Paras elokuva ever

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
tuike
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 171
Liittynyt: 30.12.2005 18:11
Paikkakunta: L-V

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja tuike »

Elukka kirjoitti:Onko joku muukin muuten kattellu semmoisen omituisuuden kuin Kadonneiden lasten kaupunki? :shock: spooky.
Jep. Kävin äitin kanssa sen leffassa katsomassa silloin aikoinaan. UPEA!

Mun lempparileffa pienenä ja vähän isompanakin oli Kuningas jolla ei ollut sydäntä. Se on edelleen ihana -katson aina, kun tulee telkkarista.

Mä tykkään Polanskin ja Lynchin leffoista, Oliver Stonen ohjauksetkin ovat mainioita!

Kaikkien Aikojen Parasta pitää kyllä hetken miettiä... :think:
Jokaiselle jotakin
-minulle kaikki loput!
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Amelie. Tota ennen tykkäsin hirmu monta vuotta leffasta Paistetut vihreät tomaatit.
bedlam

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Määrittelyn teen sillä perusteella, että sen voi katsella jatkuvasti innolla uudelleen ja uudelleen.

Brianin Elämä, Ed Wood, Apinoiden Planeetta, Mafiaveljet, The Evil Dead, Alien, ei näitä osaa järjestykseen asetella.
hebuli

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja hebuli »

No vastataan taas vaikka se The Big Lebowski. Sen ainakin jaksaa katsoa tosi monta kertaa. En siitä parhaudesta tiedä.
Nowaysis

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

ninnithequeen kirjoitti: Uuh, mä olin penskana ihan lääpälläni Darth Vaderiin :lol:
Ei se mitään. Mä oon kato vieläkin.
<---
Viimeksi muokannut Nowaysis, 10.01.2006 0:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nowaysis

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Tuulen viemää. Eka kerran katsoin joskus 11-vuotiaana ja silloin tietty ihasteli melko lailla eri asioita kuin nykyään. Vaatetusta ja elämänmenoa. Mutta ei tätä voi kuin rakastaa. Eikä Scarlett ole ihan huono roolimalli nykyajan tyttösillekään.
Oikeastaan yksi leffahistorian rakastettavimmista hahmoista.
Unohtamatta:
"Frankly dear, I don't give a damn!"

" Oh, I can't think about that now. I'll go crazy if I do, I...I'll think about it tomorrow."

Quote ykkösen kuultua noudatan edelleen quote kakkosta.
Fiddle-dee-dee.

Piukat paikat. Tätäkin olen fanittanut varmaan viitisentoista vuotta. Hauska kuin mikä ja viimeinen laini on ihan klassikko.

Pulp fiction.
Eka näkemäni Tarantino. Teki toudella suuren vaikutuksen. Muistaakseni näkemäni ensimmäinen väkivallalla tyylikkäästi mässäilevä ei-splatter pläjäys.

Trainspotting.
Tätä odotin kuin kuuta nousevaa eikä pettänyt odotuksia. Soundtrackia myöten fuckin' puurfect, aye.


Syväkurkku.
Tätä ei kykene kommentoimaan sanallisesti, my mouth is too full.

Dogville myös yksinkertaisuudessa loistava, tosin en taida haluta nähdä sitä toista kertaa. Joillekin leffoille on paras näin.

Virgin suicides myös äärettömän kipeän kaunis.

Et jos noin niinq hieman eri lajityyppisiä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Vadim »

American Film Institute on valinnut 100 parasta elokuvareplaa:

http://www.afi.com/tvevents/100years/100yearslist.aspx

Noway tuskin lienee pahoillaan havaitessaan, että Tuulen viemää ränkkää aika hyvin näissä asioissa.

Casablanca saa huomattavan määrän mainintoja sekin, tietenkin. :)

http://www.imdb.com/title/tt0034583/quotes

Muutama suosikkidialogini.

Rick: "How can you close me up? On what grounds?"
Captain Renault: "I'm shocked, shocked to find that gambling is going on in here!"
[a croupier hands Renault a pile of money]
Croupier: "Your winnings, sir."
Captain Renault: [sotto voce] "Oh, thank you very much."
Captain Renault: "Everybody out at once!"

----

Captain Renault: "In 1935, you ran guns to Ethiopia. In 1936, you fought in Spain, on the Loyalist side."
Rick: "I got well paid for it on both occasions."
Captain Renault: "The winning side would have paid you much better."

----

Rick: "Last night we said a great many things. You said I was to do the thinking for both of us. Well, I've done a lot of it since then, and it all adds up to one thing: you're getting on that plane with Victor where you belong."
Ilsa: "But, Richard, no, I... I..."
Rick: "Now, you've got to listen to me! You have any idea what you'd have to look forward to if you stayed here? Nine chances out of ten, we'd both wind up in a concentration camp. Isn't that true, Louie?"
Captain Renault: "I'm afraid Major Strasser would insist."
Ilsa: "You're saying this only to make me go."
Rick: "I'm saying it because it's true. Inside of us, we both know you belong with Victor. You're part of his work, the thing that keeps him going. If that plane leaves the ground and you're not with him, you'll regret it. Maybe not today. Maybe not tomorrow, but soon and for the rest of your life."
Ilsa: "But what about us?"
Rick: "We'll always have Paris. We didn't have, we, we lost it until you came to Casablanca. We got it back last night."
Ilsa: "When I said I would never leave you."
Rick: "And you never will. But I've got a job to do, too. Where I'm going, you can't follow. What I've got to do, you can't be any part of. Ilsa, I'm no good at being noble, but it doesn't take much to see that the problems of three little people don't amount to a hill of beans in this crazy world. Someday you'll understand that. Now, now... Here's looking at you kid."

Oikeastaan Casablanca selittää tyhjentävästi, miksi teen mitä teen. Tai ehkä paremminkin se, että olen nähnyt sen liian monta kertaa.
hebuli

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Big Lebowskista niitä suosikkidialogeja ja sutkautuksia löytyy vähän liikaakin.

http://www.imdb.com/title/tt0118715/quotes
Sannu

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Sannu »

Kyl mä lähtisin kanssa kummisetä trilogian nostamaa ykköseksi..sitten tuossa ihan hetki sitten näin sellaisen kuin Crash..vaikuttava
Avatar
Brocker
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 192
Liittynyt: 11.11.2005 18:24
Viesti:

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Brocker »

1. Uhrilampaat
2. Kuolleiden runoilijoiden seura
3. Seitsemän
Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan totaalinen nöyryyttäminen.
Avatar
nopo
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 21.10.2005 16:58
Paikkakunta: kala

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja nopo »

Pulp Fiction, Kummisetät, Fight Club, Zoolander, American Beauty + noin 100 muuta + kaikki lasten elokuvat.
Helppoa kuin paskan pyyhintä tämä homma!
White Nose and Oral Protection
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Turbohaltija kirjoitti: Ensimmäinen Conan- elokuva on tasokas sword and sorcery - fantasia. Katsoin sitä erityisen usein siihen aikaan, kun ihailin voimamiehiä ja itsekin harrastelin voimanostoa. Siinä on sellaista perusmiehekästä poikaenergiaa. :)
Juu, itsekin katsoin Conan barbaarin monta kertaa joskus aikoinaan ja kyl se dvdllä pitäisi ostaa, mutta toisaalta leffa on ideologiassaan lähes yhtä uskomaton kuin Kansakunnan synty, joka esittää KuKluxKlaanin sankareina. Hyvin tehty leffahan se on, leffakoulusukupolven edustaja ohjaaja-kirjoittaja John Milius osaa asiansa, ja toisena käsikirjoitttajana Oliver Stone, joka taitava hänkin on.
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Okei, listasin parikymmentä suosikkileffaani ja kysymys nimenomaan on suosikkileffoista - en millään muotoa väitä, että nämä olisivat parikymmentä parasta koskaan tehtyä leffaa. Mutta olen valmis puolustamaan jokaista vähintäänkin erinomaisena. Listaa kootessa pidin periaatteena yhtä elokuvaa ohjaajaa kohden, ihan vain sen vuoksi, ettei listasta tulisi Hitchcockin, Kubrickin, Fordin ja Hawksin Parhaat -kokoelmaa. Ainoan listalle päässeen trilogian niputin yhdeksi leffaksi, eli kolme leffaa vie vain yhden tilan (lue: pilkunnussijat turpa kiinni!). Elokuvat eivät ole missään järjestyksessä ja jos jotakuta vituttaa Hollywood-painotteisuus, en voi kuin vastata, että lista on minun, ei sinun.

:beer:

1. George Lucas, Irvin Kershner ja Richard Marquand: Star Wars (1977), The Empire Strikes Back (1980) ja Return of the Jedi (1983)

Ennen leffakoulua George Lucas opiskeli kulttuuriantropologiaa, ja tutustui vanhoihin myytteihin ja mytologioihin. Tehdessään ensimmäistä Tähtien sotaa hän yhdisti elokuvahistorian myytteihin, suhtautuen elokuvahistoriaan samalla tavalla kuin myytteihin josta poimia säkeitä kuin kalevalaiset runonlaulajat omasta perinteestään ja mytologiastaan. Jos elokuvat merkitsivät tälle sukupolvelle samaa kuin kalevalainen tarusto tai Kuningas Arthurin legenda omilleen, silloin Tähtien sota todellakin on oma myyttinsä tai kokoelma mytologian säkeitä, joka kerronnassaan noudattaa satujen ikiaikaista kaavaa kootessaan yhteen historiallisia myyttejä elokuvien kautta koottuna.

Mitä helvettiä? Ei, trilogia vain oli niin tärkeä osa lapsuuttani ja jotain, mihin uskoa silloin aikoinaan, eli nykyään se on kuin koti tai perhe, joka pysyy mukana muistoissa minne tahansa meneekin.

2. Steven Spielberg: E.T. (1982)

Toinen satuelokuva, joka kunnioittaa kerronnassaan perinteitä ja kokoaa sadun ikivanhoista konventioista sekä myytistä, eikä kritisoi, ironisoi tai parodioi vaan on rehellisen tunteellinen ja ohjaajansa persoonallinen työ. Hienoin elokuvallisesti kerrottu satu.

3. Stanley Kubrick: 2001: A Space Odyssey (1968)

Ihmiskunnan evoluutio, ei sen pienempi tarina, ihmisapinasta nykyihmistä seuraavaan vaiheeseen. Jokaisesta listalla olevasta elokuvasta voisi kirjoittaa kirjan, mutta tässä en edes tiedä, mistä aloittaa. Ihmisen suhteesta tietoon? Ihmisen suhteesta teknologiaan? Ihmisen pyrkimyksestä täydellisyyteen ja erehtyväisyydestä joka tuhoaa sen? Ihmisen väkivaltaisesta luonteesta? Siitä, että kaikkien kehittyneiden kommunikaatiovälineidenkään keskellä meillä ei silti ole mitään sanottavaa toisillemme tai sanoja ilmaista omaa itseämme? Toiseudesta joka tuntuu olevan läsnä aina suurten muutosten yhteydessä? Vaiko yksinkertaisesti elokuvan muodon kauneudesta? Vaiko jostain aivan muusta? Avaruudessa kukaan ei kuule huutoasi, sanoi Alienin mainoslause. Siellä ei ilma kuljeta ääntä.

4. Alfred Hitchcock: Vertigo (1958)

Emme vieläkään ole päässeet listalla sellaisten elokuvien joukkoon, jotka olisin nähnyt ensimmäisen kerran ala-asteen puolivälin jälkeen, mutta tämän näin ensimmäisen kerran ennenkuin menin edes kouluun. Silloin minua kiehtoi elokuvan murhamysteeri, mutta nykyään enemmän pakkomielteisen rakkauden kuvaus ja se, miten elokuva näyttää, että rakkautemme kohde onkin vain kuva, ei niinkään todellinen. Elokuva, jossa miehet rakentavat naisen haluamakseen kuvakseen yhä uudelleen ja uudelleen. Ja toisto on pakkomielteen oire ja sen päättymätön spiraali elokuvan muoto. Ja missä on toden ja kuvitelman tai unen välinen raja? Mukana menossa tietenkin myös muunmuassa seksikäs blondi, voyerismi ja kaksoisolennon teema.

5. John Ford: The Searchers (1956)

Toinen pakkomielteinen päähenkilö, tällä kertaa historiankirjoituksesta myyttejä rakentavan Fordin westernissä John Waynen lähes psykopaattisena Ethan Edwardsina ja vastapuolella yhtä rasistinen intiaani Scar. Edwards saapuu harhailemasta erämaasta tuoden mukanaan uhan ja tuhon rakastamansa naisen perheelle, saa hetkeksi merkityksen elämälleen etsinnästä, mutta ei koskaan voi tulla osaksi yhteisöä, koska ei löydä sisäistä rauhaa vaan on aina oleva osa sitä erämaata ja villiyttä, jota uudisraivaajat yrittävät kesyttää. Elokuva yksinäisyydestä ja rasismista, loppu ei ole onnellinen (jokaiselle joka toista sanoo, kehottaisin katsomaan tarkemmin). Yhdistää kaksi minulle läheistä aluetta: film noirin ja westernin.

6. Howard Hawks: Rio Bravo (1959)

Kaikki, mikä tekee Hawksin elokuvasta hawksilaisen on koolla ja ikäänkuin selkeämmin kuin koskaan aiemmin tai kuin kokoelmana: ryhmä ammattilaisia, miesten välinen ystävyys, kunniakäsitys, lempinimet ryhmän kesken, vahva ja itsenäinen nainen, ryhmän jäseneksi pääseminen taidon osoituksen kautta, laulukohtaus. Jotkut kohtaukset ovat jopa lähes identtisiä aikaisempien Hawksin kohtausten kanssa. Silti western: henkilöt kasvavat omien tyyppiensä kristallisinkirkkaiksi edustajiksi, vaikkakin hieman kaavaa rikkoen. Keskiössä itseluottamuksensa ja alkoholisminsa kanssa kamppaileva Dean Martin ja häntä tukeva John Wayne, joka elokuvan aikana hokee selviytyvänsä hyvin yksinkin, mutta joka aina tosiasissa saa apua kavereiltaan. Tämän elokuvan valitseminen jätti listalta pois Bogien ja Lauren Bacallin upeimmat yhteiset hetket valkokankaalla elokuvissa To Have and Have Not sekä The Big Sleep, mutta Waynen ja Angie Dickinsonin välinen romanttinen komedia on enemmän kuin hyvä korvike.

7. Sergio Leone: C'era una volta il West (1968)

Olipa kerran länsi. Mutta todellisuudessa hieman erilainen kuin myytti, ja tämän Leonen elokuva vie loppuun: sekä lännen loppu että myytin loppu. Rautatie ja kapitalismi saapuvat, mutta eivät paratiisia tuoden. Viimeiset lännenmiehet koolla ja kuin tietäen miten tarina heidän kohdallaan loppuu. Ja myytin loppu: aluksi kuolevat tutut kasvot, sitten sankari Henry Fonda - Fordin Wyatt Earp ja Abraham Lincoln - astuu näyttämölle kylmänä tappajana. Kun myyttiä hakataan säpäleiksi, viittauksia genren elokuviin on viljalti: The Searchers, High Noon, Johnny Guitar, Shane, The Man Who Shot Liberty Valance ja taustalla Monument Valley. Olipa kerran länsi, vain myyteissä sankarillinen, ja sitten se kuoli.

8. Sam Peckinpah: The Wild Bunch (1969)

Niin viimeiset lännenmiehet kuolivat eivätkä he sankarillisia olleet, vaikka heistä sankareita kovin yritettiinkin myyteissä rakentaa. Vaikka heissä hyvää olikin, silti he olivat väkivaltaisia tappajia. Mutta väkivaltavietti on ihmisen sisällä ja jo lapsena. Mustavalkoiset asetelmat hylkäävä, jonnekin tummanharmaan alueelle sijoittuva kyyninen ja pessimistinen, mutta ei kuitenkaan umpimieliseen asti kumpaakaan, tarina ihmisen virheistä ja unelmien hauraudesta. Edes porukan johtaja ei pysty elämään niiden moraaliperiaatteiden mukaisesti, joita yrittää pitää yllä, mutta kun on aika korjata virheet, uskollisuus palaa vaikka kuoleman edessä, ja mitä iloa nykyisessä ajassa elämisestä olisikaan - emme vain kuulu tänne. Paskiaisia me kaikki olemme, mutta ennen oli sentään vähän paremmin.

9. John Huston: The Treasure of the Sierra Madre (1948)

Valinta oli vaikea tämän ja Asfalttiviidakon välillä, mutta listalle täytyi saada edes yksi Bogien leffa. (Sterling Haydenin vuoro tulee vielä, mutta Marilyn Monroe menetettiin.) Periaatteessahan samaa tarinaa tässä kerrotaan, genre on vain eri. Maailma on vailla merkitystä, joten meidän täytyy luoda elämämme tarkoitus itse, ja kuten Hawksilla, teot merkitsevät enemmän kuin sanat. Siispä toimeen. Yritetään jotain vähän suurempaa, jotain jonka saavuttamiseen tai etsimiseen voimme omistautua, ja joka luo elämälle tarkoituksen tässä mielettömässä maailmassa. Mutta muistetaan kuitenkin, että etsiminen on tärkeämpää kuin löytäminen. Muuten tulemme hulluiksi ja menetämme kaiken. Jos menetämme sen, mitä lähdimme hakemaan, oh well, nauretaan päälle tai hymyillään vähän. Saimmehan hetkeksi elämällemme tarkoituksen. Ei yritetä pitää kiinni, se on turmion tie. Hustonia kiitän siitä, että hänen elokuviensa kautta sain ymmärryksen elämän tarkoituksesta tai sen luomisesta.

