Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Bliss

Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Xiben vaatimuksesta mää nyt sitten laitan tämän. Anteeks huono otsikko, yritän selventää....

Eilen töihin ajellessani kuuntelin wanhaa Hanoi Rocks -levyä. Ko. bändi oli mun nuoruusaikojen Suuri Rakkaus, ilman ehtoja ja kritiikkiä. Eilen kuitenkin kuuntelin jotenkin vierailla korvilla ja aloin ihmetellä asioita.
Mikä kumma teki juuri tuosta nimenomaisesta bändistä niinkin suositun 80-luvulla - aina Japania myöten. Biisit eivät ole kovin ihmeellisiä, mitään erityistä, tyrmäävää musiikillista lahjakkuutta ei ole havaittavissa,
Mike Monroeta ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa hyväksi (tai edes keskinkertaiseksi) laulajaksi, sanoitukset ovat naiiveja ja kökköjä muutenkin, biisit perusshittiä....
Osa suosiosta oli tietysti ostettua, ts. tuttu toimittaja tekee juttua Nuorten Suosimaan Musiikkilehteen (80-luku, muistakaa tää...) useampaan kertaan ---> levyjä myydään vähän lisää. Tehdään lisää juttuja jne.
Kuitenkin tyyppien pääasiallisena tavoitteena näytti olevan olla sekaisin vuorokaudet ympäriinsä. Oliko tää suuri kaupallinen kikka vai mikä?
Ex-hanoirocksilaisten musiikilliset ansiot ko.bändin hautaamisen jälkeenkään eivät ole kovin vakuuttavia.

Toinen merkillinen tapaus on Dingo. Mä kertakaikkiaan kieltäydyn ymmärtämästä sitä megaluokan hysteriaa sen ympärillä. Biisien naurettavat tarinat ja Neumannin ohut "laulu"ääni eivät oikein nappaa.
MIKÄ oli se asia, joka sai teinit sekoamaan?

Tästä aiheesta on kirjoitettu kirjoja ja lukuisia muita juttuja, lähes kaikista mahdollisista näkökulmista ja pyöritelty niissä eri artisteja. Useita on luettu ja vielä useampia lukematta.
Tietysti tämä on vahvasti mielipidekysymys, eikä muiden tarvitse ottaa kantaa juuri mainitsemiini Hanoi Rocksiin ja Dingoon. Mikä hitto on se (joskus käsittämätön) suosion salaisuus? Ei tartte ennustaa vaan miettiä menneitä mielummin! :)

Ymmärsikö kukaan mitään tosta^?
NuoriDaavid

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ummarran mitä sinä sanoa.

Hanoi Rockista nyt tietysti täytyy sanoa, että ulkomaan suosio oli kuitenkin hyvin marginaalista, eli kannattaa tarkastella asiaa suomen perspektiivistä. Tai no, olihan niillä nyt jotain ulkomaan suositakin oikeestikin, kuitenkin hyvin marginaalista.

Varmasti oikeaoppinen image toimi.

80-luvun alussahan suomi oli Kekkosslovakia. Siinä ilmapiirissä Hanoi Rocks oli hyvin erilainen. Suuri merkitys oli bändin ulkonäöllä ja imagella.

Kyllähän Andyn "30 donaa taskussa" on edelleen legendaarinen läppä.

Omasta mielestäni Dingo teki tarttuvia poppisbiisejä, vaikka Neumannin äänessä ei olekaan hurraamista.

Ei näitä voi objektiivisesti selittää.
Tix

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Tää on vähän vaikea juttu vastata. En ole itse koskaan fanittanut mitään bändiä muun kuin sen vuoksi, että musiikki on kuullostanut korvaan hyvältä. Mutta kun se maku muuttuu ajan myötä, AC/DC ja Metallica ovat yhä hyviä mutta eivät kuluta levylautasta kovin usein siinä missä aikanaan ei oikein miltään kuullostaneet Rammstein ja Nightwish soivat aika paljonkin.

Yksi mahdollinen syy muutoksiin on se, että ainakin meikäläisellä musiikki tuottaa erilaisia mielialoja tai viboja ja iän ja elämäntilanteen myötä se millaisia viboja useimmiten kaipailee on muuttunut. Angstiteinistä Hanoin räkäposkiglamrock tai vaikkapa omalla kohdalla Sepulturan ja Slayerin möykkäys ovat tuottaneet kaivattuja fiiliksiä. Samaistumista musiikkiin?

Teinityttöjen idolikaukoihastusilmiö selittää varmaankin Dingon silloisen hypersuosion (ei kai sitä kukaan kundi diggaillut?), mutta pakko sanoa että itse on vanhemmalla iällä oppinut jollain tapaa arvostamaan Dingon suomipoprockkia. Ei se sen kornimpaa ole kuin vaikkapa Duran Duran, melodiat on tarttuvia ja paikoitellen Neumann tuo biiseihin jonkinlaista miellyttävää latausta.

Hanoi rocksin suosio taisi pitkälti perustua hillittömään livemenoon, jos en ihan väärässä ole. Musiikkinsa ei ole koskaan iskenyt.
1108

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Helppo sanoa vastaus! Musiikille ja tyylille oli sillä hetkellä tilaus. Nuoriso kaipasi jotakin uutta ja hassun näköinen Hanoi Rocks ja Dingo oli oikeassa paikassa oikealla hetkellä. Vähän sama kuin Death, Thrash, Black, Doom metallien syntytarinat, niille oli tilausta.
Bliss

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tix kirjoitti:En ole itse koskaan fanittanut mitään bändiä muun kuin sen vuoksi, että musiikki on kuullostanut korvaan hyvältä.
No en minäkään. Hanoi Rocksin musiikki kuulosti hyvältä silloin joskus kaukana menneissyydessä. Biisit (vanhat) ovat edelleen niin tuttuja, että en pysty arvioimaan objektiivisesti.

Dingon ja kaltaistensa musiikki taas ei ole koskaan kuulostanut hyvältä. Neumannin nykytekeleet kuulostavat lähinnä säälittäviltä ja aiheuttavat lieviä myötähäpeän tunteita :oops:

edit. Älkää nyt vesittäkö tätä pelkästään Hanoi Rocks/Dingo-aiheiseksi vaikka niitä käytinkin esimerkkeinä.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja saira »

"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Tix

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bliss kirjoitti:Dingon ja kaltaistensa musiikki taas ei ole koskaan kuulostanut hyvältä. Neumannin nykytekeleet kuulostavat lähinnä säälittäviltä ja aiheuttavat lieviä myötähäpeän tunteita
Kumpi on pahempi myötähäpeän aiheuttaja - Dingo vai suomiräp? 8)
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Tix kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Dingon ja kaltaistensa musiikki taas ei ole koskaan kuulostanut hyvältä. Neumannin nykytekeleet kuulostavat lähinnä säälittäviltä ja aiheuttavat lieviä myötähäpeän tunteita
Kumpi on pahempi myötähäpeän aiheuttaja - Dingo vai suomiräp? 8)
Dingo helposti. Kaksi syytä:

Vanhat herrat ja Tulenkantajat. Molemmat ovat erinomaisia, mutta on niillä toki big bandit.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Bliss

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tix kirjoitti:Dingo vai suomiräp? 8)
Molemmat :oops:
Suomiräppiä käytettiin yhdessä näyttelyssä taustamusana, kärsin edelleen siitä että sitä löytyy koneelta :D (poistin kyllä jo lähes kaikki)
Tix

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bliss kirjoitti:Suomiräppiä käytettiin yhdessä näyttelyssä taustamusana, kärsin edelleen siitä että sitä löytyy koneelta :D (poistin kyllä jo lähes kaikki)
Seliseli! Taidat olla kaappisuomiräpfani! Olisit nyt vaikka eläimiinsekaantuja tai jotain vähemmän noloa :D
1108

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Puhuko joku myötähäpeästä?

:oops:
Viimeksi muokannut 1108, 15.05.2008 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bliss

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tix kirjoitti: Seliseli! Taidat olla kaappisuomiräpfani!
Tunnustan. Salafanitan Kapasiteettiyksikköä ja JukkaPoikaa :D
Tix

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bliss kirjoitti:JukkaPoikaa :D
Jukka Poika onkin hauska, mutta se onkin reggaeta :)
NuoriDaavid

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kyllä minä tykkäsin ja tykkään Dingon biiseistä edelleen. Ne tarttuvia poppispiisejä.

Dingo oli aikanaan selvä uutuus verrattuna Yö:n mustiin pukeutuvalla suomalaiselle mollipopiskelmälle.

Mutta 130%:nen totuushan on, että ei kukaan voi varmasti tietää, mikä tulee saavuttamaan supersuosion ja mikä ei.

Jotkuthan ovat parempia haistamaan suosion kuin toiset, esim. Tom Zutaut, joka löysi Mötley Crüen ja Guns 'n' Rosesin. Aika hyvin yhdeltä mieheltä.
Bliss

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mutta miksi Yö on suosittu ja esim. Luonteri Surf ei? Mikä on Dingon ja Neumannin etu JJS:aan ja Eero Hyyppään verrattuna?
Tix

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bliss kirjoitti:Mikä on Dingon ja Neumannin etu JJS:aan ja Eero Hyyppään verrattuna?
Kauniit pojat ja rakkauslaulut. Iiiiih!11!

JJS on loistava. Helppo elämä on Klassikko.
NuoriDaavid

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bliss kirjoitti:Mutta miksi Yö on suosittu ja esim. Luonteri Surf ei? Mikä on Dingon ja Neumannin etu JJS:aan ja Eero Hyyppään verrattuna?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luonteri_Surf Ei herätä minkäänlaista muistikuvaa, mutta wikin mukaan soitti punkpokkia. Yö taas melankolista suomipopiskelmää. Viimeksimainittu nyt kait vain oli suositumpaa.

Juliet Jonesin Sydämen imagoa en oikein muista/tiedä. Se ei kait kuitenkaan sisältänyt kajalia ja sifonkihuiveja, jotka takoivat menestyksekkäästi markkinarakoa.
NuoriDaavid

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jälkikäteen voi aina selittää, miksi joku menestyi ja toinen ei. Etukäteen ei voi aavistaa.

Jos ajattelee vaikka Sex Pistolsia, niin kuka veikkaisi, että joukko räkäisiä narkkareita, jotka eivät osaa soittaa ja laulaa räjäyttäisi maailman.

Toisaalta sitten ilmeinen next big thing saattaa flopata täysin, esim.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sigue_Sigue_Sputnik
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Bliss kirjoitti:Luonteri Surf
<3 \o/
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Bliss

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Bliss »

NuoriDaavid kirjoitti:melankolista suomipopiskelmää
Ei tommosta termiä tuntenut kukaan 80-luvun alkupuolella :D
NuoriDaavid

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bliss kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:melankolista suomipopiskelmää
Ei tommosta termiä tuntenut kukaan 80-luvun alkupuolella :D
En vielä silloin toiminut kriitikkona. :)
killkill

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja killkill »

1108 kirjoitti:niille oli tilausta.
Numba on oikeilla jäljillä. Hanoi vei NY Dolls -tyylisen katurockin hieman askelta pidemmälle huolehtien samalla imagostaan.

Teineille on yleensäkin helppo myydä bändi, joka
a) meikkaa
b) pukeutuu "jänskästi"
c) laulaa rakkaudesta tai sen puutteesta
killkill

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja killkill »

NuoriDaavid kirjoitti:Toisaalta sitten ilmeinen next big thing saattaa flopata täysin, esim. Sigue_Sigue_Sputnik
SSS nyt oli pelkkä tekemällä tehty hype-vedätys, jossa ei ollut "oikeaa asiaa" nimeksikään.
Kyllähän levy-yhtiöt ja ahneet managerit yrittävät määräajoin tunkea markkinoille mitä ihmeellisintä paskaa. Jos bändillä ei ole a) rippustakaan musiikillista lahjakkuutta b) edes yhtä hyvää biisiä jossa on tarttuva kertsi c) tajunnanräjäyttävää lavashowta d) isoja tissejä, jää homma todennäköisesti yritykseksi.
Herra Manala

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

killkill kirjoitti:
1108 kirjoitti:niille oli tilausta.
Numba on oikeilla jäljillä.
Kuka helvetti on tilannut Yölinnun, Jore Marjaperseen, Kake Runkkendaalin, Marita Taavishanurin, Tauski Paskapellon tai sen yhden läskin homon, joka raiskaa muiden biisejä päin vittua. Mikäs helvetin Koistinen se nyt taas olikaan?

Toi tilausjuttu nyt vaan ei voi olla selitys kaikkeen.
killkill

Re: Musiikin "ilmiöt" ja suosion salaisuudet.

Viesti Kirjoittaja killkill »

^Nyt toinen puhuu aidasta, toinen aidanseipäästä.

Luettelemasi artistit toimivat voittopuolisesti AOR-/iskelmämarkkinoilla. Hanoit, Dingot ja Tokyo Hotellit ynnä Lovexit ovat enempi nuorisomarkkinoilla (pop/rock) juhlivia artisteja. Toki Dingo nautti ja nauttii etenkin nyt myös vanhemmat väen suosiota.

Iskelmäpuolella käsittääkseni suosiota ei rakenneta samalla tavalla kuin pop-/rock-kuvioissa. En ainakaan pysty nimeämään yhtään iskelmäaktia, joka olisi pelkällä hypellä lyönyt itsensä läpi.
Vastaa Viestiin