Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Bliss

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Bliss »

killkill kirjoitti:Referois vähän, millä tavalla sinun mielikuvituksesi piirsi nuo kaksi kirjaa?
Sepä ei olekaan niin helppoa. Kirjaa lukiessa mielikuvitus luo henkilöille tietynlaisen ulkomuodon, samoin tapahtumapaikoille, kirjasta saatavien kuvausten perusteella. Todennäköisesti jokainen lukija piirtää ne mielessään hiukan eri tavalla. Elokuvan käsikirjoittajan, ohjaajan ja castingin näkemys noista jutuista on ollut omastani poikkeava, siksi leffaversiot eivät ole miellyttäneet just minua. Ja tietysti aina jurppii, kun käsikirjoituksesta on sit pakko jättää pois jotain tiettyjä kirjassa olevia juttuja. Mä tavallaan katson pään sisällä ihan omaa elokuvaa kirjoja lukiessani. (Kuulostaapa jakomieliseltä...)
Täydellisen visuaalinen mielikuvitus on enimmäkseen ihan kiva asia, mutta toisinaan kamala riesa. Ja nykyään pyrin välttämään elokuvia, joiden tarinan olen kirjana lukenut.
killkill

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja killkill »

Bliss kirjoitti:Täydellisen visuaalinen mielikuvitus on enimmäkseen ihan kiva asia, mutta toisinaan kamala riesa
Kuulostaa mefistolaiselta, mutta minä myisin sieluni sellaisesta. Omat """graafikontaidot""" kun ovat kovin vajavaiset.

:on:
Eiköhän tuo "päänsisäinen elokuva" ole ihan normaali ilmiö lukiessa. Mulla ainakin pyörii - jos ei ihan IMAX-tasoisena, niin Lumieré-veljesten kameralla kuvattuna kuitenkin ;)
AarneAnkka

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

killkill kirjoitti:mefistolaiselta
Tä? Tuolle termille ei kuukle ja vikipediakaan löytänyt mitään selitystä. Sivistä mua!!!!1
killkill

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja killkill »

AarneAnkka kirjoitti:mefistolaiselta
Mutulla vetelin, mutta onneksi verkko bäkkää:

Wiki tietää
Viittasin lähinnä tuohon Klaus Mannin kirjaan - jota en ole lukenut. Tarkempi ilmaus olisi ollut toki faustinen

"The story concerns the fate of a learned gentleman named Faust, who in his quest for forbidden or advanced knowledge of material things, summons the Devil (represented by Mephistopheles, often also referred to as Mephisto), who offers to serve him for a period of time, at the cost of his soul."

Eli kyseessä tarina, josta lukemattomia eri variaatioita... yksi esimerkki bluesvirtuoosi Robert Johnson, jonka väitettiin saaneen soittotaitonsa vihtahousulta vaihtokaupassa sieluunsa [kts Walter Hillin elokuva "Crossroads"]
Syanid
Kitisijä
Viestit: 14
Liittynyt: 24.08.2005 12:59

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Syanid »

Jos on lukenut Dumasin kolme Muskettisoturia, tietää ettei kys. kirjasta tehdystä elokuvasta voi puhua edes saman virkkeen sivulauseessa. Kirjan hienostunutta kieltä ja huumoria sekä sotureiden välisiä suhteita ja kirjan kokonaisujuonta on ihan mahdoton maalata kankaalle. Tämä on todettu itsekin: olen nähnyt kys. elokuvan.

Kirjana siis suosittelen, ehdottomasti.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja cardic »

Syanid kirjoitti:Jos on lukenut Dumasin kolme Muskettisoturia, tietää ettei kys. kirjasta tehdystä elokuvasta voi puhua edes saman virkkeen sivulauseessa. Kirjan hienostunutta kieltä ja huumoria sekä sotureiden välisiä suhteita ja kirjan kokonaisujuonta on ihan mahdoton maalata kankaalle. Tämä on todettu itsekin: olen nähnyt kys. elokuvan.

Kirjana siis suosittelen, ehdottomasti.
ja minkakohan niista miljoonasta kolme muskettisoturia leffasta
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Syanid
Kitisijä
Viestit: 14
Liittynyt: 24.08.2005 12:59

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja Syanid »

cardic kirjoitti:
ja minkakohan niista miljoonasta kolme muskettisoturia leffasta
En tiedä, jonkun tosi vanhan ja jonkun "uudemman". Aivan sama, ei vedelleet vertoja kirjalle.
AarneAnkka

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

killkill kirjoitti:Wiki tietää
Viittasin lähinnä tuohon Klaus Mannin kirjaan - jota en ole lukenut. Tarkempi ilmaus olisi ollut toki faustinen
Jep, tuohon sivuun minäkin törmäsin mutten ollut varma mistä noista oli kysymys. Kiitos selvityksestä!
isohaara

Re: Kirja laimensi leffan ja päinvastoin

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Nick Hornbyn High Fidelity ja saman niminen leffa (starana John Cusack) kelpaavat mulle oikein mainiosti molemmat. Ok, kirjahan on tietenkin parempi, mutta elokuva on onnistuu välittämään hyvin kirjan tunnemaailmaa, mikä koko tarinassa onkin pointtina. Hornbyn alakuloinen fiilistely välittyy Cusackin kautta ja kirjan huumorikin on onnistuttu säilyttämään.
Suurin kynnys näiden kahden teoksen välillä on kirjan brittiläisyys ja leffan jenkkiläläisyys. Jotkut jaksavat vastustaa amerikkalaistamista, itse en jaksanut kiinittää aisaan huomiota.
Vastaa Viestiin