Paras elokuva ever

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Chap

Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Chap »

Mikä tai mitkä ovat kautta-aikojen parhaat elokuvat, jotka olet nähnyt ja miksi?

Oma suosikkini kautta aikain on Clint Eastwoodin ohjaama Unforgiven - Armoton. Täysin poikkeuksellinen länkkäri ja Hollywood-elokuva ylipäänsä. Armottomassa on erittäin vahva väkivallan vastainen sanoma. Katsojan pitää kuitenkin itse oivaltaa miten mielettömän turhia elokuvan tapahtumat loppujen lopuksi ovat, miten kostonhimo eskaloi asioita ihan suunnattomiin mittoihin. Erityisen ilahduttava asia elokuvassa on Hollywood-elokuville tyypillisen mustavalkoisuuden puuttuminen. Kaikki hahmot luulevat toimivansa oikeudenmukaisesti ja sellaisia puhtaasti pahoja ihmisiä ei elokuvassa ole kuin ehkä yksi sivuroolissa oleva palkkamurhaaja. Lisäksi elokuvassa on paljon länkkäreille erittäin ei-tyypillisiä yksityiskohtia, kuten mustaihoinen sankari, keskustelut itsetyydytyksestä, ihmisten heikkoudet (esim. likinäköisyys) ja tappamisen yrittämisen aiheuttamat omantunnontuskat. Tämä on ainoa näkemäni Clintin elokuva, josta olen pitänyt yhtään enemmän.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Orgazmo tulee heti mieleen. Mietin vielä lisää, pakko mun on jostain asiallisistakin elokuvista tykätä.

Edit: Mä en oikeasti saa päähäni oikeastaan mitään. Pidätän itselläni oikeuden kompata, sitten kun joku sanoo jonkun mun mielestä loistavan leffan.

Tarantinon luomuksista pidän, samoin Kevin Smithin. Jostain syystä myös Don Juan de Marco vetoaa minuun ja saa romanttisen sydämeni pakahtumaan, ja se tunnusbiisi...
Viimeksi muokannut Lolita, 08.01.2006 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Edith »

Sofia Coppolan Virgin Suicides on ainakin hyvin lähellä kärkeä ja paras viime vuosisadan noin puolivälin jälkeen tehty.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Casablanca. Tietysti!
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Paras elokuva vai suosikkielokuva?
Chap

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Chap »

RolloTomasi kirjoitti:Paras elokuva vai suosikkielokuva?
Miten ne mielestäsi eroavat?
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Chap kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:Paras elokuva vai suosikkielokuva?
Miten ne mielestäsi eroavat?
Siinä, että se elokuva, josta pidät eniten, ei välttämättä ole se, mitä pidät parhaana. Ja toisinpäin.

Itse ainakin pidän joistain elokuvista, joita pidän huonoina. Esimerkiksi Plan 9 from Outer Space. Toisaalta on elokuvia, joita pidän hyvinä, mutta joista en erityisemmin pidä. Esimerkiksi Ladybird, Ladybird. Kumminkaan päin en kuitenkaan pidä suosikkina tai parhaana, vaan ehkä ne ovat välimaastossa.

Kysymykseen siitä, mikä on Kaikkien Aikojen Paras Elokuva, en osaisi vastata. Kysymykseen suosikkielokuvistani osaisin (vaikka listasta tulisikin pitkä).
Chap

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Chap »

[quote="RolloTomasi"][/quote]

Ok, hahmottelet asiaa sitten noin. Ehdotan, että valitset yhden tai pari elokuvaa, joita sekä pidät hyvinä, että itsellesi viihdyttävinä ja joiden kohdalla osaat perustella niiden erinomaisuutta.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Top Gun!

.. tai sitä tuli pikkupoikana ahkerasti katsottua. Sain ilmeisesti kyllästystrauman ja hakeuduin alalle, jossa Maverickejä ammutaan alas.

Blade Runner on kestosuosikki, niinku tuollaisista katu-uskottavista leffoista.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Turbohaltija

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Lolita kirjoitti:Orgazmo tulee heti mieleen.

