Eskonkuja ja muut suomihiphopin uudet tulijat

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
huima

Eskonkuja ja muut suomihiphopin uudet tulijat

Viesti Kirjoittaja huima »

http://www.mikseri.net/artists/?id=21934

Mikseristä ei vaan valitettavasti löydy superherkkää ja kaunista biisiä:
Mun ämmä

Sain tuon joskus kaverilta ja repeilen edelleen sille miten täydellinen rap-kappale tuo onkaan. Todellisen herkkis-sovituksen täydentää megalomaanisen hyvät lyriikat.

Alkuspiikitkin ovat aivan mahtavat. ( NN - nainen, Eskonkuja - artisti )

NN: Nuolisiksmä sun palleja?
Eskonkuja: Nn.. älä nyt.
NN: No pesisiksmä sun auton?
Eskonkuja: Se on just pesty.
NN: No ottasiksmä sulta suihin?
Eskonkuja: sä justiinsa otit.
NN: No onko sulla nälkä, tekisiksmä sulle ruokaa?
Eskonkuja: mä pelaan nyt tätä peliä.
NN: No mä voisin nyt ees puristaa ton finnin sun otsasta.

Kertosäe taas jättää Väinö Linnan ja muut riimittelijät kalpeaksi:

"Jos mä pyydän, mun ämmä tekee -- ihanmitävaan

Ottaa poskeen tai runkkaa -- ihanmitävaan

Pöllii autoi tai kaupois -- ihanmitävaan, ihanmitenvaan beibi ihanmitävaan

Ei välii vaik meitsi tekis -- ihanmitävaan

Ei se mieti kun se tekee -- ihanmitävaan

Sille voi sanoo päin naamaa -- ihanmitävaan, ihanmitenvaan beibi ihanmitävaan"

Suomalaiseen rap-musiikkiin on aina sisältynyt vahva huumori-elementti ja Raptorin suolaamasta maasta on kyllä päästy pitkälle. Vaikka en Itä-Helsingin ghetto-meiningeistä olekaan voinut muuta kuin hymyillä ja muistella kotiseutuja, on näille vedoille kuitenkin pakko antaa kunniaa ja tunnustaa se, että monilla on kuitenkin musiikissa hyvä meno.

Meillä on asiat vielä liian hyvin että joku Avaimen Roihuvuori-biisiä voisi kuunnella ilman hymyilyä - saati Steen1:n Itä-Helsinki-glorifiointia. Positiivista kuitenkin on, että yhteiskuntakriittisyys on kuitenkin palannut takaisin musiikkiin -- ja vaikka MemmyPossella ja kumppaneilla on vielä matkaa lyriikassa suomalaisen lyriikan grand old-manien, esimerkiksi Juice Leskisen, tasolle -- voi nykypäivän suomihiphoppia kuunnella mielellään.

Aika näyttää mitä ilmiölle käy ja kuinka ilmaisuvoima kehittyy. Pahin pelko hommalle IMHO on aiheiden käsittely. Nuoret kaverit voivat vain tiettyyn pisteeseen saakka kirjoittaa keskinäisestä sekoilustaan viinan ja muiden päihteiden kanssa - saati siitä kun on niin ikävää kun se ja se delaa ja sossu tekee sitä tai tätä.

Mutta mutta, keille kaikille kannattaisi korvia lotkauttaa?

MC Taakibörstä ja Notkea rotta ovat yllämainittujen lisäksi jo tuttuja. Tulenkantajat ovat omassa genressään ihan ylivetoja - ja musiikillisesti suvereenisti päästä parhaasta. Fintelligens menneen talven lumia vaikka biisit toimivatkin edelleen. Kehäkettu ja Setä Koponen toimivat yksinäänkin, Davo taas ei ole Taakibörstan ulkopuolella koskettanut.

Ketä muita nostettava soittolistalle?
aimohaiku

Re: Eskonkuja ja muut suomihiphopin uudet tulijat

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

huima kirjoitti: Ketä muita nostettava soittolistalle?
En ole tähän musiikkityylisuuntaan koskaan perehtynyt, mutta "Tyttö sinä olet tähti" -elokuvan soundtrackilta saattaisi löytyä mielenkiintoisia artisteja. Itse ainakin pidin elokuvan lisäksi myös soundtrackista kovasti.

http://meteli.net/album.php?id=9096
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eskonkuja ja muut suomihiphopin uudet tulijat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Tulenkantajat on valitettavasti kuopattu ainakin ajaksi X joten suosittelen tutustumaan Hannnibalin ja Sopan yhteistuotantoihin.

edellä mainittujen lisäksi itse olen viehtynyt Petoksen,tuomio&kone,davo isotaagin ja setä koposen tuotantoon.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Yönmustaritari

Re: Eskonkuja ja muut suomihiphopin uudet tulijat

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

aimohaiku kirjoitti:
huima kirjoitti: Ketä muita nostettava soittolistalle?
En ole tähän musiikkityylisuuntaan koskaan perehtynyt, mutta "Tyttö sinä olet tähti" -elokuvan soundtrackilta saattaisi löytyä mielenkiintoisia artisteja. Itse ainakin pidin elokuvan lisäksi myös soundtrackista kovasti.

http://meteli.net/album.php?id=9096
Vaikka allekirjoittanut onkin ollut suomiräpin vastarannankiiski nii tuosta rainasta "tartu mun käteen" on radio, soittolistojen kautta kyllä koukuttanut. Mikäs se nyt sitten on se esittäjä sitten? Joku leijonamieli ja putkimiehet tai jotain. Noh. Tarttuva soitanta joka tapauksessa, mikä kannustaa tutustumaan myös muuhun tuotantoon mutta "dirty rig":n vuoksi en ole just ny ehtinnä.

Jos tähän vielä lisää, että jos sanoo vielä nauttivansa joistain redraman tuotannosta niin taitaa selkeesti kuulua mtv-sukupolveen. Ei niillä kenellään, petrinygårdia lukuun ottamatta taida koskaan kellään olla kuin yksi hittibiisi, joka ei aivan jaksa herättää riittävästi mielenkiintoa.

Summasummaarum. Edellä mainitut "notkea rotta" ymv. on kyllä tuotannoltaan sen tasoista roskaa, että soitintani en uskaltaisi niillä liata. Rytmitön tai mukalähesrytmillinen tempominen, lukuun ottamatta Petrinygårdia ei kyy maar oo se juttu.

EDIT: Tulenkantajia en käy morkkaamaan yhtään. Nehä o lapist
huima

Re: Eskonkuja ja muut suomihiphopin uudet tulijat

Viesti Kirjoittaja huima »

Suvinen kirjoitti: Mariskakin menee kun pääsin ekan levyn aiheuttamista puistatuksista.
D'oh. Tuo ihan unohtuikin, vaikka Mariska on tullut nähtyä livenäkin.
Vastaa Viestiin