Top25-leffat

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:25 on ihan järjettömän vähän
Oli aika yllättävä havainto, että siinä missä 25 tuntui minustakin liian pieneltä lukumäärältä, tuo kolmen huipun valitseminen oli helppoakin helpompaa.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Tai voisi lista olla tällainenkin.

Ballet mecanique (1924)
Lakko (1925)
Metropolis (1927)
Citizen Kane (1941)
Double Indemnity (1944)
They Were Expendable (1945)
In a Lonely Place (1950)
The Asphalt Jungle (1950)
Seitsemän samuraita (1954)
Rio Bravo (1959)
The Birds (1963)
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
Il buono, il brutto, il cattivo (1966)
Persona (1966)
Le samourai (1967)
Rosemary's Baby (1968)
Mean Streets (1973)
The Godfather Part II (1974)
Nashville (1975)
Days of Heaven (1978)
Stalker (1979)
E.T. (1982)
Blade Runner (1982)
Dead Ringers (1988)
Unforgiven (1992)
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:Seittien linna (1957)
Det sjunde inseglet (1957)
Vertigo (1958)
Touch of Evil (1958)
Eikö noiden muka pitäisi olla myös aakkosjärjestyksessä, kun kyseessä on sama vuosi?
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:Oli aika yllättävä havainto, että siinä missä 25 tuntui minustakin liian pieneltä lukumäärältä, tuo kolmen huipun valitseminen oli helppoakin helpompaa.
Minusta kolmenkaan huipun valitseminen ei olisi kovinkaan helppoa. Helppoa se olisi silloin, jos ensin tekisi julistuksen siitä, millainen elokuva on paras ja sitten antaisi kolme esimerkkiä siitä. Mutta mieluummin muistelen hienoimpia elokuvia ja listaan niitä, vaikka rajatusta listasta jäisikin puuttumaan paljon.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: Eikö noiden muka pitäisi olla myös aakkosjärjestyksessä, kun kyseessä on sama vuosi?
Varmaan olisi parempi niin. Korjaanko?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Oli aika yllättävä havainto, että siinä missä 25 tuntui minustakin liian pieneltä lukumäärältä, tuo kolmen huipun valitseminen oli helppoakin helpompaa.
Minusta kolmenkaan huipun valitseminen ei olisi kovinkaan helppoa. Helppoa se olisi silloin, jos ensin tekisi julistuksen siitä, millainen elokuva on paras ja sitten antaisi kolme esimerkkiä siitä. Mutta mieluummin muistelen hienoimpia elokuvia ja listaan niitä, vaikka rajatusta listasta jäisikin puuttumaan paljon.
Sellainen elokuva on paras, jonka katsominen tuntuu vielä seuraavanakin päivänä, ja jonka voi katsoa uudestaan rajattoman määrän kertoja.

Mutta joo, elokuvien muistelu on sitten taas eri asia, toisenlaisella viihdearvolla.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Eikö noiden muka pitäisi olla myös aakkosjärjestyksessä, kun kyseessä on sama vuosi?
Varmaan olisi parempi niin. Korjaanko?
:P Älä.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: Sellainen elokuva on paras, jonka katsominen tuntuu vielä seuraavanakin päivänä, ja jonka voi katsoa uudestaan rajattoman määrän kertoja.
Ei oikeastaan auta minua yhtään tuo määrän rajaamisessa, vaikka sinua ehkä auttaakin.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:Mutta joo, elokuvien muistelu on sitten taas eri asia, toisenlaisella viihdearvolla.
Tähän en oikeastaan voi sanoa muuta kuin ehkä puhumme toistemme sivuun.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sellainen elokuva on paras, jonka katsominen tuntuu vielä seuraavanakin päivänä, ja jonka voi katsoa uudestaan rajattoman määrän kertoja.
Ei oikeastaan auta minua yhtään tuo määrän rajaamisessa, vaikka sinua ehkä auttaakin.
Riippuu siitä, mitä sillä tuntumisella tarkoittaa. Kuinka moni elokuva on viksauttanut maailmankuvasi sijoiltaan?
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sellainen elokuva on paras, jonka katsominen tuntuu vielä seuraavanakin päivänä, ja jonka voi katsoa uudestaan rajattoman määrän kertoja.
Ei oikeastaan auta minua yhtään tuo määrän rajaamisessa, vaikka sinua ehkä auttaakin.
Riippuu siitä, mitä sillä tuntumisella tarkoittaa. Kuinka moni elokuva on viksauttanut maailmankuvasi sijoiltaan?
Sinänsä mielenkiintoinen kysymys. Mitä tarkoitat maailmankuvan viksauttamisella?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Mutta joo, elokuvien muistelu on sitten taas eri asia, toisenlaisella viihdearvolla.
Tähän en oikeastaan voi sanoa muuta kuin ehkä puhumme toistemme sivuun.
Tai sitten yritän hämätä, etten näe miksi nuo kaksi listaasi näyttävät juuri siltä kuin näyttävät.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Riippuu siitä, mitä sillä tuntumisella tarkoittaa. Kuinka moni elokuva on viksauttanut maailmankuvasi sijoiltaan?
Sinänsä mielenkiintoinen kysymys. Mitä tarkoitat maailmankuvan viksauttamisella?
Sitä, että asiat, jotka aiemmin ovat näyttäneet selkeästi joltain, eivät elokuvan näkemisen jälkeen enää näytäkään samalta, eikä se alkuperäinen näkökulma palaa ennalleen seuraavanakaan päivänä. Tai itse asiassa koskaan.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: Sitä, että asiat, jotka aiemmin ovat näyttäneet selkeästi joltain, eivät elokuvan näkemisen jälkeen enää näytäkään samalta, eikä se alkuperäinen näkökulma palaa ennalleen seuraavanakaan päivänä. Tai itse asiassa koskaan.
Aika moni.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sitä, että asiat, jotka aiemmin ovat näyttäneet selkeästi joltain, eivät elokuvan näkemisen jälkeen enää näytäkään samalta, eikä se alkuperäinen näkökulma palaa ennalleen seuraavanakaan päivänä. Tai itse asiassa koskaan.
Aika moni.
Ehkä minä sitten en vain ole yhtä altis. Tai olen nähnyt liian vähän elokuvia.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Mutta joo, elokuvien muistelu on sitten taas eri asia, toisenlaisella viihdearvolla.
Tähän en oikeastaan voi sanoa muuta kuin ehkä puhumme toistemme sivuun.
Tai sitten yritän hämätä, etten näe miksi nuo kaksi listaasi näyttävät juuri siltä kuin näyttävät.
Kaikki elokuvat, joita et juuri tällä hetkellä katso, ovat muistin varassa, ja sen elokuvan edelliset tapahtumat, jota nyt tällä hetkellä katsot, ovat muistin varassa. Elokuvien listaus tapahtuu jo nähtyjen elokuvien osalta, eli kyse on menneiden tapahtumien muistamisesta eli muistelusta, oli se mennyt sitten kuinka äsken tahansa.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

prosessi kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sitä, että asiat, jotka aiemmin ovat näyttäneet selkeästi joltain, eivät elokuvan näkemisen jälkeen enää näytäkään samalta, eikä se alkuperäinen näkökulma palaa ennalleen seuraavanakaan päivänä. Tai itse asiassa koskaan.
Aika moni.
Ehkä minä sitten en vain ole yhtä altis. Tai olen nähnyt liian vähän elokuvia.
Pikainen itseanalyysi: En ole nähnyt tarpeeksi elokuvia. Kirjojen suhteen en ikinä saisi aikaiseksi kolmen huippua.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:Ehkä minä sitten en vain ole yhtä altis. Tai olen nähnyt liian vähän elokuvia.
Tai ehkä elokuvat eivät ole elämässäsi yhtä keskeisessä osassa kuin minun elämässäni.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: Pikainen itseanalyysi: En ole nähnyt tarpeeksi elokuvia. Kirjojen suhteen en ikinä saisi aikaiseksi kolmen huippua.
Ja minä puolestani en kirjoita romaanikäsikirjoitusta! :D
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Tai sitten yritän hämätä, etten näe miksi nuo kaksi listaasi näyttävät juuri siltä kuin näyttävät.
Kaikki elokuvat, joita et juuri tällä hetkellä katso, ovat muistin varassa, ja sen elokuvan edelliset tapahtumat, jota nyt tällä hetkellä katsot, ovat muistin varassa. Elokuvien listaus tapahtuu jo nähtyjen elokuvien osalta, eli kyse on menneiden tapahtumien muistamisesta eli muistelusta, oli se mennyt sitten kuinka äsken tahansa.
Aivan. Itse asiassa sitä jäin ihmettelemään, miten sait noin kuvaavat kaavat aikaiseksi elokuvista, juotka olit sijoittanut ilmestymisjärjestykseen. Siksi takerruinkin noihin aakkosjärjestyksettömyyksiin, sillä aivan ilmeisesti elokuvien oli pakko olla juuri tuossa järjestyksessä, mikä saattoi joko johtua siitä, ettet piitannut aakkosjärjestyksestä, tai sitten siitä, että sinulla oli pari ongelmaa löytää oikeanlaiset elokuvat oikeaan järjestykseen.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Pikainen itseanalyysi: En ole nähnyt tarpeeksi elokuvia. Kirjojen suhteen en ikinä saisi aikaiseksi kolmen huippua.
Ja minä puolestani en kirjoita romaanikäsikirjoitusta! :D
Näinhän se menee. Tuon käsikirjoituksen kirjoittaminen on kyllä muuttunut niin hankalaksi, etten pysy aikataulussa. Normaalisti kirjoitustahtini on ollut sitä luokkaa, että tässä vaiheessa minulla olisi jo ensimmäinen vedos valmiina, mutta tämän tapauksen kanssa en ole päässyt kuin vasta 15%:in tekstistä.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti: Aivan. Itse asiassa sitä jäin ihmettelemään, miten sait noin kuvaavat kaavat aikaiseksi elokuvista, juotka olit sijoittanut ilmestymisjärjestykseen. Siksi takerruinkin noihin aakkosjärjestyksettömyyksiin, sillä aivan ilmeisesti elokuvien oli pakko olla juuri tuossa järjestyksessä, mikä saattoi joko johtua siitä, ettet piitannut aakkosjärjestyksestä, tai sitten siitä, että sinulla oli pari ongelmaa löytää oikeanlaiset elokuvat oikeaan järjestykseen.
En tiedä, mutta ehkä se saattaisi johtua siitä, että jollain tajuntani tasolla Seittien linna saattaa olla mielestäni parempi elokuva kuin Seitsemäs sinetti ja Vertigo parempi kuin Pahan kosketus, tai ehkä se johtuu siitä, että muistan nähneeni ensiksimainitut ensiksi tai sitten siitä, etten ole kovin kirjallinen ihminen. Mitäs sinä tuumaat?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Aivan. Itse asiassa sitä jäin ihmettelemään, miten sait noin kuvaavat kaavat aikaiseksi elokuvista, juotka olit sijoittanut ilmestymisjärjestykseen. Siksi takerruinkin noihin aakkosjärjestyksettömyyksiin, sillä aivan ilmeisesti elokuvien oli pakko olla juuri tuossa järjestyksessä, mikä saattoi joko johtua siitä, ettet piitannut aakkosjärjestyksestä, tai sitten siitä, että sinulla oli pari ongelmaa löytää oikeanlaiset elokuvat oikeaan järjestykseen.
En tiedä, mutta ehkä se saattaisi johtua siitä, että jollain tajuntani tasolla Seittien linna saattaa olla mielestäni parempi elokuva kuin Seitsemäs sinetti ja Vertigo parempi kuin Pahan kosketus, tai ehkä se johtuu siitä, että muistan nähneeni ensiksimainitut ensiksi tai sitten siitä, etten ole kovin kirjallinen ihminen. Mitäs sinä tuumaat?
Minä ajattelin sen johtuvan siitä, että Seittien linnassa vasta ennustetaan ikävyyksiä, kun taas Seitsemännessä sinetissä ollaan jo ehditty pelaamaan shakkia kuoleman kanssa, ja Vertigossa puolestaan vasta leikitellään pahan kanssa ja ojennetaan sille pikkusormi, kun taas Pahan kosketuksessa pahaan on upottu jo kaulaa myöten.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Aivan. Itse asiassa sitä jäin ihmettelemään, miten sait noin kuvaavat kaavat aikaiseksi elokuvista, juotka olit sijoittanut ilmestymisjärjestykseen. Siksi takerruinkin noihin aakkosjärjestyksettömyyksiin, sillä aivan ilmeisesti elokuvien oli pakko olla juuri tuossa järjestyksessä, mikä saattoi joko johtua siitä, ettet piitannut aakkosjärjestyksestä, tai sitten siitä, että sinulla oli pari ongelmaa löytää oikeanlaiset elokuvat oikeaan järjestykseen.
En tiedä, mutta ehkä se saattaisi johtua siitä, että jollain tajuntani tasolla Seittien linna saattaa olla mielestäni parempi elokuva kuin Seitsemäs sinetti ja Vertigo parempi kuin Pahan kosketus, tai ehkä se johtuu siitä, että muistan nähneeni ensiksimainitut ensiksi tai sitten siitä, etten ole kovin kirjallinen ihminen. Mitäs sinä tuumaat?
Minä ajattelin sen johtuvan siitä, että Seittien linnassa vasta ennustetaan ikävyyksiä, kun taas Seitsemännessä sinetissä ollaan jo ehditty pelaamaan shakkia kuoleman kanssa, ja Vertigossa puolestaan vasta leikitellään pahan kanssa ja ojennetaan sille pikkusormi, kun taas Pahan kosketuksessa pahaan on upottu jo kaulaa myöten.
Ihana selitys! Alitajuntani on saattanut hyvinkin toimia noin, vaikka tuota ainakaan tietoinen ajatteluni ei hakenutkaan.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
prosessi

Re: Top25-leffat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:Ihana selitys! Alitajuntani on saattanut hyvinkin toimia noin, vaikka tuota ainakaan tietoinen ajatteluni ei hakenutkaan.
:P Arvaa vain, miksi laitoin omat elokuvani aakkosjärjestykseen, vaikka ne ensin kirjoitinkin muistiin siinä järjestyksessä kuin ne tulivat mieleeni. Pelottaa, että joku muukin voi harrastaa näitä selityksiä ja saada selville minusta enemmän kuin haluan kertoa.
Vastaa Viestiin