Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Stevie Ray

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Stevie Ray »

Rouva Pupu kirjoitti:Ei pitäisi, jos käytät sen ajan zekzuaalizeen kiimaan. Jos et käytä niin sitten pitäisi nolottaa ;)
Liikunta on mulle seksin korvike!! Oikeastaan siis sama asia, joten en suostu olemaan noloissani!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

13/100. Olihan tuolla vielä muutama, jotka haluaisin lukea. Mutta jo nykyinen lukemista odottava kirjavuori ei nyt anna armoa. Eläkkeellä sitten.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Toisin kuin ennalta pelkäsin, ihme kyllä listalta löytyi jopa muutama jotka olen lukenut, ja pari jotka olen ainakin aloittanut mutta en jaksanut lukea loppuun (kuten Hitchhiker's Guide...). Joistakin en ole varma olenko lukenut kokonaan, esim. Huckleberry Finnin Sikailut.

Monet taisivat tosin olla koulun pakkolukemisen peruja, ainakin Tuntematon Sotilas, Manillaköysi ja Seitsemän Veljestä. Sormusten Herrat luin sentään omasta tahdostani.

Nykyisin en juurikaan lue kirjoja, Suomi24:ssakin on jo ihan liikaa luettavaa ja telkusta tulee elokuviksi tehtyjä kirjoja kuten Häräntappoase, Sinuhe ja Sofien valinta. En ole vielä havainnut vilkkaan lukuharrastuksen erityisen sivistävää ja avomielistä vaikutusta lukijoihinsa, joten en taida vaivautua senkään takia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

suomilistalta 14, bbc:n listalta 18. osahan oli tietty samoja molemmilla listoilla, mutta äkkiseltään sanoisin että bbc:n lista oli niiiiin paljon mielenkiintosempi ja siltä listalta vois harkita jopa lukevansa jotain. Suomi-listan kohalla oli enempi semmonen "en oo lukenu, enkä lue"-fiilis.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16633
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Suomilistalta 38, BBC:ltä 15. Lisäksi oli näitä, joita en kyllä ole lukenut loppuun/kokonaan, kuten Toinen sukupuoli, Linnunradan käsikirja, Kalevala, Hamlet, Great Gatsby ja mitä niitä olikaan. Tai sitten olivat pirulaiset menneet valitsemaan juuri sellaisia teoksia, joita en kyseiseltä kirjailijalta ole syystä tai toisesta tullut lukeneeksi, vaikka muuten tuotantoaan tuntisinkin (Hemingway, Murakami, Oksanen, Paasilinna, Blyton...). Ihan kiinnostavaa - ei kai kukaan tällaista vakavasti ota.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:joita en kyllä ole lukenut loppuun/kokonaan, kuten Hamlet.

Ihan kiinnostavaa - ei kai kukaan tällaista vakavasti ota.
On se nyt aika vakavaa, jos ei Hamletia ole saanut luettua loppuun sen aloitettuaan!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23466
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

IS: 16
BBC: 15

Hyvä, että listoilla oli polististakin kamaa. Jonkun toisen instanssin listoilla ei olisi kuin humanistien runkkumatskua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
prosessi

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:joita en kyllä ole lukenut loppuun/kokonaan, kuten Hamlet.

Ihan kiinnostavaa - ei kai kukaan tällaista vakavasti ota.
On se nyt aika vakavaa, jos ei Hamletia ole saanut luettua loppuun sen aloitettuaan!
Niin, siis täsmennän vielä lausuntoani sen verran, että itse luin tuon yläasteikäisenä isotätini luona, ja nauroin toistuvasti ääneen lukiessani. Isotätini sitten aina halusi kuulla mille oikein nauroin, ja luettuani niitä pätkiä ääneen hän totesi, ettei kyseinen kirja ole ollenkaan sopivaa luettavaa tuonikäiselle tytölle.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16633
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:joita en kyllä ole lukenut loppuun/kokonaan, kuten Hamlet.
Ihan kiinnostavaa - ei kai kukaan tällaista vakavasti ota.
On se nyt aika vakavaa, jos ei Hamletia ole saanut luettua loppuun sen aloitettuaan!
Niin, siis täsmennän vielä lausuntoani sen verran, että itse luin tuon yläasteikäisenä isotätini luona, ja nauroin toistuvasti ääneen lukiessani. Isotätini sitten aina halusi kuulla mille oikein nauroin, ja luettuani niitä pätkiä ääneen hän totesi, ettei kyseinen kirja ole ollenkaan sopivaa luettavaa tuonikäiselle tytölle.
Niin no, minulle Hamlet - ja Shakespeare yleensä - on aina ollut osa teatteritraditiota pikemminkin kuin lukukirjallisuutta, ja olen tuotakin tavaillut oikeastaan ihan vain kiinnostuksesta vanhaan englannin kieleen. Muutenkin olen aika epäsystemaattinen ja -sofistikoitunut lukuharrastukseni suhteen. Viimeiset lukemani muutama tuhat sivua fiktiokirjallisuutta on koostunut vain ja ainoastaan pohjoismaisista dekkareista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Hyeena

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Hyeena »

Laskin IS:n listasta loppuun luetuiksi 16 kappaletta. Lukuisia klassikkoja on jäänyt kesken. Klassikkoudestaan huolimatta joidenkin teosten kieli tai kerronta on niin raskassoutuista, ettei niistä voi selvityä. Hämmennyin hiukan listan sisällöstä. Tuntuu, että on vain mietitty sekaisin jostain syystä tunnettuja ja klassikoiksi julistettuja opuksia ja präiskäisty niistä summamutikalla lista miettimättä sen kummemmin teosten lukukelpoisuutta, antia nykyihmiselle tai yhteiskunnallista merkitystä. Moni tietokirja kuuluisi listan kärkipäähän ja olisi huomattavasti parempaa luettavaa kuin suomalaisen kirjallisuuden raskassoutuiset romaaniklassikot. Yleissivistystä on monenlaista, priorisoihin muitakin arvoja kuin kirjallisuustieteen kannalta merkittäviä teoksia kun puhutaan niistä kirjoista, jotka kaikkien muka pitäisi lukea.
prosessi

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Niin no, minulle Hamlet - ja Shakespeare yleensä - on aina ollut osa teatteritraditiota pikemminkin kuin lukukirjallisuutta, ja olen tuotakin tavaillut oikeastaan ihan vain kiinnostuksesta vanhaan englannin kieleen. Muutenkin olen aika epäsystemaattinen ja -sofistikoitunut lukuharrastukseni suhteen. Viimeiset lukemani muutama tuhat sivua fiktiokirjallisuutta on koostunut vain ja ainoastaan pohjoismaisista dekkareista.
:D Tulipa mieleeni, että viimeiset ~700 lukemaani sivua ovat itse kirjoittamiani. Osa fiktiota, osa faktaa. En oikein pysty lukemaan mitään kun itse kirjoitan, paitsi ehkä joskus sellaisia kirjoja, jotka olen lukenut jo aiemmin ja jotka eivät siksi sotke ajatuksiani.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

BBC:n listalta olen lukenut 17, kolme on odottamassa hyllyssä lukemista ja muutama oli sellainen, jonka haluaisin lukea mutten omista.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Duck

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Duck »

Hyeena kirjoitti:Klassikkoudestaan huolimatta joidenkin teosten kieli tai kerronta on niin raskassoutuista, ettei niistä voi selvityä.
Juuri tuosta syystä minulta jäi Umberto Econ "Baudolino" kesken.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Duck kirjoitti:
Hyeena kirjoitti:Klassikkoudestaan huolimatta joidenkin teosten kieli tai kerronta on niin raskassoutuista, ettei niistä voi selvityä.
Juuri tuosta syystä minulta jäi Umberto Econ "Baudolino" kesken.
Ja minulta se sama vanha Ivan Turgenevin "Fathers and Sons" (englanninkielinen painos). Ei millään jaksanut kahlata läpi parisivuisia toistuvia selityksiä millaisia paljetteja mikä-lie keisarinnalla on mekossaan samalla kun hän astuu juhlasaliin jonka sisustus kuvaillaan tarkasti, minkä jälkeen saliin astuu vahtimestari jonka kasvonpiirteet kuvaillaan jokaista uurretta myöten, minkä jälkeen hypätään hovimestarin lapsuuteen kertomaan sieltä jokin tapahtuma...

Muistaakseni lukukokemusta pirstaloi myös kirjassa jatkuvasti käytetyt venäläisperäiset termit, joiden merkitystä joutui vähän väliä käydä tarkastamassa kirjan lopussa olleesta termistölistauksesta.

Jouduin luovuttamaan kun melko pian tajusin ettei minulla ollut enää käsitystä kuka kukin oli ja miten liittyivät toisiinsa, vaikka ne olivat jossain vaiheessa selitetty erittäin seikkaperäisesti. Asiaan ehkä vaikutti sekin että luin kirjaa kovin pienissä pätkissä pitkän ajan kuluessa.

EDIT: Ilmeisesti tällaisesta printistä olisi ollut apua lukemisen tukena: :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Fathers_an ... characters

Ilman raskassoutuista kerrontaakin minulle jäi valitettavan epäselväksi mikä teoksesta teki klassikon. Ehkä en ehtinyt tarpeeksi pitkälle kunnes alkoi todella tapahtua ja paikat rytistä. Yritin lukea sitä vain koska ihastukseni oli antanut sen minulle joululahjaksi. Vasta myöhemmin tajusin hänen olevan psykopaatti joka nautti muiden kiduttamisesta, hence the kirja.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 04.03.2009 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23466
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ihan sama kävi jo Sodan ja rauhan kanssa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^^mulla oli vastaavia ongelmia sadan vuoden yksinäisyyden kanssa. kaikilla on sama nimi ja jossain vaiheessa olin ihan sekaisin että kenestä nyt mahdetaan puhua.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja nexie »

Kotimaiselta listalta 17, BBC:n listalta 29. Sisälläni asuu kaiketi pieni (populäärikülttürelli) britti.
Don't Panic!
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12349
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kotimaiselta listalta 13/100.

Yksikään KULTTUURIPERSE ei kerro minulle mitä minun pitäisi lukea. :kele:

Viime päivinä olen lukenut Jurek Beckerin "Valehtelija-Jaakkoa", erästä dekkaria, Aku Ankan taskukirjoja, Agentti-X9:ää ja jotain pakinakokoelmaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
SikaMika

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

11 varmaa, lähes sama määrä epävarmoja. En mä muista olenko lukenut Peppiä tai Puhia itse vai onko vain mulle luettu niitä, en edes muista olenko lukenut yhtään yhdenkään Paasilinnan teosta ja jos olen, onko se juuri tuo mainittu.

BBC:n listasta en osaa sanoa mitään, kun en ole sellaista nähnyt. EDIT: No nyt olen, tuli kaksi varmaa ja kotimaisen listan kanssa päällekkäistä osumaa! Aika surullisen näköinen luettelo, taisi sisältää kaikki Harry Potterit muttei esim. ainoatakaan Oscar Wildea.
Viimeksi muokannut SikaMika, 04.03.2009 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bliss

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja bliss »

SikaMika kirjoitti: BBC:n listasta en osaa sanoa mitään, kun en ole sellaista nähnyt.
BBC:n lista
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja aasi »

par-sky kirjoitti:^^mulla oli vastaavia ongelmia sadan vuoden yksinäisyyden kanssa. kaikilla on sama nimi ja jossain vaiheessa olin ihan sekaisin että kenestä nyt mahdetaan puhua.
Joitakin vuosia sitten sain ajatuksen lähteä lukemaan jotain vastaavaa sadan kirjan listaa. Listan kaksi ensimmäistä olivat oikein hyviä, sitten tuli Sadan vuoden yksinäisyys ja unohdin koko listan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
prosessi

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ilmari Kiannon Punainen viiva luettu. Oli alle satasivuinen, joten oli nopeasti luettavissa. Kaunokirjallinen anti ei ollut kovin kummoista, mutta kyllä minä luokittelisin tuon kirjan sellaiseksi, että se kuuluu lukea. Tietääpähän ainakin mistä ovat peräisin monet edelleen käytössä olevat käsitteet, kuten vaikkapa vaalikarja. Ja tajuaa entistä konkreettisemmin sen, miten lyhyt on suomalaisen demokratian historia, ja miten paljon esteitä todelliselle demokratialle on, vaikka päätökset sen toteutumiselle olisi jo tehty. Eikä tilanne tänä päivänä ole kovin paljon poikkeava noista ajoista, paitsi että välinpitämättömyyttä vastaan on huomattavasti vaikeampaa taistella kuin tietämättömyyttä vastaan.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

BBC:n listalta 11/100.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
prosessi

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Väsäsinpä eilen illalla oman sadan kirjan listani, jäätyäni miettimään noiden kahden muun listan valintakriteerejä. Meinasin myös laittaa perustelut valinnoilleni, mutta havaitsin osan perusteluista olevan liian kiusallisia, joten jätin ne kaikki pois. Lista saattaisi olla eri näköinen, jos olisin lukenut kaikki muutkin kirjat, joiden oletan kuuluvan tällaiselle listalle, mutta valikoin sinne nyt vain sellaisia, jotka olen jo ehtinyt lukea. Pyrin valikoimaan mukaan melko paljon kotimaista, ne ovat listalla ensimmäisinä, ja lopussa sitten ulkomaiset. Osan kirjailijoista olen täsmentänyt teostasolle asti, osa on sellaisia, ettei se ole mielestäni ollut tarpeen.

Aapeli
Elmer Diktonius (Janne Kuutio)
Jalmari Finne
Saima Harmaja
Pentti Holappa
Kari Hotakainen
Helvi Hämäläinen
Tove Jansson
Maria Jotuni
Kalevala
Ilmari Kianto (Punainen viiva)
V.A.Koskenniemi
Marjatta Kurenniemi
Väinö Linna (Tuntematon sotilas)
Sofi Oksanen (Puhdistus)
Oiva Paloheimo (Tirlittan)
Anni Polva (Elettiin kotirintamalla)
Raul Roine
Runar Schildt
Aili Somersalo
Valtteri Suomalainen
Anni Swan
Edith Södergran
Zacharias Topelius
Kaarina Valoaalto (Sisilisko ja minä)
Hilja Valtonen
Julia Vuori
Mika Waltari

Richard Adams (Ruohometsän kansa)
Louisa M. Alcott
H.C.Andersen
Jane Austen
Ingmar Bergman
Elsa Beskow
Enid Blyton
Gwen Bristow
Charlotte Brontë
Emily Brontë
Edward Bunker (Konnakoulu - rikolliset muistelmat)
John Bunyan (Kristityn vaellus)
Frances Hodgson Burnett
Edgar Rice Burroughs
Albert Camus (Sivullinen, Rutto, Putoaminen)
Miguel de Cervantes (Mielevä hidalgo Don Quijote Manchalainen)
Agatha Christie
John Cleland (Fanny Hill)
Margaret Craven (Kuulin pöllön kutsuvan)
Roald Dahl
Daniel Defoe (Robinson Crusoe)
Philip K. Dick (Valis, Rakennamme sinut)
Charles Dickens
Fjodor Dostojevski (Rikos ja rangaistus, Muistelmia kuolleesta talosta)
Alexandre Dumas (Kolme muskettisoturia)
Will Eisner
Michael Ende (Momo)
F. Scott Fitzgerald
Jascha Golowanjuk
Kenneth Grahame (Kaislikossa suhisee)
Grimmin veljekset
Maria Gripe
G.A.Henty (Pyhän Markuksen leijona)
Hergé
Hermann Hesse (Lasihelmipeli, Arosusi)
Victor Hugo (Notre Damen kellonsoittaja)
Peter Høeg (Lumen taju, Rajatapaukset)
P.D.James
P.C.Jersild (Sielun silmin, Lasten saari, Viideskymmenes vapahtaja)
Diana Wynne Jones (Kyylän kyydissä)
Franz Kafka
Milan Kundera
Astrid Lindgren
Erlend Loe
Thomas Mann
Marc-Antoine Mathieu
A.A.Milne (Nalle Puh)
Margaret Mitchell (Tuulen viemää)
L.M.Montgomery
Pablo Neruda (Kysymysten kirja)
Anaïs Nin
Antoine de Saint-Exupéry (Pikku prinssi)
George Sand (Taiteilijattaren tarina)
William Shakespeare
Georges Simenon
John Steinbeck
Robert Louis Stevenson (Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde)
Jonathan Swift (Gulliverin retket)
Jim Thompson (Alkoholistit)
Mark Twain
Jules Verne
H.G.Wells (Näkymätön mies)
Mary Westmacott
P.G.Wodehouse
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16633
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Nämä pitäisi lukea. Vai pitäisikö...?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Aurinko paistaa, minua vaivaa kevätväsymys ja jotenkin muutenkin elämä tuntuu siltä, että en millään jaksaisi miettiä moisia listoja. En kuitenkaan malta olla huomioimatta ilolla sitä, että kohdensit Dumas'lta nimenomaan Muskettisoturit. Vähän ihmettelin noissa muissa listoissa ollutta painotusta Monte Criston kreivin suuntaan. Toisaalta samassa hengessä voisin ihmetellä halausi nimetä Linnalta nimenomaan Tuntematon, kun Pohjantähti olisi niin paljon luontevampi kohdennus. Suomenruotsalaisen modernismin ylikorostus varmaan kuuluu taiteilijakuvaan, mutta mikä kumma tuo Kari Hotakaisen yliarvostuksen ylläpito on? Joku Hannu Raittilakin kirjoittaa siten, miten Hotakaisen pitäisi.
prosessi kirjoitti:tajuaa entistä konkreettisemmin sen, miten lyhyt on suomalaisen demokratian historia
Niin, kuten nykyään on tapana todeta: pahinta kärkkäyttä kauhistella vaikkapa Lähi-Idän maiden demokratian puutteita luulisi lieventävän taju siitä, että ehdoton minimivaatimus minkään poliittisen systeemin demokratiaksi kutsumiselle, edes kaikkein kehittymättömimmässä muodossa, lienee se, että yhteiskunnan aikuisilla jäsenillä on yleinen ja yhtäläinen äänioikeus - ja että Länsi-Euroopassa tämä saavutettiin yleisesti 40-luvulla, Sveitsissä 70-luvulla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin