Nightwish erotti laulajansa

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
aimohaiku

Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Helsingin Sanomat:

"Nightwish-yhtye, kosketinsoittaja Tuomas Holopaisen johdolla, on erottanut laulaja Tarja Turusen viime perjantain Helsingin-konsertin jälkeen. Yhtyeen kotisivulla on muun bändin avoin kirje, jonka Turunen sai keikan jälkeen. Holopaisen kirjoittamassa kirjeessä yhtyeen päätöstä perusteellaan Turusen käytöksellä."

Pääministeri paikalla konsertissa, jonka liput myytiin loppuun 10 minuutissa. Tykkää. Puolen sivun keikka-arvio sunnuntain Hesarissa ja sitten tällainen uutinen Hesarin nettiversion etusivulla. Paljon on Nightwish saanut suitsutusta osakseen, jännä nähdä miten tämä episodi vaikuttaa bändin tulevaisuuteen. Kyllähän Nightwish mielestäni enemmän Holopaisen kuin Turusen bändi on. Mutta mistä löytyy Tarjalle korvike... :think:
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Uskoisin, että jatkaja löytyy, kysehän on "vain" klassisesta laulusta, jonka harjoittajia löytynee pilvin pimein. Ja kaikki kuulostavat lähes samalta, tosin tuppaavat stereotyyppisesti olemaan sen verran paksuja, että hyvällä syyllä voi sanoa show'n olevan ohi vasta kun lihava leidi on laulanut.

Tietysti ikävää, että menestyksen kynnyksellä joudutaan dramaattisiin toimenpiteisiin, mutta minkäs teet, jos kusi nousee päähän. On tietysti ok, että nainen on vähän diiva, mutta jos se on johtunut Marcelon liittymisestä "onnelliseen" perheeseen, niin ketäpä se ei vituttaisi. Tässähän on aineksia Beatlesin kaltaiseen välienselvittelyyn, kun Yoko Ono tuli ja sotki kaiken. Mittakaava toki erilainen, mikä pieneen Suomeen sopiikin.

:keskustelu:
Paras päivä ikinä.
KGrilli

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

ootteko varmoja että tää ei ole vaan kylmä juoru?

tuntuu erittäin uskomattomalta. eihän nightwish ole mitään ilman tarjaa.

sama kuin evanesence ilman amya.
KGrilli

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

totta se taitaa olla. ei toimi niiden kotisivutkaan.

onko tarjalla noussut kusi hattuun vai tuliko tuomas kateelliseksi?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.nightwish.com/suomi/lettertotarjafi.html
Hyvä Tarja,

Olemme tulleet sen tien päähän, jossa meidät on pakotettu valitsemaan loppuuko Nightwishin tarina loppuvuoteen 2005 vai jatkuuko se vielä määräämättömän ajan. Minä en ole vielä valmis tätä luomusta kuoppaamaan, niin paljon olemme sen eteen tehneet töitä viimeisen 9 vuoden aikana. Nightwish on elämäntapa, henkireikä, josta emme pysty luopumaan.
Yhtälailla varmaa on ettemme pysty jatkamaan bändiä sinun tai Marcelon kanssa. Viimeisen vajaan vuoden aikana tapahtui jotain surullista, jota olen pohtinut joka ikinen päivä, aamu ja yö. Sinun asenteesi ja käytöksesi ei enää sovi Nightwishin piiriin. Sinusta on tullut esiin sellaisia piirteitä, joita en olisi uskonut vanhassa rakkaassa ystävässäni näkeväni.
Ihmiset jotka eivät puhu toisilleen vuoteen, eivät kuulu samaan bändiin.

Olemme mukana alalla jossa bisnespuoli on välttämätön paha ja jatkuva huolenaihe. Olemme myös bändi, joka on aina tehnyt musiikin sydämellä, musiikin itsensä ja ystävyyden takia. Henkisen korvauksen pitäisi aina olla maallista korvausta arvokkaampi! Nightwish on bändi, se on tunnetila.
Sinulle business, raha ja ulkomusiikilliset tekijät merkitsevät valitettavasti nykyään niin paljon enemmän kuin nuo tunteet. Koet uhranneesi itseäsi ja omaa laulu-uraasi Nightwishin hyväksi, sen sijaan että katsoisit taaksepäin sekä nykyisyyteen, mitä se on sinulle antanut.
Tästä asenteesta on osoituksena kaksi lausetta jotka minulle sanoit lentokoneessa Torontossa:
”Minä en tarvitse enää Nightwishia.” sekä ”Muista Tuomas, että voin jättää tämän bändin milloin vaan, päivän varoitusajalla.”
Minä en pysty enää yksinkertaisesti tekemään biisejä laulettavaksesi.

Olet itsekin sanonut olevasi Nightwishissa vain vierailija. Nyt tuo vierailu päättyy, ja me jatkamme Nightwishia uudella naisvokalistilla. Tämä on varmasti yhtä suuri helpotus sinulle kuin meillekin. Olemme kaikki nielleet pahaa oloa ihan tarpeeksi.

Olet sanonut seuraavaan levyn olevan joka tapauksessa viimeisesi. Me haluamme kuitenkin jatkaa niin kauan kuin paloa riittää.
On siis aivan turhaa enää kituuttaa sitä yhtäkään levyä yhdessä.
Me neljä olemme pohtineet asiaa jatkuvasti ja ymmärtäneet, että muuta emme halua elämässä tällä hetkellä tehdä, emmekä muuta osaakaan. Joulukuun 2004 lopussa Saksassa sanoit lopettavasi seuraavaan levyyn. Sanoit myös ettet koskaan lähtisi enää kiertueelle, joka kestäisi pidempään kuin 2 viikkoa. Ilmoitit senkin, että USA:n ja Australian voimme tulevaisuudessa käytännössä unohtaa, koska keikkapaikat ja liksat ovat liian pieniä.

Olen haastatteluissa sanonut että Tarjan lähtö olisi Nightwishin loppu. Tulen ymmärtämään ihmisten reaktion että asia olisi näin. Tämä on kuitenkin minun sielunkuvani enkä ole valmis päästämään siitä irti yhden ihmisen takia. Ihmisen, joka haluaa keskittää luovuutensa muualle, jonka arvomaailma ei kohtaa omaani.

Meitä ei koskaan haitannut se, että et koskaan osallistunut sävellys/sovitustyöhön, ettet koskaan ennen levynauhoituksia käynyt laulamassa treeneissä kertaakaan. Ei se, että halusit matkustaa keikkamatkat lentokoneilla meistä erossa, aviomiehesi kanssa. Ei se, että olet bändin ehdoton keulakuva.
Kaiken paitsi ahneuden, fanien aliarvostamisen, ja lupausten rikkomisen hyväksyimme hyvillä mielin. Sovimme että Nightwish on kaikille prioriteetti vuoden 2005 loppuun asti. Silti moni asia meni sen edelle. Huippuesimerkkinä Oslon jo loppuunmyyty keikka, joka olisi pitänyt peruuttaa sen takia että sinun pitäisi treenata joulukonsertteihin, tavata ystäviä ja mennä elokuviin. Tähän sananmuotoon Marcelo peruutuksen syyn sähköpostissa laittoi. Ja tämä vain yhtenä esimerkkinä monista. Itse en suurempaa itsekkyyttä ja fanien laiminlyöntiä voi kuvitella.
Nightwish on elämäntapa ja työpaikka, johon sisältyy myös paljon velvollisuuksia. Niin toisiamme kuin fanejakin kohtaan. Kanssasi noiden velvollisuuksien täyttäminen ei enää onnistu.

Syvällä sisimmässämme emme edelleenkään tiedä kumpi teistä meidät tähän ajoi. Jotenkin Marcelo on saanut sinut muutettua siitä herttaisesta maalaistytöstä diivaksi, joka ei ajattele eikä käyttäydy enää kuten ennen. Tuntuu että olet liian varma omasta korvaamattomuudestasi ja statuksestasi.

Syytät selvästi meitä neljää pahasta olostasi ja siitä että emme kunnioita tai kuuntele sinua. Usko, että olemme aina kunnioittaneet sinua, upeana vokalistina ja ystävänä. Pitkälti sinun ehdoillasi tässä on viime vuodet menty. Sinä olit aina ainoa joka asetti keikoille lähtemisen ehdoksi suuremman keikkaliksan. Tämä ”kaikesta korvaus ja lisää rahaa” – asenne on se mihin kaikkein eniten petyimme!

Toivomme että jatkossa ajattelet enemmän oman sydämesi ehdoilla etkä kuuntelisi Marceloa. Kulttuurierot yhdistettynä ahneuteen, opportunismiin ja rakkauteen on vaarallinen yhdistelmä. Älä kuihduta itseäsi.

Tämä ei ole asia mistä olemme erityisen ylpeitä, mutta et antanut meille vaihtoehtoa. Kuilu on liian leveä. Ja päätös yksimielisesti meidän neljän. Olemme kulkeneet sen hetken ohi jossa asiat voidaan selvittää puhumalla.

Kaikkea hyvää urallesi ja elämääsi,



Tuomas



Emppu Jukka Marco



Ps. Tämä kirje on täysin avoin kaikille.

Tasan ei mene muumit kanootissa.
aimohaiku

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

KGrilli kirjoitti:ootteko varmoja että tää ei ole vaan kylmä juoru?
Kyllä se valitettavasti totta on.
aimohaiku

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Riemumieli kirjoitti:Uskoisin, että jatkaja löytyy, kysehän on "vain" klassisesta laulusta, jonka harjoittajia löytynee pilvin pimein.
Ison riskin ottavat kyllä, juuri kun ollaan suosion huipulla ja maailmankiertue saatu päätökseen, annetaan vokalistille kenkää. Kun suosio kuitenkin osittain henkilöityy ihanaan Turuseen.

Jos asiasta hakee jotain positiivista, ensimmäisenä tulee mieleen se, että Sampo saa laittaa pankkikorttinsa uusiksi. Toiseksi asiaa voi ajatella myös sillä tavoin, että nyt Nightwishillä on mahdollisuus jonkinlaiseen suunnan muutokseen, jospa sitä haluttiinkin. Suunnittelihan Stratovariuskin naisvokalistin palkkaamista Tolkin ollessa sekavimmillaan.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

aimohaiku kirjoitti:nyt Nightwishillä on mahdollisuus jonkinlaiseen suunnan muutokseen, jospa sitä haluttiinkin. Suunnittelihan Stratovariuskin naisvokalistin palkkaamista Tolkin ollessa sekavimmillaan.
Straton juttu oli aika lailla erilainen, en usko, että NW:n jäsenistä kukaan sairastaa skitsofreniaa ja maanis-depressiivisyyttä. Sairaudet saavat ihmiset sekoilemaan ja kuten Tolkki on itse kertonut, kyseiset tapahtumat olivat ennen kaikkea sairaan mielen tuotetta, jossa rationaalisella ajattelulla ei ollut mitään tekemistä.
Paras päivä ikinä.
nypari

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja nypari »

Oho! Melkoinen ylläri! Just ihailin Areenalla Tarjan loistavaa lavaesiintymistä ja -karismaa. Toisaalta minkäs teet. Painavaa tekstiä tuo avoin kirje kuitenkin oli ja ei jättänyt selittelyille juurikaan sijaa. Ehkä olisi toivonut erokirjettä Tarjan taholta, jotta olisi jäänyt reilumpi kuva hänestä. Tämä oletuksella, että Tarja itsekin halusi jotain muuta elämältään.
KGrilli

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

aimohaiku kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Uskoisin, että jatkaja löytyy, kysehän on "vain" klassisesta laulusta, jonka harjoittajia löytynee pilvin pimein.
Ison riskin ottavat kyllä, juuri kun ollaan suosion huipulla ja maailmankiertue saatu päätökseen, annetaan vokalistille kenkää. Kun suosio kuitenkin osittain henkilöityy ihanaan Turuseen.

Jos asiasta hakee jotain positiivista, ensimmäisenä tulee mieleen se, että Sampo saa laittaa pankkikorttinsa uusiksi. Toiseksi asiaa voi ajatella myös sillä tavoin, että nyt Nightwishillä on mahdollisuus jonkinlaiseen suunnan muutokseen, jospa sitä haluttiinkin. Suunnittelihan Stratovariuskin naisvokalistin palkkaamista Tolkin ollessa sekavimmillaan.

musta olisi kiva jos nightwish menisi raskaampaan suuntaan ja naislaulajalla olisi ääntä myös muuhun kuin oopperalaulantaan. see amy ja sharon.
KGrilli

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

ANNA ERIKSSON

siinä vastaus!
aimohaiku

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Riemumieli kirjoitti: Straton juttu oli aika lailla erilainen, en usko, että NW:n jäsenistä kukaan sairastaa skitsofreniaa ja maanis-depressiivisyyttä.
En mä nyt sitä toki tarkoittanut, kunhan tuollaisen puolihuolimattoman vertauksen tohon nakkasin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

KGrilli kirjoitti:musta olisi kiva jos nightwish menisi raskaampaan suuntaan ja naislaulajalla olisi ääntä myös muuhun kuin oopperalaulantaan. see amy ja sharon.
Miksi hankkia sitten uutta laulajaa kun bändistä löytyy jo mitä kovimman tason raskaan musiikin laulajamestari?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
KGrilli

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja KGrilli »

Bluntly kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:musta olisi kiva jos nightwish menisi raskaampaan suuntaan ja naislaulajalla olisi ääntä myös muuhun kuin oopperalaulantaan. see amy ja sharon.
Miksi hankkia sitten uutta laulajaa kun bändistä löytyy jo mitä kovimman tason raskaan musiikin laulajamestari?
ei mun mielestä tarja ole hyvä muuta kuin niissä oopperalaulua muistuttavissa falsettiosuuksissa. normaaliäänellä, normaalitekniikalla se on aika tavis. sori, mun mielipide.
1108

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

KGrilli kirjoitti:ei mun mielestä tarja ole hyvä muuta kuin niissä oopperalaulua muistuttavissa falsettiosuuksissa. normaaliäänellä, normaalitekniikalla se on aika tavis. sori, mun mielipide.
Samaa mieltä minäkin. Mutta lavakarismaa sillä tytöllä oli/on.

Mutta pahasti vaikuttaa siltä että Nightwishin taru on lopussa. (olipa näppärä sanaleikki) Korvaajan pitää olla kyllä aika hyvä pystyäkseen siihen, on meinaan aika isot korkkarit täytettävänä.
SingleMalt

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

1108 kirjoitti: Mutta pahasti vaikuttaa siltä että Nightwishin taru on lopussa. (olipa näppärä sanaleikki) Korvaajan pitää olla kyllä aika hyvä pystyäkseen siihen, on meinaan aika isot korkkarit täytettävänä.
Samaa mieltä. Uutta laulajaa tullaan aina vertaamaan Tarjaan ja aina Tarja tulee vanhojen fanien silmissä olemaan se parempi.

Parempi olisi laittaa pillit pussiin Nightwishin osalta kokonaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä uudella nimellä.
Starflare

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Starflare »

Minä taas luulen että bändi ei varsinaisesti tule muuttumaan juuri miksikään mutta toivoisin silti että saisivat jonkun oopperalaulajan taas, sillä mielestäni Nightwishin anti on mennyt jatkuvasti heikompaan suuntaan OceanBornin jälkeen (Once poislukien) Tarjan oopperavokaalien muuttuessa enemmän ja enemmän "tavis" laulannaksi.

Naurattaa ajatellakin niitä jotka itkevät että Nightwish ei ole enään Nightwish koska Tarja puuttuu. Nightwish on aina ollut Tuomaksen bändi, eikä Tarja ole koskaan ollut ainakaan minun mielestäni millään tavalla korvaamaton.
Starflare

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Starflare »

1108 kirjoitti:
KGrilli kirjoitti:ei mun mielestä tarja ole hyvä muuta kuin niissä oopperalaulua muistuttavissa falsettiosuuksissa. normaaliäänellä, normaalitekniikalla se on aika tavis. sori, mun mielipide.
Samaa mieltä minäkin. Mutta lavakarismaa sillä tytöllä oli/on.

Mutta pahasti vaikuttaa siltä että Nightwishin taru on lopussa. (olipa näppärä sanaleikki) Korvaajan pitää olla kyllä aika hyvä pystyäkseen siihen, on meinaan aika isot korkkarit täytettävänä.
Täh. Miksi Nightwishin taru olisi lopussa jos menettäisivät laulajan jolla on tavisääni ja lavakarismaa?
1108

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Starflare kirjoitti:Täh. Miksi Nightwishin taru olisi lopussa jos menettäisivät laulajan jolla on tavisääni ja lavakarismaa?

TARU sai potkut. Nightwishin TARU on lopussa. Jos eivät löydä uutta TARUa tilalle.

Mutta miten olisi Aurora K:sta Miss K? Eukkohan omaa 3 oktaavin ääniskaalan, ja on vielä ihan näpsäkän näköinenkin. Yritti luikertaa Stratovariukseen aikoinaan mutta ei välitetä siitä.
Starflare

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Starflare »

1108 kirjoitti:
Starflare kirjoitti:Täh. Miksi Nightwishin taru olisi lopussa jos menettäisivät laulajan jolla on tavisääni ja lavakarismaa?

TARU sai potkut. Nightwishin TARU on lopussa. Jos eivät löydä uutta TARUa tilalle.

Mutta miten olisi Aurora K:sta Miss K? Eukkohan omaa 3 oktaavin ääniskaalan, ja on vielä ihan näpsäkän näköinenkin. Yritti luikertaa Stratovariukseen aikoinaan mutta ei välitetä siitä.
Äh, ilmaisin itseni huonosti, siis tarkoitin lähinnä sitä että miksi Nightwish=kuopattu kun Tarja sai saapasta? Aivan satavarmasti löytyy joku kalkkuna niillekin ulisemaan.

En kannata Miss K:ta. Silloin Stratovarius kohun aikaan kuuntelin joitain Aurora K sampleja, eikä se oikein vakuuttanut. Toivoin kyllä että akka olisi päätynyt Stratoon.
1108

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Starflare kirjoitti: Äh, ilmaisin itseni huonosti, siis tarkoitin lähinnä sitä että miksi Nightwish=kuopattu kun Tarja sai saapasta? Aivan satavarmasti löytyy joku kalkkuna niillekin ulisemaan.
Äh, minä leikin vain sanalla "Taru". Holopainen löytää varmasti uuden laulajan ja bändin taru jatkuu (nyt tuli taru-addiktio).
Toivoin kyllä että akka olisi päätynyt Stratoon.
Ja minä puolestani että koko Stratovarius olisi päätynyt hautaan, naurettavaa kikkailua ja mäkinää. Pirun kikkelihevarit, oppisivat oleen.
Starflare

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Starflare »

1108 kirjoitti:
Toivoin kyllä että akka olisi päätynyt Stratoon.
Ja minä puolestani että koko Stratovarius olisi päätynyt hautaan, naurettavaa kikkailua ja mäkinää. Pirun kikkelihevarit, oppisivat oleen.
Tolkki vain tempaisi sen luokan sopparin Sanctuaryn kanssa että bändin hautaaminen ei kyllä tullut mieleenkään. Mutta onnistuivatpa viimeinkin luomaan uuden soundin itselleen.
1108

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Starflare kirjoitti:Mutta onnistuivatpa viimeinkin luomaan uuden soundin itselleen.
Samaa mieltä kieltämättä. En ole ikinä oikein pitänyt Straton tyylisestä tiluliistä, siinä vaiheessa kun miehet alkaan laulaan korkealta ja lujaa niin minua alkaa naurattamaan. Jotenkin koomista, antaisivat naisten hoitaa kiljunnan.
Starflare

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Starflare »

KGrilli kirjoitti:
musta olisi kiva jos nightwish menisi raskaampaan suuntaan ja naislaulajalla olisi ääntä myös muuhun kuin oopperalaulantaan. see amy ja sharon.
Eh? Eikö se Once sitten ole muka raskas levy? Sharonilla tarkoitat ilmeisesti Within Temptationia? ja Amylla sitten Evanescencea? Jos raskaudesta puhutaan niin esimerkiksi juuri Once pyyhkii mielestäni lattiaa noilla yhtyeillä. Vaan eipä siinä mitään, hienoja orkestereita ovat. Paitsi Evanescence, joka on aivan käsittämätöntä kuraa.

Ellet sitten tarkoittanut sitä että Nightwishin olisi hyvä pudottaa soundtrack vaikutteita ja laittaa Tuomakselle liimaa sormiin :) .
Geetzu

Re: Nightwish erotti laulajansa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Ei mitenkään erikoisen loistava keikka, mutta näin jälkikäteen tajuten: legendaarinen.
Vastaa Viestiin