

Mielipiteitä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Höh, luulin et ruvetaan keskusteleen tästä:



Mikä pettymys.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

63 katsottu. Casablanca korkein kokonaan katsottu, Citizen Kane jäänyt aina kesken. The Shawshank Redemption aivan liian alhaalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

2000-luvulta mukana peräti 1 leffa. 90- ja 80-luvun kama pääosin viihdettä. Listan kärkeen sitten rankattu pakolliset sotien jälkeiset mustavalkoiset.

Mielestäni tuossa paljoastuu tyypillinen kaksijakoinen suhtautuminen leffoihin. Ihannoidaan semmoista taiteellisempaa, mutta todellisuudessa tykätään eniten hyvin tehdystä viihteestä. Tuoreita viihdeleffoja ei uskalleta kehua, koska silloin oma taiteen ystävän imago voisi kärsiä. Takavuosien aikaa kestäneitä viihdeleffoja voi sitten turvallisesti pitää merkkiteoksina. Kärkeen pitää rankata jotain vanhaa, mitä ei jaksa katsoa uudestaan.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toisaalta kiistatta 2000-luvun leffat nojaa niin rankasti efekteihin tärkeiden juttujen jäädessä vähemmälle. Ja missä on The Usual Suspects?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tolla listalla on star wars, toy story ja forest gump. Kaikki noista ovat efektien uranuurtajia. 2000-luvun parhaat leffat eivät ole yhtään enempää efektileffoja kuin forest gump, jossa muistaakseni oli enemmän tietokonekamaa kuin terminator 2:sessa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Omalle listalle kuuluisivat mm. Rita Hayworth- avain pakoon sekä Bravehearth. Olipas wanhaa kamaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Omalle listalle kuuluisivat mm. Rita Hayworth- avain pakoon sekä Bravehearth. Olipas wanhaa kamaa.
Rita Hayworth- avain pakoon == The Shawshank Redemption
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:^ tolla listalla on star wars, toy story ja forest gump. Kaikki noista ovat efektien uranuurtajia. 2000-luvun parhaat leffat eivät ole yhtään enempää efektileffoja kuin forest gump, jossa muistaakseni oli enemmän tietokonekamaa kuin terminator 2:sessa.
Parhaat ei, kuten nuo kolme, mutta suurinosa kyllä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jos sinun pitäisi ehdottaa 2000-luvulta 10 leffaa tolle listalle, niin olisiko niistä yksikään mikään efektijyrä?
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Mun kaikkien aikojen suosikkielokuvani 2001 ei olisi mahdollinen ilman erikoisefektejä.
Citizen Kane ei olisi Kane ilman erikoisefektejä eikä olisi listapaikallaan ilman niitä.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

NuoriDaavid kirjoitti: Mielipiteitä?
Tuolle listalle pääsemiseksi oli kriteerit määritelty melko tarkasti.

Mitä pidät BFI:n viime vuoden parhaiden elokuvien äänestyksen tuloksesta?
http://en.wikipedia.org/wiki/BFI_The_To ... f_All_Time

Laajempi lista.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: AFI's 100 Years...100 Movies

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuota listaa vaivaa vielä pahempi nostalgiatauti, vaikka 2000-luvun leffat on tuplattu kahteen.
Vastaa Viestiin