Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Gat »

Nyt se on todettu, miltä minusta on näyttänytkin.
Television musiikkikanavilla ei enää näytetä paljoakaan musiikkivideoita!
http://yle.fi/uutiset/viihde/2009/10/mu ... origin=rss
------------------
Musiikki katosi musiikkikanavilta
julkaistu tänään klo 06:28, päivitetty tänään klo 07:50

Television suomalaisilta musiikkikanavilta kuulee enää harvoin itse musiikkia. Esimerkiksi parhaaseen katseluaikaan musiikkivideoita ei esitetä lainkaan.

Musiikkikanavina tutuksi tulleilta MTV Finlandilta ja Voicelta näkyy parhaaseen katseluaikaan pääosin yhdysvaltalaisten tv-sarjojen uusintoja.

- Vaikka siellä kuinka pyörisi Robbie Williamsin tai Madonnan musiikkivideo, niin ne eivät kuitenkaan pysty kilpailemaan C.S.I.:n tai Täydellisten Naisten kanssa, sanoo Voicen ohjelmajohtaja Jussi Suvanto.

Tilastojen valossa musiikista luopuminen sopii tv:n katsojille. Esimerkiksi vuosi sitten pelkästään musiikkia esittäneen Voicen keskimääräinen viikkotavoittavuus oli miljoonan katsojan tienoilla.

Sittemmin Voice yhdistyi urheilua ja sarjoja esittävän TV Viiden kanssa, ja tällä hetkellä kanavapaikkaa katsoo viikoittain noin 1,5 miljoonaa henkeä.

Ulkomaiset sarjat ovat pitäneet katsojat myös pidempään MTV:llä, sanoo maajohtaja Erja Morottaja.

- Musiikkivideoita katsotaan ehkä kolme minuuttia ja sitten kadotaan kanavalta pitkäksi aikaa. Sarjoja katsotaan ainakin se puoli tuntia kerrallaan, Morottaja huomauttaa.

Musiikkivideot katsotaan netistä

Sekä Voicen Suvanto että MTV:n Morottaja vakuuttavat, että musiikin karsiminen ei johdu rahasta. Perinteisen ympärivuorokautisen musiikkikanavan aika Suomessa alkaa heidän mielestään olla ohi.

- Suurin syy siihen on se, että nuorten mediankäyttö on muuttunut. Televisio ei enää ole ensisijainen paikka, josta musiikkivideoita haetaan. Netti on varastanut sen tilauksen, Erja Morottaja sanoo.

Suomalaiset musiikkikanavat ovatkin keskittäneet musiikkitarjontansa entistä kiivaammin nettiin.

- Sinnehän se vääjäämättä menee. Käsitykseni mukaan netistä tulee muutenkin se jakelutie kaikille medioille tulevaisuudessa, Voicen Jussi Suvanto arvioi.

YLE Uutiset / Tuomas Ferm
-----------------



Tämä on perseestä!
Muistan, miten kova juttu minulle oli 80-luvun alussa tulleet musiikkikanavat. Alkuun sekä Pasilan kämpässäni että Varkauden kodissa näkyivät kaapelin kautta ja huom! ilmaiseksi musiikkivideoihin keskittyneet Sky Channel ja Super Channel. Joista viimemainittu tuuttasi videoita vuorokauden ympäri. Tietysti se oli kasarikamaa, mutta varsin elävältä se tuntuu nykypaskaan verrattuna. Sympaattisia olivat kanavien videojockeyt, jotka tosiaan juonsivat ja esiintyivät. Oli starojen haastattelujakin.

Jossain vaiheessa Super Channel muuttui omituiseksi yleiskanavaksi. Ja sitten lopetti. Kuten myös Sky Channel. Mutta tilalle oli tullut MTV (Music TV) Europe. Ja se oli alkuun hyvä. Videoiden lisäksi ohjelmana lähinnä vain legendaarinen Beavis & Butthead. Oli erikoisohjelma raskaimmalle heville, Headbangers Ball. Tykkäsin myös päivittäisestä klassikkovideoiden tunnista, jossa näytettiin "klassikkoina" ei jotain vuoden vanhoja kuten nykyään, vaan alkaen ihan musiikkivideoajan alkuhämärästä. Nauhoitin niitä valtavan kokoelman. Pitää vaan ostella VHS-nauhureita varastoon, että voin käyttää.

Nyt ilmaisena (ilman korttia siis) digiteeveestä näkyy kaupungissa Suomen Mtv, jossa ei tosiaan paljoa videoita näe. Suomimusiikin esilletuonti voi olla hyvä, mutta kun aina pyörii ne samat harvat. Välillä Music TV:n tilalla oli pakkosyötetty fundamentalistikristittyjen tv7!! Sitten kaupungissa näkyy myös The Voice, ja sehän tosiaan näyttää kaikkea muuta kuin musiikkia. Ja kun musiikkia joskus on, soittolista on pieni. Mistään klassikoista ei ole puhettakaan. Juontajia ei ole. Täällä maalla näkyy (kortitta) vain tuo Voice. Juu, voihan vaikka Paramore tai My Chemical Romance olla kivoja, mutta kumpaiseltakin vain yksi biisi siellä, kuukausia ja kuukausia!

VH1 ei ole koskaan meillä näkynyt.

Yllä sitten selitetään, että on kannattavampaa musikkikanavien näyttää vanhojen tv-sarjojen uusintoja. Vittu, eikö niitä näe muualtakin? Bisneskonsultit ovat ottaneet vallan ja musiikkikanavien alkuperäinen tarkoitus onkin äkkiä sivuasia. Tyhmä kansa ei ehkä tajua tai välitä että "edistys" onkin supistumista.

Sitten tuossa sanotaan, että musiikkivideot haetaan nykyisin netistä. Perseestä sanon minä. Nimittäin netistä hakiessa pitäisi ensin tietää ja tuntea se, mitä sieltä vasiten hakee! Kun minulle nuo musiikkikanavat oli nimenomaan tapa vähällä vaivalla löytää sellaista uutta tai vanhaa, jota en olisi ikinä muuten ymmärtänyt etsiä. Tällä nykytyylillä kaltaiseni vanha mies tipahtaa lopullisesti pop/rock -musiikin kehityksestä. Onhan tietysti radio. Mutta kuvakin olisi hyvä nähdä (wanhaan aikaan musiikkivideot olivat joskus oivaltavia lyhytfilmejä) ja radionkin soittolistat ovat suppeita. Luulisi tämän haittaavan musiikin markkinointiakin lopulta.
Viimeksi muokannut Gat, 16.10.2009 22:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
bliss

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja bliss »

Niin. Ihan paska homma sekin, että kaikenlaiset modernit härvelit syrjäyttivät Commodore 64:n :cry:
Ja aina vaan pahenee. Mihin tää maailma onkaan menossa?


(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Nehemiah James

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

bliss kirjoitti:(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Muistan!! Elävästi muistan kun niitä lukio-aikoina ex-böönan solukämpällä "katottiin". Hyvin toimi kutuajan taustakanavina :)
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Gat »

bliss kirjoitti:Niin. Ihan paska homma sekin, että kaikenlaiset modernit härvelit syrjäyttivät Commodore 64:n :cry:
Ja aina vaan pahenee. Mihin tää maailma onkaan menossa?


(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Kyseisiä tietokoneita minulla ei koskaan ollut. Niillä pelattiin jotain lasten pelejä? Tietokoneista kiinnostuin vasta netin myötä.

Muuten en käsitä, miten voit verrata tietokonealan edistystä tähän musiikkikanavien kuihtumiseen? Miten sinusta on edistysaskel, että musiikin yleisestä esittelystä luovutaan ja siirretään se ikäänkuin piiloon ja kunkin itsensä etsittäväksi? (Vaikka sitten nettiinkin.) Miten sitten edes löytää jotain, paitsi kavereiden kehumana ja riittääkö se muka omien kovien juttujen etsimiseen? Kun laajaa palettia ei ole ihan vaivatta näkyvissä kuten musiikkikanavilla.

Mutta hei sano nyt vielä, että nyt eletään NYKYaikaa ja 2000-lukua. Sehän selittää kaiken hienosti!! :D Tyhmiähän niiden täytyi olla, kun se ei ollut nykyaikaa!!

Ja ilmeisesti olet sinäkin äsken syntynyt, kun et muista Super Channelia ja Sky Channelia, ensimmäisiä "satelliittikanavia". (Vaihtoehtoisesti talossanne ei ollut kaapelia tietysti) Minulle taas 80-luku oli jo nykyaikaa. Tuolloin olin jo intin käynyt ja opiskelin yliopistossa. Liiankin modernia juppiaikaa. Vain kännykät ja netti puuttui.... teistä tietenkin kuten 1800-lukua.
Viimeksi muokannut Gat, 16.10.2009 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
bliss

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja bliss »

Nehemiah James kirjoitti:
bliss kirjoitti:(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Muistan!! Elävästi muistan kun niitä lukio-aikoina ex-böönan solukämpällä "katottiin". Hyvin toimi kutuajan taustakanavina :)
Olikse silloin ku sulla oli se ihq irokeesi? :P
Nehemiah James

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Nehemiah James »

bliss kirjoitti:
Nehemiah James kirjoitti:
bliss kirjoitti:(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Muistan!! Elävästi muistan kun niitä lukio-aikoina ex-böönan solukämpällä "katottiin". Hyvin toimi kutuajan taustakanavina :)
Olikse silloin ku sulla oli se ihq irokeesi? :P
Jep. Ihq?! No kettu! Olisit tullut sanomaan, niin olisin todennäköisesti säästynyt yhdeltä avioerolta!!!!! Ja kanavilta muistan heti suoraan seuraavan; I am not a number, I am a free man. <- Se on vaan niin piirtynyt takaraivoon. Iron Maiden fanit muistaa sen biisistä The Prisoner...
Bhven

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Sky Channel tuntuu olevan liian kaukaista muinaishistoriaa. Yritin hieman googlailla sanoilla "ronnie the runner". zip nada. Pat Sharpista löytyy sentään jotain.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Gat »

Nehemiah James kirjoitti: Iron Maiden fanit
Iron Maidenin levyjä en ole koskaan ostanut.
Mutta siinä on hyvä esimerkki bändistä, jota en olisi koskaan edes kuunnellut ilman kaikkia musiikkikanavilla näytettyjä videoitaan. Pyörii ne kertosäkeet minunkin päässäni sitten.

Ennen musiikkikanavia tiedonvälityksenä oli vain tunti rockradiota ja videoille Levyraati ja öh... Mikko Alatalon Hittimittari? Sitten musiikkikanavat, jotka nyt kuihtuvat pois. Ja nyt on sitten muka hienoo kun netistä VOI etsiä... akteja joita ei edes tiedä etsiä kun ei mistään kuule.

Musiikkikanavilla telkussa ei tietenkään ollut vanhaa bluesia tai jazzia saati mun suosikeista irkkumusiikkia. Mutta olipa poppia ja rockia, saatanaheviä ja valitettavasti :) myös hiphoppia, räppiä, teknoa ja soulia. Joita viimemainituja en olisi niitäkään muuten mistään vaivautunut etsimään.

Alkuaikojen musiikikanavissa oli sekin hyvä, että ne eivät keskittyneet pelkästään listahitteihin. Tuntemattomiakin juttuja soitettiin paljon, jos video oli näyttävä.

Jos nyt mietin, mitä artisteja löysin Skyn/Superin/MTV Europen kautta, koska niitä ei paljoa soitettu Suomen radiossa (ja mulla radio harvemmin edes auki) saati telkussa näytetty:

Kate Bush, Tori Amos, Suzanne Vega, Alanis Morissette, Björk/Sugacubes, Texas, David Bowie, The Cure, The Pretenders, Peter Gabriel, AC/DC, ZZ Top, Metallica, Morbid Angel, Carcass, Alice Cooper, Ozzyn sooloura, Whitesnake, Van Halen, David Lee Roth, PIL, BAD, U2, Pink Floyd, Eurythmics, Roxette, Genesis, Phil Collins, Queen, Dire Straits, Bananarama, Bangles, Ultravox, Jefferson Airplane/Starship, Fleetwood Mac, Michael Jackson, Prince, Cyndi Lauper, Madonnakin.

Ja monia monia muita. Osa on heppoista kuraa, ja kaikilta en ostanut levyjä.. mutta edes kuulin, ei onnistuisi muuten kuin musiikkikanavien kautta minulta. Joten musiikkikanavien puuttuessa jään, vanhus, pimentoon taas.. siis pimentoon nimenomaan UUTUUKSISTA.
Viimeksi muokannut Gat, 17.10.2009 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
nokkaelain

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti:
bliss kirjoitti:Niin. Ihan paska homma sekin, että kaikenlaiset modernit härvelit syrjäyttivät Commodore 64:n :cry:
Ja aina vaan pahenee. Mihin tää maailma onkaan menossa?

(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Kyseisiä tietokoneita minulla ei koskaan ollut. Niillä pelattiin jotain lasten pelejä? Tietokoneista kiinnostuin vasta netin myötä.
Kyllä K:n tyypillisen ikäiset jäsenet jossain määrin nuo kanavat muistavat. Ne olivat ensimmäiset, ja nykyään ei itse tulekaan katseltua ilmaisia ulkomaisia kanavia, kun on niin paljon muutakin (kuin televisio).

Itse taas olet ilmeisesti juuri sen verran vanhempi, etteivät ensimmäiset laajasti saatavilla olleet kotitietokoneet merkitse mitään. Silloinkin 80-luvun puolivälissä moni teki muutakin kuin pelasi. (Ja nykyään pelaajat eivät ole mitenkään vain lapsia.) Nykyään IT-alaa opiskelemaan menevät tuntuvat olevan enemmän hukassa, vaikka ovatkin jo koko ikänsä olleet tietokoneiden kanssa tekemisissä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bhven kirjoitti:Sky Channel tuntuu olevan liian kaukaista muinaishistoriaa. Yritin hieman googlailla sanoilla "ronnie the runner". zip nada. Pat Sharpista löytyy sentään jotain.
Pat Sharp joo. Sitten Superin tai siis Music Boxin puolella oli kai ihkut Amanda Reddington ja Sunie? Siihen aikaan eivät olleet vain puhuvia päitä. Vaan juontoja, videojockeyden keskinäistä herjaa, kauden teeman minishowta vaikka jouluisin. Toki olihan vielä MTV Europella lähes samaa, tosin paljon kuivemmin. MTV:n Christiane Backer liikahteli puhuessaan silleen seksysti!
nokkaelain kirjoitti:
Gat kirjoitti:
bliss kirjoitti:Niin. Ihan paska homma sekin, että kaikenlaiset modernit härvelit syrjäyttivät Commodore 64:n :cry:
Ja aina vaan pahenee. Mihin tää maailma onkaan menossa?

(vittu voiko joku todella muistaa jotain sellaista kuin Sky Channel ja Super Channel?????)
Kyseisiä tietokoneita minulla ei koskaan ollut. Niillä pelattiin jotain lasten pelejä? Tietokoneista kiinnostuin vasta netin myötä.
Kyllä K:n tyypillisen ikäiset jäsenet jossain määrin nuo kanavat muistavat. Ne olivat ensimmäiset, ja nykyään ei itse tulekaan katseltua ilmaisia ulkomaisia kanavia, kun on niin paljon muutakin (kuin televisio).

Itse taas olet ilmeisesti juuri sen verran vanhempi, etteivät ensimmäiset laajasti saatavilla olleet kotitietokoneet merkitse mitään. Silloinkin 80-luvun puolivälissä moni teki muutakin kuin pelasi. (Ja nykyään pelaajat eivät ole mitenkään vain lapsia.) Nykyään IT-alaa opiskelemaan menevät tuntuvat olevan enemmän hukassa, vaikka ovatkin jo koko ikänsä olleet tietokoneiden kanssa tekemisissä.
Noh.. älä pillastu. Kunhan nälväsin Blissiä.
Tiedän minä nimeltä nuo vanhat koneet. Luin Mikrobittiä. Itselleni vaan ei tosiaan tietokoneet merkanneet mitään ennen nettiä. Kirjoituskoneen korvaajiksi toki olisivat minulle käyneet. Vanhanajan kirjoituskone tuntuisi nyt varsin vittumaiselta. Sitten 90-luvulla minulla oli Brotherin dedikoitunut tekstinkäsittelylaite pikkuisella muutaman rivin nestekidenäytöllä ja korppuasemalla.

Tuo peliheitto siitä, kun 80-luvulla bussissa kuulin miten kaksi vaahtosammutimen kokoista poikaa puhui: "Onko sulla tietokonetta?" "Joo." "Mitä pelejä sulla on?"

Sitten Yliopiston kuppilassa kuutelin kahta jannua, jotka käsitin supernörteiksi. "Mikä ero on Amiga 500:lla ja 600:lla?" "Kuussatasessa on kovalevy, viissatasessa ei". :D

Onhan paljon muutakin kuin televisio. Mutta silti asiaohjelmat ja dokumentit antaa minulle juttuja. Samoin kun en jaksa paljoa leffassa käydä, monen leffan olen ostanut tai warett... vasta kun olen sen ihan sattumalta telkkarissa nähnyt. Muuten en olisi löytänyt ja kiinnostunut.

Tavallaan (vaan ei ihan tosissaan) ajassa jolloin tv-kanavia oli vähemmän oli se etu, että koko kansa katsoi samoja ja oli yhteisiä puheenaiheita. Nyt se on pirstoutunut.

Digiteeveestä että mielestäni digiteeveen tulo oikeastaan HUONONSI kaapelitalouksien ilmaistarjontaa. Oli ennen digiteeveetäkin maksukanavapömpeleitä. Mutta nyt moni ennen ilmaiseksi kaapelikoteihin tullut kanava niin vaan muuttuikin korttia vaativaksi. Landelle tietysti enemmän kanavia kuin ennen. Kaupungeissa ei mun mielestä paljoa hyvää digiuudistuksesta. Kuvan laatu riippuu telkkarista ja tuli digihäiriöt vielä lisänä. No ehkä digiteeveessä hyviä Yle Teema ja Jim. Mutta vaikkapa Eurosport katosi ja Nbc ym ym ilmaiskanavista.

Sitten palatakseni musiikkikanaviin.. että kun niitä ei enää kunnolla ole ja ette niitä katsokaan. Niin mistä watusta löydätte suosikkejanne, joita täälläkin näkyy "Mikä soi nyt?" -ketjussa? Nyt varmaan vittuilette, että kyllä ne vaan tietää tai kaverit kertoo tai netistä pöljä. Mutta miten alunperin tulitte niistä edes tietoisiksi? Riittääkö omaan löytämseen että joku kertoi jossakin? Kun ennen ne näkyi kaikki ja ihan kotona kunhan aukaisi television.

Ja videot sitten netin kautta? Entäs jos tietokoneella on muuta käyttöä? Kuvakaan ei vastaa telkkaria. Ja jos videot on flasheina, alkup. kuvanlaatukin on huono ainakin klassikoissa. Eikä yleisjakelukanavaa, vaan pitää itse tietää etukäteen, mitä etsii.

Siis tuohan johtaa siihen, että on snobbaileva tietäväinen eliittimusiikinkuluttajaporukka ja sitten tyhmä rahvas, joka näkee/kuulee vain viikon hitit. Minunlaiseni välimuodot jäävät noh... väliin.

Jos tuo musiikkikanavien helpolla näytillä oleva laaja kirjo katoaa, jos kaikki löytyy vain kavereiden kautta tai netistä itse etsimällä tai radiosta.. niin kyllä tää mun mielestä ainakin itselleni huonontaa mahdollisuuksia bongata mitään uutta itselleni. Puskaradio, kaverit, ja melkein kuin 50-luku, jolloin Raittisen veljekset saivat rock-levyjä vain merimiehiltä ostamalla kuultuaan ensin Radio Luxemburgista. Nyt merimiesten tilalla toki helpompi netti, mutta silti.

Ja digiaika on mielestäni saattamassa popin ja rokin taidemuotonakin kuseen. Jos ei enää osteta albumeita fyysisinä esineinä, vaan ladataan yksittäisiä biisejä netistä... niin sehän tekee albumien mahdollisen taiteellisen kokonaisuuden miettimisen turhaksi. Eihän 90-80- tai edes 70-luvulla niin singlejä ostettu, vaan koko albumi joka saattoi olla harkittu kokonaisuus ellei peräti teemalevy. Singlet oli vain listahuijauksen temppu. Videoita taas ostettiin VHS-kasetin pituisina koosteina. Tämä hieno nykynykyaika on back to the 50´s, vaikka kuinka digidigi.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattacan purkaus on toki aiheellinen vanhan ihmisen purina, mutta aiheeton todellisten musiikinkuluttajien kannalta, joilel nykytilanne ja vanhojen gatekeepereiden vallan mureneminen on ollut vain hyvä asia.

Ennen vanhaan musiikkimedia saneli ketkä pääsivät kuulijoiden korville saakka, nykyään reittejä on niin monia, että monimuotoiset undergroundjututkin voivat elää taloudellisesti kannattavasti globaaleina ilmiöinä. Netin jakelukanavien ja musiikkimedioiden/yhteisöjen ansiosta voit olla todellinen hipsteri vaikka Ypäjällä, kuunnellen samoja juttuja kuin klubbaajat Berliinissä.

Ja itse kysymykseen, mistä nyt löydän musiikit kuultavaksi: pääosin erilaisten suositusten ja musiikkipalveluiden uusien kiinnostavien lisäysten listoilta. Ei siihen Voicea, Vivaa tai MTV:tä tarvita.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Saaks MoonTV:n takaisin, jos oikein nätisti pyytäis?
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Gat »

huima kirjoitti:Gattacan purkaus on toki aiheellinen vanhan ihmisen purina, mutta aiheeton todellisten musiikinkuluttajien kannalta, joilel nykytilanne ja vanhojen gatekeepereiden vallan mureneminen on ollut vain hyvä asia.

Ennen vanhaan musiikkimedia saneli ketkä pääsivät kuulijoiden korville saakka, nykyään reittejä on niin monia, että monimuotoiset undergroundjututkin voivat elää taloudellisesti kannattavasti globaaleina ilmiöinä. Netin jakelukanavien ja musiikkimedioiden/yhteisöjen ansiosta voit olla todellinen hipsteri vaikka Ypäjällä, kuunnellen samoja juttuja kuin klubbaajat Berliinissä.

Ja itse kysymykseen, mistä nyt löydän musiikit kuultavaksi: pääosin erilaisten suositusten ja musiikkipalveluiden uusien kiinnostavien lisäysten listoilta. Ei siihen Voicea, Vivaa tai MTV:tä tarvita.
Taas tuo vanha ja aavistus nykytinykytimaailman erinomaisuudesta.

Ei minulla mitään ole uusia jakeluväyliä tai "gatekeepereiden" ohittamista vastaan. Mun lapsuudessahan se gatekeeper oli Suomen Yleisradio, huh. No tulihan sitten paikallisradiot. Kaupasta sai levyjä aina. Siihen pelkkään Yleen verraten just musiikkikanavat oli valtava parannus. Joita ei pitäisi supistaa, vaan päinvastoin lisätä. Kenties eriytyen yleismusiikin lisäksi genrekohtaisiksi, nyt kun on mahdollista lisätä paljon kanavia.

Tuohon millä lailla sanot löytäväsi uutta kamaa. Ymmärsinkö oikein, että sinä siis LUET suosituksia? Tuskin sentään useamman genren suosituksia, joiden kuunteluun laajentuminen mun mielestä edellyttäisi että ensin oikeasti kuulee/näkee jotain alaa jota ei ole ennen tajunnut. Siis tuohan johtaa omaan umpioitumiseen muusta kuin siitä mitä itse aktiivisesti seuraa. Itse en olisi löytänyt puoliakaan omista kovista jutuistani ellen olsi sattunut kuulemaan "pakkosyötettynä". Ja sitäpaitsi suosituksiahan on kautta aikain voinut lukea vaikka Rumbasta, Soundista, Melody Makeristä tai NMEstä tahi Q:sta. Mutta ei se kuuntelun väärti ole. Vain kerran olen ostanut albumin jonkun Soundin jutun perusteella, ennalta tuntematta.. ja petyin kovasti.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja huima »

Gat kirjoitti: ja petyin kovasti.
Elämä on kovaa. Failaat nyt pahasti tässä valituksessasi.

Maailma on täynnä tuhansia erilaisia eri genreihin pureutuvia nettiradioita, jotka mahdollistavat uusien tuulien haistelun ja ihan erilaisten juttujen kokeilun ennen kuin kukaan Ylellä tai Voicella uskaltaisi niitä ehdottaa mainstreamiin heitettäväksi.

Aika on vain ajanut sinusta ohitse. Ne asiat joita toivot on jo olemassa. Musiikkimaailman buffet on saatavilla verkossa.

Spotify ja iTunes heittävät välillä ihan hyviä ehdotuksia kuuntelulistalle, mutta niitäkin paremmin toimii mm. Keltainen Jäänsärkijä, jossa on välillä hyvä käydä kuuntelemassa ja katselemassa mitä uutta levyrintamalla tapahtuu.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Television musiikkikanavilla ei ole enää musiikkivideoita!

Viesti Kirjoittaja Gat »

huima kirjoitti:
Gat kirjoitti: ja petyin kovasti.
Elämä on kovaa. Failaat nyt pahasti tässä valituksessasi.

Maailma on täynnä tuhansia erilaisia eri genreihin pureutuvia nettiradioita, jotka mahdollistavat uusien tuulien haistelun ja ihan erilaisten juttujen kokeilun ennen kuin kukaan Ylellä tai Voicella uskaltaisi niitä ehdottaa mainstreamiin heitettäväksi.

Aika on vain ajanut sinusta ohitse. Ne asiat joita toivot on jo olemassa. Musiikkimaailman buffet on saatavilla verkossa.

Spotify ja iTunes heittävät välillä ihan hyviä ehdotuksia kuuntelulistalle, mutta niitäkin paremmin toimii mm. Keltainen Jäänsärkijä, jossa on välillä hyvä käydä kuuntelemassa ja katselemassa mitä uutta levyrintamalla tapahtuu.
Ette te muuta keksi kuin hokemia "aika on ajanut sinusta ohitse". Varsinaisiin sanomisiini ei mitään paitsi tuollaista konemaista klisettä. Joko äsken syntyneiltä tai niiltä, jotka ei muista kuin vuoden kerrallaan. Oli kyse sitten kerrostalokyttääjien Orwellilaisten sääntöjen ja kieltojen lisääntymisestä, toisaalta nussimatapojen barbaarisesta vapautumisesta tai nyt että eikös joskos musiikkivideoitakin saisi olla yleisesti näkyvillä helposti kuten ennen. Hei joo, me ei eletä 80-lukua vaan kohta 2010-lukua, mutta miksi se tarkoittaisi automaattisesti, että asiat parantuvat?

"Nettiradiot" kun sanot, niin luuletko, ettei jo 70-luvulla radiolla kuullut vaikka kaikki Euroopan radioasemat, keskiaalloilla? Ja sitten nettiradio on haloo!!! radio. Ei promovideoita, jotka joskus ennen oli hyviä nekin. Ja sitten jos on genren mukaan jaetut asemat, niin miten vitussa saa kokonaiskuvan tarjonnasta? Ja lisäksi, kaikki ne nettiradiothan pitää TIETÄÄ (kuten ne muinaiset Euroopan keskipitkät aallotkin), ne eivät ole niin vain tyrkyllä ja helposti kaikille ilman erikoistietoja, kuten musiikkitelevisio.

Ja ai-ai, ihan ehdotuksia saa laittaa kuuntelulistalle? "Keltaista jäänsärkijää" en tunne. Netissä? vaan eikö sielläkin pidä itse valita, eikä tule ikinä hankittua yleiskuvaa kaikesta, ellei ihan työksi ota? Kun just musiikkikanavilla se kaikki vain TULI, kunhan telkkari sattui olemaan auki. Ja siis telkkari. Ei tietokone, jolle voi olla muutakin käyttöä ehkä..

Mun mielestä on hyväkin, että vaihtoehtoja on. Mutta mielestäni sillä on myös haittansa. Nyt kai pidetään ihanteena, että missä asiassa vaan jokainen saa valikoida tarkkaan, mitä ottaa vastaan? Hienoa yksilönvapautta. Kohta sanomalehdetkin on vain sähköisessä muodossa, ja jokainen etukäteen valitsee, mistä asioista mitään näkee? Mitä ei valitse, siitä ei mitään tiedä.

Minusta tässä on kaksi haittaa:

1. peruste on itsekäs. Kas kun minusta olisi hyvä, jos muutkin ihmiset olisivat tietoisia itselleni tärkeistä asioista ja kovista jutuista. Ei vain musiikissa ja kulttuurissa vaan myös aatteissa ja politiikassa. Ties vaikka joitakin samanmielisiäkin löytyisi. On erikoisfoorumit toki, mutta eihän niille löydä, jos koko asian olemassaolostakaan ei ole kuullut laajemmista, yleisemmistä, koko kansalle tarkoitetuista lähteistä.

2. peruste on myös itsekäs. Nimittäin oma "sivistykseni" olisi jäänyt vielä tyngemmäksi, jos ei olisi laajempaa kuin erikoistunutta kamaa välittävää mediaa. Ihan popissa ja rokissa pysytellen: Minusta hevi oli paskaa, kunnes sattumoisin kuulin Death ja Black Metallia MTV:stä. Minusta tekno ja dance olivat myös paskaa, kunnes niitäkin kuulin musiikkikanavilta. Jos olisin käyttänyt vain erikoistuneita genreväyliä (Jotka siis pitäisi tuntea ja netissä vielä aktiivisesti hiirellä klikata jonkun paskana pitämäni suositusten mukaan), olisin ollut tietämättä niistä yhtään mitään!

Jos nyt maailma menee kokonaan sellaiseksi, että jokainen voi täysin räätälöidä oman media- ja sivistys"intakensa", niin sitten meillä on sinun kaltaisiasi jupinpenteleitä, jotka elävät ihan (henk. koht mielipiteenä minulle vastenmielisessä) bisnes ja klubimaailmassa ja toisaalta vaikkapa Petri FB:n kaltaisia, jonka lapset voivat imeä kaiken sivistyksensä kristittyjen TVSeiskasta. And never the Swine shall meet. Koska mitään yhteistä, välittävää, yleissivistävää tiedonvälitystä ei kohta enää ole. Onks hyvä niin?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin