Finlandia-palkintoehdokkaat

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Aito_Johanna

Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Missä viipyy urpiaisen tai miksei suvisenkin analyysi Finlandia-palkintoehdokkaista ja pätevä kannanotto siitä, ovatko ne oikein valittuja, ja kun eivät, miksi eivät?
Sitä odotellessa joudun olemaan uskoton Kitinälle ja hihittelemään HS.fi:n salaliittoteorioiden äärellä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suvinen kirjoitti:Finlandia- palkinto on minusta, anteeksi vain, vähän turhan yliarvostettu palkinto.
Jeps. Jään odottamaan sitä Nobelia suomeen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Eiköhän tuosta voi lyödä vetoa useammallekin välittäjälle. Hesarikin taisi mainita Westön ja Hotakaisen vedonlyöjien suosikkeina.

Moukkana olen lukenut kirjoista (toistaiseksi) vain Westön, josta lienen tännekin kirjoittanut. Lisäksi minua kiinnostaa kohtalaisen kovastikin Tamminen ja Pääskynen, joista molemmista olen aikaisemmin pitänyt paljonkin. Tamminen ja Pääskynen ovat - siis ainakin aiemmissa kirjoissaan - osoittaneet olevansa erittäin taitavia kirjailijoita. Romaaninsa ovat kerrassaan upeasti rakennettuja. Se kuulostaa jo vähän palkinnolta. Ja onhan Hotakainenkin, jostain minulle hieman vieraaksi jääneestä syystä, kovin pidetty ja arvostettu.

Westön opus taas on aika perinteinen suurkirja ja ajankuvaus, joka vielä käsittelee kansakunnan kohtalonhetkiä ja nostaa esiin uuden kuvan merkittävimmästä vähemmistöstämme. Siinä olisi diktaattoriprofessorille helppo valinta. Tosin Nummi on muistaakseni kunnostautunut aika kovan luokan Linna-pönöttäjänä; saako se miehen suosimaan Westötä, joka selvästi haluaa suomeruotsalaiseksi Linnaksi, vai nimenomaan vähättelemään, koska eihän Väinö Suurella voi olla vertaisia?

Joka tapauksessa, luettuani yhden kirjoista veikkaan täten Westötä, mustana hevosena Tamminen ja kenties myös Pääskynen. Mutta ei Hotakainen, eihän?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bliss

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Ihan ohi aiheesta, tapani mukaan, mutta Westön kirjat kannattaa ehdottomasti lukea ruotsiksi. Suomennokset ovat toki hyviä, mutta jokin tunnelmasta jää puuttumaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bliss kirjoitti:Ihan ohi aiheesta, tapani mukaan, mutta Westön kirjat kannattaa ehdottomasti lukea ruotsiksi. Suomennokset ovat toki hyviä, mutta jokin tunnelmasta jää puuttumaan.
Onko näin? Ajattelisin, että Westön jos jonkin kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Mies kun on aika täydellisen kaksikielinen ja käy suomennokset hyvin tarkkaan läpi itsessäänkin taitavan suomentajansa kanssa. Ainakin tämän uusimman tapauksessa luin ensin suomeksi, ja sitten ihan harjoitusmielessä olen tahkonnut alkutekstiä, mutta ei se ainakaan minusta ole oleellisesti antoisampi. Tämä voi tosin johtua vain puutteellisesta nyanssientajustani toisella kotimaisella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bliss

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

urpiainen kirjoitti: Onko näin? Ajattelisin, että Westön jos jonkin kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Mies kun on aika täydellisen kaksikielinen ja käy suomennokset hyvin tarkkaan läpi itsessäänkin taitavan suomentajansa kanssa. Ainakin tämän uusimman tapauksessa luin ensin suomeksi, ja sitten ihan harjoitusmielessä olen tahkonnut alkutekstiä, mutta ei se ainakaan minusta ole oleellisesti antoisampi. Tämä voi tosin johtua vain puutteellisesta nyanssientajustani toisella kotimaisella.
En minäkään tätä halunnut (ehkä laiskuuttani?) uskoa ensin, mutta sitten mut ylipuhuttiin lukemaan Drakarna över Helsingfors, ja jotenkin kummasti oli pakko olla alkuperäisen väittäjän kanssa samaa mieltä. Nyt sitten olen yrittänyt lukea Westön tuotantoa ensin ruotsiksi ja vasta sitten suomeksi.

Kyse ei mun mielestä ole kielellisessä "huonoudessa", vaan suomenruotsalaisessa maailmassa ja sanonnoissa, joille ei ole IHAN täydellistä vastinetta suomen kielessä.

t. Ankkalammen kasvatti :wink:
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bliss kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Onko näin? Ajattelisin, että Westön jos jonkin kohdalla tämä ei pidä paikkaansa. Mies kun on aika täydellisen kaksikielinen ja käy suomennokset hyvin tarkkaan läpi itsessäänkin taitavan suomentajansa kanssa. Ainakin tämän uusimman tapauksessa luin ensin suomeksi, ja sitten ihan harjoitusmielessä olen tahkonnut alkutekstiä, mutta ei se ainakaan minusta ole oleellisesti antoisampi. Tämä voi tosin johtua vain puutteellisesta nyanssientajustani toisella kotimaisella.
En minäkään tätä halunnut (ehkä laiskuuttani?) uskoa ensin, mutta sitten mut ylipuhuttiin lukemaan Drakarna över Helsingfors, ja jotenkin kummasti oli pakko olla alkuperäisen väittäjän kanssa samaa mieltä. Nyt sitten olen yrittänyt lukea Westön tuotantoa ensin ruotsiksi ja vasta sitten suomeksi.

Kyse ei mun mielestä ole kielellisessä "huonoudessa", vaan suomenruotsalaisessa maailmassa ja sanonnoissa, joille ei ole IHAN täydellistä vastinetta suomen kielessä.

t. Ankkalammen kasvatti :wink:
Juu tosiaan: ero on varmasti keskeisempi - ja nimen omaan selittämästäsi syystä - lähihistoriaan tai peräti nykypäivään osuvissa kirjoissa, joissa on ihan Ankkalammen koostakin johtuen aina vähän avainromaanin vikaa. Puhtaasti historiallinen romaani, kuten tämä uusin, voisi olla neutraalimpi kielen suhteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bliss

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

urpiainen kirjoitti:Puhtaasti historiallinen romaani, kuten tämä uusin, voisi olla neutraalimpi kielen suhteen.
Kyllä, olet varmasti oikeassa.
Uusinta en ole lukenut, hankintalistalla kyllä on, suomenkielisenä.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Kuinka monta suomalaista kauhu-, fantasia- tai scifikirjaa on voittanu ton Finlandian? Ja fantasiaksi en laske mitään metaforamaista post-modernia taideulostetta, vaan ihan rehellistä perinteistä fantasiaa, missä on tappajapupuja ja antwerppeja.
Nyt penikseni on fantastinen!
Dumari

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Suvinen kirjoitti: Tjaa, kyllä minusta Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi oli ihan kelpo sci-fiä. Ilman tappajapupuja, kylläkin. Kun sellainen sci-fi jota ei voi ottaa todesta ei niin millään tasolla ei mielestäni kyllä ansaitsekaan voittaa mitään palkintoja. Ehkä sitä jotkut yrittivät analysoida puhki, mutta minusta se oli herkullinen tarina, jos ei liikaa mieti sivumerkityksiä ynnä muita homoeroottisia fiboja :)
Siis sellainen sci-fi, jota sinä et voi ottaa todesta tai mielikuvitus ei riitä. Keksittyjä tarinoitahan suurin osa kirjoista taitaa olla, kysymys on vaan siitä kuinka todellisentuntuiseksi kirjantapahtumat lukijalle saadaan välitettyä.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Suvinen kirjoitti:Tjaa, kyllä minusta Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi oli ihan kelpo sci-fiä. Ilman tappajapupuja, kylläkin. Kun sellainen sci-fi jota ei voi ottaa todesta ei niin millään tasolla ei mielestäni kyllä ansaitsekaan voittaa mitään palkintoja. Ehkä sitä jotkut yrittivät analysoida puhki, mutta minusta se oli herkullinen tarina, jos ei liikaa mieti sivumerkityksiä ynnä muita homoeroottisia fiboja :)
Ennen päivänlaskua ei voi on kylläkin fantasiaa, ja itse kyllä lasken peikot samaan kategoriaan kuin tappajapuput. Scifin ja fantasian yksi suuri ero on juuri siinä, että scifi pyrkii olemaan uskottava. Monet keksinnöt on joku tieteiskirjailija ennustanut, esim. laserin ennusti muutamakin kirjailija, Wells ensimmäisenä wikin mukaan.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Suvinen kirjoitti:Kyllä se kirja ihan sci-fiksi luokitellaan, mutta eihän se hard-core scifi-fainelle uppoa lainkaan, aivan liian halppotajuista vissiin. Minusta taas scifin ja fantasian ero on siinä, että fantasia keskittyy tarinaan ja scifi näppäryyksiin ja "tieteeseen" ( science fiction = fiktiivinen tiede? ). Siis enemmän itse kallistun sitten tuon fantasian puolelle, mutta se taas on makuasia.
Missä se luokitellaan scifiksi? Google antoi enemmän osumia fantasialle :P Miten Sinisalo sen itse luokittelee? Eihän mytologian ja urbaanin habatuksen sotkeminen ole edes mikään uusi keksintö, eikä sitä ennenkään ole scifiksi laskettu tietääkseni. Ja kyllä scifissä paljon pohditaan myös moraalisia ja psykologisia puolia, Cardin Ender ja Spinradin Deus ex esimerkiksi.
Suvinen kirjoitti:Kumpaan kategoriaan laskisit Sheri S. Tepperin? Entä erinomaisen Michel Faberin Lihaa ja verta?


En ole noista kumpaakaan lukenut. Voisin jompaisen kumpaisen lukaistakin, vaikka meidän kirjamaku tuskin on kovin yhteneväinen.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei suuria yllätyksiä, ja hyvä niin(?):

urpiainen kirjoitti:Eiköhän tuosta voi lyödä vetoa useammallekin välittäjälle. Hesarikin taisi mainita Westön ja Hotakaisen vedonlyöjien suosikkeina.

Moukkana olen lukenut kirjoista (toistaiseksi) vain Westön, josta lienen tännekin kirjoittanut. Lisäksi minua kiinnostaa kohtalaisen kovastikin Tamminen ja Pääskynen, joista molemmista olen aikaisemmin pitänyt paljonkin. Tamminen ja Pääskynen ovat - siis ainakin aiemmissa kirjoissaan - osoittaneet olevansa erittäin taitavia kirjailijoita. Romaaninsa ovat kerrassaan upeasti rakennettuja. Se kuulostaa jo vähän palkinnolta. Ja onhan Hotakainenkin, jostain minulle hieman vieraaksi jääneestä syystä, kovin pidetty ja arvostettu.

Westön opus taas on aika perinteinen suurkirja ja ajankuvaus, joka vielä käsittelee kansakunnan kohtalonhetkiä ja nostaa esiin uuden kuvan merkittävimmästä vähemmistöstämme. Siinä olisi diktaattoriprofessorille helppo valinta. Tosin Nummi on muistaakseni kunnostautunut aika kovan luokan Linna-pönöttäjänä; saako se miehen suosimaan Westötä, joka selvästi haluaa suomeruotsalaiseksi Linnaksi, vai nimenomaan vähättelemään, koska eihän Väinö Suurella voi olla vertaisia?

Joka tapauksessa, luettuani yhden kirjoista veikkaan täten Westötä, mustana hevosena Tamminen ja kenties myös Pääskynen. Mutta ei Hotakainen, eihän?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Quarter

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Juha Vuoriselle.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Finlandia-palkintoehdokkaat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Suvinen kirjoitti:Lue ihmeessä vaikkapa tuo lihaa ja verta; siinä on mun makuuni todentuntuinen tarina kaikesta uskomattomista elementeistä huolimatta. Tosin Tepper on enemmän puhdasta scifiä, jos se on enemmän makuusi.
Näkökulmasta luin, että Tepper kirjottaisi feministisesta utopiasta, joten ehkä yleisen kiinnostavuuden takia luen sen. Tosin liian stereotypinen kuvaus voi olla tylsäkin.
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin