Viikate -Unholan Urut

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
huima

Viikate -Unholan Urut

Viesti Kirjoittaja huima »

Viimeisimmät levyostokset ketjussa Viikatteesta oli kaksi mainintaa LilyMunsterilta - mutta perkele kyllä tämä levy ansaitsee oman threadinsa -- varsinkin kun samassa voi käydä läpi Viikatteen koko tuotantoa.

Kävin tänään poimimassa Tunnelin levystä Viikatteen lähes koko tuotannon CD-julkaisuina - kiroillen kuitenkin Surut pois ja kukka rintaan-levyn puuttumista. Ko. levyllä kun olisi se Kuolleen miehen kupletti. Alakulo ei kuitenkaan ollut liian syvä, kun Unholan urkujen biisit kajahtivat liikkeelle.

Vaikkei Viikate kuulostakaan tallenteena lähellekään niin hyvältä kuin livenä Tavastialla, on Unholan uruissa selkeästi koettavissa ja kuultavissa se tiukempi poljento joka myös yleisöön Tavastialla tarttui. Ehkä se on sitä muusikkona kasvamista, mutta ainakin minusta tuntui aiemmat julkaisut läpikuunneltuani että Unholan urut on selkeästi täynnä paremmin koukuttavia biisejä kuin mikään aikaisempi julkaisu.

Toisaalta soundissa on myös selkeästi kuultavissa paljon muhkeammat kitarataustat ja selkeämpi rautalankasoundi tuomassa melodiaa päälle. Tyyppiesimerkki on vaikka Tie- tai Vesi jota pelkäät - jossa on myös levyn paras meno: jykevä peruspoljento rytmiseksiolta, rouheva kitaravalli ja kaunista näppäilyä päälle.

Eihän tämä täydellinen levy tietenkään ole - ja joidenkin biisien kohdalla jää ikäänkuin fiilis siitä, että ihan kaikkea ei vielä puristettu irti -- mutta onhan kavereilla aikaa vielä kehittyä biisintekijöinä ja saada levylle se sama tiukka vääntö ja henki, joka keikoilla bändistä välittyy.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Viikate -Unholan Urut

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Itse taas olen viehtynyt näihin routaisten peltojen pehtooreihin lähinnä näppärien sanoitustensa ansiosta, olkoonkin, että osa lyriikoista kuulostaa ehkä hieman itsetarkoitukselliselta verbaalikikkailulta.
Mutta täytyy sanoa; loistava bändi niin livenä kuin levylläkin.
Uppoaa hienosti minuun, masentavaa ja alakuloista, mutta ei mitään puhdasta örinäsynkistelyä. Todella suomalaiskansallista.

Onkohan viehätys myös osaltaan hyvinkin iloisessa ja reippaassa musiikissa, joka törmää ryminällä sanoitusten tuskaan ja ahdistukseen? Tämä on kyllä ehdottomasti minun suosikkisekasikiö :D
Huumorikin on kohdallaan tällä orkesterilla. Pitänee lähteä taas seuraaviin lähiseutujen iltamiin.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Bliss

Re: Viikate -Unholan Urut

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Hmmm... Mulla oli tuo nimenomainen levy synnytyssalissa mukana.
Otin juuri sen siksi, että taitaa olla ainoa omistamani levy, jota jaksan kuunnella tuntikausia heittämättä musiikkilaitteita seinään.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Viikate -Unholan Urut

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Minä olen kuunnellut unholan urkuja koko remonttini ajan. Terapeuttista kerrassaan; "Ja kun ajattelen kuolemaa
ajattelen sitä,
mitä saanut en milloinkaan aikaan
ja mitenkä minua huomenna soitetaan
- uruilla unholaan…"
Repeatilla toimi mainiosti, koska levyn kesto on sopiva, noin 40 minuuttia tiukkaa vääntöä ja sitten tauko.

Nyttemmin viimeistelyvaiheessa mukaan kuvioihin on astunut koko muukin Viikatteen tuotanto (ja CMX:än Pedot)
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
huima

Re: Viikate -Unholan Urut

Viesti Kirjoittaja huima »

Taas tulee mätkittyä kuvitteellisia rumpuja ilmassa Viikatteen tahdissa. Hitto että näistä biiseistä löytyy niin tarttuvia koukkuja - vaikkeivat kaikki biisit kokonaisuutena mestariteoksia olisikaan. Esimerkiksi alakulotettuja tunnelmia sisältää aivan hillittömän hienon rautalankariffin, mutta biisi itsessään ei jaksa kantaa loppuun saakka.

Unholan uruista edelleen ne aluksi iskeneet biisit ovat myös jatkokuuntelussa osoittautuneet pintansa pitäviksi: pohjoista viljaa, vesi jota pelkäät, autuaat ja he eivät hengitä potkivat edelleen munaskuihin saakka -- ihan kuten Jack Bauer potkii terroristeja.
Vastaa Viestiin