Sibelius

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Noriyumi

Sibelius

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Kuva

Mikä Sibeliuksen sävellys on suosikkisi? Kai kaikki teistä tietää kansallissäveltäjämme edes nimeltä? ;)

Yksi suosikeistani on Sibban 7. sinfonia joka on osistaan yhteenommeltu kudos. Tumma, melankolinen ja salaperäinen mutta ei kuitenkaan masentava, vaan selkeästi myös valoa lupaava.
Turbohaltija

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

En paljon kuuntele enää nykyisin, mutta tykkään sinfonioista 1 - 3 ja viulukonsertosta.
Bhven

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Sisu ja sauna.
Noriyumi

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Joo viulukonsertto pistää ihon kananlihalle silleen hyvällä tavalla. Pekka Kuusisto levytti Sibban viulukonserton kuin itse Sibba olisi tahtonut: jumaliste kun se oli synkkä ja melankolinen! Joshua Bell soitti Esa-Pekka Salosen johtaman Los Angelesin sinfiksen kanssa biisin hyvin kevyen ja "ranskalaisen" oloisesti, mutta kyllä sekin toimi ja hyvin toimi!
Noriyumi

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Sinfoniat 1 ja 2 taitavat olla Sibban suosituimmat sinfoniat Suomessa...
Turbohaltija

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Noriyumi kirjoitti:Sinfoniat 1 ja 2 taitavat olla Sibban suosituimmat sinfoniat Suomessa...
Joo, ne ovat tyyliltään helpommin lähestyttäviä kuin muut, sellaisia voimakkaita ja selkeitä. Kolmas onkin jo sitten askel toiseen suuntaan, mielestäni hauraampi, vähän melankolinen ehkä. Pitääkin muuten kuunnella sitä lähiaikoina.

Lisään vielä, että sinfoniat 4-7 odottavat kuuntelemistaan... Nelonen mulla toki on levynä, mutta se vaatii kai jotain mielentilaa. Yritin joskus kuunnella ja vaikutelma oli synkkä. Pentti Linkolan suosikki on muuten nimenomaan nelonen.
Noriyumi

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Vuonna '98 Sibban 1 ja 2 sinfonia olivat Sibelius-kapellimestarikilpailun finaalisinfoniat... Kertooko jotain niiden suosimisesta? ;)
Noriyumi

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Turbohaltija kirjoitti:
Noriyumi kirjoitti:Sinfoniat 1 ja 2 taitavat olla Sibban suosituimmat sinfoniat Suomessa...
Joo, ne ovat tyyliltään helpommin lähestyttäviä kuin muut, sellaisia voimakkaita ja selkeitä. Kolmas onkin jo sitten askel toiseen suuntaan, mielestäni hauraampi, vähän melankolinen ehkä. Pitääkin muuten kuunnella sitä lähiaikoina.
Kenens levytys sulla on? Mulla on Paavo Berglund Euroopan Kamariorkesterin kanssa.
Turbohaltija

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Noriyumi kirjoitti:
Kenens levytys sulla on? Mulla on Paavo Berglund Euroopan Kamariorkesterin kanssa.
2. ja 3. sinfonia: Simon Rattle ja Birminghamin Sinfoniaorkesteri. Ostin levytyksen Irlannin vuotenani. Muita versioita ei ollut tarjolla, mutta ihan kelpo heppuhan tuo Simon R. on.
Noriyumi

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Turbohaltija kirjoitti:
Noriyumi kirjoitti:
Kenens levytys sulla on? Mulla on Paavo Berglund Euroopan Kamariorkesterin kanssa.
2. ja 3. sinfonia: Simon Rattle ja Birminghamin Sinfoniaorkesteri. Ostin levytyksen Irlannin vuotenani. Muita versioita ei ollut tarjolla, mutta ihan kelpo heppuhan tuo Simon R. on.
Onko se yhä Berliinissä töissä? se siirtyi sinne, ja Sakari Oramo otti sen Birminghamin paikan...
segma

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja segma »

McJanne kirjoitti:Jääkärin marssi. Finlandia hyvänä kakkosena. Valtakunta hyvällä bitratella olevista yllämainituista ämppäreinä, nuff said.
Oikeasti varmaan ainoa kappale, josta tulee isänmaallinen fiilis, on nimenomaan tuo Finlandia-hymni. Varsinkin mieskuoron esittämänä. Kylmät väreet juoksevat selkäpiitä pitkin ja rinta röyhistyy ihan isseksee. Mulla taitaa olla se levylläkin tuossa jopa. Vois kuunnella. :I
Turbohaltija

Re: Sibelius

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Finlandia on toki hieno. Intissä sitä soitettiin ekana aamuna, juuri sitä rauhallista kohtaa, ennen herätyskarjuntaa. Toisen kerran Finlandiaa soitettiin kotiuttamisen yhteydessä. Vieressäni seissyt elämäntapavemppakin oli sitä mieltä, että hieno hetki.
Vastaa Viestiin