Määritä Metalli

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Georgina »

IRL käymääni keskusteluun pohjautuen minua kiinnostaa hevimusiikin alajaottelu. Tiedän että musiikkia ei ole tarvis jaotella kategorioihin siitä nauttiakseen, mutta eiköhän aiheesta saisi ihan hyvää vääntöä aikaiseksi ;)

Viime viikonloppuna, takapenkillä väitettiin Iron Maidenin olevan sukkahousuheviä. Koin tämän lähes henkilökohtaisena loukkauksena legendaarista rautamorsianta kohtaan. Sukkahousuheviä ovat Stratovarius, Nightwish ja Helloween. Ne eivät ole sankariheviä. Sankariheviä ovat Manovar ja Teräsbetoni. Iron Maidenin määrittely vaati minulta hieman ajatustyötä kunnes päädyin siihen lopputulokseen että se on pikkupoikaheviä.

Mutta mitä ovat esimerkiksi Sentenced, CMX ja Metallica?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Elukka

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Pssst... Eikös tätä jo yritetty? http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php?t=1540
Yönmustaritari

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Georgina kirjoitti: Sankariheviä ovat Manovar ja Teräsbetoni.
Minä olen nimittänyt Manowarin aina Barbaariheviksi. Vakavinta miesrokkia sano.

Teräsbetoni vastaavasti Barbapapaheviksi.

Ei en kyllä pysty ottamaan muuta kantaa koko kategoriointiin.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Georgina kirjoitti:Viime viikonloppuna, takapenkillä väitettiin Iron Maidenin olevan sukkahousuheviä. Koin tämän lähes henkilökohtaisena loukkauksena legendaarista rautamorsianta kohtaan. Sukkahousuheviä ovat Stratovarius, Nightwish ja Helloween. Ne eivät ole sankariheviä. Sankariheviä ovat Manovar ja Teräsbetoni. Iron Maidenin määrittely vaati minulta hieman ajatustyötä kunnes päädyin siihen lopputulokseen että se on pikkupoikaheviä.
Haaa. No sori sori :D Mulle henkilökohtaisesti ne vaan on kaikki sitä samaa, piste. Ei pysty erottelemaan tällä hahmotuskyvyllä ja sen musiikin kiinnostavuus- ja puoleensavetävyysasteella. Mikä ne sitten erottaa ees toisistaan, sukkahousun, sankarin ja pikkupojan? Entisen miekkoseni bändikin luokitteli jopa itse itsensä sukkahousuheviksi aikojen alussa, vaikka solisti laulaa miehekkäällä ja möreällä äänellä, oli aikoinaan jopa vallankin erikoista ja poikkeavaa tuo tuossa genressä olevinaan. Vai onko sillä edes tekemistä tuon lajittelun kanssa... :think:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Elukka kirjoitti:Pssst... Eikös tätä jo yritetty? http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php?t=1540
No niinpä on tehty. Pöh. Pahoittelen syvästi. Tosin tuossa ketjussa ei ainakaan minun silmääni sattunut noiden kysymieni bändien tarkka määrittely.
Yönmustaritari kirjoitti: Minä olen nimittänyt Manowarin aina Barbaariheviksi. Vakavinta miesrokkia sano.

Teräsbetoni vastaavasti Barbapapaheviksi.
*reps* :lol: toi barbapapa oli jo aika paha...
irmelianneli kirjoitti: Mikä ne sitten erottaa ees toisistaan, sukkahousun, sankarin ja pikkupojan? Entisen miekkoseni bändikin luokitteli jopa itse itsensä sukkahousuheviksi aikojen alussa, vaikka solisti laulaa miehekkäällä ja möreällä äänellä, oli aikoinaan jopa vallankin erikoista ja poikkeavaa tuo tuossa genressä olevinaan. Vai onko sillä edes tekemistä tuon lajittelun kanssa... :think:
No mun mielestä jos bändillä on sellainen pimputtava syntikka niin se on silloin sukkahousu. Jos biisin sanat on kuten manovarilla ja teräsbetonilla niin se on sankari. Ja pikkupoikahevi on sitä 80 luvulla tehtyä jota aina pikkupoikana kuunneltiin. Joku Kissikin vois ehkä kuuluu tähän.

Mutta ne senarit ja metallica? oisko cmx jotain kotimaista rokkia...
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja yannara »

Georgina kirjoitti:IRL käymääni keskusteluun pohjautuen minua kiinnostaa hevimusiikin alajaottelu. Tiedän että musiikkia ei ole tarvis jaotella kategorioihin siitä nauttiakseen, mutta eiköhän aiheesta saisi ihan hyvää vääntöä aikaiseksi ;)


Mutta mitä ovat esimerkiksi Sentenced, CMX ja Metallica?
CMX ei ole metallia ollenkaan, se on hard rock. Metallican albuumit siirtyvät thrashistä hevimetallin kautta hard rockkiin. Sentenced tuli blackmetallista gothic metallin puolelle.