10. Nicholas Ray: Johnny Guitar (1954)

Viimeinen western tällä listalla, lupaan. Vai onko se western ollenkaan? Mikä se on? Antiwestern? Parodia genrestä? Hysteerisillä ylikierroksilla käyvä melodraama, ainakin. Odotukset genren suhteen petetään ja keskinäyttämöllä esitetään kahden naisen välistä rakkausdraamaa. Mutta kuka rakastaa ja ketä ja kuka vihaa ketä ja miksi? Ja mitä nämä kaikki värit tarkoittavat? Sterling Hayden ja Ward Bond ovat mukana samalla vahvistaen yhteyksiä 50-luvun kommunistivainoihin - molemmathan olivat merkittäviä näissä yhteyksissä. Outo, unenomainen elokuva, täynnä mieleenpainuvia kohtauksia, kuten rakkaussuhteen näytelmänomaisuus, hautajaisvaatteisiin pukeutunut lynkkausjoukko ja Joan Crawford valkoisessa mekossa soittamassa pianoa. "Tell me you still love me like I love you." Raylle hyvin tyypillinen elokuva, jossa Johnny eräässä vaiheessa toteaa: "I'm a stranger here myself." Niin on leffakin ja samoin itse ohjaaja, joka 9 vuotta myöhemmin käveli kesken kuvausten pois viimeisen Hollywood-elokuvansa kuvauspaikalta.

11. Billy Wilder: Sunset Boulevard (1950)

Mutta me emme vielä, vastahan Hollywoodiin saavuimme, kuten ruumis uima-altaasta meille varmaan kertookin. Oikeastaan saavuimme sen ytimeen, entisen tähden kartanolle. Eikä tässä kaupungissa entisiä tähtiä koskaan kauniisti kohdeltu, eikä se kovin mukava paikka muutenkaan ollut. Viittauksia elokuvahistoriaan vilisee jälleen, kuolema on alati läsnä kuten film noirissa kuuluukin (kertojanäänessä) ja satiiri elokuvateollisuudesta on mustaa kuin pilvinen, tähdetön yö Los Angelesin yllä. "All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up."

12. Raoul Walsh: High Sierra (1941)

Mutta jostain film noirinkin piti alkaa. Totta, film noirin kaltaisia elokuvia oli muutama tehty ennen High Sierraakin, ja viisaat sanovat, että oikeastaan tyyli alkoi vasta Maltan haukasta. Silti joku näytti tietä, vaikka yrittikin vain kertoa sen vihoviimeisen gansteritarinan 30-luvulla vallinneesta genrestä. Pääosan sai silloin vain sivuosista tunnettu Humphrey Bogart - hei, Bogiehan pääsi kahdesti listalle! Kova ja tunnelmallinen raina, jossa kiltit tytöt ovat ilkeitä ja tuhmat ihania. John Huston teki käsikirjoituksen W.R. Burnettin romaanin pohjalta, ja samalla rainaan tarttui osa hänen persoonastaan.

13. Orson Welles: Touch of Evil (1958)

Kaikella on loppunsa, mutta viisaat väittelevät siitä oliko se vuonna 1958 vaiko vasta vuonna 1960 Hitchcockin Psykon yhteydessä. Toiset taas sanovat, ettei se oikeastaan loppunutkaan, muuttui vain hieman. Joka tapauksessa on olemassa kilttejä, sääntöjä noudattavia poliiseita ja suuria, traagisia etsiviä, jotka eivät ohjekirjasta piittaa, ja nappaavat rikolliset vaistoillaan. Sitten on sellaisia ohjaajia kuin Orson Welles, jotka osaavat tehdä mestarillisia ihmiskuvia elämää suuremmista henkilöistä ja kuvata sen niin kuin kukaan muu ei vain osaa. Visuaalinen nerokkuus iskee tajun kankaalle ja vasta sen jälkeen voi keskittyä itse tarinan seuraamiseen - paitsi että kun Wellesistä on kyse, niin kuvat ovat tarina ja enemmän kuin pinta.

14. George Stevens: A Place in the Sun (1951)

Ja mikäs sen sopivampi paikka päättää kierros film noirissa kuin tämän leffan loppukohtaus. Film noirissa oli kyse amerikkalaisen unelman kuolemasta ja sitä tavoitteleva - jos sitä enää edes pystyi tavoittelemaan - joutui toteamaan, että painajaiseenhan tässä jouduttiinkin. Yhteiskunnalliseen painajaiseen, ei ainoastaan oman mielen sisäiseen, ja onko kauniimpaa amerikkalaisen unelman ilmentymää kuin Elizabeth Taylorin kasvot? Film noirin ei välttämättä tarvitse olla rikoselokuva, vaan rakkauselokuva käy myös. Unelman petollisuuden tai mahdottomuuden kanssa kasvotusten jälleen, mennyt oli ehkä sittenkin parempi - ja sitä voi vain muistella. Theodore Dreiserin romaanin suomenkielinen nimi tiivistää leffan: "Amerikkalainen murhenäytelmä."

15. David Lean: Lawrence of Arabia (1962)

Se amerikasta, ja hetkeksi Britanniasta kanssa. Valtava toimintaspektaakkeli, sotaelokuva, tutkielma sankarillisuudesta sekä kahden eri kulttuurin väliin jäävästä sotilaasta. Sisäisiä konflikteja sekä vieraantumista omasta maastaan, kunnes voi vain huomata etten tähän uuteen kulttuuriinkaan kuulunutkaan. Eli lopulta sankarin yksinäisyydestä. David Lean tekee merkityksellisiä ja upeita kuvia, Maurcie Jarren musiikki pauhaa taustalla, Peter O'Toole, Alec Guinness, Anthony Quinn ja Omar Sharif tekevät ensiluokkaiset roolisuoritukset - voiko elokuvalta enempää vaatiakaan? (Ei voi kuin haaveilla siitä, minkälainen Taru sormusten herrasta -trilogiasta olisi tullut, jos Lean olisi ohjaimiin tarttunut (ei hän tietääkseni koskaan aikeissa ollutkaan), tosin vaikeampaa olisi ollutkin nyt digitaalisten tehosteiden aikana hänet työhön haudastaan saadakaan.)

16. Ingmar Bergman: Det sjunde inseglet (1957)

Eikä Kuolemaa meistä kukaan paeta voi. Se tulee lopulta, jopa keskiaikaiseen Ruotsiin. Ritari Max von Sydow hänen kanssaan shakkia pelaa, toisaalla muutama kiertävä näyttelijä huumorikirjaa selaa, ja aseenkantaja kaikkea tätä sivussa kelaa. Samalla ritari pohdiskelee Jumalaa myös, kuten Bergmanin leffoissa usein tehdään. Vähän eri tavalla kuin Petrin kirjoituksissa. Sillai pikkuisesti.

17. Edvin Laine: Tuntematon sotilas (1955)

Ja kun pohjoisessa ollaan, niin jäädään toviksi kuuntelemaan maailman parasta leffadialogia. Laineen elokuva valkopesi Linnan romaanin, mutta kunnioittaa sodan kokeneita. Uskomattoman hyvin kirjoitettuja velikultia.

18. Akira Kurosawa: Seitsemän samuraita (1954)

Näppäimistöstäni ei löytynyt merkkejä tämän leffan alkuperäisen nimen oikeinkirjoitukseen, mutta taistelussa edelleen ollaan. Erinomaisen hyvin elokuvan keinoin kerrottu tarina, joka oikeastaan näyttää paljonkin japanilaisen luokkayhteiskunnan historiasta ja sen sisäisistä jännitteistä. Keskellä on kylä, joka palkkaa kuusi roninia (mukaan heittäytyy vielä yksi samuraiksi itseään väittävä maanpoika) suojelemaan itseään satoa ryövääviltä roistoilta, jotka hekin ovat nälkäisiä ronineita. Upeiden, muita elokuvaohjaajia vaikuttaneiden toimintakohtausten ohessa elokuva onnistuu olemaan sodanvastainen.

19. Luis Bunuel: Un chien andalou (1929)

Tähän väliin lyhytelokuva, surrealistinen klassikko, jonka vaikutuksia voi bongailla elokuvista edelleen. Bunuelin ohjaama ja yhdessä Salvador Dalin käsikirjoittama leffa onnistuu näyttämään noin kuudessatoista minuutissa enemmän kuin useimmat leffat kahdessa tunnissa. Teos ei todellakaan missään muussa taiteenlajissa voisi toimia. David Lynch on sanonut, että elokuva on unta. Ehkä se onkin ja unen logiikallahan ihmismielen ajatus kulkee. Siispä elokuvalla kenties taiteenlajeista parhaiten on potentiaalia ihmismielen kuvaamiseen. Ja miksi tyytyä pelkän ulkoisen todellisuuden kuvaamiseen jos on potentiaalia enempään?

20. Federico Fellini: 8 1/2 (1963)

Ja elokuvahan se kaikkein suurinta elämässä on - vai onko sittenkään? Kenties elämä itse on suurinta ja elokuva vain osa sitä. Ihmissuhteiden ja luomisen sekavuutta, jopa itsemurhan partaalla käymistä. Haaveilua koko hullunmyllystä pakenemisesta. Silti, lopulta, naiset ovat ihania, kuten elokuvakin, vaikka näihin kahteen ei aina jaksaisikaan uskoa. Tämä elokuva on yksi niistä, jotka pitäisi katsoa aina kun elämä tuntuu liian vaikealta ja toivottomalta. On siinä sen verran uskoa, että omakin vahvistuu.

(Oikeastaan voisi paremmalla ajalla jatkaa, vaikka sataan, mutta toistoa ohjaajien kanssa alkaa olla jo yli puolet jos määrä tästä kasvaa.)
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Muistuipa tässä mieleheni nyt semmoinen harvinaisen osuva ajankuvaus kuin Tohtori Outolempi eli: kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia.
Alkumetreiltä lähtien silmittömän kipeä kuvaus Kylmän sodan aikaisesta vainoharhaisesta maailmasta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RolloTomasi kirjoitti:(...)
Olipa hieno lista hienoja elokuvia. Kiitos ansiokkaasta postauksesta!

Mukaan oli päässyt moni minunkin suosikkielokuvani - joskin on myös myönnettävä, että en kaikkia listan elokuvia ole edes nähnyt. Selvästi on kyseessä myös elokuvan tosiharrastajan lista, jossa kriteerinä on aina myös paikka elokuvahistoriassa. Jos elokuvien pelkkä satunnainen kuluttaja, kuten minä, olisi listannut suosikkejaan, olisi tähänkin kärkeen varmasti noussut esim. Kaurismäkeä, Almodovaria ja Wendersiä.

Mutta sanoit, Rollo, olevasi valmis puolustamaan jokaista valintaasi. No, ole hyvä ja puolusta Laineen Tuntemattoman Sotilaan valintaa. Kommenttisi kun lähinnä ylistää Linnan tekstiä, jonka ansioita en toki mene kieltämään. Mutta että elokuvana huippua? Näin elokuvan juuri pitkästä aikaa, ja minusta se oli, suoraan sanottuna, häkellyttävän huono elokuva. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta näyttelijät käyvät vain kameran edessä lausumassa tunnetut repliikkinsä. Parhaimmilaankin vain siedettävää, yleensä piinallista katsottavaa.

Viittaat valkopesuun. Menisin jopa pidemmälle: Laineen yksiulotteinen elokuva paitsi hukkaa Linnan romaanin syvyyden, on myös ehkä suurin tekijä siinä ihmeellisessä prosessissa, jossa Tuntematon Sotilas on korvautunut ihmisten mielissä myytillä Tuntemattomasta Sotilaasta siten, että jopa kaikenlaiset reikäpäiset Koti, Uskonto ja Isänmaa -hemmot nykyisin vannovat Linnan ja Tuntemattoman Sotilaan nimeen. Sinänsä riemukas tahaton ironia ei välttämättä poista asian surullisuutta. Edvin Laineen osaltaan edistämä myytti suomalaisesta sankarisotilaasta, joka on vaatimattomista puitteista huolimatta *suuri ihminen* tiukan paikan tullen, on korvannut Linnan täysin vastakkaisen näkemyksen, jossa omaääniset pienet ihmiset murskautuvat historian käänteissä. Laineella ja ihmisten mielessä Tuntemattoman miehet ovat historian pieniä subjekteja, kun taas Linna kuvaa sitä tragediaa, miten pieni yksilö jää historian objektiksi. Mollbergin versio on sentään näkemyksellinen elokuva, eikä simppeli kuvitus.

Ja tunnustettakoon näin anonyymisti netissä, että vaikka oikeaoppista olisi toki valita Bergmanilta vaikka juuri Seitsemäs sinetti tai esim. Mansikkapaikka, olisin varmaan itse ollut kiusauksessa valita häneltä komedia tyyliin Kesäyön hymyilyä. Oi sitä elämän ruotsalaista kepeyttä!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Ah, nyt muistin taas yhden:
Camp-tekeleiden saralla on Calamari Union aivan ehdoton helmi!
"Älä tee sitä, Frank!"
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Think »

PONTEROSA! :cheer:

Kattaa koko tunneskaalan kun ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Aiheuttaa vihantunteita, myötähäpeää, miltei fyysistä pahoinvointia ja monipuolisesti sateenkaarenväreissä erilaisia ahdistuksen muotoja. Pistää rakastamaan vanhaa hyvää aikaa jolloin elämä oli paremmin. Aiheuttaa kylläkin masennusta kun miettii että tähänkö on nyt tultu, mutta lopulta antaa sen optimismin siemenen tuomaan uskoa parempaan tulevaisuuteen. Lopussa kiitos seisoo...kun se todellakin loppui. Tällöin tulee se uskomaton helpotuksen aalto ja vahva usko elämän jatkumiseen (tai vaihtoehtoisesti sen päättämiseen :roll: ).

Olen puhunut.
Ovela kuin orgasmi
Elukka

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Think kirjoitti:PONTEROSA! :cheer:

...

Olen puhunut.
Sulla se on toi sarkasmin jalo taito hallussa. :D
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Think »

Elukka kirjoitti: Sulla se on toi sarkasmin jalo taito hallussa. :D
Tämä lienee siis väärä hetki mainita että olin tosissani? :piru:

Ehkä minulla on vain toisenlainen käsitys siitä mikä on parasta. Jos paras elokuva on sellainen, joka jää _unohtumattomasti_ mieleen, niin sen tuo "elokuva" taatusti tekee. Valitettavasti.
Ovela kuin orgasmi
pajazzo

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja pajazzo »

Aika monta huippuhyvää on tullut katsottua, mutta listataan tähän nyt kärkeä.
-Tanssii susien kanssa. Aika miljoona kertaa nähty ja yhä vaan jaksan katsella Costnerin ja intiaanien kanssakäymistä.
-Tulimyrsky. Kävin muuten katsoo tämän kolmesti leffateatterissa.Hienoja kuvakulmia liekeistä.
-Kuffs-konnaakin kovempi. Christian Slaterin tähdittämä komedillinen poliisipätkä. Jaksaa katsoa yhä uudestaan ja uudestaan. Myönnetään, että Slateria jaksaa kyllä tuijottaa loputtomasti... :wink:
-Team America. Suosittelen kyllä tätä nukkepätkää kaikille, jotka haluaa nauraa. Aivan sikahauska!
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

urpiainen kirjoitti:Olipa hieno lista hienoja elokuvia. Kiitos ansiokkaasta postauksesta!
Kiitos sinulle.
Listalta jäi niin moni oma suosikki pois, että taidan jatkaa.
urpiainen kirjoitti: vaikka oikeaoppista olisi toki valita Bergmanilta vaikka juuri Seitsemäs sinetti tai esim. Mansikkapaikka, olisin varmaan itse ollut kiusauksessa valita häneltä komedia tyyliin Kesäyön hymyilyä.
Totta, oikeaoppista kai noiden kahden väliltä olisi ollut valita, mutta omalla kohdallani se toinen vaihtoehto oli Talven valoa. Nämä kaksi edustavat niitä puolia Bergmanista, jotka vetoavat minuun enemmän.
urpiainen kirjoitti: No, puolusta Laineen Tuntemattoman Sotilaan valintaa. Mutta että elokuvana huippua?
Erinomainen, kyllä. Huippua eli parhaiden joukossa? Ehkä, ehkä ei. Kaipa mielessäni oleva kysymys on: "Jos Kityssä Quentin Tarantinon leffojen on todettu edustavan elokuvahistorian huippua, miten Laineen Tuntematon sotilas suhtautuu siihen?"
urpiainen kirjoitti: Parhaimmilaankin vain siedettävää, yleensä piinallista katsottavaa.
No kaikelviisii on maailma vinos.
urpiainen kirjoitti: jopa kaikenlaiset reikäpäiset Koti, Uskonto ja Isänmaa -hemmot nykyisin vannovat Linnan ja Tuntemattoman Sotilaan nimeen.
Minustakaan Laineen elokuvalla ei ole juuri mitään tekemistä Linnan romaanin kanssa, muuten kuin ulkoisesti.

Laineella on oikeus näkemykseensä, riippumatta siitä, miten nykyiset reikäpäät Tuntemattomaan sotilaaseen suhtautuvat. Totta, ohjaajana hän ei ole Ford, mutta silti elokuvasta kuitenkin omanlaisensa kuva, isänmaallisempi ja myyttisempi kyllä, välittyy. Se, että Laineen näkemys on erilainen kuin Linnan, ei tee elokuvasta huonoa, vaan ainoastaan erilaisen.

Henkilöohjaajana Laine osaa asiansa. Osa elokuvan näyttelijäsuorituksista on loistavia (etenkin Savolainen, Klemelä, Manni, Lindman, Sinisalo, Palo), ja he pystyvät pienissä, lyhyissä hetkissä luomaan ihmiskuvia, jotka kestävät ja ovat jääneet osaksi suomalaista elokuvaa ja kansan tajuntaa.
urpiainen kirjoitti: Edvin Laineen osaltaan edistämä myytti suomalaisesta sankarisotilaasta, joka on vaatimattomista puitteista huolimatta *suuri ihminen* tiukan paikan tullen, on korvannut Linnan täysin vastakkaisen näkemyksen, jossa omaääniset pienet ihmiset murskautuvat historian käänteissä. Laineella ja ihmisten mielessä Tuntemattoman miehet ovat historian pieniä subjekteja, kun taas Linna kuvaa sitä tragediaa, miten pieni yksilö jää historian objektiksi.
Totta, Laineen henkilöt ovat sankareita, jotka taistelevat isänmaan puolesta, kestävät ja pelastavat Suomen, vaikka oman henkensä uhraten. Hänen versionsa on optimistisempi, rillumarei-elokuvien tapaan se uskoo tavallisen kansanmiehen mahdollisuuteen ja kykyyn. Rillumareita sotatantereella, elämänuskoa ja vastoinkäymisten kestämistä, niistä selviytymistä, välähdyksiä sodasta. Linnaa perinteisempää sankaritarustoa. Miehet eivät ole niin pahasti kahden tulen välissä kuin Linnalla, vaan isänmaa on jotakin, minkä puolesta taistella. Suomi on hieno maa.

Elokuvan aloitus on upea, joskin tekee heti kättelyssä selväksi, ettei tässä Linnan Tuntematonta olla kertomassa. Tuntemattomaan sotilaan hauta siellä jossain, Finlandia taustalla. Uhraus isänmaan puolesta. Loppu on kaunis: Suomen tuhoutunut luonto. Turpiin tuli, mutta selvittiin.
urpiainen kirjoitti: Mollbergin versio on sentään näkemyksellinen elokuva, eikä simppeli kuvitus.
Tämä kommentti viittaa siihen, ettei Laineella mielestäsi ole näkemystä, vaikka aiemmin juuri viittasit siihen, että hänellä on näkemys (joskin täysin vastakkainen kuin Linnalla). No kaikelviisii...

Mollbergin elokuvaan en ota kantaa, koska sen näkemisestä on niin kauan, etten sitä muista. Viime syksynä se julkaistiin vihdoinkin DVD:llä Suomessa eli näen sen ensi kesänä. Odotan innolla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RolloTomasi kirjoitti:Listalta jäi niin moni oma suosikki pois, että taidan jatkaa.
Toivottavasti tosiaan jatkat. Ilolla luin listaasi - ja luen yhä uudelleen!
RolloTomasi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Mollbergin versio on sentään näkemyksellinen elokuva, eikä simppeli kuvitus.
Tämä kommentti viittaa siihen, ettei Laineella mielestäsi ole näkemystä, vaikka aiemmin juuri viittasit siihen, että hänellä on näkemys (joskin täysin vastakkainen kuin Linnalla). No kaikelviisii...
Juu, olin epäselvä. Aiemmin yritin sanoa, että Laineen mielestäni kömpelö elokuva on latistanut pois kaiken Linnan syvyyden, jolloin se on mahdollistanut tämän suuresti ihmettelemäni naiivin Linna- ja Tuntematon-myytin syntymisen. Myytin syntymiselle on ollut tilaa nimenomaan, koska Laineella ei mielestäni ole näkemystä, vaan elokuva on tyhjä kuvitus.

No, olen kuitenkin aika pienessä vähemmistössä tämän näkemykseni kanssa ja voi olla, että en vain saa kiinni Laineen elokuvasta. Minulla usein on ongelmia, kun näen suosikkikirjoistani elokuvasovituksia. Tiedän, että kirjan ja elokuvan vertaaminen on turhaa ja typerää, mutta ehkä sitä kumminkin teen, kun en mikään elokuvaihminen ole. Toisaalta, jopa minä kuitenkin näen Mollbergin version itsenäisenä taideteoksena, kun taas Laine jää minusta tosiaan kuvitukseksi.

Tosin minullakin on vuosia siitä, kun viimeksi näin Mollbergin version. Ehkä mielessäni onkin pikemminkin myös vuosia sitten näkemäni hieno teatteriversio Pyynikillä. Oli väkevä kokemus nähdä esimerkiksi mielestäni yksi parhaista näyttelijöistämme, Pekka Valkeejärvi, Rokan roolissa. Hän sai tulkinnassaan huikella tavalla esitettyä Rokan lämpimän huumorin alta psykopaattimaisesti kuohahtavan hyvin pelottavan väkivaltaisuuden niin, että hän ei vain kuvittanut Linnan hahmoa, vaan esitti oman tulkintansa siitä. Tällaiset aspektit puuttuvat mielestäni Laineelta.

Joka tapauksessa, odotan innolla jatkoa listallesi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
RolloTomasi

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

urpiainen kirjoitti:Toivottavasti tosiaan jatkat. Ilolla luin listaasi - ja luen yhä uudelleen!
Kiitos, kiitos. Hauskaa tietää, että ainakin jotakuta kiinnostaa lukea kirjoituksiani.
urpiainen kirjoitti:Juu, olin epäselvä.
Tuo selvensi, mutta itse olen edelleen sitä mieltä, että Laineella on näkemys.
urpiainen kirjoitti: No, olen kuitenkin aika pienessä vähemmistössä tämän näkemykseni kanssa ja voi olla, että en vain saa kiinni Laineen elokuvasta.
Tämä kai riippuu siitä, mistä otanta tehdään. Monet todellakin pitävät Laineen elokuvaa huonona ja tunnen itsekin olevani vähemmistössä.
urpiainen kirjoitti:
Tiedän, että kirjan ja elokuvan vertaaminen on turhaa ja typerää, mutta ehkä sitä kumminkin teen, kun en mikään elokuvaihminen ole.
Minusta elokuvan ja kirjan vertaaminen ei ole typerää, mutta arvottaminen samalla asteikolla tai samojen periaatteiden (huono sana, mutta en keksi tähän hätään parempaa - ymmärrät varmaan kuitenkin, mitä tarkoitan) mukaan on. Koska taiteenlaji on eri, samoin kuin vaikkapa musiikin ja kuvataiteen välillä. Vertaamalla puolestaan voi löytää mielenkiintoisia näkökohtia ja eroja.
urpiainen kirjoitti: Oli väkevä kokemus nähdä esimerkiksi mielestäni yksi parhaista näyttelijöistämme, Pekka Valkeejärvi, Rokan roolissa. Hän sai tulkinnassaan huikella tavalla esitettyä Rokan lämpimän huumorin alta psykopaattimaisesti kuohahtavan hyvin pelottavan väkivaltaisuuden niin, että hän ei vain kuvittanut Linnan hahmoa, vaan esitti oman tulkintansa siitä. Tällaiset aspektit puuttuvat mielestäni Laineelta.
Tuossa olet kyllä oikeassa: Laineen henkilöillä on enemmän presenssiä (onko se edes oikea sana?) kuin syvyyttä.

Mutta tässä kai nousee esille juuri Laineen näkemys: hänen Rokalleen ei sopisi pelottava väkivaltaisuus (johon Linnakin viittaa). Oikeastaan Laineen näkemyksen mielestäni huomaa verratessaan sitä romaaniin: mitä on jätetty pois ja miksi. Vaikka teloituskohtaus sekä Rokan ja Lammion välinen taisto elokuvaan pääsivätkin, poissa on kuitenkin suuri osa Laineen näkemykselle sopimatonta materiaalia, kuten Lehdon ja Rahikaisen rasismi, Lehdon venäläisen teloitus, Kariluoto tapattamassa miehiään koska ei halunnut rikkoa käskyä ja kaksi tärkeää henkilöä, Viirilä ja Karjula. Nämä asiat eivät sopineet Laineen näkemykseen suomalaisesta sotilaasta. (Minua Viirilän poisjättö surettaa henkilökohtaisemmin, koska hän oli oma suosikkihenkilöni romaanissa.) Elokuvasta puuttuvat myös (lähes?) kokonaan viittaukset sisällissotaan ja luokkaeroihin sekä kirjan musta huumori. Tilalla on todellakin erilainen näkemys, sellainen joka on porvarillisen oikeiston helpompi hyväksyä.

(Kumman ottaisin mieluummin mukaan autiolle saarelle? Kirjan.)
Exsat

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Trainspotting ja Seven kolahtivat aikoinaan kunnolla. Jälkimmäisen kävin katsomassa reilusti alaikäisenä elokuvissakin, ja pelotti niin hitosti! Benny ja Joon on ollut pitkäaikainen lemppari myös.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Paras elokuva ever

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RolloTomasi kirjoitti:Minusta elokuvan ja kirjan vertaaminen ei ole typerää, mutta arvottaminen samalla asteikolla tai samojen periaatteiden (huono sana, mutta en keksi tähän hätään parempaa - ymmärrät varmaan kuitenkin, mitä tarkoitan) mukaan on. Koska taiteenlaji on eri, samoin kuin vaikkapa musiikin ja kuvataiteen välillä. Vertaamalla puolestaan voi löytää mielenkiintoisia näkökohtia ja eroja.
No juuri näin! Vertaaminen voi tosiaan olla avartavaa, samoilla kriteereillä arvioiminen taas kokolailla hyödytöntä. Hyvin laitettu!
RolloTomasi kirjoitti:Oikeastaan Laineen näkemyksen mielestäni huomaa verratessaan sitä romaaniin: mitä on jätetty pois ja miksi.
Olet onnistunut vakuuttamaan minut, ja minun pitäneekin myöntää, että kyllä Laineella on elokuvassaan johdonmukainen näkemys. Ilmeisesti minuun vain vetoaa paremmin Linnan näkemys kuin Laineen, monestakin syystä.

Viimeisenä mussutuksena sanoisin kuitenkin, että ideaalitapauksessa elokuvan näkemys tulisi esiin elokuvan omien ansioiden kautta eikä virittyisi sitä taustaa vasten, että mitä alkutekstin teemoja elokuvasovitus jättää pois. Tällainen riippuvuus romaanista vähentää minusta Laineen elokuvan itsenäisyyttä ja painaa sitä enemmän pelkän kuvituksen suuntaan, jollaiseksi olen sitä syyttänyt. Mutta myönnän sinun argumentaatiosi olevan vakuuttavampaa kuin minun.

Muuten, ainakin itse olen aika huono listaamaan parhaita tai edes suosikkejani lähes missään kategoriassa. Mieluummin kuin parhaiden tai suosikkien listaamista, elokuvien kohdallakin pitäisin paljon mielenkiintoisempana jotain sen suuntaista, mitä Elokuva-arkistossa ainakin ennen harrastettiin annettaessa jollekulle elokuvaihmiselle "carte blanche" näytössarjan kokoamiseen. Siis ei esim. 20 parasta tai edes suosikkielokuvaa, vaan 20 sellaista jotka juuri nyt haluaisi nähdä arkistossa ja muillekin näyttää, perusteluineen. Olisiko, Rollo, sinun tällainen listasi sama kuin ylläoleva 20 suosikin lista?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin