Graffitit ja tägit

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Onslow

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Onslow »

exPertti kirjoitti: Vrt. Olen vain 44-vuotias turkulainen lakimies.
Huuh mitä sarkasmia. Vertaat toteutettua kidnappausta kilipäisiin stevareihin jotka kurittavat alaikäisiä nassikoita. Hyvä pertsa.
bliss

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Haemaeraemies kirjoitti:tukari
Was ist das?
Onslow

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Onslow »

exPertti kirjoitti: Tyylilaji on sama, sinä osaat kyllä olla tosi pässi joskus. :o
Aika huvittava kommentti sinun suustasi.

Kannattasiko sun hieman harjoitella noita sarkasmi-taitojasi? En meinaan yhtään ihmettele niitä idiootti-huutoja enää kun luulet höpötyksesi olevan "sarkasmia"
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

bliss kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:tukari
Was ist das?
tiivistelmä sanoista ; Yhteiskunnan tukipylväs.

Eli pilkallinen nimitys sokeasti auktoriteetti - uskovaiselle ihmiselle. Auktoriteetti-uskovainen uskoo ettei aukroteetti-asemassa oleva (poliisi/vartija jne) tee ikinä mitään väärää, syytökset on aina katkeria valheita, ja jos joutuu turpaan vetämään, niin "asiakas" on aina ansainnut sen.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
bliss

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja bliss »

^Hei, mäkin olen ollut nuori ja käyttäytynyt huonosti ja ollut putkassa ja liioitellut saamaani huonoa kohtelua. Jo 80-luvulla. Mieti, aikana ennen nettiä, kun kaveripiiriä lukuunottamatta juuri kukaan ei saanut tietää asiasta.
En todellakaan osta noita stooreja nahkoineen, niillä on jopa yleisöä. Huomioo kato.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti: Olen sitä mieltä, että tuon mainitun palstan "lukijoitten kokemukset" ovat 99% puhdasta paskaa, mutta yleisesti ottaen vartiontiliikkeet palkkaavat pelottavaa ainesta riveihinsä ja takuulla älyttömyyksiä tapahtuu.
Tuo sinun 99 % - lausunto juuri osoittaa sinun olevan tukari pahemmasta päästä, surullista asiasta tekee se, ettet itse näe asiaa.

Mutta onnea valitsemallasi tiellä, toivottavasti lapsistasi tulee graffiti-taitelijoita, ja joutuvat tekemisiin sen ajan FPS:n kanssa. Mikään maailmassa ei opeta niinkuin omakohtainen kokemus.

EDIT; Ja kyllä, omasta kaveripiiristä on FPS:stä paljon kokemuksia, niin maalaavilta kuin ei maalaavilta ihmisiltä, ikähairtissa 17-33 v. Siitä joukosta löytyy väkivaltaa kokenutta, uhkailua ja laitonta henkilörekisteriin joutumista. Mutta niin, varmaan ansaitsivat kohtelunsa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

bliss kirjoitti:^Hei, mäkin olen ollut nuori ja käyttäytynyt huonosti ja ollut putkassa ja liioitellut saamaani huonoa kohtelua..
Olla putkassa on eri asia, kuin joutua vartioiden kaltoinkohtelemaksi ja päätyä salaiseen rekisteriin. Se että sinä et ole kestäny putkaa ja sitä liioittelit osoittaa asioita, joita en lähde tässä erittelemään.

Itse olen myös osani kopissa istunut ( yllätys yllätys), ja valitan vain henkilökohtaisuuksiin menevästä vittuilusta ja silmälasien takavarikoinnista. En valita 13h kopissa istumisesta, en siitä että valot oli koko yön päällä, en siitä että jouduin riisutuumaan 5 kytän edessä alasti enkä myöskään monesta muusta paskasta jutusta mitä nähnyt, koska tiedän ja ymmärrän, että jos joutuu putkaan, niin siellä ei ole herkkua.

Silmälasien takavarikointi ja turha vittuilu eivät olleet tarpeellisia toimia.

Keissi on ihan eri, kuin se että joudut jonkun siviilipukuisen tyypin retuuttamaksi, saat kuunnella uhkailuja ja naama joutuu johonkin (laittomaan)rekisteriin, eikä tyyppi edes näytä tietojaan että voisi valittaa jälkikäteen.

Vähän lakia aiheesta:

Vartijan oikeudet perustuvat käytännössä kokonaisuudessaan samoihin jokamiehen oikeuksiin jotka on määritelty Pakkokeinolaissa (30.4.1987/450). Eli täysin samoihin oikeuksiin kuin kenellä tahansa suomen kansalaisella on. Meillä kaikilla on oikeus ottaa varas kiinni verekseltään. Vartijan toimintaa säätelevät myös Valtioneuvoston asetus yksityisistä turvallisuuspalveluista (19.6.2002/534) sekä laki Yksityisistä turvallisuuspalveluista (12.4.2002/282). Vartijan oikeudet ja velvollisuudet löytyvät edellämainitun lain 28§ alamomenteista. Alla lista muutamista.

1. Vartijalla on oikeus poistaa henkilö vartioimisalueelta, jos poistettava ei noudata vartioimisalueen omistajan, haltijan tai tämän edustajan antamaa poistumiskehotusta tai poistettavalla ei ole oikeutta oleskella vartioimisalueella ja vartija on kehottanut häntä poistumaan

2. Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavattu rikoksentekijä

3. Vartijalla on kiinniotto-oikeutta käyttäessään oikeus tarkastaa kiinni otettu ja hänen mukanaan olevat tavarat sen varmistamiseksi, ettei kiinni otetulla ole hallussaan esineitä tai aineita, joilla hän voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille

4. Vastarintatapauksessa vartijalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka turvallisuustarkastuksen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet

5. Vartijan tulee olla pukeutunut vartijan työasuun ja asua saa käyttää vain työtehtävissä ja vartijan on pidettävä kortti vartioimistehtävissä mukana ja esitettävä se pyydettäessä

--
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
bliss

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Haemaeraemies kirjoitti:
bliss kirjoitti:^Hei, mäkin olen ollut nuori ja käyttäytynyt huonosti ja ollut putkassa ja liioitellut saamaani huonoa kohtelua..
Olla putkassa on eri asia, kuin joutua vartioiden kaltoinkohtelemaksi ja päätyä salaiseen rekisteriin. Se että sinä et ole kestäny putkaa ja sitä liioittelit osoittaa asioita, joita en lähde tässä erittelemään.
Nyt sä olet vähän naurettava, sori vaan :D
Mun mielestä se osoittaa tasan sen, että teininä hakee huomiota tavalla jos toisellakin. Kyllä mä kestin putkareissuni kuin mies enkä oikeesti saanut kuin muutamia mustelmia mutta se ei nyt sen enempää kuulu tähän.
Eikö toi salainen rekisteri nyt kuulosta vähän neuvostoliitolta? Uskotteko te tyypit oikeesti tollasiin?
Seuraavaksi varmaan joku väittää, että kantaa vartijoiden väkisin asentamaa jäljitintä nahkansa sisäpuolella :roll:
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

bliss kirjoitti:

Eikö toi salainen rekisteri nyt kuulosta vähän neuvostoliitolta? Uskotteko te tyypit oikeesti tollasiin?
Huomaa ettet käsitä, mutta ei se mitään minä koetan selittää niin että tukarikin tajuaa; salainen rekisteri tässä tapauksessa tarkoittaa valokuvaa ja nimeä+ työnjälkeä jos sellainen on. Nämä sitten tallenetaan tietokantaan eli rekisteriin. Tietokanta ei ole julkinen ja eikä henkilö voi tarkistaa omia tietojaan = salainen rekisteri, joka on pääsääntöisesti laiton.

Ymmärrä nyt se, että jos sinun tiedot on rekisterissä jonne sinulla ei ole tarkistusoikeutta on kyseessä salainen rekisteri. SUPO:lla tai armeijalla / muut luvalla rekisteriä pitävät lienee ainoat tuollaiset lailliset käytössä.

EDIT: en ole 100% varma onko FPS:llä annettu oikeus kerätä jotain tietokantaa,mutta uskaltaisin väittää että viralliseen ei ole lupia. Mutta niin, lain oppineet oikokoon jos olen pahasti väärässä.
Viimeksi muokannut Haemaeraemies, 15.06.2009 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

En nyt heti muista yhtään tyylikästä graffitia. Voi ne olla ihan siistinnäköisiä joskus harvoin, mutta ei ne katukuvaan oikein vaan sovi. 99 prossaa kaikesta spraymaali-iloittelusta on muuten tageja, ei graffiteja saati hienoja graffiteja.

Itse töhrijöistä voin sanoa, että sellaisia hukassa olevia vastuuntunnottomia lökäpöksynöösipoikiahan nuo. Usein tulee itku kuulustelussa, kun ei oikein ymmärretty tekoansa. Onneksi moni ymmärtää olleensa lapsellinen vanhempana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja huima »

bliss kirjoitti:Mun mielestä se osoittaa tasan sen, että teininä hakee huomiota tavalla jos toisellakin. Kyllä mä kestin putkareissuni kuin mies enkä oikeesti saanut kuin muutamia mustelmia mutta se ei nyt sen enempää kuulu tähän.

Eikö toi salainen rekisteri nyt kuulosta vähän neuvostoliitolta? Uskotteko te tyypit oikeesti tollasiin?
"te tyypit"? :-D

Yksi tärkeä pointti koko hommassa on se, että voimankäyttöön tarttuvat vartijat ovat ehkäpä erittäin huono ratkaisu ongelmaan, josta tulee väärillä ratkaisuyrityksillä vain isompi ongelma.

Kun kyse on nuorisokulttuurista ja rajojen hakemisesta sekä kokeilemisesta - samalla myös jännityksen hakemisesta - niin mikä onkaan entistä parempi tapa lyödä vettä myllyyn, kuin lisätä mukaan storm troopper-fantasioita näkeviä vartijoita, jotka eivät ihan päässeet poliisikouluun, mutta ovat silti kentällä. "Respect my authority" on hyvä asia opittavaksi nuorena, mutta siihen yleensä kuuluu myös se, että kunnioitus on ansaittava. Yrmeä ilme, teleskooppipamppu ja sumutin eivät sitä tuo.

Mutta takaisin itse pääasiaan. Olen taipuvainen uskomaan, että Stop töhryille kampanjassa valitut keinot ovat olleet veronmaksajille paljon kalliimpia kuin panostuksien tekeminen Nuorisoasiankeskuksen ja sosiaalitoimintaan ja sitä kautta nuorten käyttäytymiseen vaikuttaminen olisi ollut. Ihmisten toimintaan vaikuttaminen on vaikeaa, ja kun kyse on oikeasta alakulttuurista ei se pamppu ja korvausvaatimuksetkaan ole aina riittävä pelote.

Helppoja vastauksia ei ole, mutta näyttäisi siltä että valittu nollatoleranssi ei myöskään ole ollut hintaansa nähden hyvä. Vähän samalla tavalla kuin amerikkalaisten republikaanien lempilapsi war on drugs: miehekäs nimi, kalliit kustannukset, positiivisia vaikutuksia joilla asiaa perustellaan edelleen - mutta loppupeleissä väärä työkalu sosiaalisten ongelmien ratkaisemiseen.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja huima »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Itse töhrijöistä voin sanoa, että sellaisia hukassa olevia vastuuntunnottomia lökäpöksynöösipoikiahan nuo. Usein tulee itku kuulustelussa, kun ei oikein ymmärretty tekoansa. Onneksi moni ymmärtää olleensa lapsellinen vanhempana.
Niin ja kun hommaan lisätään, että taustalla voi olla muitakin ongelmia, niin jälleen pitää kysyä onko se päähän pamputtava vartija oikea tapa reagoida asiaan.
bliss

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja bliss »

huima kirjoitti: "te tyypit"? :-D
Iteppä aloitti stereotypiat :mrgreen:
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Komeita graffiteja arvostan, vaikka laittomia olisivatkin. Valitettavasti valta-osa näistä 'graffiteistakin' on ihan susipaskoja räpellyksiä. En muista nähneeni elämäni aikana kovinkaan montaa kelvollista. Kuvat ovat aina täysin perseestä, ikinä taustaa ja paikkaa ei ole hyödynnetty mitenkään.

Ilmeisesti tekotapa nostaa joissain piireissä näiden räpeltäjien statusta. Seuraavaksi varmaan nousee muotiin ratapihalla rokkaaminen. Onhan se hienoa rokata laittomasti vaikka jälki on niin paskaa, ettei sitä kukaan päivänvalossa ja selvin päin arvosta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:(jännä muuten, että mm. junan seinän puhdistus maksaa nykyään 50 000,-, kun muutamia vuosia sitten se maksoi 200,-),
200e maksoivat kaupasta ostetut maalit. Sisäinen työ sen sijaan oli valtiolla ilmaista. On se jännä, miten työ alkaa maksaa kun rahaa ei saa automaattisesti veronmaksajilta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

huima kirjoitti:Niin ja kun hommaan lisätään, että taustalla voi olla muitakin ongelmia, niin jälleen pitää kysyä onko se päähän pamputtava vartija oikea tapa reagoida asiaan.
Varmaan olette huomanneet etten koskaan puolusta väkivaltaa, kuten vaikkapa palstan punaniskasiipi. Yksittäisen ongelmavartijan sijaan tulisi kiinnostua vartijoiden valintaprosesseista ja pääsyvaatimuksista, myös koulutuksesta yleisesti. Tämänkin olen ennen todennut, että kuten joka alalla myös poliisissa ja vartijoissa on mätiä yksilöitä, jotka kanavoivat omia ongelmiaan asiakkaisiin. Siltikin ei voi liikaa korostaa, että omalla käytöksellään ja seuransa järkevästi valitsemalla voi välttyä ainakin 90 prosenttisesti yhtään miltään ongelmilta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Onslow kirjoitti:
bliss kirjoitti:Uskotko sä ihan tosissas sanasta sanaan nuo jutut, mitä nämä viattomat mammankullat ovat kirjoittaneet?
Sanoin jo, että "jos puoletkaan on totta"
Mä sanoisin: jos edes muutama on totta. Edes raiskaajia ei saa kohdella lainvastaisesti - maalaavia nuoria vielä vähemmän.

Toki teoista pitää seurata rangaistus, mutta rankaiseminen ei kuulu vartiointiliikkeen eikä kuulustelevan poliisin tehtäviin. Rangaistusten pitäisi myös olla järkevässä suhteessa teon vakavuuteen. Tarrojen liimailusta ehdotonta vankeutta ei sovi oikeustajuuni.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

EveryWoman kirjoitti:Tarrojen liimailusta ehdotonta vankeutta ei sovi oikeustajuuni.
Tämä on vertauksena niin ontuva, että vanhainkodissakin nauraisivat. EW, välillä vaikutat ihan täyspäiseltä, kun aihe on sopiva. Mutta poliisiin liittyvät usein täysin väärät tietosi saavat sinut näyttämään hermannilta. Kukat on paljon kivempii kedolla kuin sun hatussa.