Metallin määritteleminen on pirun vaikeata, varsinkin kun yhden bändin eri levyt menevät eri kastiin. Itsekin yritin joskus laatia listaa, mutta se paljastui mahdottomaksi. Eri ihmiset puhuvat eri asioista ei sanoilla.

Mun mielipide/esimerkit

Heavymetal = Metallican Sad But True on NIIN lähellä tätä kun olla ja voi

Gothic Metal = Charon, 69 eyes yms, Paradise Lost

Thrash Metal = Pantera, Machine Head

Nu-metal = Korn, Limp Bizkit (?)

Alternative metal = ?

Progressive metal = ?
Yönmustaritari

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

yannara kirjoitti:Metallican albuumit siirtyvät thrashistä hevimetallin kautta hard rockkiin.
Ai. Pidin sitä uutukaista Metallican levyä ihan Nu-Metallina. Noh, paskaa kaikki tyynni.
Viimeksi muokannut Yönmustaritari, 05.02.2006 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja yannara »

Yönmustaritari kirjoitti:
yannara kirjoitti:Metallican albuumit siirtyvät thrashistä hevimetallin kautta hard rockkiin.

Ai. Pidin sitä uutukaista Metallican levyä ihan Nu-Metallina. Noh, paskaa kaikki tyynni.
Ai niin joo, se St. Anger... mä en edes tiedä mitä luokkaa se edustaa. Hard rockilla voidaan tarkoittaa mielestäni Loadia, Reloadia.... Godsmack on mielestäni hyvä esimerkki uudesta hard rockista.
Starflare

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Starflare »

yannara kirjoitti:Sentenced tuli blackmetallista gothic metallin puolelle.
Ahaha! :D Tää on parhautta, voisitko vielä sanoa mitkä Sentencedin levyt ovat mielestäsi Blackmetallia?

Yleisesti ottaen tuo koko genrehapatus on lähtenyt lapasesta aika pahasti, ja nykyään onkin aivan liikaa kaikenmaailman "darkened folkdeaththrash" virityksiä sun muita.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Hmm, joo ei Yannara paskaa puhu. Ton Metallica jutun allekirjoitan. Ja mä kyllä tykkään st. Angeristakin, se vaan vaati aluksi aika paljon kuuntelua.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja yannara »

Starflare kirjoitti:
Ahaha! :D Tää on parhautta, voisitko vielä sanoa mitkä Sentencedin levyt ovat mielestäsi Blackmetallia?

Yleisesti ottaen tuo koko genrehapatus on lähtenyt lapasesta aika pahasti, ja nykyään onkin aivan liikaa kaikenmaailman "darkened folkdeaththrash" virityksiä sun muita.
Täytyy sanoa, että mä en tajua doom,black,deathin välisiä eroja (eikä paljon kiinnosta). Heviä ne eivät ainakaan ole! Siis ne levyt, jotka tulivat ennen Amokia.
Starflare

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Starflare »

yannara kirjoitti:
Starflare kirjoitti:
Ahaha! :D Tää on parhautta, voisitko vielä sanoa mitkä Sentencedin levyt ovat mielestäsi Blackmetallia?

Yleisesti ottaen tuo koko genrehapatus on lähtenyt lapasesta aika pahasti, ja nykyään onkin aivan liikaa kaikenmaailman "darkened folkdeaththrash" virityksiä sun muita.
Täytyy sanoa, että mä en tajua doom,black,deathin välisiä eroja (eikä paljon kiinnosta). Heviä ne eivät ainakaan ole! Siis ne levyt, jotka tulivat ennen Amokia.
Eikö olisi jokseenkin fiksumpaa pitää suunsa kiinni kuin mennä lässyttämään jotain puutaheinää? Ja eikö Doom/Black/Death ole muka metallia? Minä olen ainakin elänyt onnellisena siinä käsityksessä että olisivat nimenomaan METALLIA.
Avatar
yannara
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 195
Liittynyt: 19.01.2006 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja yannara »

Starflare kirjoitti:
Eikö olisi jokseenkin fiksumpaa pitää suunsa kiinni kuin mennä lässyttämään jotain puutaheinää? Ja eikö Doom/Black/Death ole muka metallia? Minä olen ainakin elänyt onnellisena siinä käsityksessä että olisivat nimenomaan METALLIA.
Tarkoitin, että mä en ota kantaa doomin, black, death lajitteluun, koska en kuuntele moista musaa. Toki nekin metallia ovat. Taitaa Starflarella olla huono päivä tänään :roll:

Onko muuten esimerkkejä, mitkä kuuluisivat progressiiviseen ja alternatiiviseen?
Starflare

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Starflare »

yannara kirjoitti:
Starflare kirjoitti:
Eikö olisi jokseenkin fiksumpaa pitää suunsa kiinni kuin mennä lässyttämään jotain puutaheinää? Ja eikö Doom/Black/Death ole muka metallia? Minä olen ainakin elänyt onnellisena siinä käsityksessä että olisivat nimenomaan METALLIA.
Tarkoitin, että mä en ota kantaa doomin, black, death lajitteluun, koska en kuuntele moista musaa. Toki nekin metallia ovat. Taitaa Starflarella olla huono päivä tänään :roll:

Onko muuten esimerkkejä, mitkä kuuluisivat progressiiviseen ja alternatiiviseen?
Krapulapäivä :( . Alternativesta en paljoa tiedä, mutta siihen genreen on murjottu melko usein System of a Down. Progemetelistä hyviä esimerkkejä on esimerkiksi Sighin uudempi tuotanto, Dream Theaterin varmaan tietää kaikki raskaammasta musiikista pitävät. Itse pidän myöskin norjalaisesta Spiral Architectista.
bedlam

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Starflare kirjoitti:
yannara kirjoitti:Sentenced tuli blackmetallista gothic metallin puolelle.
Ahaha! :D Tää on parhautta, voisitko vielä sanoa mitkä Sentencedin levyt ovat mielestäsi Blackmetallia?
Itse asiassa minusta kyllä esim. Awaiting the Winter Frost-biisi on parilta osioltaan enemmän bläkkisosastoa kuin döödiä. Vaikka tekniseksi deathmetalliksi tuon levyn kokonaisuutena heittäisin, jos se jonnekin on heitettävä.
yannara kirjoitti: Täytyy sanoa, että mä en tajua doom,black,deathin välisiä eroja (eikä paljon kiinnosta). Heviä ne eivät ainakaan ole! Siis ne levyt, jotka tulivat ennen Amokia.
Mutta North From Here on kyllä tasan enemmän heviä kuin mikään sen Laihialan laulama levy.
RolloTomasi

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Georgina kirjoitti:Joku Kissikin vois ehkä kuuluu tähän.
Mä en alan genrejä tunne, eikä kysymykseni tähän ketjuun kuulu, mutta miten glam rock määritellään? Joskus kun kuullut Kissiä kutsuttavan sellaiseksikin... :roll:
killkill

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja killkill »

RolloTomasi kirjoitti:...miten glam rock määritellään?
- lavashöy, superprameilevat esiintymisasut ja muut ulkomusiikilliset arvot tärkeämpää kuin musiikki joka usein varsin keskinkertaista
- esiintyi eniten 70-luvulla
- TJEU Slade, Gary Glitter.. ja joo, kyllä Kiss mielestäni mahtuu tähän.

Metallimusiikin alajaottelun hienoimmista nyansseista olen pihalla kuin lumiukko heinäkuussa, mutta älköön kukaan enää luokitelko AC/DC:tä ja Moottoripäitä "heviksi". Ne ovat hard-rockia.
Yönmustaritari

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Niin tosiaan. olen kuullut Dream theaterin ja progressiivisen metallin yhdistettävän toisiinsa. Vaik rokkii se vaan muts on mut....
Georgina kirjoitti:Hmm, joo ei Yannara paskaa puhu. Ton Metallica jutun allekirjoitan. Ja mä kyllä tykkään st. Angeristakin, se vaan vaati aluksi aika paljon kuuntelua.
Tuohon "pakkosyöttöön" ei nyt sitten taas mielellään lähde. Tietenkin vanhojen hyvien aikojen muistoksi suo vanhoille suosikeille muutaman ylimääräisen lisäsoiton mutta allekirjoittanut lukee kaikesta huolimatta St.Anger:n sinne paskaosaston ö-mappiin.
1108

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja 1108 »

yannara kirjoitti: Mun mielipide/esimerkit

Heavymetal = Metallican Sad But True on NIIN lähellä tätä kun olla ja voi

Gothic Metal = Charon, 69 eyes yms, Paradise Lost

Thrash Metal = Pantera, Machine Head

Nu-metal = Korn, Limp Bizkit (?)

Alternative metal = ?

Progressive metal = ?
Mitäs perkelettä täällä höpistään????
Gothic Metal = Charon, 69 eyes yms
Ei näin, wannabe gootteja kyllä mutta ei gothic metallia. Charon ihan normikamaa ja 69... nojoo, ei oikein mitään.
Thrash Metal = Pantera, Machine Head
Panteran vertaaminen trash metalliin on jo pyhäinhäväistys!!!! Kuule kummajainen, Slayer, Exsodus on trashia ei PANTERA.

Ja progeen voidaan paiskata Opeth.
Avatar
Brocker
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 192
Liittynyt: 11.11.2005 18:24
Viesti:

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Brocker »

Voi vittu näitä määrittelyjä :x .

Eiks ois hyvä kun ois vaan nää pääluokat: rock, jazz, klassinen, tanssimusiikki jne.. Kaikki heavy ja metalli voitais katsoa kuuluvaksi luokkaan rock. Tai sitten heavy vois olla yks pääluokka, johon kuuluisi kaikki raskaampi musiikki.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan totaalinen nöyryyttäminen.
Yönmustaritari

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Brocker kirjoitti:Voi vittu näitä määrittelyjä :x .

Eiks ois hyvä kun ois vaan nää pääluokat: rock, jazz, klassinen, tanssimusiikki jne.. Kaikki heavy ja metalli voitais katsoa kuuluvaksi luokkaan rock. Tai sitten heavy vois olla yks pääluokka, johon kuuluisi kaikki raskaampi musiikki.
joo joo mutta kun vittu joka toinen britneyspears sanoo haastatteluissa, että se vaan on niiden oma juttu eikä niitä voi oikein lokeroida mihinkään niin siksi näitä syntyy.

Halaatko sinä sitten olla selittämässä, mummollesi ettei kuuntelemasi rokki ole kuitenkaan sitä, jonka tahtiin puukotetaan kanoja pentagrammiin tai kuinka oletkin hetero vaikka fanittamasi rokkitähti meikkaa ja pukeutuu sukkahousuihin.

Jos se ei ole sama niin silloin sillä on oltava toinen nimi. Jos se toisaalta on lähellä niin kyllä sitä voi nimittää samaksi.
Avatar
Brocker
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 192
Liittynyt: 11.11.2005 18:24
Viesti:

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Brocker »

Mun mielipide/esimerkit (jos on pakko)

Heavymetal = Judas Priest, Iron Maiden, Dio jne..

Gothic Metal = Type o Negative..

Thrash Metal = Stone, Slayer, vanha Metallica, Mokoma..

Nu-metal = Korn..

Alternative metal = System of a dawn, Tool..

Progressive metal = Dream Theater, Symphony X, Queensryche..

Ei helvata, näitä alaluokkia ois vielä varmaa 100 lisää jos tälle tielle lähdetään.. kuten: Fantasy metal, death metal, black metal, melodic metal, love metal, doom metal, power metal, dark metal, industrial metal, pop-metal, grind-metal, hardcore-metal, symphonic metal, speed metal... ja sitten vielä kaikkien näiden ristisiitokset.. kuten death-trash jne.. eli aivan loputon suo!
Tärkeintä ei ole voitto, vaan vastustajan totaalinen nöyryyttäminen.
RolloTomasi

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

killkill kirjoitti:
Kiitos, tuo selvensi.
1108

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Heavy metal -tyylilajit:

Alternative metal
Avant garde metal
Black metal
Christian metal
Classic metal
Death metal
Doom metal
Folk metal
Gothic metal
Grindcore
Hard rock
Industrial metal
Metalcore
Neoklassinen metal
New Wave of British Heavy Metal
Nu metal
Pop metal
Power metal
Progressiivinen metal
Rap metal
Speed metal
Stoner metal
Thrash metal

Missasinko jonkun???
Yönmustaritari

Re: Määritä Metalli

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

1108 kirjoitti:Heavy metal -tyylilajit:

Alternative metal
Avant garde metal
Black metal
Christian metal
Classic metal
Death metal
Doom metal
Folk metal
Gothic metal
Grindcore
Hard rock
Industrial metal
Metalcore
Neoklassinen metal
New Wave of British Heavy Metal
Nu metal
Pop metal
Power metal
Progressiivinen metal
Rap metal
Speed metal
Stoner metal
Thrash metal

Missasinko jonkun???
Minusta tässä sotketaan heti alusta metal ja rock keskenään.

Kuten sanottu, Stoner- ja Progressiivinen on ollut rockin tyylilajeiksi tunnustettuja vai tarkoitetaanko tässä vain rock-isommalla säröllä? Ihan vain, että puhutaanko vielä samasta asiasta. Minusta kun stoner-rockin edustus ei millään muotoa sovi metallin alle. Vai onko siinäkin korvan toleranssit löystyneet?

EDIT: Tai no niin jos hard rock on metallin alla niin.......Tämä olikin ihan turha läppä koko kirjoitus. Jääkööt nyt silti.
Vastaa Viestiin