Oopperan Arvostus
Oopperan Arvostus
Joo olin taas vaihteeks baletissa... oli oikein "satumainen toteutus".
Tulipa vaan mieleen että arvostatteko yleensä oopperaa tai balettia?
Itselläni oopperassa&baletissa käymisestä tullut itsestäänselvyys kun
porukat vieny pienestä pitäen,teattereita myöten.
Tällä en tietenkään tarkoita että oopperassa ja baletissa käymättömät olisivat mitenkään minua tyhmempiä.Joskus perhe ja työ ovat ylitsepääsemättömiä esteitä vaikka haluaisikin viedä lapsensa,sukulaisensa tai tuttunsa kyseiseen paikkaan.
Perustelen itse että ooppera&baletti on paitsi musiikillisesti niin myös näyttämöllisesti kuuluu tietyllä tapaa laajaan yleissivistykseen.
Eli toivon arvoisalta kityraadilta perusteluita miksi tykkäisi tai miksi ei tykkäisi kyseisestä taidemuodosta... ... ....
nimim: tehnyt kansallisoopperalle opinnäytetyön 2003 ja haluaa oppia nuorten mahdollisten katsojien mieltymyksistä lisää
Tulipa vaan mieleen että arvostatteko yleensä oopperaa tai balettia?
Itselläni oopperassa&baletissa käymisestä tullut itsestäänselvyys kun
porukat vieny pienestä pitäen,teattereita myöten.
Tällä en tietenkään tarkoita että oopperassa ja baletissa käymättömät olisivat mitenkään minua tyhmempiä.Joskus perhe ja työ ovat ylitsepääsemättömiä esteitä vaikka haluaisikin viedä lapsensa,sukulaisensa tai tuttunsa kyseiseen paikkaan.
Perustelen itse että ooppera&baletti on paitsi musiikillisesti niin myös näyttämöllisesti kuuluu tietyllä tapaa laajaan yleissivistykseen.
Eli toivon arvoisalta kityraadilta perusteluita miksi tykkäisi tai miksi ei tykkäisi kyseisestä taidemuodosta... ... ....
nimim: tehnyt kansallisoopperalle opinnäytetyön 2003 ja haluaa oppia nuorten mahdollisten katsojien mieltymyksistä lisää
Re: Oopperan Arvostus
Toki arvostan. Mie nyt tykkään kaikesta näyttämötaiteesta ja -viihteestä, varsinkin jos se on isolla rahalla tehty.Enthu kirjoitti:Joo olin taas vaihteeks baletissa... oli oikein "satumainen toteutus".
Tulipa vaan mieleen että arvostatteko yleensä oopperaa tai balettia?
Itselläni oopperassa&baletissa käymisestä tullut itsestäänselvyys kun
porukat vieny pienestä pitäen,teattereita myöten.
Tällä en tietenkään tarkoita että oopperassa ja baletissa käymättömät olisivat mitenkään minua tyhmempiä.Joskus perhe ja työ ovat ylitsepääsemättömiä esteitä vaikka haluaisikin viedä lapsensa,sukulaisensa tai tuttunsa kyseiseen paikkaan.
Perustelen itse että ooppera&baletti on paitsi musiikillisesti niin myös näyttämöllisesti kuuluu tietyllä tapaa laajaan yleissivistykseen.
Eli toivon arvoisalta kityraadilta perusteluita miksi tykkäisi tai miksi ei tykkäisi kyseisestä taidemuodosta... ... ....
nimim: tehnyt kansallisoopperalle opinnäytetyön 2003 ja haluaa oppia nuorten mahdollisten katsojien mieltymyksistä lisää
Viimeksi kävin katsomassa joutsenlammen. Oli ihan mainio, vaikka kuulin kyllä semiammattitaitoiselta ex-baletinpomppijalta että paskoja tanssijoita oli.
Kivalta se silti näytti.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
- Ann 2005
Re: Oopperan Arvostus
Kovasti Mylwinin kanssa samoilla linjoilla. Arvostan näyttämötaidetta paljon, ja nautin myös baletista ja oopperasta. Oikeastaan varsin suurestikin. Baletti on kovin kaunista jotenkin vaivattoman oloisella kevyellä ja eteerisellä tavalla. Ja ooppera koskettaa syvältä. Mutta hieman minua häiritsee se, että - edelleen kuten Mylwinkin - monesti en kykene lainkaan arvioimaan, olivatko tanssijat ja laulajat omissa kategorioissaan kuinka hyviä.
Toki kykenen arvioimaan esityksiä omalla subjektiivisella "kuinka paljon esitys minua sykähdytti" -asteikolla. Tietysti tämän pitäisi riittää taidenautintoon, ja niinhän se käytännössä riittääkin. Silti toisinaan mieltä kalvaa epäilys, että "objektiiviseen arvioon" kykenemättömyyteni jotenkin rajoittaa elämystäni.
Veikkaisin oikeastaan, että verrattain yleinen näiden taiteenalojen vierastaminen johtuu aika monessa tapauksessa samanlaisesta ilmiöstä. Vaikka kauneus koskettaa epäillään, että tykätään jotenkin väärin tai ei osata arvostaa oikeita asioita.
Toki kykenen arvioimaan esityksiä omalla subjektiivisella "kuinka paljon esitys minua sykähdytti" -asteikolla. Tietysti tämän pitäisi riittää taidenautintoon, ja niinhän se käytännössä riittääkin. Silti toisinaan mieltä kalvaa epäilys, että "objektiiviseen arvioon" kykenemättömyyteni jotenkin rajoittaa elämystäni.
Veikkaisin oikeastaan, että verrattain yleinen näiden taiteenalojen vierastaminen johtuu aika monessa tapauksessa samanlaisesta ilmiöstä. Vaikka kauneus koskettaa epäillään, että tykätään jotenkin väärin tai ei osata arvostaa oikeita asioita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Oopperan Arvostus
Minun ainoa kosketus oopperaan on lapsuudesta Mörköoopperan kuorossa toimimisesta. Vaikea arvostaa kun suhtaudun toistaiseksi aika välinpitämättömästi.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Re: Oopperan Arvostus
Ainakin tämä perustelu saa monet oikeat teatterinharrastajat tai sellaisena itseään pitävät irvistämään pilkallisesti:urpiainen kirjoitti: Vaikka kauneus koskettaa epäillään, että tykätään jotenkin väärin tai ei osata arvostaa oikeita asioita.
Mylwin kirjoitti: varsinkin jos se on isolla rahalla tehty.
Re: Oopperan Arvostus
ilahduttavaa huomata että muutama muukin arvostaa asiaa...
kansallisooppera kyllä saa ihan jumalattomasti tukea prokkiksiinsa-
muistaakseni 300 miljuunaa egee ja sillä saadaan 4 ooppera ensi-iltaa ja
2 kokoillan balettia.Onneksi nykyinen johto huomannut että kustannukset
alenee hyvin tekemällä kansainvälisiä yhteistuotantoja
kansallisooppera kyllä saa ihan jumalattomasti tukea prokkiksiinsa-
muistaakseni 300 miljuunaa egee ja sillä saadaan 4 ooppera ensi-iltaa ja
2 kokoillan balettia.Onneksi nykyinen johto huomannut että kustannukset
alenee hyvin tekemällä kansainvälisiä yhteistuotantoja
Re: Oopperan Arvostus
Joo kyllähän toi kotona videolta tai levyltä kuunteleminen&katsominen on ihan eri juttu mutta pelkällä cd-levyllä ei näe sitä visuaalista puoltakesseli kirjoitti:balettia toki arvostan, mutta en yhtä mielelläni lähtisi katsomaan kuin oopperaa tai teatteria. baletti ei herätä/synnytä mussa tunteita. ja vaikka tiedänkin kuinka eri asia on olla katsomossa, kuuntelen mielelläni klassista musiikkia tai klassista oopperaa ihan kotonani, voiden elää kaikki tunteet, voiden kuunnella tietyn osan uudestaan ja uudestaan.
DrDick
jk. np: ¤maria callas - spargi d'amaro pianto¤ (lucia di lammermoor, donizetti)
Re: Oopperan Arvostus
Juu, minustakin (-kin, jos tulkitsen AitoJohannan kursiivin ja "sellaisena itseään pitävien" piiloviestin oikein) näyttämötaiteeseen ja muuhun ns. korkeakulttuuriin usein liittyvä nimenomaan pilkallinen elitismi on aika luotaantyöntävä piirre. Ja omiaan pelottelemaan ihmiset muiden harrastusten pariin. Kuka nyt nauttisi siitä, että leimautuu sivistymättömäksi moukaksi paljastamalla oikeat tunteensa coolin julkisivun takana.Aito_Johanna kirjoitti:Ainakin tämä perustelu saa monet oikeat teatterinharrastajat tai sellaisena itseään pitävät irvistämään pilkallisesti:Mylwin kirjoitti: varsinkin jos se on isolla rahalla tehty.
Tosin on kyllä myönnettävä, että lähes poikkeuksetta vaikuttavimmat teatterielämykset olen itsekin kokenut juuri pienten hieman vaihtoehtoisempien teatterien esityksissä. Jopa niin, että en useinkaan vaivaudu paljon mainostettuja musikaalihittejä edes katsomaan. Vaikka onhan sitten taas toisaalta joku Lontoon West Endin suurmusikaali myös sellainen elämys, joka kyllä kannattaa kokea.
Mutta vielä tuohon Mylwinin isolla rahalla tehdyn suosimiseen: Tämän ketjun pääaihe taisi kuitenkin olla baletti ja ooppera eikä perinteinen teatteri? Eikö näissä lajeissa nyrpeä kulttuurieliittikin usko rahan voimaan? Siis mittaviin kuoroihin ja huippukoulutettuihin solisteihin jopa niin pitkälle, että - toisin kuin teatterissa - baletissa ja oopperassa on havaittavissa ihan Hollywoodiin verrattavaa kansainvälistä (ja kallista!) tähtikulttia?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Oopperan Arvostus
Joo, käytännössä, mutta ei sitä ole poliittisesti korrektia ilmaista ihan tuossa muodossa kuin Mylwin tekiurpiainen kirjoitti: Mutta vielä tuohon Mylwinin isolla rahalla tehdyn suosimiseen: Tämän ketjun pääaihe taisi kuitenkin olla baletti ja ooppera eikä perinteinen teatteri? Eikö näissä lajeissa nyrpeä kulttuurieliittikin usko rahan voimaan? Siis mittaviin kuoroihin ja huippukoulutettuihin solisteihin jopa niin pitkälle, että - toisin kuin teatterissa - baletissa ja oopperassa on havaittavissa ihan Hollywoodiin verrattavaa kansainvälistä (ja kallista!) tähtikulttia?
Aioin ruveta arvostelemaan Mylwinin kommenttia absurdiksi, mutta tarkemmin ajatellen eihän se absurdi ole, vaan kansanomaisella tavalla rehellinen. Hyvää, laadukasta, vaikuttavaa ja vavahduttavaa teatteria (siis jos puhutaan perinteisestä teatterista) voi tehdä pienin elein ja vähällä rahalla. Mutta eihän tuossa sanottukaan muuta kuin että Mylwin pitää varsinkin isolla rahalla tehdystä näyttämötaiteesta --> Mylwin hakee teatterista näyttävyyttä, ei ensisijaisesti sisältöä.
Re: Oopperan Arvostus
Baletti=Hintahtavat tyypit pomppivat hassusti= EI KIITOS.
Ooppera=Läski ämmä huutaa vitusti=EI KIITOS.
Näytelmät=Mahdollisesti näkee tissit=KYLLÄ KIITOS.
Teatteri rulettaa!
Ooppera=Läski ämmä huutaa vitusti=EI KIITOS.
Näytelmät=Mahdollisesti näkee tissit=KYLLÄ KIITOS.
Teatteri rulettaa!
Re: Oopperan Arvostus
1108 kirjoitti:Baletti=Hintahtavat tyypit pomppivat hassusti= EI KIITOS.
Ooppera=Läski ämmä huutaa vitusti=EI KIITOS.
Näytelmät=Mahdollisesti näkee tissit=KYLLÄ KIITOS.
Teatteri rulettaa!
Just jotenkin osasin odottaa Hämeen helvetin edustajalta juuri tälläistä...
Eikä lähes kaikki balettitanssijat ole hinttejä,on ihan avioparejakin.
Eikä tänä päivänä oopperalaulajatkaan ole enää läskejä ämmiä saati sitten miespuoliset,ei ne muuten sais hyviä rooleja.sitäpaitsi oopperassa on viime vuosina näkynyt tissejä&paljasta pintaa enemmän kuin missään perinteisessä teatteriesityksessä
Re: Oopperan Arvostus
Jaa enemmän kuin Kaijakassa? Eppäillä soppii!Enthu kirjoitti:sitäpaitsi oopperassa on viime vuosina näkynyt tissejä&paljasta pintaa enemmän kuin missään perinteisessä teatteriesityksessä
Re: Oopperan Arvostus
Baarit/Raflat esityspaikkoina nyt muutenkin on asia erikseen...1108 kirjoitti:Jaa enemmän kuin Kaijakassa? Eppäillä soppii!Enthu kirjoitti:sitäpaitsi oopperassa on viime vuosina näkynyt tissejä&paljasta pintaa enemmän kuin missään perinteisessä teatteriesityksessä
kyllähän niillä yleensä on jtn vaatteita päällä mutta viime aikojen Verdeissä,Puccineissa,Strausseissa ja Wagnereissa näkynyt ihan kiitettävästi rouvasväen ryntäitä,homoseksuaalisuutta,lepakkoutta...
onpahan äijät päässeet lavan täydeltä nussimaan alastomia naisia esim Ruusuritarissa ja Valkyyriassa sama päin vastoin naiset ratsastaa tissit paljaina alastomilla miesten ruumiilla Valhallaan.Reininkullassa&Jumalten Tuhossa reinintyttärien tissit valahtaa helposti esiin.Muutenkin tuossa Nibelungin Sormuksessa Hkin versiossa harrastetaan paljon villiä seksiä,
insestiä,sukuratsausta kaikkea paheellista.Mozarteissa sen sijaan tyydytään vetämään rakastajia turpaan&läpsimällä päin näköä
Re: Oopperan Arvostus
Pitää näemmä vääntää rautalangasta. Ku ei nappaa niin ei nappaa.
Muutenkin vituttaa, lopeta säälittävä ininä.
Muutenkin vituttaa, lopeta säälittävä ininä.
Re: Oopperan Arvostus
Omapahan on menetykses ei silti tarvii ruveta vittuilemaan1108 kirjoitti:Pitää näemmä vääntää rautalangasta. Ku ei nappaa niin ei nappaa.
Muutenkin vituttaa, lopeta säälittävä ininä.
Re: Oopperan Arvostus
Oopperassa möristään ja lauletaan korkeelta ja kovaa... Tyylilaji on aika kaukainen mielenkiinnon kohde minulle...
- mustaenkeli
- Kitisijä
- Viestit: 2884
- Liittynyt: 09.09.2005 12:08
- Paikkakunta: Hell-sinki
- Viesti:
Re: Oopperan Arvostus
Taisin olla jotain 9-vuotias, kun kummitätini tahtoi sivistää minua viemällä oopperaan. Pätkän nimi oli joku Pooppean kruunaus tai vastaava.
Muuta en muista kuin ne tiuhaan vaihtuvat lavasteet ja jollain kummalla kielelläki ne laulo, jota en ymmärtäny. Kivannäkösiä pukuja niillä oli joo, mutta ei nekään niin paljoa innostanu, että silmät ois auki pysyny. Nautin tuon session loppuajasta nukkuen...
Sittemmin 15-vuotiaana innostuttiin luokkakaverin kanssa ja kävästiin kattomassa Lemmenjuomaa. Sen jopa jaksoi kattoa ja tuntui ihan viihdyttävältä. Ei kuitenkaan säväyttänyt niin paljoa, että hinkuisi oopperaan uudestaan.
Baletissa en oo koskaan käynytkään, mutta teatterissa useammin.
Muuta en muista kuin ne tiuhaan vaihtuvat lavasteet ja jollain kummalla kielelläki ne laulo, jota en ymmärtäny. Kivannäkösiä pukuja niillä oli joo, mutta ei nekään niin paljoa innostanu, että silmät ois auki pysyny. Nautin tuon session loppuajasta nukkuen...
Sittemmin 15-vuotiaana innostuttiin luokkakaverin kanssa ja kävästiin kattomassa Lemmenjuomaa. Sen jopa jaksoi kattoa ja tuntui ihan viihdyttävältä. Ei kuitenkaan säväyttänyt niin paljoa, että hinkuisi oopperaan uudestaan.
Baletissa en oo koskaan käynytkään, mutta teatterissa useammin.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
-muumimamma
Re: Oopperan Arvostus
Yliarvostettu ja -tuettu taidemuoto. Tuntuu hullulta, että esimerkiksi HUS:n leikkausjonoissa makaa ihmisiä pilvin pimein, mutta üüpperaan dumpataan kymmeniä miljoonia verotuloja vuosittain.
Vilkaisepa vaikka oheinen Hesarin kolumni.
"Yleisörakenteeltaan yhä elitistisemmäksi muuttunut, kustannuksiltaan kaikkein kallein taidemuoto on saanut erinomaisen avokätisesti julkisia lisäresursseja."
Jos kerran suurin osa yleisöstä on varakkaita, triplatkaa lipun hinta ja pudottakaa valtion tuki minimiin.
Vilkaisepa vaikka oheinen Hesarin kolumni.
"Yleisörakenteeltaan yhä elitistisemmäksi muuttunut, kustannuksiltaan kaikkein kallein taidemuoto on saanut erinomaisen avokätisesti julkisia lisäresursseja."
Jos kerran suurin osa yleisöstä on varakkaita, triplatkaa lipun hinta ja pudottakaa valtion tuki minimiin.
Re: Oopperan Arvostus
Komppaan.killkill kirjoitti:Ylituettu taidemuoto. Tuntuu hullulta, että esimerkiksi HUS:n leikkausjonoissa makaa ihmisiä pilvin pimein, mutta üüpperaan dumpataan kymmeniä miljoonia verotuloja vuosittain.
Minusta myos muita taidemuotoja tuetaan liikaa.
(Pitaisiko niita nyt ylipaataan tukea ollenkaan?)
Re: Oopperan Arvostus
Joo,kun toi kolumni aikoinaan ilmestyi luin sen kyllä,Sko on kyllä tutkinut lippujen hintoja ja hallintoneuvosto oli ehdottomasti sitä mieltä ettei niitä tule enää nostaa.Vaikka onhan se surullista että monet yritysedustajat varaavat kokonaisia näytöksiä itselleen tai käyvät muuten vaan "näyttäytymässä" kattokaas kuin rikas mä oon,joita ei oikeasti se taidemuoto kiinnosta paskan vertaa,kunhan käyvät esityksissä nukkumassa... no se on varma ettei oopperatalo pysy pystyssä ilman valtion tukea tai veikkausvaroja mutta pääkaupunkiseudun erilliset kaupunkituet voisi ottaa ihan rauhassa pois,niille olisi parempaa käyttöä.killkill kirjoitti:Yliarvostettu ja -tuettu taidemuoto. Tuntuu hullulta, että esimerkiksi HUS:n leikkausjonoissa makaa ihmisiä pilvin pimein, mutta üüpperaan dumpataan kymmeniä miljoonia verotuloja vuosittain.
Vilkaisepa vaikka oheinen Hesarin kolumni.
"Yleisörakenteeltaan yhä elitistisemmäksi muuttunut, kustannuksiltaan kaikkein kallein taidemuoto on saanut erinomaisen avokätisesti julkisia lisäresursseja."
Jos kerran suurin osa yleisöstä on varakkaita, triplatkaa lipun hinta ja pudottakaa valtion tuki minimiin.
Re: Oopperan Arvostus
Notta Ristus!Enthu kirjoitti:Omapahan on menetykses ei silti tarvii ruveta vittuilemaan
Se olisi menetys jos pitäisin oopperasta. Testattu on ja ei toiminut.
Re: Oopperan Arvostus
Joo puhutaan ihan Helsingin oopperasta...harvemmin tullut Alminsalissa käytyä tai edes suuren näyttämön konserteissa..aukko sivistyksessä
Re: Oopperan Arvostus
Ooppera on arvoasteikollani örinähevin tasolla ja yhteneväisyyksiä niillä onkin. Laulusta ei saa mitään selvää vaikka kieltä osaisikin. En aio rahojani sijoittaa johonkin, mistä en saa muutä irti kuin aivastuskohtauksen. Ja jos sanotaan jonkin taidemuodon kuuluvan yleissivistykseen niin minä sanon tuohon "paskanmarjat". Mitä ooppera sivistää? Paljon suurempi vaikutus on vaikka Trivial pursuitin pelaamisella.
Teatteri. No johonkin voisin joskus, mutta epäilen etten tuostakaan suuresti irti saa mitään, ei vain ole juttuni.
Baletin jätän väliin kokonaan. Voihan siinä hyppelyssä ja pomppimisessa olla joitain kauneusarvoja, mutta ne ei aukene. Naisetkin on niin pieniä, ettei iitäkään viitsi katella.
Teatteri. No johonkin voisin joskus, mutta epäilen etten tuostakaan suuresti irti saa mitään, ei vain ole juttuni.
Baletin jätän väliin kokonaan. Voihan siinä hyppelyssä ja pomppimisessa olla joitain kauneusarvoja, mutta ne ei aukene. Naisetkin on niin pieniä, ettei iitäkään viitsi katella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: Oopperan Arvostus
Ooppera on arvoasteikollani örinähevin tasolla ja yhteneväisyyksiä niillä onkin. Laulusta ei saa mitään selvää vaikka kieltä osaisikin. En aio rahojani sijoittaa johonkin, mistä en saa muutä irti kuin aivastuskohtauksen. Ja jos sanotaan jonkin taidemuodon kuuluvan yleissivistykseen niin minä sanon tuohon "paskanmarjat". Mitä ooppera sivistää? Paljon suurempi vaikutus on vaikka Trivial pursuitin pelaamisella.
__
Tuota kyllä tänä päivänä oopperalaulajat ovat niin hyvin koulutettuja että sanoista kyllä saa selvää ja onhan näyttämön yläpuolella olemassa tekstityslaitekin mihin laulettavat sanat tulee Suomeksi/Englanniksi.
Ooppera sivistää musiikillisesti ja tunteiden ilmaisemisen tasolla olettaisin.
Jokainen taaplaa tyylillään tämän ketjun tarkoituksena on vain vaihtaa mielipiteitä ko taidemuodosta en ketään ole pakottamassa oopperaan
__
Tuota kyllä tänä päivänä oopperalaulajat ovat niin hyvin koulutettuja että sanoista kyllä saa selvää ja onhan näyttämön yläpuolella olemassa tekstityslaitekin mihin laulettavat sanat tulee Suomeksi/Englanniksi.
Ooppera sivistää musiikillisesti ja tunteiden ilmaisemisen tasolla olettaisin.
Jokainen taaplaa tyylillään tämän ketjun tarkoituksena on vain vaihtaa mielipiteitä ko taidemuodosta en ketään ole pakottamassa oopperaan