...
Kas vain, niin minullakin! :D Mistähän saisi sellaisen Vulvamiehen hatun, haluaisin sen seuraavaan miittiin...

Mitähän Peter von Bagh vastaisi tällaiseen kyselyyn? Tulisiko pitkätkin perustelut? Onneksi en ole Peter von Bagh ja voin tykätä syyntakeettomasti esimerkiksi sellaisesta elokuvasta kuin Conan Barbaari. Conanin maailmankuva on synkkä ja nihilistinen; siinä väkivalta ja kosto ovat ihailtavia asioita. Elokuvassa seurataan Hammurabin lakia ja nietzscheläistä filosofiaa, jonka mukaan "onni on tunnetta siitä että valta kasvaa ja vastarinta tulee voitetuksi." Oikeuden toteutuminen on sitä, että vihollinen saa kirveen kalloonsa. Elokuvassa on Basil von Poledouriksen upea orkesterimusiikki.

Pidän kaikista Monty Pythonin elokuvista. Brianin elämä on opettanut minulle positiivista ajattelua ja oikeaa suhtautumista elämän pikku ongelmiin. Paljon olen myös oppinut Mustan Ritarin asenteesta elokuvassa Monty Python and the Holy Grail: "It´s just a flesh wound!"
:lol:
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Turbohaltija kirjoitti: Conanin maailmankuva on synkkä ja nihilistinen; siinä väkivalta ja kosto ovat ihailtavia asioita. Elokuvassa seurataan Hammurabin lakia ja nietzscheläistä filosofiaa, jonka mukaan "onni on tunnetta siitä että valta kasvaa ja vastarinta tulee voitetuksi." Oikeuden toteutuminen on sitä, että vihollinen saa kirveen kalloonsa.
Pitääkö tämä tulkita niin, että ihailet väkivaltaa, kostoa ja Hammurabin lakia, ja että sinun maailmankuvassasi onni on vallan kasvattamista ja vastarinnan voittamista kirveellä kappaleiksi hakkaamalla?
ninnithequeen

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Aika paljon on hyviä leffoja...Muumio on tullut katsottua n. 100 kertaa :oops:
Titanic on hienosti tehty, vanhat Star Warsit ovat klassikoita, Ken Park oli loistava kuvottavuudessaan, Blair Witch Project erilaisuudessaan hieno, Jackie Brown hykerryttävän hyvä jne.

Aika laidasta laitaan mennään.
Dumari

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Star Wars: Episoidi 4, "A new hope".
Kakruna tuli kateltua ehkä tuhat kertaa. Jedit rulaa :D
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Dumari kirjoitti:Star Wars: Episoidi 4, "A new hope".
Kakruna tuli kateltua ehkä tuhat kertaa. Jedit rulaa :D
Legendahan toi on.
"I've been waiting for you, Obi-Wan. We meet again, at last. The circle is now complete.
When I met you I was but the learner. Now, I am the master.
" :matsi:
ninnithequeen

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti:
Dumari kirjoitti:Star Wars: Episoidi 4, "A new hope".
Kakruna tuli kateltua ehkä tuhat kertaa. Jedit rulaa :D
Legendahan toi on.
"I've been waiting for you, Obi-Wan. We meet again, at last. The circle is now complete.
When I met you I was but the learner. Now, I am the master.
" :matsi:
Musta Imperiumin Vastaisku oli noista paras.
"I am your father"
Uuh, mä olin penskana ihan lääpälläni Darth Vaderiin :lol:
T3000

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Terminator tai Terminator 2, en osaa päättää. Jos mietittäis mikä on tehnyt suurimman vaikutuksen evör, niin SW episodi IV tai Rio Bravo olis lähellä.
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Onko joku muukin muuten kattellu semmoisen omituisuuden kuin Kadonneiden lasten kaupunki?
Omalla synkällä ja painajaismaisella tavallaan kiehtova, erityisesti maisemat.
Varsinkin kuva yksinäisestä öljynporauslautasta kaukana vihertävällä merellä on jotenkin suorastaan syöpynyt muistiin... :shock: spooky.
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

ninnithequeen kirjoitti: Musta Imperiumin Vastaisku oli noista paras.
"I am your father"
Uuh, mä olin penskana ihan lääpälläni Darth Vaderiin :lol:
Vader todellakin sais heti meikäläisen äänen kategoriassa "pahin elokuvapahis" :twisted:
"I find your lack of fate... disturbing."
"The Emperor is most... displeased with your lack of progress."
Turbohaltija

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

RolloTomasi kirjoitti:
Pitääkö tämä tulkita niin, että ihailet väkivaltaa, kostoa ja Hammurabin lakia, ja että sinun maailmankuvassasi onni on vallan kasvattamista ja vastarinnan voittamista kirveellä kappaleiksi hakkaamalla?
En mä kirveellä ketään hakkais, kun moottorisahakin on keksitty pöljä!
Ensimmäinen Conan- elokuva on tasokas sword and sorcery - fantasia. Katsoin sitä erityisen usein siihen aikaan, kun ihailin voimamiehiä ja itsekin harrastelin voimanostoa. Siinä on sellaista perusmiehekästä poikaenergiaa. :)
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Turbohaltija kirjoitti: Mitähän Peter von Bagh vastaisi tällaiseen kyselyyn?
"Panssarilaiva Potemkin. Eisenstein on nero :!: "
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Turbohaltija kirjoitti: Pidän kaikista Monty Pythonin elokuvista. Brianin elämä on opettanut minulle positiivista ajattelua ja oikeaa suhtautumista elämän pikku ongelmiin. Paljon olen myös oppinut Mustan Ritarin asenteesta elokuvassa Monty Python and the Holy Grail: "It´s just a flesh wound!"
:lol:
:komp: Kovaa komppausta tästä suunnasta.
Brianin elämän alku jaksoi naurattaa varmaan parikymmkentä kertaa peräkkäin.

Wise Man #1: Ahem!
Brian's mother: Oh! [falls over in chair]
:lol:

Holy Grailikin oli suorastaan legendaarinen, varsinkin musta Ritari
King Arthur: [after Arthur's cut off both of the Black Knight's arms] Look, you stupid Bastard. You've got no arms left.
Black Knight: Yes I have.
King Arthur: Look!
Black Knight: It's just a flesh wound!
:lol:
, Sir Robinin urheus, anarkosyndikalistinen talonpoika ja Knights of Ni.
Himputti, noihan pitää tässä lähiaikoina kattoa taas uudestaan... :)
Starflare

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Elukka kirjoitti: :komp: Kovaa komppausta tästä suunnasta.
Brianin elämän alku jaksoi naurattaa varmaan parikymmkentä kertaa peräkkäin.

Wise Man #1: Ahem!
Brian's mother: Oh! [falls over in chair]
:lol:

Holy Grailikin oli suorastaan legendaarinen, varsinkin musta Ritari
King Arthur: [after Arthur's cut off both of the Black Knight's arms] Look, you stupid Bastard. You've got no arms left.
Black Knight: Yes I have.
King Arthur: Look!
Black Knight: It's just a flesh wound!
:lol:
, Sir Robinin urheus, anarkosyndikalistinen talonpoika ja Knights of Ni.
Himputti, noihan pitää tässä lähiaikoina kattoa taas uudestaan... :)
Nyt iski minuunkin himo katsoa nuo, onneksi hyllystä löytyykin Montyboxi :) .
Leilah

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Paljastan junttiuteni ja vastaan Spinal Tap. Se iskee suoraan minun nauruhermooni. Being John Malkovichia ajattelen usein, vaikka olen nähnyt se vain kerran.
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Leilah kirjoitti:Being John Malkovichia ajattelen usein, vaikka olen nähnyt se vain kerran.
Mä en ole vieläkään ehtiny kattomaan sitä :|
Paljon olen kyllä kuullu juttua siitä, miten hyvä se on.
sinkkumatti

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

Perustelematta Top-3

1. Das Boot
2. The GodFather
3. Forrest Gump
Vastaa Viestiin