Kaikille tiedoksi, että töhrimisestä ei saa oikeastaan koskaan kiinteää heti. Kyllä ne on sakkojuttuja, sitten joskus ehtoollisia ja helvetin harvoin, vasta noin tuhannen töhryn jälkeen saa kiinteää. Sitä paitsi nykyään nuoriin töhrijöihin sovelletaan usein sovittelua, jossa siis tarkoitus on olla rankaisematta, tekijä sovittaa "rangaistuksensa" siivoamalla jälkensä. Ja sitten on nuorisorangaistusta ja mitä vielä...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
huima kirjoitti:Niin ja kun hommaan lisätään, että taustalla voi olla muitakin ongelmia, niin jälleen pitää kysyä onko se päähän pamputtava vartija oikea tapa reagoida asiaan.
Varmaan olette huomanneet etten koskaan puolusta väkivaltaa, kuten vaikkapa palstan punaniskasiipi. Yksittäisen ongelmavartijan sijaan tulisi kiinnostua vartijoiden valintaprosesseista ja pääsyvaatimuksista, myös koulutuksesta yleisesti. Tämänkin olen ennen todennut, että kuten joka alalla myös poliisissa ja vartijoissa on mätiä yksilöitä, jotka kanavoivat omia ongelmiaan asiakkaisiin. Siltikin ei voi liikaa korostaa, että omalla käytöksellään ja seuransa järkevästi valitsemalla voi välttyä ainakin 90 prosenttisesti yhtään miltään ongelmilta.
Mites Ylermi tuosta juutuubista aiemmin. Vartijat junassa.
Enhän hittojakaan tajua mitä siinä tapahtuu,enkä uudestaan nyt lataa tällä megan yhteydellä.

Kuitenkin minusta vaikutti, että siinä monta isoa korstoa, univormussa mutta ilman poliisinvaltuuksia, pahoinpitelee ihmisiä, vieläpä alaikäisiä.

Jos nyt oletetaan, että joku kirkasotsainen kungfusankari olisi hypännyt sekaan ja olisi siviilejä suojellakseen pistänyt vartijoita pataan. Hätävarjeluna.'

Niin miten luulisit, että olisi käynyt?
(Paitsi että meitsi moista yrittäessäni olisin itsekin saanut pamppua ja lujaa)
Miten, jos oikeat kytät olisi paikalle soitettu, sankarimme toimiessa, miten olisivat reagoineet?

Ehkä poliisit "itsestäänselvästi" olisivat olleet vartijoiden puolella ja varmuuden vuoksi itsekin pamputtaneet siviilin puolustajaa, raahanneet häkkiin ja todistaneet kovan tuomion puolesta?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Tarrojen liimailusta ehdotonta vankeutta ei sovi oikeustajuuni.
Tämä on vertauksena niin ontuva, että vanhainkodissakin nauraisivat. EW, välillä vaikutat ihan täyspäiseltä, kun aihe on sopiva. Mutta poliisiin liittyvät usein täysin väärät tietosi saavat sinut näyttämään hermannilta.
Vertauksena? Tarkoitus ei ollut esittää vertauksia, ei osuvia eikä ontuvia, vaan kritisoida rangaistusjärjestelmää. Ei sun tarvitse siitä nokkiisi ottaa - eihän se sun syytä ole. Paitsi jos olet salaa itsekin sitä mieltä, että töhrijät vain saavat mitä ansaitsevat eikä korjattavaa rangaistuksissa eikä vartiointiliikkeiden toiminnassa ole. Mutta edellä kai jo myönsitkin että joukkoon mahtuu myös urpoja, joten.

Mulle ei muuten edelleenkään ole kauheasti väliä, miltä mahdan muiden silmissä vaikuttaa, niin kauan kuin muodostuva käsitys (tässä tapauksessa mielipiteeni edellä kuvatusta toiminnasta) on oikea.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:(jännä muuten, että mm. junan seinän puhdistus maksaa nykyään 50 000,-, kun muutamia vuosia sitten se maksoi 200,-),
200e maksoivat kaupasta ostetut maalit. Sisäinen työ sen sijaan oli valtiolla ilmaista. On se jännä, miten työ alkaa maksaa kun rahaa ei saa automaattisesti veronmaksajilta.
Aika monta tuntia niillä menee puhdistamiseen tai sitten niillä on tuntitaksassa aika kova kate. Veikkaatko, ettei sisäisen työn hintaa ole laskutettu pois korvausvelvollisilta?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Aika monta tuntia niillä menee puhdistamiseen tai sitten niillä on tuntitaksassa aika kova kate. Veikkaatko, ettei sisäisen työn hintaa ole laskutettu pois korvausvelvollisilta?
Ihan tosissani luulen, että aiemmin on karhuttu vain maalit. Virastoille sisäisen työn hinta on niin vaikea juttu.

Maalauksen kuluja ovat ainakin:
- Vaunun siirto
- Pintojen esikäsittely
- Maalaus
- Viimeistely
- Vaunun siirto
- Vaunun seisonta-ajan pääomakustannukset
- Kaikista vaiheista tietysti suora työ, hallinnointi, pääoma ja esim. radan käyttö

Vertailun vuoksi: yhden ostolaskin käsittely maksaa muistaakseni firmoissa 50e.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 16.06.2009 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
. Mutta henkilökohtaisesti tunnen epäonnistuneeni vanhempana jos lapseni ovat alaikäisenä "kävelemässä aamuneljältä junaradan varressa" tai "kännäämässä aamukolmelta paikallisjuna-asemalla" tai koettamassa pummilla junaan eivätkä edes poistu suosiolla asemalta kun se huomataan.
Tulet varmaankin kokemaan henkilökohtaista epäonnistumista, ei kovin montaa lasta tai nuorta ole joka ei jotain tuon henkistä olisi tehnyt. Kyse on vaan siitä tietääkö äiti ja iskä nuoren menoista niin hyvin että tuo tulee tietoon.

Mutta en käsitä kyllä asenettasi, nuorella on vapaa tahto ja vapaa tahto tuo mahdollisuuden tehdä tyhmiä, itseasiassa tyhmien teko valtaosan aikustenkin tapa käyttää vapaata tahtoaan.

Joten miten meinasit estää vapaan tahdon käyttämisen? Takomalla kurilla ja pelolla uskomattoman moraalisen selkärangan joka pitää poissa kaikista "pahasta" , eristää nuori kaikesta paitsi koulusta kunnes on 18, vai antaa tehdä mitä tekee kunhan oikeasti kantaa vastuunsa ja on rehellinen?

Alkoi oikeasti kiinnostamaan.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Joten miten meinasit estää vapaan tahdon käyttämisen? Takomalla kurilla ja pelolla uskomattoman moraalisen selkärangan joka pitää poissa kaikista "pahasta" , eristää nuori kaikesta paitsi koulusta kunnes on 18, vai antaa tehdä mitä tekee kunhan oikeasti kantaa vastuunsa ja on rehellinen?

Alkoi oikeasti kiinnostamaan.
Kuka sellaisesta puhuu?

Sanoin kaiketi ylhäällä, että jos hölmöilevät kestäkööt seuraamukset.

Ei vanhempana voi kuin yrittää kasvattaa lapset tajuamaan oikean ja väärän erot.
Aivan niin, anteeksi huono sisälukutaito, aamujäässä ei ymmärrä aina mitä lukee. Edelleen, onnea ja menestystä kasvatusurakkaan :)
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Graffitit ja tägit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:Ihan tosissani luulen, että aiemmin on karhuttu vain maalit. Virastoille sisäisen työn hinta on niin vaikea juttu.

Maalauksen kuluja ovat ainakin:
- Vaunun siirto
- Pintojen esikäsittely
- Maalaus
- Viimeistely
- Vaunun siirto
- Vaunun seisonta-ajan pääomakustannukset
- Kaikista vaiheista tietysti suora työ, hallinnointi, pääoma ja esim. radan käyttö

Vertailun vuoksi: yhden ostolaskin käsittely maksaa muistaakseni firmoissa 50e.
Jos VR tilaa jonkun firman puhdistamaan vaununsa, niin ei kai se puhdistajalta laskuta vaunun siirrosta, seisonnasta ja radan käytöstä aiheutuvia kustannuksia? Eli arviosi on, että nuo kustannukset maksatetaan vahingonkorvauksina tekijöillä, mutta aiemmin näin ei ole toimittu?
Vastaa Viestiin