Kulttuurin raiskausta

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Quarter

Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Mikä on kamalinta paskaa nykytaiteessa/-musiikissa/-kulttuurissa? Mikä ärsyttää? Mitä et siedä yhtään? Mikä ihmetyttää ja mitä et ymmärrä lainkaan? Minkä taiteenlajin tuottajat voisi polttaa roviolla? Tuhoaako joku tietty kulttuurinosa vanhat perinteet ja sitä myötä ihmiset?

Kerro, hauku, morkkaa, kitise, huuda, räyhää ja itke kosminen kyynel. Aika avautua!
ninnithequeen

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tästä voidaan keskustella taas viikkokaupalla, mutta mun mielestä kissan tappaminen ei ole taidetta.
En viitsi edes kuvailla kuinka vittuuntunut asiasta olen.
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja alja »

otsikkoon yksinkertainen vastaus: Tanja Karpela
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
Tuohipää

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Tuohipää »

hip hop
Dumari

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Zen Cafe, Sävelradio ja murtehella haasteleminen.
Kaikista tulee mieleen puskajunttius niin että puistattaa.
AarneAnkka

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Suomalaisten valkoisten HipHoppareiden kängstä räp -paskavarahousut.

Tuntuu vaan jotensakin pöhköltä että alun alkaen köyhyyden sanelemasta pakosta (=isin vanhoista housuista leikataan lahkeet ja annetaan pojalle) tehdään muoti-ilmiö ja nyt tekemällä tehdään tehtaissa ja kalliilla rahalla myydään huonosti istuvia housuja joiden haaroväli roikkuu polvissa ja joissa pitää kävellä kuin vitun pingviini. Ja lippa taaksepäin oikealle tarkalleen 45 asteen kulmassa, jou.

Niin, ja ne pumtsiih-versiot vanhoista hiteistä. Kumma uskomus, että jos mihin tahansa kappaleeseen lisätään 4:4 pumtsiih-tesnorytmi niin siitä tulee Hyvää Musiikkia.
sincia

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja sincia »

---
Viimeksi muokannut sincia, 06.10.2005 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
killkill

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja killkill »

- suomi """hip"""-hop. Meitsi droppais pommit possen niskaan - kirjamellisesti
- Timo Koivusalo
RolloTomasi

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

:off:
sincia kirjoitti: ... En käsitä.
Tarkoittaako arvostelun kulttuurisidonnaisuus sita, ettei jonkun tietyn kulttuurin sisalla saisi taidetta arvostella pitaen mittapuina taman kulttuurin itsensa kasityksia hyvasta ja huonosta? Etta kaiken pitaisi olla saman arvoista kulttuurin sisalla?

:on:

Jerry Bruckheimer
Viimeksi muokannut RolloTomasi, 27.09.2005 4:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikki missä on liite "nyky" edessä, käsittämätöntä paskaa kaikki tyyni.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Abstraktin taiteen kohdalla tulee kyllä usein hakematta mieleen satu Keisarin uusista vaatteista. Viimeksi Tukholman modernin taiteen museossa... :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sincia

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja sincia »

---
Viimeksi muokannut sincia, 06.10.2005 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sincia kirjoitti:
Tarkoitus oli lähinnä se, että arvostelu sinällään on mahdotonta juuri siksi, että ihmiset arvostavat eri asioita. Että voi toki yrittää määrittää jonkun keski-arvo-ihmisen-tässä-kulttuurissa "hyvän" mutta kaikenlainen kulttuurin ja taiteen jaoittelu hyvään ja huonoon on kuitenkin niin teennäistä, etten ymmärrä miksi sitä pitää tehdä. Noin niinkuin virallisessa mielessä, se että arvostelijoita arvostetaan, on minulle suuri kysymysmerkki.
*hetken hiljaisuus*

Siis mikä siinä on teennäistä? Ajatteletko itse että...

- Kioskikirjallisuudella ja Dostojevskilla ei ole mitään tasoeroa?

- Sunnuntaimaalarin ja Dalin kuvat ovat yhtä tasokkaita?

- Hevi ja Beethoven ovat yhtä hyvää ja monipuolista musiikkia? Niiden esittäminenkin on teknisesti yhtä vaativaa/helppoa?

- Uuno Turhapurot ja Kurosawan leffat ovat saman tasoisia? Elokuvallisuuskin toteutuu molemmissa yhtä hyvin?

- Korkeajännitys N:o 1/1975 ja Linnan Tuntematon sotilas kuvaavat sotaa yhtä ansiokkaasti, vivahteikkaasti ja realistisesti?

ABSURDIA.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sincia

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja sincia »

---
Viimeksi muokannut sincia, 06.10.2005 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aito_Johanna

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

sincia kirjoitti: Tarkoitus oli lähinnä se, että arvostelu sinällään on mahdotonta juuri siksi, että ihmiset arvostavat eri asioita.
Apua, toistat ajatusta, joka toistuu joka ikisessä kiltin mutta vähän mielikuvituksettoman opiskelijana keskitasoisen tytön kouluaineessa, joka minun on pakko lukea *ahdistuu*. Siis tuo, että "tästä ei voi olla mitään mieltä, koska tästä voi olla monta mieltä". Argh. Totta kai voi arvostella. Arvostelija kirjoittaa arvostelun siltä pohjalta, mitä hän arvostaa ja miten hän on teoksen kokenut, ei siltä pohjalta, mikä on jotenkin yleispätevästi ja keskimääräisesti ja kaikenkattavasti oikein. Lähikuppilan Reiska tai peräkammarin Unto tai mökin mummo voi silti arvostaa eri asioita; ei se arvostelemista tee yhtään mahdottomaksi.
sincia

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja sincia »

---
Viimeksi muokannut sincia, 06.10.2005 16:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aito_Johanna

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Vielä tuohon arvostelemisen oikeuteen ja vääryyteen ja siihen, miksi arvostelijoita arvostetaan: Pätevä arvostelija osaa ilmaista mielipiteensä ja perustella sen paremmin kuin mattimeikäläinen. Hänellä on asiantuntemusta ja laajaa näkemystä, ja hän osaa käyttää sitä arvostellessaan. Siksi arvostelijan arvosteluja on kiinnostavaa lukea (siis jos nyt ylipäänsä on kiinnostunut ko. asiasta, tietenkin) ja siksi arvostelijoita arvostetaan.
Kyllähän asiantuntemus tavallaan tekee mielipiteestä "paremman". Jos ihminen on tosissaan ja syvällisesti kiinnostunut vaikkapa musiikista, kyllä hänestä on kiinnostavampaa kuulla arvostelu, jossa toinen tosissaan ja syvällisesti musiikista kiinnostunut, Beethovenin teokset tarkoin tunteva ja niistä nauttiva ihminen kertoo, mitä mieltä hän oli eilisiltaisen viulistin Beethoven-tulkinnasta, kuin arvostelu, jossa lähikuppilan Reiska toteaa, että hänestä Beethoven on perkeleen pitkästyttävää.

Ennen kuin joku älähtää ja AJ haukutaan elitistiksi, tarkennetaan vielä, että toki sama pätee muillakin kuin perinteisillä korkeakulttuurin osa-alueilla. Jos AJ antaa lausunnon "rap on tylsää enkä tykkää kuunnella sitä", lausunto on aika lailla plus miinus nolla, kun taas joku rapia tunteva ja harrastava varmaan onnistuisi sanomaan siitä paljon eritellymmän ja kiinnostavamman ja täten siis arvokkaamman mielipiteen.
Edith

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Edith »

Aito_Johanna kirjoitti: Apua, toistat ajatusta, joka toistuu joka ikisessä kiltin mutta vähän mielikuvituksettoman opiskelijana keskitasoisen tytön kouluaineessa, joka minun on pakko lukea *ahdistuu*.
Olenko mä tällainen, jos mä kysyn yleisesti kaikilta, olisiko mitään järkeä vertailla esimerkiksi Beatlesin musiikkia ja Mozartin musiikkia keskenään? Voiko sanoa, että jompi kumpi on absoluuttisesti parempaa kuin toinen, koska kyse on kuitenkin niin eri lajityypeistä? Mä olen miettinyt tuota pitkään ja oikeasti.

Tai elokuvistakin. Mun mielestä esimerkiksi semmoinen muutamain vuosien takainen jokseenkin kliseiseinen (mutta tarkoituksellisestikin, arvaan) tuotos kuin "Julmia aikeita" on aivan tavattoma hyvä. Mutta onhan se silti ihan toista kuin jokin, jokin... Godardi, jolta olen nähnyt vain yhden elokuvan. Tai Eisenstein.

Mutta siis periaatteessa olen arvosteluista juuri samaa mieltä kuin Aito_Johannakin. Niitä tarvitaan. Asiantuntevien ja lajityyppeihin perehtyneiden tekijöiden tekemiä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Suvinen kirjoitti: Mikävittu vikana omassa kulttuurissa????
MIksi matkustat?MIksi maustat ruokasi yrteillä jotka eivät kasva täällä?MIksi syöt hedelmiä jotka tuodaan jostain muualta?

Ei siinä omassa kulttuurissa mitn vikaa tarvitse olla,jos tahtoo maustaa sitä muiden tarjonalla.

Offtopic&imo sisältyy hintaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
SikaMika

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Homeboy65 kirjoitti:
- Hevi ja Beethoven ovat yhtä hyvää ja monipuolista musiikkia? Niiden esittäminenkin on teknisesti yhtä vaativaa/helppoa?
Mikä se on se hevi? Miten se soitetaan? Onko se vaikea vai helppo soittaa? Mä osaan soittaa kitaralla beethovenin 9. sinfoniaa, montaa hevikipaletta en. Ettet vain olisi taas kerran syyllistynyt perisyntiisi - yleistämiseen?
- Uuno Turhapurot ja Kurosawan leffat ovat saman tasoisia? Elokuvallisuuskin toteutuu molemmissa yhtä hyvin?


Kuka määrittelee elokuvien tason? Sinä? Annapa esimerkki Kurosawan elokuvasta, jossa hän kuvaa suomalaista, verkkopaitaan ja sarkahousuihin pukeutuvaa, työnvieroksujarenttua paremmin kuin Pasanen/Kokkonen Turhapuro-elokuvissaan? Ettet vain olisi taas kerran syyllistynyt perisyntiisi - yleistämiseen?
- Korkeajännitys N:o 1/1975 ja Linnan Tuntematon sotilas kuvaavat sotaa yhtä ansiokkaasti, vivahteikkaasti ja realistisesti?
Käyppäs kysymässä ala-asteikäisiltä pikkupojilta, kumpi eepos heidän mielestään kuvaa sotaa ansiokkaammin,, vivahteikkaammin ja realistisemmin? Ja sano heille sitten että heidän mielipiteensä on huonompi ja väärempi kuin omasi. Ettet vain olisi taas kerran syyllistynyt perisyntiisi - yleistämiseen?

ABSURDIA.
Tästä asiasta olemme samaa mieltä.
Lilo

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Matti Nykänen & Mervi Tapola
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Think »

Lilo kirjoitti:Matti Nykänen & Mervi Tapola
Öööö...raiskauksen ymmärrän, mutta missä tässä on se kylttyyri?
Ovela kuin orgasmi
Lilo

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Think kirjoitti:
Lilo kirjoitti:Matti Nykänen & Mervi Tapola
Öööö...raiskauksen ymmärrän, mutta missä tässä on se kylttyyri?
'

Kulttuuria se on kansankulttuurikin...? Tai viihde...?
:roll:
(Okei, kidutuksen puolellehan se menee.)
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Think »

Lilo kirjoitti: Kulttuuria se on kansankulttuurikin...? Tai viihde...?
:roll:
(Okei, kidutuksen puolellehan se menee.)
Niin no eipä ole ennenkään äärimmäisen huono maku, järjettömyys, mitäänsanomattomuus, :shock: , :roll: ja :kontrolli: estänyt kulttuuri -nimellä ratsastamista...

...kysykää vaikka Mikko Alatalolta.
Ovela kuin orgasmi
Lilo

Re: Kulttuurin raiskausta

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Think kirjoitti: Niin no eipä ole ennenkään äärimmäisen huono maku, järjettömyys, mitäänsanomattomuus, :shock: , :roll: ja :kontrolli: estänyt kulttuuri -nimellä ratsastamista...

...kysykää vaikka Mikko Alatalolta.

...tai Juhani Palmulta?
Vastaa Viestiin