Miten hankit musiikkia itsellesi?

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset

Miten hankit musiikkia itsellesi?

Ostan levyn kaupasta, suojauksesta riippumatta
22
52%
Ostan vain suojaamattomia levyjä (waretan muut)
2
5%
En osta levyjä enää ollenkaan, vaan waretan ne verkoista
10
24%
Ostan musiikkia verkkokaupasta tiedostoina
1
2%
Olen kyrpiintynyt koko touhuun, en kuuntele enää mitään!
7
17%
 
Ääniä yhteensä: 42

Nighthawk

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Ostan useimmiten musiikin kaupasta, erityisesti suosin tarjouslaatikoita, joista löytyy mieleistä vanhaa musiikkia, tai hankin kirjastosta, kummastakin aina cd-formaatissa. Kotiin tultuani kopioin levyt / hyvät kappaleet koneelleni 320 kbps –laadulla. Sitten playeri hakeekin netistä automaattisesti levyn kannet ja kaikki muut mahdolliset tiedot. Tämän jälkeen pistän levyt hyllyyn, jossa ne toimivat sisustuselementtinä. Levyn kannet sun muut eivät voisi vähempää kiinnostaa, useimmiten surkeaa taidetta mielestäni ovat. Itse musiikki on se juttu; se on kaikki kaikessa... Ja kun läppäri on mukana, mieleistä musiikkia on aina saatavilla, n.3000 hyvää biisiä. :)

DC++:lla olen hakenut ehkäpä 4-5 kappaletta. Nämä ovat olleet sellaisia, joita en ole muuten mistään löytänyt.
Starflare

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

yannara kirjoitti:En ole tainut ostaa yhtään levyä joka olisi maksanut euroissa, eli siitä on pitkä aika kun jotain ostin. En välitä mistään CD-levyjen kansista yms. Ottaa päähän maksaa 20€ levystä josta 1€ menee artistille tai bändille. Kopiointisuojaukset naurattaa.
Aivan vitun vammanen perustelu, on typerää ajatella noin kun et taatusti ole ainoa, ja hupsista, bändi onkin menettänyt jo vähän enemmän kuin sen yhden euron. Ne bändit menettävät aika vitusti tuloja jos levy ei myy, sillä niitä keikkojakaan ei niin hirveästi heru jos levyt mätänee kauppoihin kun albumit waretetaan netistä, vaikka onhan se internet hyvä keino mainostaa musiikkiaan. Tämä pitää erityisesti paikkansa marginaalimusiikissa.
Niin, eikä niitä levyjä kannata käydä missään prismassa töllistelemässä jos ei 20€ hintalaput miellytä, kyllä niitä halvemmallakin löytyy jos vain jaksaa edes vähän etsiä.
yannara kirjoitti:Jos itse perustaisin bändin tai olisin esittäjä, musiikki lähtisi ilmaiseksi verkon kautta omilta sivuiltani. Rahaa tulisi keikoista ja fanien tilaamista levyistä (jotka maksaisivaat 1/4 osaa siitä mitä nykymusa maksaa).
Kyllä varmaan aluksi, viimeistään sitten kun olisi se vähänkään isomman levylafkan kanssa solmittu soppari, niin taitaisi hyväntekeväisyys loppua kuin seinään. Ihan muuten uteliaisuudesta kysyn että missäs painattaisit levysi kun noin halvalla meinaisit myydä? Vai olisiko tarjolla vaan yannaran kotipolttoinen cd-r ilman mitään kansitaiteita/sanoituksia?
yannara kirjoitti:Vanhojen suurten bändien vitutuksen p2p verkkoja kohtaan ymmärrän vielä, mutta hehän ovat jo rikkaita.
Joo-o, suuret bändit menettävät myös vitusti enemmän rahaa verrattuna pieniin bändeihin. Otanpa tähän esimerksi Ruotsalaisen Powermetal yhtyeen nimeltä HammerFall, ei yleisesti ottaen mikään iso yhtye, mutta metalligenressä melkoisen iso nimi, jonka Crimson Thunder levyn myynti putosi jotain 400% Etelä-Amerikassa warettamisen takia, ja joka on helvetin iso markkina-alue. Kyllä varmasti vitutti ihan bändin jäseniäkin eikä vain levylafkaa.
yannara kirjoitti:Uusien yhtyeiden on turha itkeä, ne asuivat kuvioihin tämän "suuren myllyryksen" aikana tai sen jälkeen, muuttakoon markkinointitapansa sen mukana.
Itkeä mitä? sitä että kukaan ei osta levyä koska kaikki warettavat sen? Niin, onneksi jotkut ihmiset ymmärtävät vielä tukea bändejä ostamalla niitä levyjä.
yannara kirjoitti:Turhaa on taistella sitä vastaan, mitä ei koskaan voi voittaa.
Komppaan, ihan turha ottaa siitä netistä paineita, sillä aivan varmasti sinne päätyy kutakuinkin kaikki levytetty roina ennemmin tai myöhemmin. Kaikki kopiointisuojaukset on murrettu, ja tullaan jatkossakin murtamaan, ainoastaan haittaavat niitä levyn ostaneita tyyppejä jotka eivät edes saa levyä toimimaan tavallisessa cd soittimessa tai tietokoneessa. Lisää tähän sitten vielä ennätysidioottimainen laki joka kieltää kopiosuojauksen murtamisen vaikka olisit ostanut levyn, ja vain huomataksesi että se kelpaa ainoastaan tuopin alle.

Anteeksi väsymykseni.
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja yannara »

Starflare kirjoitti: Anteeksi väsymykseni.
Yeah, toki. En ihmettele jos joku metal fani yrittäisi vetää mua turpaa mielipiteiteni takia. Ja olet varmaan oikeassa jossain määrin. Olen vaan niin paljon kuullut miten levyyhtiöt kahmivat sitä rahaa itselleen epäoikeudenmukaisesti. Vähän sama juttu jos olisin töissä jossain tyyliin työnvälitysfirmassa, joka maksaa mulle 25% kokonaispalkasta.

CD-levyt voi toteuttaa kotona oikeilla laitteilla ja hyvällä osaamisella itse tänä päivänä. Olen joskus tehnyt omia levyjä jossa oli kiiltävät (aidon näköiset) kansipaperit, ja levyn päälle voi painaa tekstin. Ei se varmaan 100%:sti vastaa sellaista, mitä ne tekee jossain idässä, mutta enivei.
Starflare

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

yannara kirjoitti:Yeah, toki. En ihmettele jos joku metal fani yrittäisi vetää mua turpaa mielipiteiteni takia.
Tuo turpaan vetäminen on käsittääkseni aina ollut enemmään tinttitukkien ja lökäpöksyjen hommaa, minä en pahoinpitele ensimmäistäkään ihmistä mielipiteittensä tähden.
yannara kirjoitti:Ja olet varmaan oikeassa jossain määrin. Olen vaan niin paljon kuullut miten levyyhtiöt kahmivat sitä rahaa itselleen epäoikeudenmukaisesti. Vähän sama juttu jos olisin töissä jossain tyyliin työnvälitysfirmassa, joka maksaa mulle 25% kokonaispalkasta.
Riippuu melko paljon levytyssopimuksesta ja ennenkaikkea levyyhtiöstä, jotkut ovat pelkkiä roistoja, ja jotkut taas eivät.
yannara kirjoitti:CD-levyt voi toteuttaa kotona oikeilla laitteilla ja hyvällä osaamisella itse tänä päivänä. Olen joskus tehnyt omia levyjä jossa oli kiiltävät (aidon näköiset) kansipaperit, ja levyn päälle voi painaa tekstin. Ei se varmaan 100%:sti vastaa sellaista, mitä ne tekee jossain idässä, mutta enivei.
Tiedän, ja olen nähnytkin näitä tekeleitä eräällä kaverillani joka ei osta levyjään vaan imuroi netistä ja polttaa levylle sekä tulostaa kannet sivu kerrallaan. Jälki on siltikin melko onnetonta kun vertaa painettuun levyyn, eikä poltetulla ceedeellä ole yhtä pitkää käyttöikää kuin painetulla.
Avatar
guyatone
Kitinäaddikti
Viestit: 75
Liittynyt: 15.08.2005 11:06
Paikkakunta: jynkkylä

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja guyatone »

ostan levyn kaupasta.
veikkaan ettei ensimmäistäkään oikeusjuttua tulla nostamaan sen takia että on ripannut biisit itse ostamistaan kiekoista täysin omaan käyttöön.
If you want to fuck with eagles, you better learn to fly.
Exsat

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

yannara kirjoitti: Yeah, toki. En ihmettele jos joku metal fani yrittäisi vetää mua turpaa mielipiteiteni takia. Ja olet varmaan oikeassa jossain määrin. Olen vaan niin paljon kuullut miten levyyhtiöt kahmivat sitä rahaa itselleen epäoikeudenmukaisesti. Vähän sama juttu jos olisin töissä jossain tyyliin työnvälitysfirmassa, joka maksaa mulle 25% kokonaispalkasta.
Kumpi on epäoikeudenmukaisempaa: Se, että levy-yhtiö (ja sen mukana myös siellä työskentelevät ihmiset) saavat prosentuaalisesti suuren osan levyn myyntihinnasta vai se, että joku kopioi sen laittomasti itselleen maksamatta mitään niille, jotka ovat oikeasti kuitenkin tehneet töitä levyn eteen?

Artistin lisäksi levyntekoprosessissa, markkinoinnissa ym. on mukana kuitenkin kokonainen työryhmä, joten on ihan luonnollistakin, että myös tulot jakautuvat useammalle osapuolelle.
ElanorRaven

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Yleisesti ottaen ostan levyt kaupasta ihka-aitoina versioina. Ei niinkään sen takia, että sydämeni vuotaisi verta köyhtyvien artistien takia, vaan siksi, että jonkunasteisena keräilijänä sillä on mulle suuri merkitys, että mulla on se oikea levy oikeine kansineen. Poltetutkaan ei aja samaa asiaa - sillä lehtiselläkin on väliä, ja ylipäätään levyn ulkonäöllä.

Uusiin bändeihin tutustuessani ensin waretan biisejä. Jos kuulostaa pätevältä, niin ostan koko levyn. Jos ei, niin harvemmin sitten edes imutan koko levyllistä. Yritän tukea varsinkin ei-mainstream-bändejä - esimerkkinä nyt tämä tuttu bändi Fall of the Leafe. Mulla oli kyllä uusimmainen levy jos jonkinmoisina tallennuksina ja raakaversioina, lopulta jopa ihan miksattu ja masteroitu tuotos, mutta silti ilmestymispäivänä kipitin kauppaan ostamaan sen aidon levyn. Osittain ihan tukeakseni levymyyntiä, mutta myös siksi, että levyhyllystäni sitten myös löytyy se aito versio levystä. Oon aikamoinen snobi noiden levyjen suhteen.
Starflare

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

ElanorRaven kirjoitti:Mulla oli kyllä uusimmainen levy jos jonkinmoisina tallennuksina ja raakaversioina, lopulta jopa ihan miksattu ja masteroitu tuotos, mutta silti ilmestymispäivänä kipitin kauppaan ostamaan sen aidon levyn. Osittain ihan tukeakseni levymyyntiä, mutta myös siksi, että levyhyllystäni sitten myös löytyy se aito versio levystä. Oon aikamoinen snobi noiden levyjen suhteen.
Mä taas kyllä veikkaan ihan härskisti että halusit nimenomaan tukea bändiä kun ostit sen levyn :wink: .
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja yannara »

Exsat kirjoitti: Kumpi on epäoikeudenmukaisempaa: Se, että levy-yhtiö (ja sen mukana myös siellä työskentelevät ihmiset) saavat prosentuaalisesti suuren osan levyn myyntihinnasta vai se, että joku kopioi sen laittomasti itselleen maksamatta mitään niille, jotka ovat oikeasti kuitenkin tehneet töitä levyn eteen?
Life sucks and then you die. Elämä on epäoikeudenmukaista, aina! Tarkoitukseni oli sanoa, että levy yhtiöt kuolevat varmaan sukupuuttuoon lähitulevaisuudessa. Niiden kannattaa etsiä toinen työpaikka. Musiikin levitystapa tulee muuttumaan. Jos 90-luvulla Metallicalle oli tärkeätä, myykö ne 500.000 vai miljoona levyä, niin nyt jollekin Negativelle pitäisi olla tärkeätä, että ovatko he hyviä, suosittuja? Mitä heistä puhutaan? Tullaanko heidän keikalle? Tämä on vain mun mielipide.

Oli muuten ihan hyvä levyyhtiö-satiiri elokuvassa "tyttö sinä olet tähti" :wink:
Starflare

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Starflare »

yannara kirjoitti:Tarkoitukseni oli sanoa, että levy yhtiöt kuolevat varmaan sukupuuttuoon lähitulevaisuudessa.
Millä perusteella?
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja yannara »

Starflare kirjoitti:
yannara kirjoitti:Tarkoitukseni oli sanoa, että levy yhtiöt kuolevat varmaan sukupuuttuoon lähitulevaisuudessa.
Millä perusteella?
Luulen näin, että kun työasemat ja laajakaistat yleistyy kotona, sekä p2p verkot siirtyvät maan alle, eli tulee olemaan verkkoja joissa IP-osoitteita ei näe, niin voisi olettaa että vuosien varressa vertaisverkkojen käyttö lisääntyy entisestään. Myös PC:n käyttö viihdekeskuksena kasvaa suosiota. Siinä vaiheessa vain ihmisen moraali määrittelee, ladataanko levy verkkokaupasta, vai p2p verkosta.

Toki tämä on vain oma mielipide, ja mun mielestä kaikki taistelevat sellaista asiaa vastaan, jota ei voi koskaan voittaa. Niin kauan kun ihmisillä on kiinnostus saada dataa ilmaiseksi, estot tullaan ohittamaan jne.
Exsat

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

yannara kirjoitti: Life sucks and then you die. Elämä on epäoikeudenmukaista, aina! Tarkoitukseni oli sanoa, että levy yhtiöt kuolevat varmaan sukupuuttuoon lähitulevaisuudessa.
Tässä on hienoinen ristiriita siihen, kuinka aiemmassa viestissäsi oikeutit levyjen laittoman kopioinnin levymyynnin voittojen jaon epäoikeudenmukaisuuden nimissä. :roll:
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja yannara »

Tässä mietiskelen, kun ei ole mitään muutakaan tekemistä, että eihän p2p ole varastamista kirjallisesti. Varastaminen on sitä, kun varastetaan tuote, joka on samanlainen, joka maksaa kaupassa. Jos mulla on mp3:t koneella, niin eihän se ollenkaan vastaaa sitä, mitä kaupassa myydään. Eli voidaan sanoa, että haen törkeällä tavalla äänitettä ilmaiseksi, mitä maksaa kaupassa, mutta ei se mielestäni varastamista ole.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten hankit musiikkia itsellesi?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tähän musiikkikeskusteluun liittyy monentyyppistä problematiikkaa. Ensimmäinen kysymys, johon pitäisi ottaa kantaa, on, että pitäisikö ylipäätään kulttuurista maksaa mitään. Nykyjärjestelmä ei varsinaisesti tue omaperäisen ja yksilöllisen musiikin tekemistä, vaan pikemminkin massa"kulttuuria", josta on tullut teollisuudenala. Käsitys, että musiikin tekemisellä pitäisi rikastua, on todella uusi. Silti useimmat pitävät sitä itsestäänselvyytenä.

Koska maailmaa ei useimmiten voi kauheasti muuttaa, seuraava kysymys tietysti on, onko olemassa tapaa kuluttaa musiikkia, joka olisi sekä käytännöllinen että eettisesti perusteltavissa.

Kopiosuojaukset ja drm-teknologiat herättävät minussa suurta ärtymystä, koska ne sekä haittaavat musiikin käyttämistä (monet levyt eivät suostu pyörimään macissäni lainkaan) että vahvistavat levyteollisuuden ja eräiden teknologiatuottajien (esim. Microsoft) monopolistista asemaa, vieläpä varsin kyseenalaisin perustein, ja tekevät musiikin myymisestä ja ostamisesta netissä vaikeaa. Vastustan niin ikään levy- ja kasettimaksuja, koska en usko, että niistä luovutaan, vaikka kävisi niin, ettei ko. medioita enää juurikaan käytettäisi musiikin kopioimiseen. Odotan mielenkiinnolla, koska tuottajataho alkaa vaatia kovalevymaksuja.

Tällä hetkellä ostan musiikkini lähinnä iTunesista, koska se on helppokäyttöinen ja laaja musiikkikauppa. Joskus käyn myös Emusicissa imaisemassa 40 kopiosuojaamatonta mp3:sta, jotka saan 10 dollarilla kuukaudessa. Että semmosta.
Vastaa Viestiin