Ei menis Suomes läpi...

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
MarthaFocker

Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

... nimittäin oikeasti hyvä festarit!

Käväisin Saksassa lomalla parin viikon reissulla ja ihan sattumalta tutustuin tyttöön, joka tiesi kertoa electronisen musiikin festareista keskellä böndeä, Berliinistä 130 km ylös päin.
Se on vähän undergound-juttu. Sitä ei tänä vuonna mainostettu Berliinissä ollenkaan, silti osallistujia oli n. 45 000. Fusion järjestetään entisellä Itä-Saksan lentokentällä ja sen hangaareissa.

http://www.fusion-festival.de

Kuva

Un-fucking-beliveble!

Mentiin sinne jo tiistaina työskentelemään lippujemme eteen, mutta ei se nyt ollut pointti vaan se, että huhhuijakkaa joutui Suomi-tyttö ällistelemään monttu lommollaan että "ei kyl menis Suomes läpi". Se oli ehkä yleisin lausahdukseni.

Järjestysmiehiä ei missään, ei aidattuja anniskelualuita, ei penkomisia ja tonkimisia, ei naisten- ja miestensuihkuja eroteltu saatika sitten suihkuja suljettu aamun jälkeen.
Ei ollut poliiseja eikä niiden tarkkanenäisiä koiriaan, ja hyvä niin, koska saunavihta tuoksahti joka nurkassa, jopa baaritiskillä, if ya know what I mean.
Ei loppunut musiikki yhdeltätoista, kuten Suomessa, vaan bileet jatkui illasta yöhön, aamuun ja päivään. Ei ollut vittumaisia "ei saada soittaa päälavan kans yhtäaikaa" -vittusääntöjä.

Ja, ei ollut myöskään tappeluja, ördääjiä (okei minä heitin yrjöä yhtenä (toim.huom Yhtenä) iltana). Ainoastaan hymyileviä kasvoja!!!

Kuva

Ja sitten päästään vasta siihen mitä siellä OLI!
Korviin kantautui jatkuvasti miellyttävää musiikkia ja sinne vaan suunnistin. Oli uskomattomia valoshowta, suihkulähteitä, tulta, hiekka"ranta" rakennettu keskelle aluetta, keinuja, verkkoja (kiipeilyä ja chillausta varten), esiintyviä taiteilijoita, akrobaatteja, klovneja, käärmetanssijoita, ei niiden tarvinnut lupia hakea saadakseen tehdä omaa juttuaan.
Ja ne keinut kuulkaa. Ei maailma turvallisimpia todellakaan, mutta ziizuz mitkä vauhdit sai niistä. Ne oli tapahtuman järjestäjät itse rakentaneet sinne vanhoista penkeistä ja sen sellaisista. Vaijerissa roikkuivat puussa. Ei menis Suomes läpi.
Ja sanat ei nyt riitä kuvaamaan edes puoliksi miten siellä oli panostettu paikan ulkonäköön ja tunnelmaan! Kaikkialla oli kaunista!

Kuva

Kuva


Ehdottomasti paras festari, missä olen ikinä ollut.
Ainoana miinuksena se, että alueen ruokakojuista ei yhdestäkään saanut lihaa. Ei sekään haitannut aluksi, koska olin toisen lihansyöjäkaverin kanssa varannut mukaan rutkasti Thüringer Bratwurstia. Pahaksi onneksemme vaan joku koira oli lihanhimoissaan popsinut teltan vieressa olevasta muovipussystä kaksi pakettia bratukkaa.
Samana iltana näin syyllisen näköisen koiran kakkivan pötkylöitä, jotka epäilyttävästi muistuttivat bratukoitani. Hmph... Meinasin syödä sen koiran, mutta hipit estivät.


No sitten Fusionin jälkeen ja Berliinin nähtyäni palasin Suomeen ja menin suoraan Joensuuhun Ilosaari-rokkiin. Tiesin, että se on riski, koska nyt olen vakuuttunut siitä, että Suomessa ei kertakaikkiaan ole yhtään oikeasti hyvää festaria. Ja perseestähän se olikin. Paikka on järjestysmiehiä keltaisenaan, juomia ei saa juoda kuin rajatulla alueella ja poliisit tuhlaavaat resurssejaan yrittäessään estää ihmisä pössyttelemästä.
Niin, eikä siellä ollut oikeastaan yhtään hyvää esiintyjääkään. Rentolavalla meni pari päivää tanssahdellessa. Oli hauskaa, mutta Fusionissa oli miljoona kertaa hauskempaa ja ennen kaikkea rennompaa.

Että jos joku väittää, että Suomessa on joku hyvä festari, niin epäilen suuresti, mutta kerro silti ihmeessä. Ainakaan en enää ikinä mene Suomessa "isoille festareille", mutta kertokaahan kokemuksia pienemmistä. (Facesiin olen menos, mut on sielläkin vähän tiukkista)
Niin ja mainostakaa ulkomaisia festareita kernaasti, jos olette siellä viihtyneet.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Olipa hauska lomatarina. Kaikkea se saksalainen keksiikin. Kuulosti kivalta festarilta, siis niin kivalta kuin nyt festari voi olla. Mieluummin ehkä katson Dr.Philiä kotisohvalta.. :wink: Olen vähän huono festari- ja keikkaihminen. Tykkään katsos panna steereot päälle ja tanssia alasti oman peilin edessä. Musan täytyy mieluusti olla yleisesti huonona pidettyä. Tänään tanssin esim. Dr. Albanin It's My Lifen tahdissa. Taisi siinä pikkasen Macarenakin soida.

Saattaisin silti kokeilla tuollaista festivaalia, kun siellä oli noita leikkipaikkoja aikuisille. Erityisesti miehille ja naisille yhteiset suihkut kiinnostivat myös. Voisitko kertoa jotain erityistä jälkimmäisistä?
Kikkelis kokkelis.
segma

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja segma »

Mulla kiinnostaa tuon festarin musiikkitarjonta (paitsi että oli elektronista). Yleisesti mulla on sellanen kuva, että elektronisen musiikin festarit on (varsinkin ulkomailla) ihan saakelin hienoja tapahtumia hyvähenkisen porukan ja oikeasti juuri kuvaamasi kaltaisen menon takia.

Tarkoitus olisi joskus lähteä porukalla jollekin psy-festarille nimenomaan Saksaan. Saa nähdä milloin toteutuu, mutta ainakin tämän kertomuksen pohjalta kiinnostaa yhä enemmän.
Sinkkumatti

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

MarthaFocker kirjoitti:... nimittäin oikeasti hyvä festarit!
Ehdottomasti paras festari, missä olen ikinä ollut.
Saitko?
MarthaFocker

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Sinkkumatti kirjoitti:
MarthaFocker kirjoitti:... nimittäin oikeasti hyvä festarit!
Ehdottomasti paras festari, missä olen ikinä ollut.
Saitko?
Ei käyny ees lähellä! Luulisin.

Joka aamu olin kyl niin pihal et jouduin kattomaan vieressänukkujaa kolmesta eri kuvakulmasta ennen kuin tajusin, että se on sama mies joka kerta. Muuten ihan jees, muttei se anna mulle. Ainakaan festareil.

Eikä ne ollu Sellaset festarit. Sä et tajuu.
Sinkkumatti

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

MarthaFocker kirjoitti:Ei käyny ees lähellä! Luulisin..
Nii i. Saksa on paska maa.
MarthaFocker

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

segma kirjoitti:Mulla kiinnostaa tuon festarin musiikkitarjonta (paitsi että oli elektronista).
Ei pidä antaa ton electro-sanan häiritä liikaa. Tokihan siellä oli techno stage, joka lasetti 24h, hollantilaisten hangaari jossa soi trance aamuun asti. Mut sitten oli myös reggae-hangaari, chilli-lava satumetsässä, jami-lava pikkukahvilametsässä ja jazzin säveliäkin kuului. Ihanaa rumpubassoa sai nauttia sirkuksen näköisessä talossa.
Ei sieltä rokkenrollia löydy varmasti, mutta sanaa electro ei kannata yhdistää pelkkään technoon.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

segma kirjoitti: Tarkoitus olisi joskus lähteä porukalla jollekin psy-festarille nimenomaan Saksaan. Saa nähdä milloin toteutuu, mutta ainakin tämän kertomuksen pohjalta kiinnostaa yhä enemmän.
Joko Fullmoon festival tai VooV,veikkaan ma,,molemmat taatusti kokemisen arvoisia tapahtuamia.Sinne on itselläkin tarkoitus vielä suunnata.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
1108

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Suuntaan oksentamaan tämän kaiken jälkeen.

Vai vittu että vielä hippejä ja mössyä, SAKSASSA... Kas kun ei hinttejä ja kossua ruotsissa.

Kuunnelkaa Behemothia, Mayhemiä ja Nasse Setää.

Wannabe kultturellit...
MarthaFocker

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

1108 kirjoitti:
Kuunnelkaa Behemothia, Mayhemiä ja Nasse Setää.
Ei viitti ku sun musas on ihan paskaa.

Tai on se varmaan ihan hyvää, jos tykkää sellasesta.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kateus kuivatti sydämen rinnassani rusinaksi, silmäni vuotavat vettä ja kasvoni vihertävät, nahka kiristää.

Kuulostaa ja näyttää aivan kertakaikkisen upealta :h:
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
segma

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja segma »

MarthaFocker kirjoitti:
segma kirjoitti:Mulla kiinnostaa tuon festarin musiikkitarjonta (paitsi että oli elektronista).
Ei pidä antaa ton electro-sanan häiritä liikaa. Tokihan siellä oli techno stage, joka lasetti 24h, hollantilaisten hangaari jossa soi trance aamuun asti. Mut sitten oli myös reggae-hangaari, chilli-lava satumetsässä, jami-lava pikkukahvilametsässä ja jazzin säveliäkin kuului. Ihanaa rumpubassoa sai nauttia sirkuksen näköisessä talossa.
Ei sieltä rokkenrollia löydy varmasti, mutta sanaa electro ei kannata yhdistää pelkkään technoon.
Hei, MINÄ olen se genrehuorampi osapuoli tässä. Nimenomaan kiinnosti mitä ELEKTRONISTA musiikkia siellä oli (mihin tietysti jo vastasitkin). Ei sikäli mitään sen kummempaa lisättävää.
MarthaFocker

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

segma kirjoitti:
Hei, MINÄ olen se genrehuorampi osapuoli tässä. Nimenomaan kiinnosti mitä ELEKTRONISTA musiikkia siellä oli (mihin tietysti jo vastasitkin). Ei sikäli mitään sen kummempaa lisättävää.
Ai sori. En taas tajuu.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Sinkkumatti kirjoitti:
MarthaFocker kirjoitti:Ei käyny ees lähellä! Luulisin..
Nii i. Saksa on paska maa.
Eikös tämän ketjun opetus ollut, että Suomi se vasta paska maa onkin?
Sinkkumatti

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Vadim kirjoitti:Eikös tämän ketjun opetus ollut, että Suomi se vasta paska maa onkin?
Ei, vaan se, että Seppo Räty-huumori ei uponnut kaikille :P
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Sinkkumatti kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Eikös tämän ketjun opetus ollut, että Suomi se vasta paska maa onkin?
Ei, vaan se, että Seppo Räty-huumori ei uponnut kaikille :P
Älähän nyt, Seppo Rädyn oivallus on yksi keskeisistä elämänohjeistani, joihin kätkeytyvää viisautta olen jo pitkään sydämessäni tutkiskellut.
Sinkkumatti

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Vadim kirjoitti:Älähän nyt, Seppo Rädyn oivallus on yksi keskeisistä elämänohjeistani,
Kyyl. Sdeppo Räty on kyllä kansanmiehen filosofi parhaimmillaan. Muistan kun Seppoa haastateltiin tuleviin olympialaisiin joskus vuonna papu:

Kys: Mites ajattelit valmistautua tuleviin koitoksiin?
Seppo: Juon olutta ja kalastan.
Kys. Mikä on tavoitteesi?
Seppo: No, jos viistoistavuotiasta sais.

Siinä on mies, joka ei stressaa ja mene tekemään vain omaa parastaan.
Seppo on oikea mies. Melkein kuin Jörn Donner, joka on kyl suomen miehisin mies.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Sinkkumatti kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Älähän nyt, Seppo Rädyn oivallus on yksi keskeisistä elämänohjeistani,
Kyyl. Sdeppo Räty on kyllä kansanmiehen filosofi parhaimmillaan...
Höröhhöhhöö!

Mitähän Sepolle kuuluu tätä nykyä?
Vihernikki
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 31.01.2006 18:31

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Vihernikki »

MarthaFocker kirjoitti:
Että jos joku väittää, että Suomessa on joku hyvä festari, niin epäilen suuresti, mutta kerro silti ihmeessä.
Kyllä näin o. Suomessa joskus 7-10 vuotta sitten oli joitain hyviä metsäbileitä, joissa saatettiin päästä lähelle keski- tai etelä-eurooppalaista tasoa, mutta nekin on tietääkseni kuihtuneet jo 3-5 vuotta sitten ihan paskoiksi. Ai miksi? Siksi, että tämän maan lammaspaimenet ovat niin tiukasti keskustalaisten kukkahattutätien otteessa, että missäänhän ei saa olla mitään vapauden tunnetta, vaan niistä "yhteisistä pelisäännöistä" on pidettävä kiinni (tai iso paha susi tulee).

Tapasin just eilen perinteisessä intiaanien sweatlodge -seremoniassa yhden vanhan hörhö kaverin Norjasta, joka oli tulossa Pohjois-Karjalasta jostain Rainbow -familyn hippimeetingista. Tää rasta reissaa tiipiin kanssa jo varmaan kymmenettä vuotta kaikkia trance/reggae/electro -festareita ja bileitä. Joskus me saatiin Suomessa vielä olla suht rauhassa, mutta sitten homma riistäytyi käsistä ja tuli vaan liian ahdasta. Kaikki ei enää tuntenutkaan kaikkia; edes päällisin puolin tai nimeltä. Aika moni muukin tajusi niin kuin Martta, että siisteintä on, kun on vaan KAUNISTA ja edes hetkellinen tunne vapaudesta, kunnes taas velvollisuuden raskas taakka vetää takaisin maan päälle...

Ulkomaisista festareista voisi sanoa, että Turkissa on alettu pitää Kemerin lähellä psytrance meininkejä ja siinä on maisemat ja kustannukset kohdallaan. Israelilaisethan on järjestänyt erämaassa kanssa ihan luksus kemuja, mutta nythän se on täysin out of question. Kuka hullu sitä maata nyt enää tukee tai ainakaan sinne menee, kun kaikki kahden sotilaan puolesta on saanut tollaset mittasuhteet.

Sitten on vielä tietysti sokerina pohjalla Nevadan Burning Man, joka kannattaa googlettaa.

Oon tullut siihen tulokseen ajat sitten, että ennemmin säästää vaikka vuoden tai kaksi, kun panee lanttiakaan enää tämän maan kossu/kirves/kuokka/yrjö&järjestysmies/kyyläys -mukabileisiin...
Se ekologinen vaihtoehto!
MarthaFocker

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Vihernikki kirjoitti:
Oon tullut siihen tulokseen ajat sitten, että ennemmin säästää vaikka vuoden tai kaksi, kun panee lanttiakaan enää tämän maan kossu/kirves/kuokka/yrjö&järjestysmies/kyyläys -mukabileisiin...
Amen ystävä!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Niba »

MarthaFocker kirjoitti:
Vihernikki kirjoitti:
Oon tullut siihen tulokseen ajat sitten, että ennemmin säästää vaikka vuoden tai kaksi, kun panee lanttiakaan enää tämän maan kossu/kirves/kuokka/yrjö&järjestysmies/kyyläys -mukabileisiin...
Amen ystävä!
Niin nuori ja vapaa, mutta mistä?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Vihernikki kirjoitti:..Asiaa..
Samaa mieltä melkein kaikesta.Kyllä suomessakin vielä osataan,metsäbileskene on vaan painunut enemän maanalle useista syistä,viimeiset oikeasti isot rennot kemut taisi olla Punkaharjulla 2004,Elixiria2v kinkereissä.Oli muuten elämäni yksi parhaista viikonlopuista.

Jos joku tahtoo tälle kesälle viel Kokemuksen™ niin suuntaa Boom-festivaaleille portugaliin :P *tahtoo!!!*[/img]
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

MarthaFocker kirjoitti:
Vihernikki kirjoitti:
Oon tullut siihen tulokseen ajat sitten, että ennemmin säästää vaikka vuoden tai kaksi, kun panee lanttiakaan enää tämän maan kossu/kirves/kuokka/yrjö&järjestysmies/kyyläys -mukabileisiin...
Amen ystävä!
Haluaisin huomauttaa, että roketirollifestivaaleilla ei samankaltainen järjestely pelittäisi alkuunkaan noin hyvin.
Jos festarikansa on 95% niin päihteissä että olisi tyytyväinen chillailija vaikka joku soittaisi lavalla jakoavainta niin eihän siinä mitään järjestysmiehiä tarvita. Lisäksi noilla festivaaleilla ala-ikäisten määrä oli todennäköisesti aika pieni, jos vertaa suomalaisiin roketirollifestivaaleihin. Selkeästi tietylle kohderyhmälle suunnatut tapahtumat ovat muutenkin rauhallisempia kuin sekametelisopat, joissa esiintyy virallisen albumilistan top10.
Mutta kyllähän keski-eurooppalaiset ovat aina osanneet festareita pitää, musiikkigenrestä riippumatta, eihän sille mitään voi että Härmälässä ei osata olla nätisti.

Ilosaari on muuten järjestelyiltään Suomen parhaimmistoa - kokeile RMJ:tä, se vasta hirvittävä paikka on.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
MarthaFocker

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Mylwin kirjoitti: kokeile RMJ:tä, se vasta hirvittävä paikka on.
Niiden lippisurpojen sekaan minua ei saisi vaikka dynamiittia työnnettäisiin suuhun ja pyleen.
Joka tapauksessa, oman viihtyvyyteni takia aion jatkossa suunnata festarireissuni pois Suomesta.
Sinkkumatti

Re: Ei menis Suomes läpi...

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

MarthaFocker kirjoitti: Joka tapauksessa, oman viihtyvyyteni takia aion jatkossa suunnata festarireissuni pois Suomesta.
Ootkos sie kuule marttaseni käyny ikinä provinssissa? Kuuleman mukaan, yhä suomen ylivoimaisesti paras festari.
Vastaa Viestiin