Luin kirjan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja elco »

Ready Player One.

Lopputaistelussa pahan megakorporaation toimari taistelee Mechgodzillan ohjaimissa kirjan pääsankarinörtin ohjaamaa robottia vastaan. En muista piiitkään aikan jääneeni noin kiinni kirjaan. Heti ekasta luvusta lährien olin koukussa ja tänään sitten luin 250 sivua yhtä soittoa. 5/5
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Yösyöttö. Tosi hauskasti kirjoitettu, vaikka aihealue onkin hieman surullinen.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja elco »

elco kirjoitti: 31.03.2016 13:00 Jorma Ollilan mahdoton menestys.

Oli kyllä harvinainen kombo jär-kyt-tä-vää takakireyttä ja omahyväisyyttä. Viisikko Jorma johtotähtenään teki kaiken oikein tekemällä ennakkoluulottomasti nopeita ja oikeita päätöksiä, joilla perustettiin innovatiivinen, ketterä ja ennakkoluuloton firma, joka pyyhki lattiaa jämähtäneillä mammuttikilpailijoillaan, jotka eivät osanneet luoda tuotteita, joita asiakkaat halusivat ostaa. Viisikko loi maailmanluokan prosessit, oltiin häkellyttävän innovatiivisia kun tarjottiin eri värisiä puhelimia, organisaatiota muunneltiin jotta saatiin jengistä enemmän irti (oli mm. erilliset TDMA ja CDMA yksiköt parhaimmillaan!), internetin ja softan merkitys nähtiin kaukaa etukäteen ja kaikki tehtiin uskomattoman hienosti oikein eikä oikein mikään mennyt pieleen kunnes kirja loppuu, minkä jälkeen kaikki meni pieleen.

Kannattaa lukea. Kun on lukenut niin ei enää yhtään ihmetytä, että kävi kuten kävi - ainoastaan ihmetyttää se, että kanan lento kesti niinkin kauan. On kyllä onnen siunaus, että noin torvea esimiestä ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen.
Siilasmaa haukkuu Ollilan kirjassaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Tästä oli twitterissä tosi kiinnostava keskustelu, jonka ydin oli siinä, että kirjailija koki tulleensa väärin tulkituksi Ollilan suhteen. Muut keskustelijat oli suunnilleen sitä mieltä, että on OK sanoa paskaa pomoa paskaksi pomoksi.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tiitinen

Leppoisaa tarinointia Neuvostoliiton kanssa puuhastelusta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mark Twain: Kapteeni taivaassa
Pienoisromaani. Hauska.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Luen parhaillaan Mia Kankimäen Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Ihastuttava ja inspiroiva kirja ainakin tähän mennessä!
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 22.10.2017 22:29 Ready Player One.

Lopputaistelussa pahan megakorporaation toimari taistelee Mechgodzillan ohjaimissa kirjan pääsankarinörtin ohjaamaa robottia vastaan. En muista piiitkään aikan jääneeni noin kiinni kirjaan. Heti ekasta luvusta lährien olin koukussa ja tänään sitten luin 250 sivua yhtä soittoa. 5/5
En ole lukenut kirjaa, mutta leffan katsoin ja se ei oikein koskettanut mun simpukkaani, vaikka on kait menestys ollutkin.

Meinasin ensin kirjoittaa, että olen ehkä jo liian wanha innostumaan teinixien seikkailuista ja ihastumisista, mutta samalla muistin, että Stranger Thingsistä olen pitänyt paljon, vaikka siinäkin suuri osa henkilöistä on teinixejä ja preteenejä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Istvan Örkeny: Minuuttinovelleja
Lyhyitä novelleja mutta tiiviydessään suorastaan mestarillisia. Absurdeja, groteskeja ja hupaisia juttuja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2018 11:31
En ole lukenut kirjaa, mutta leffan katsoin ja se ei oikein koskettanut mun simpukkaani, vaikka on kait menestys ollutkin.

Meinasin ensin kirjoittaa, että olen ehkä jo liian wanha innostumaan teinixien seikkailuista ja ihastumisista, mutta samalla muistin, että Stranger Thingsistä olen pitänyt paljon, vaikka siinäkin suuri osa henkilöistä on teinixejä ja preteenejä.
Niin siis ketju on "luin kirjan".

Se leffa on ai-van paska.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 12.12.2018 18:00
James Potkukelkka kirjoitti: 12.12.2018 11:31
En ole lukenut kirjaa, mutta leffan katsoin ja se ei oikein koskettanut mun simpukkaani, vaikka on kait menestys ollutkin.

Meinasin ensin kirjoittaa, että olen ehkä jo liian wanha innostumaan teinixien seikkailuista ja ihastumisista, mutta samalla muistin, että Stranger Thingsistä olen pitänyt paljon, vaikka siinäkin suuri osa henkilöistä on teinixejä ja preteenejä.
Niin siis ketju on "luin kirjan".

Se leffa on ai-van paska.
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Naomi Alderman: Voima

Kyseinen kirjahan on herättänyt kovaa pähinää maailmalla, jopa niin, että Obama on sitä suositellut ja kirjailijan mentorina toiminut Margaret Atwood moneen otteeseen myös. TV-sarja on tulossa.

HS julkaisi kirjasta jopa kahden eri arvostelijan laatimat arvostelut;

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006003220.html

Kirjan premissi on, että teini-ikäiset tytöt (ja myöhemmin kaikki naiset) saavat Voiman, jonka ansiosta he pystyvät sähköllä satuttamaan ja jopa tappamaan muita ihmisiä. Kirja sijoittuu kymmenen vuoden jaksolle ja kuvaa, miten maailma tämän seurauksena muuttuu. Kirja on myös kirja kirjan sisällä.

Spoiler allert!
Maailma muuttuu paljon. Miehet alkavat vältellä liikkumista yksin ulkona. Naiset raiskaavat miehiä (Voiman avulla nainen voi aiheuttaa miehelle erektion, vaikka mies ei sitä halua). Naiset alkavat dominoida miehiä politiikassa ja työelämässä. Miesten diktatuurit (esim. arabimaissa) kaatuvat. Lopulta syttyy globaali sota, jonka jälkeen seuraa vuosituhansien kaaos, jonka aikana miehiä tapetaan ja alistetaan.
Spoiler loppuu

En koe, että kirja on uskottava. Mun on vaikea uskoa, että jos naiset saisivat kyseisen kyvyn, siitä seuraisi kuvan kaltainen anarkia ja miesten alistaminen.

Mielenkiintoisinta mielestäni on, että kirja on (mun käsittääkseni) otettu niin innolla vastaan naisten piirissä. Kokevatko naiset todellakin olevansa nykyään alistettuja ja kokevatko he, että he joutuvat pelkäämään miehiä? Tämä hämmentää mua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kuulostaa omituiselta. Maailma on koko ajan menossa liberaalimpaan suuntaan (siis oikeaan klassiseen liberaaliseen suuntaan) ja väkivalta vähenee. Mistä nuo historiaan pohjautuvat kostofantasiat nousevat?

Jos amerikan intiaani kirjoittaisi fantasian valkoisen miehen tuhoamisesta ja heidän maidensa valtaamisesta, niin olisiko sekin ihan jepa?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu. Mä en en ymmärrä, onko naisten elämä tosiaan nykyään niin kauheaa, kuin kirjaa lukemalla (ja sen suosion perusteella) epäsuorasti voisi päätellä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mikähän kirjailijalla on naisia vastaan? Kumma oletus, että voima ja valta turmelisi naisten suuren enemmistön. Mä haluan uskoa, että vaikka naiset olisivat keskimäärin fyysisesti voimakkaampia, niin enemmistö haluaisi silti elää nykyisten lakien rajoissa ja loputkin koitettaisiin pitää kurissa rangaistuksen uhalla, kuten nykyäänkin. Ehkä tää mun käsitys on vaan liberaalin länsimaisen kuplan tuotosta, jossa ihmisten välisiä suhteita ei nytkään ratkota voimalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ se nyt vaan kuuluu tietyn jengin agendaan etsiä uhreja ja vallan käyttöä. Tuossa maailmassa naiset tienaa sorton takia 80 senttiä. Oikeassa maailmassa naiset tienaa todistetusti samasta duunista saman palkan.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Hyvät herrat, kyseessä on fiktiivinen romaani, jonka genre on dystopia. Kai niitä saavat naisetkin kirjoittaa? Missä itkut kun Michael Houellebecqin Soumission (suom. Alistuminen) julkaistiin? Ai niin: kun mies kirjoittaa vastaavaa niin se on rakentavaa yhteiskunnallista satiiria, joka kritisoi vallitsevaa poliittista ilmapiiria, mutta kun nainen kirjoittaa, se on vain epäuskottavaa vinkunaa (niin kuin dystopian edes kuuluisi olla uskottavaa). Ette voi olla tosissanne?!

Ja jos olette, niin suosittelen tutustumaan kirjallisuuteen hieman laajemmin kuin jonkun Hesarin jutun perusteella (en muuten joutanut nyt lukea sitä, myöskään Aldermanin kirjaa en ole lukenut mutta Alistumisen olen – ja pidin siitä, vaikka olikin varsin sovinistinen. Miksi KIRJAILIJA VIHAA MIEHIÄ NIIN PALJON? Jeesus nyt teitä). Lukekaa vaikka itse Aldermanin kirja, jota kauhistelette ja muodostakaa oma mielipide. Itse tuskin Voimaa luen, koska ei kiinnosta ainakaan toistaiseksi.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kauheasti tekee mieli rikkoa tätä All Male panelia naiskirjailijan naiskirjasta. Kreitsu ehtikin jo väliin, mut tuun silti! Täytyy huomioida, että tälläkään hetkellä kaikki miehet eivät raiskaa, tapa, pahoinpitele ja sorra. Silti sitä tapahtuu riittävän paljon siihen, että se muuttaa sekä naisten että miesten käytöstä ja turvallisuuden tunnetta. Itseasiassa juuri miehet ovat alttiimpia huutelemaan, että naisten ei pitäisi pukeutua tietyllä tavalla, puhua tietyllä tavalla, liikkua tietyissä paikoissa/ tiettyinä ajankohtina/ tietyssä seurassa, jotta voisivat välttyä MIEHEN tekemältä väkivallalta. Miehiä puolestaan samalla tavalla julkisesti opasteta olemaan tappamatta/raiskaamatta/ pahoinpitelemättä naisia. Jos tässä taustalla on ajatus, että osa miehistä ei vain voi pidätellä halujaan kaltoinkohdella naisia, niin ehkä sama toteutuisi myös toisin päin?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olisi kiva jos kitinän lukupiiri lukisi, niin voitaisiin jatkaa ventilointia!

Mua tosiaan eniten kiinnostaa se, että kokevatko naiset yleisesti ottaen, että heidän pitää pelätä miehiä?

Kuitenkin esim. kadulla miehen on todennäköisempää joutua väkivallanteon kohteeksi, kuin naisen. Se on kyllä toki fakta, että koti on naiselle miestä vaarallisempi paikka.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kaikenlaista kohkaamista yhdestä kirjasta. Yleisesti ottaen pidättyisin lausumasta mitää mistään kirjasta jota en ole lukenut. Kuvauksen perusteella tuskin luen koskaan, ei vaikuta kiinnostavalta.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja exsu »

^^ Mutta myös tuon miehen kohdalla (kadulla) se väkivallantekijä on mies. Miehet on tilastollisesti vaarallisia paitsi toisilleen, myös naisille.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 18.04.2019 12:51 ^^ Mutta myös tuon miehen kohdalla (kadulla) se väkivallantekijä on mies. Miehet on tilastollisesti vaarallisia paitsi toisilleen, myös naisille.
Juu. Mutta ei se muuta sitä pointtia, että naiset pelkäävät kadulla liikkumista, vaikka miesten on todennäköisempää saada syyttään kadulla turpaan kuin naisen joutua puskaraiskauksen uhriksi?

Itse olen joskus pelännyt kadulla liikkumista. Yhden kerran, kun olin ekan kerran New Yorkissa ja lähdin yksin illalla kioskille (oli varmaan aiheetonta) ja toisen kerran heti Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen Viipurissa (oli aiheellista).

Olen kyllä joskus nähnyt unta, jossa olen liikkunut kaupungilla peloissani.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Joo, mutta kato kun me kaikki olemme ensi sijaisesti joukkomme edustajia, emme yksilöitä. Nuo joukot sitten taistelevat vallasta käyttäen voimaa, ei kun Voimaa. Maailmassa on vain valtaa pitäviä joukkoja ja uhrien joukkoja.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.04.2019 12:46 Olisi kiva jos kitinän lukupiiri lukisi, niin voitaisiin jatkaa ventilointia!
Hirveän kovia vaatimuksia sä asetat keskusteluun osalistumiselle! En ole lukenut tätä, mutta kylläkin Anja Kaurasen Pelon maantieteen, saaks tällä pohjalla osallistua?

Mulle tulee tästä keskustelusta mieleen taannoinen Kitinäkeskustelu, kun joku linkkasi tänne Hesarin kolumnin, jossa Hesarin keski-ikäistyvä miestoimittaja purki kokemustaan siitä, että oli yhtäkkiä tajunnut, että pimeillä kaduilla yksin kulkevat naiset pelkäävät häntä, kun hän sattuu kulkemaan heidän perässään.

Kulma oli tietty se, miten epäreilua tämä on tätä miestä kohtaan, kun hän ei ole mitään pahaa tehnyt tai aikeissa tehdä jatkossakaan. Kitinäraati osallistui tähän kehumalla miehen pointtia ja kertomalla sankaritarinoita tuttavistaan ("tuttavistaan"), jotka olivat huomanneet naisten suorastaan lähteneen heitä pakoon, mutta olivat tästä huolimatta pitäneet sankarillisesti huolta oikeuksistaan eivätkä olleet alistuneet muokkaamaan käytöstään siten, että aiheuttaisivat tuntemattomissa naisissa vähemmän pelkoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 18.04.2019 13:11...jotka olivat huomanneet naisten suorastaan lähteneen heitä pakoon, mutta olivat tästä huolimatta pitäneet sankarillisesti huolta oikeuksistaan eivätkä olleet alistuneet muokkaamaan käytöstään siten, että aiheuttaisivat tuntemattomissa naisissa vähemmän pelkoa.

Johtuisiko siitä, että ainoat keinot taitaa olla pysyä sisällä tai vetää burkha niskaan aina ulos lähtiessä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin