The Wire - paras tv-sarja ikinä

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja huima »

En ehdi analysoimaan sen tarkemmin ja syvemmin, mutta hehkutan vain lyhyesti että tässä on edelleen mahdollisesti paras tv-sarja ikinä. 5 seasonia täyttä parhautta Baltimoren poliisien elämästä ja sosiaalipolitiikasta.

Sarjan hidas tempo ja pitkät tarinakaaret tekevät sarjasta hankalammin seurattavan televisiosta, mutta toimii kuin häkä DVD:ltä tai netistä ladattuna. Käytännössä yksi season on yksi kokonainen tarina, joka jakaantuu yksittäisten jaksojen sisällä pienemmiksi osatarinoiksi ja kuljettaen koko 5 tuotantokauden läpi isompaa yhteistä tarinaa, johon jokainen kausi kuuluu.

Sarjaa pystyy katsomaan vaikka keskeltä, mutta sisälle henkilöhahmoihin ja heidän historiaan pääsee vain katsomalla koko sarjan alusta alkaen, sillä tässä ei harjoiteta CSI:n tyyppistä takaumakerrontaa tai asioiden kertaamista hitaammille, puhumattakaan asioiden vääntämisestä rautalangasta vähän tyhmemmillekin. Ja siinä onkin yksi suurimpia viehätyksiä tässä sarjassa.

The Wire sisältää niin paljon hyvää juonenkirjoitusta, dialogia ja mahtavalla tavalla luotuja ja näyteltyjä hahmoja, että sarjasta löytyy jokaisella katsomiskerralla aina jotain uutta. Olen katsonut sarjan kohta läpi ainakin neljä kertaa, ja edelleen poimin uusia pieniä juttuja, joihin en ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota tai jotka eivät olleet tajunnassa pompanneet etualalle.

The Wire on myös erinomainen sarja kenelle tahansa, joka on kiinnostunut sosiaali- ja päihdepolitiikasta. Erityisesti season 3 sisältää järkyttävän rohkeita vetoja amerikkalaisessa mittapuussa ko. aiheen ympärillä.

Hämärämies varmasti tykkäisi. Tampereen dekkarista en ole ihan varma.
Dumis

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Dumis »

huima kirjoitti: sillä tässä ei harjoiteta CSI:n tyyppistä takaumakerrontaa tai asioiden kertaamista hitaammille, puhumattakaan asioiden vääntämisestä rautalangasta vähän tyhmemmillekin. Ja siinä onkin yksi suurimpia viehätyksiä tässä sarjassa.
Uuh, tämmösiä sarjoja ei lyylis jenkkilästä tulevan. Harmillisen suuri osa sarjoista ja leffoista syyllistyy tähän ja se aina latistaa fiiwistä, omat oivallukset on påp ja just se että siihen ei saada seuraavassa siinissä varmistusta.
Täytyy koemaistella.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja huima »

Dumis kirjoitti: Uuh, tämmösiä sarjoja ei lyylis jenkkilästä tulevan. Harmillisen suuri osa sarjoista ja leffoista syyllistyy tähän ja se aina latistaa fiiwistä, omat oivallukset on påp ja just se että siihen ei saada seuraavassa siinissä varmistusta.
Täytyy koemaistella.
On harvinaisen hyvälaatuinen HBO-sarja, joka siis ei koskaan saanut mieletöntä tv-menestystä kaupallisesti, mutta on saanut kulttimaineen ja seuraajakunnan - sekä kriitikoiden lähes varauksettoman kehun.

Varoituksen sana siitä, että sarja vaatii oikeasti aikaa koska välillä tapahtumat ovat todella hidastempoisia ja useiden erilaisten hahmojen sekä tarinalinjojen pyörittäminen vaatii keskittymistä. Mutta sitä kautta tuleekin ne ihqufiilikset, kun yllättäen näkeekin ja ymmärtää.

Omalla kohdalla The Wire on harvoja sarjoja, jotka ovat saaneet pintaan turhautumisen ja vihan fiiliksiä tiettyjä hahmoja kohtaan - ja samaan aikaan silti ymmärrystä sille, miksi ko. hahmot toimivat kuten toimivat. Sarja näyttää mahtavalla tavalla miten eri ihmiset näkevät saman tilanteen eri tavalla ja miten eri motiivien kanssa hyvää tarkoittavat ihmiset saattavat ajaa systeemin tasolla hommaa maahan ymmärtämättä mikä on oma osa siinä kokonaisuudessa.

Loistavaa käsikirjoittamista.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18752
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Niba »

huima kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Uuh, tämmösiä sarjoja ei lyylis jenkkilästä tulevan. Harmillisen suuri osa sarjoista ja leffoista syyllistyy tähän ja se aina latistaa fiiwistä, omat oivallukset on påp ja just se että siihen ei saada seuraavassa siinissä varmistusta.
Täytyy koemaistella.
On harvinaisen hyvälaatuinen HBO-sarja, joka siis ei koskaan saanut mieletöntä tv-menestystä kaupallisesti, mutta on saanut kulttimaineen ja seuraajakunnan - sekä kriitikoiden lähes varauksettoman kehun.

Varoituksen sana siitä, että sarja vaatii oikeasti aikaa koska välillä tapahtumat ovat todella hidastempoisia ja useiden erilaisten hahmojen sekä tarinalinjojen pyörittäminen vaatii keskittymistä. Mutta sitä kautta tuleekin ne ihqufiilikset, kun yllättäen näkeekin ja ymmärtää.

Omalla kohdalla The Wire on harvoja sarjoja, jotka ovat saaneet pintaan turhautumisen ja vihan fiiliksiä tiettyjä hahmoja kohtaan - ja samaan aikaan silti ymmärrystä sille, miksi ko. hahmot toimivat kuten toimivat. Sarja näyttää mahtavalla tavalla miten eri ihmiset näkevät saman tilanteen eri tavalla ja miten eri motiivien kanssa hyvää tarkoittavat ihmiset saattavat ajaa systeemin tasolla hommaa maahan ymmärtämättä mikä on oma osa siinä kokonaisuudessa.

Loistavaa käsikirjoittamista.
Sarja tapahtuu ja kehittyy hitaasti? Sopii siis hitaille ja..

Mä katson ns. tositeeveetä, "Deadliest Catch", siinä näennäisesti ei tapahdu mitään, ihmiset ainoastaan tippuvat jorpakkoon ja kuolevat oikeasti, samoin laivat uppoavat tai kaatuvat oikeasti, oikeasti tapahtuu jotain.. ehkä muhun kuvitellut tapahtumat ei enää vaikuta, draaman pitää koskettaa oikeasti..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16640
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

huima kirjoitti:on edelleen mahdollisesti paras tv-sarja ikinä
Saman suuntaista ylistystä olen kuullut niin monelta taholta, että hankin juuri mennä viikolla ensimmäisen tuotantokauden. Voi tosin olla, että katsominen saa odottaa pimeitä ja sateisia räntäiltoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Fcuk

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Siis tää on Huima parempi kuin 24?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mä taas olin kysymässä, onko parempi kuin Six feet under. :) Lähinnä tämän perusteella:
huima kirjoitti: Varoituksen sana siitä, että sarja vaatii oikeasti aikaa koska välillä tapahtumat ovat todella hidastempoisia ja useiden erilaisten hahmojen sekä tarinalinjojen pyörittäminen vaatii keskittymistä. Mutta sitä kautta tuleekin ne ihqufiilikset, kun yllättäen näkeekin ja ymmärtää.

Omalla kohdalla The Wire on harvoja sarjoja, jotka ovat saaneet pintaan turhautumisen ja vihan fiiliksiä tiettyjä hahmoja kohtaan - ja samaan aikaan silti ymmärrystä sille, miksi ko. hahmot toimivat kuten toimivat. Sarja näyttää mahtavalla tavalla miten eri ihmiset näkevät saman tilanteen eri tavalla ja miten eri motiivien kanssa hyvää tarkoittavat ihmiset saattavat ajaa systeemin tasolla hommaa maahan ymmärtämättä mikä on oma osa siinä kokonaisuudessa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja huima »

Fcuk kirjoitti:Siis tää on Huima parempi kuin 24?
Joo, mutta tuskin koskettaa sun simpukkaa. Komeita ja kovia miehiä kyllä, mutta ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita samalla tavalla kuin 24:ssa.
Rouva Pupu

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Ihan tymii vertauksii. Laitan kovat piippuun! Onko parempi Kuin Kylmä rinki, jos on niin takuusti käyn ostamassa tältä istumalta kaikki julkaistut siisonit!
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onko parempi kuin salkkarit?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
SikaMika

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Onko Salkkarit parempi kuin Kylmä rinki?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Oz oli kyllä aikoinaan parasta teeveessä sekin. Mutta siitä on kyllä jo vähän aikaa.
huima kirjoitti:...ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita samalla tavalla kuin 24:ssa.
Kuulostaa lupaavalta, mutta kerro nyt onko parempi kuin 6 feet under (Mullan alla)!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^^reps
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

SikaMika kirjoitti:Onko Salkkarit parempi kuin Kylmä rinki?
Heitit pahan. Lämmin jono vie kuitenkin voiton. *kainalopieru*
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Fcuk

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Hassu juttu kävi yks päivä kun luulin törmänneeni vanhaan panoon. Punertavin poskin kysyin - sijoitusneuvoja tarkasti samalla kuunnellen - mistähän me mahdetaan tuntea ja oletettu pano siihen "salkkareista". Tunnustan katsoneeni joskus salkkareita!!1

On topic; Seth Gilliam :h:
Bhven

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

No kait mäkin voin tähän vastata, että the wire pesee ja linkoaa kaiken muun mitä televisiossa on koskaan näytetty. Katsoin juuri vähän aikaa sitten 4. ja 5. tuotantokaudet uudestaan. Vaikkakin 1. ja 3. on parhaat.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja huima »

EveryWoman kirjoitti: Kuulostaa lupaavalta, mutta kerro nyt onko parempi kuin 6 feet under (Mullan alla)!
Mä en osaa sanoa tohon muuta kuin kyllä, vaikken 6 feettiä hirveästi katsonutkaan. On myös parempi kuin Dexter, vaikka Dexterissäkin on omat hetkensä.

Ero vaan on hurja, kun katsoo sitä tarinankerrontaa ja pitkäjänteisyyttä, joka The Wiressä on verrattuna mihin tahansa muuhun sarjaan. Jos joku sarjaan tykästynyt on löytänyt parempaa, kuulisin ja tsekkaisin mielelläni.

Yksi kaveri nimittää sarjaa TV:n vastineeksi Proustin kadonnutta aikaa etsimässä-kirjalle ja se on omalla tavallaan osuva kuvaus. Jos sitä ei tajua, ei tajua.
Tiski

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Tiski »

huima kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Kuulostaa lupaavalta, mutta kerro nyt onko parempi kuin 6 feet under (Mullan alla)!
Mä en osaa sanoa tohon muuta kuin kyllä, vaikken 6 feettiä hirveästi katsonutkaan. On myös parempi kuin Dexter, vaikka Dexterissäkin on omat hetkensä.
Vaikea kuvitella että mikään rikossarrrrja olisi parempi kuin Dexter. Breaking bad kyllä pääsi lähelle. Nyt alkoi kiinnostaa, vaikka normaalisti polliisisarjatouhu on blaah.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Mulla just menossa Dexter-maraton, parhautta!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Tiski

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Tiski »

Vesper kirjoitti:^ Mulla just menossa Dexter-maraton, parhautta!
Mulla on kaikki seasonit boxilla, oon tainnu kattoa ne 3 kertaa läpi. Pitää vartoa vuosi, niin jaksaa taas.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Oon skeptinen. Koska jos sais euron joka kerta kun huima sanoo jostakin asiasta että xxx on paras xxx ikinä, niin olis jo aika rikas.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

huima kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Kuulostaa lupaavalta, mutta kerro nyt onko parempi kuin 6 feet under (Mullan alla)!
Mä en osaa sanoa tohon muuta kuin kyllä, vaikken 6 feettiä hirveästi katsonutkaan. On myös parempi kuin Dexter, vaikka Dexterissäkin on omat hetkensä.
Mä taas olen katsonut Dexteristä vain mainoksia, ja niiden perusteella en viitsinyt antaa sarjalle edes mahdollisuutta. Mulle pienikin keinotekoinen raflaavuus on aika iso turn-off, koska tulkitsen sen johtuvan siitä että hommassa ei ole aidosti (sillee true to lifesti) puhuttelevaa sisältöä. Tai jos onkin, niin ne raflaavat puolet yleensä häiritsevät sen kokemista. Samasta syystä jätän yleensä katsomatta sellaiset elokuvat, joiden trailerissa pyritään aiheuttamaan katojalle primitiivireaktioita esim. yllättävillä ääniefekteillä (kun niitä efektejä ei tarvittaisi, jos sisältö olisi jo valmiiksi väkevästi puhuttelevaa).
Ero vaan on hurja, kun katsoo sitä tarinankerrontaa ja pitkäjänteisyyttä, joka The Wiressä on verrattuna mihin tahansa muuhun sarjaan. Jos joku sarjaan tykästynyt on löytänyt parempaa, kuulisin ja tsekkaisin mielelläni.
No siis kerronta, pitkäjänteisyys ja osoittelemattomuus ovat juuri 6 Feetinkin parhaita puolia, mitä ei tietenkään voi tietää, jos on katsonut sitä vain vähän. Tosin se keskittyy enemmän ihmissuhteisiin siinä missä tämän keskiössä on ilmeisesti poliittisia, sosiaalisia ja yhteiskunnallisia juttuja. Joten jos ei ole erityisen herkkä havaitsemaan tai samastumaan ihmissuhdekoukeroihin tai mieti yksilön olemassaoloon liittyviä kysymyksiä, niin ehkä 6 Feet ei ole niin kiinnostava.

Pitää kai sitten laittaa avokki tilaamaan tuo sarja.
Chap

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Chap »

Onko tää wire parempi kuin Lawrence Leungin Choose your own adventure?
Bhven

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

on
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16640
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: The Wire - paras tv-sarja ikinä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti:
huima kirjoitti:on edelleen mahdollisesti paras tv-sarja ikinä
Saman suuntaista ylistystä olen kuullut niin monelta taholta, että hankin juuri mennä viikolla ensimmäisen tuotantokauden. Voi tosin olla, että katsominen saa odottaa pimeitä ja sateisia räntäiltoja.
No vielä pidemmälle se katsominen sitten siirtyikin. Nyt on kuitenkin vihdoin ensimmäinen tuotantokausi nähty. TV:stä yksi jakso viikossa en varmasti olisi tätä lähtenyt seuraamaan, mutta DVD-pohjalta toimi ok.

En nyt (yllätys, yllätys) ihan Huimasti tätä hehkuttaisi, vaikka selvästi ihan laatusarja olikin. Jonkinlainen karu realismi sarjassa toki puri, mutta ei sitäkän oikein osattu viedä sellaisen "tällaista se todellisuudessa on vapaan maailman johtomaassakin!" pyrskähdystä pidemmälle. Eikä se henkilökuvaus minusta mitään erityisen oivaltavaa psykologista motivaatioiden avaamista ollut, vaan pikemminkin aika kaavamaista: esitellään aluksi epämiellyttävä henkilö, jolle sitten kirjoitetaankin kohtapuolin miellyttäviä piirteitä; esitellään onneton tunari, jonka sitten annetaankin kohtapuolin löytää oma osaamisalueensa. Toki korostaa ihmisten monipuolisuutta ja -ulotteisuutta, mutta ei tämä riitä tekemään kuvauksesta mitenkään erityisen oivaltavaa ja silmät avaavaa. Eikä dialogikaan minusta nyt niin tyrmäävää ollut.

Vaikka en siis pidäkään sarjaa minään tv-taiteen tai edes -viihteen merkkipaaluna, niin hyvä sarja on kuitenkin: tilasin just toisen tuotantokauden.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin