Oopperan Arvostus

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
1108

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Enthu kirjoitti:Ooppera sivistää musiikillisesti ja tunteiden ilmaisemisen tasolla olettaisin.
Ja mitenkä se täten eroaa muusta musiikista? Ei mitenkään.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Aito_Johanna kirjoitti: Ainakin tämä perustelu saa monet oikeat teatterinharrastajat tai sellaisena itseään pitävät irvistämään pilkallisesti:
Mylwin hakee teatterista näyttävyyttä, ei ensisijaisesti sisältöä.
Mylwin kirjoitti: varsinkin jos se on isolla rahalla tehty.
Buaha. Mie olen ollut niin monessa harrastelija/amatööriteatteriproduktiossa mukana, että nykyään mie katselen ihan mielelläni ammattilaisvoimin ja komein lavastein tehtyä teatteria.
Hirveimpiä ovat juuri ne oikeat teatterinharrastajat ja muut tuhertajat, jotka uskottelevat itselleen, että HEIDÄN tulkinnassaan on enemmän sisältöä ja tunnetta, koska a) eivät osaa näytellälaulaatanssiakirjoittaa b) heillä ei ole varaa mihinkään muuhun esitykseen sisältöä tuovaan.
Mikkelin työväen teatteripäivillä -99 ja -00 oli kyllä mainioita pienellä budjetilla tehtyjä esityksiä. Mutta tolkuttomasti tekotaiteellista paskaakin.

Ja kyllä mie sisältöäkin haen. Oikeastaan jopa suuria puitteita suuremman vaikutuksen tekee sellainen .. nöyrä, vilpitön ja välitön esittämistapa. Vähän vaikeata selittää.
Kaikkihan tykkäävät esittää Dario Fon monologeja, eikä niitä nyt saa (tai on sekin kyllä nähty) täysin pilattua huonolla esityksellä. Eikä maksa paljoa.

EDIT: Ja tosiaan, esityksissä kiinnittää huomiota usein juuri siihen, mitä on itse puuhaillut aiemmin. Tanssijat tanssijoihin, lavastajat lavasteisiin, kirjoittajat tekstiin jne ..
Mie tykkään siitä, että esitys on visuaalisesti näyttävä. Kaikki aspektit huomioonottaen, eikä se nyt välttämättä vaadi miljoonabudjettia - mutta on se silti kivempaa kun on millä mällätä.
Viimeksi muokannut Mylwin, 08.11.2005 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

1108 kirjoitti:
Enthu kirjoitti:Ooppera sivistää musiikillisesti ja tunteiden ilmaisemisen tasolla olettaisin.
Ja mitenkä se täten eroaa muusta musiikista? Ei mitenkään.
No eroaahan se siinä mielessä notta ei oopperassa juurikaan kuule tangoa,humppaa,poppia saati rokkia ellei kyseessä ole joku satunnainen
vierailuesitys...toivottavasti sain väännettyä ymmärettävästi rautalangasta
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja mozart »

Olen kerran käynyt oopperassa. Balettia en ole katsellut kuin televisiosta.

Täytyy vain todeta, ettei ole kumpikaan laji minun makuuni. Klassisesta musiikista sinänsä pidän jossain määrin, mutta yllämainitut kultturellit harrasteet eivät pelastu minun osaltani edes musiikilla.

Vaikka määrätyllä tavalla olen alan ihmisiä, on minun pakko ollut myöntää, etten liiemmin ole tavallisen teatterinkaan ystävä (lukuun ottamatta muutamia herkkuja), mutta jos pitäisi valita ooppera, baletti tai teatteri, olisi valinta varmasti teatteri.
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

mozart kirjoitti:Olen kerran käynyt oopperassa. Balettia en ole katsellut kuin televisiosta.
positiivinen yllätys että joku edes kokeillut :)
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Ann »

Balettia, oopperaa ja muita näyttämötaiteita on tullut tsekkailtua, tästä kiitos isälleni, joka on itse kultturellius.

Jos ei jaksa innostua tanssista(tanssijoista), eikä saa kylmiä väreitä orkesterimontusta, niin viimeistään sitten lavastuksen tarjoamasta silmäkarkista.

Suosittelen aloittamaan kevyemmästä päästä, eli vasta Pähkinänsärkijän jälkeen, porttiteoriaa mukaillen, kohti Wagneria.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Tykkään kovasti, olen käynyt sekä oopperassa että baletissa ja aion käydä vastaisuudessakin. Baletti vie mun silmissä vähän pidemmän korren.

Ann kirjoitti:Suosittelen aloittamaan kevyemmästä päästä, eli vasta Pähkinänsärkijän jälkeen, porttiteoriaa mukaillen, kohti Wagneria.
Hyvä neuvo, kannattaa aloittaa ns. poppibaleteista ja -oopperoista. Itse suosittelisin Rossinin Sevillan parturia addiktion alkumetreille.
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

:)
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Musta baletti on aika ihqua.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Suvinen kirjoitti: Joskus kyllä aion sivistää itseäni oopperalla, baletilla tai molemmilla. Liput vaan on suht kalliita.
Samaa mieltä, onhan se mielenkiintoista tutustua, toivottavasti hintansa arvoista. Kokonaiselämykselle tulee laskutusta mukavasti kun liput kustantavat 80 € (en suostu näkörajoitteisella paikalla vasemmalla piippuhyllyllä huoltouloskäynnin vieressä), etukäteen tilattava väliaikatarjoilu ehkä 30 € ja matkat 50 €. Jaettuna kahdella...no jaa, 80 egeä liikkuu vielä annan mahdollisuuden-luokassa, on se raha tyhjänpäiväisempiinkin huvitteisiin haaskattu.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

vadim kirjoitti:Musta baletti on aika ihqua.
Minkälaista on musta baletti?
Joutsenlampi päättyy siihen kun mustasukkainen Odette pops a cap on da sieg to the fried-fresh prince's ass?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Mylwin kirjoitti:
vadim kirjoitti:Musta baletti on aika ihqua.
Minkälaista on musta baletti?
Joutsenlampi päättyy siihen kun mustasukkainen Odette pops a cap on da sieg to the fried-fresh prince's ass?
Näin Kansallisbaletin Joutsenlammen viime vuonna, mutta kokemus ei valitettavasti ollut kovin kummoinen, mahdollisesti johtuen ilkeästä noidasta, jonka olin mukaani ottanut.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

vadim kirjoitti: Näin Kansallisbaletin Joutsenlammen viime vuonna, mutta kokemus ei valitettavasti ollut kovin kummoinen, mahdollisesti johtuen ilkeästä noidasta, jonka olin mukaani ottanut.
Miekin näin. Tosin tykkäsin kyllä ..
Riideltiin Annan kanssa myöhemmin siitä, tiesikö se prinssi pettävänsä sitä tyttöä. Miusta ei tiennyt.
Baletista on ilmeisesti aika monta tulkintaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Ann »

vadim kirjoitti: Näin Kansallisbaletin Joutsenlammen viime vuonna, mutta kokemus ei valitettavasti ollut kovin kummoinen, mahdollisesti johtuen ilkeästä noidasta, jonka olin mukaani ottanut.
Et viittis kertoa meidän treffeistä kaikille.

Ei ollut Annankaan lemppari tuo versio Joutsenlammesta. Osa tanssijoista veteli välillä vähän hutiloiden, mikä pisti silmään ikävästi.
Rotan aivot valtasivat pääni.
1108

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Enthu kirjoitti:No eroaahan se siinä mielessä notta ei oopperassa juurikaan kuule tangoa,humppaa,poppia saati rokkia ellei kyseessä ole joku satunnainen
vierailuesitys...toivottavasti sain väännettyä ymmärettävästi rautalangasta
Siis häh?

Kirjoitit:
Ooppera sivistää musiikillisesti ja tunteiden ilmaisemisen tasolla olettaisin.
Johon vastasin:
Ja mitenkä se täten eroaa muusta musiikista? Ei mitenkään.
Vaikka kuinka yritän tajuta tästä pointtiasi niin ei onnistu, ei kirveelläkään.

Vertasin väitettäsi tähän niiq sivistysjutskaan ja niiq tunteiden ilmaisemisjutskaan, tajuutsä niiq?
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

yritän ymmärtää :roll:
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Ann kirjoitti:
vadim kirjoitti: Näin Kansallisbaletin Joutsenlammen viime vuonna, mutta kokemus ei valitettavasti ollut kovin kummoinen, mahdollisesti johtuen ilkeästä noidasta, jonka olin mukaani ottanut.
Et viittis kertoa meidän treffeistä kaikille.

Ei ollut Annankaan lemppari tuo versio Joutsenlammesta. Osa tanssijoista veteli välillä vähän hutiloiden, mikä pisti silmään ikävästi.
Hitsi, meninkin horisemaan taas sivu suuni.

Pyllähtely oli tosiaan kiusallista, olisin halunnut käydä katsomassa sen Royal Ballet'ssa keväällä, mutta valitettavasti (sopivasta) neitoseurasta oli krooninen puutostila, kuten aina.

Jottei asiasta tule sen isompaa epäselvyyttä, ilkeä noita oli ihan omasta takaa. Anna taas oli näyttämöllä.
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

vadim kirjoitti:
Ann kirjoitti:
vadim kirjoitti: Näin Kansallisbaletin Joutsenlammen viime vuonna, mutta kokemus ei valitettavasti ollut kovin kummoinen, mahdollisesti johtuen ilkeästä noidasta, jonka olin mukaani ottanut.
Et viittis kertoa meidän treffeistä kaikille.

Ei ollut Annankaan lemppari tuo versio Joutsenlammesta. Osa tanssijoista veteli välillä vähän hutiloiden, mikä pisti silmään ikävästi.
Hitsi, meninkin horisemaan taas sivu suuni.

Pyllähtely oli tosiaan kiusallista, olisin halunnut käydä katsomassa sen Royal Ballet'ssa keväällä, mutta valitettavasti (sopivasta) neitoseurasta oli krooninen puutostila, kuten aina.

Jottei asiasta tule sen isompaa epäselvyyttä, ilkeä noita oli ihan omasta takaa. Anna taas oli näyttämöllä.
Tarinan opetus älä puhu toisen puolesta ilman asianomaisen lupaa
Kannattaisko lisätä palstan sääntöihin :?:
millivanilli

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Huomenna on luvassa kulttuuria. Suomen Kansallisbalettiin menemmen koko perheen voiman katsomaan August Bournonvillen Napolia.
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

millivanilli kirjoitti:Huomenna on luvassa kulttuuria. Suomen Kansallisbalettiin menemmen koko perheen voiman katsomaan August Bournonvillen Napolia.
Mä kävin kattelee reilu vko sitten ja tykkäsin aika vanhis toteutus :)
millivanilli

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Enthu kirjoitti:
millivanilli kirjoitti:Huomenna on luvassa kulttuuria. Suomen Kansallisbalettiin menemmen koko perheen voiman katsomaan August Bournonvillen Napolia.
Mä kävin kattelee reilu vko sitten ja tykkäsin aika vanhis toteutus :)
Hieno juttu :)

On tullut käytyä "usein" baletissa ja oopperassa. Joitakin baletteja on tullut käytyä katsomassa ihan useampaankin otteeseen. Äidillä on ollut jokin pakottava tarve yrittää sivistää jälkikasvua. Nykyään sinne menee jo ihan mielellään.
Dumari

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Dumari »

millivanilli kirjoitti: On tullut käytyä "usein" baletissa ja oopperassa. Joitakin baletteja on tullut käytyä katsomassa ihan useampaankin otteeseen. Äidillä on ollut jokin pakottava tarve yrittää sivistää jälkikasvua. Nykyään sinne menee jo ihan mielellään.
Ensi viikolla kyllä uusit reseptisi, vanha lääkitys ei selvästi enää riitä.
millivanilli

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Dumari kirjoitti:
millivanilli kirjoitti: On tullut käytyä "usein" baletissa ja oopperassa. Joitakin baletteja on tullut käytyä katsomassa ihan useampaankin otteeseen. Äidillä on ollut jokin pakottava tarve yrittää sivistää jälkikasvua. Nykyään sinne menee jo ihan mielellään.
Ensi viikolla kyllä uusit reseptisi, vanha lääkitys ei selvästi enää riitä.
Huono!! :P

Dodich, nyt on "laittauduttu"... kohta viuh
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

vadim kirjoitti:Anna taas oli näyttämöllä.
Mie ihmettelinkin että mikä se ihmeellinen hampaaton harppu oli jota turvamiehet raahasivat näyttämöltä niska-perseotteella pihalle.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Enthu

Re: Oopperan Arvostus

Viesti Kirjoittaja Enthu »

Mylwin kirjoitti:
vadim kirjoitti:Anna taas oli näyttämöllä.
Mie ihmettelinkin että mikä se ihmeellinen hampaaton harppu oli jota turvamiehet raahasivat näyttämöltä niska-perseotteella pihalle.
huumorin kukka paras kukka :rofl: :rofl: :rofl:
Vastaa Viestiin