Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Manaaja

Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Tuli tällainen juttu mieleen tuossa K-kaupan hyllyllä, jossa oli Otto Drinkero-purkkeja tyrkyllä. Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi? Minä nimittäin huomasin ensimmäisen kerran elämässäni että vaikuttavat.

Ostan normaalisti mielelläni kaikkea uutta testattavaksi ja maisteltavaksi (varsinkin alkoholia), mutta nyt tuli yksinkertaisesti stoppi kun olin tarttua purkkiin. Mieleen nimittäin tuli se aivan ala-arvoinen ylistereotypioitu paskamainos, missä se pikkuinen pissis-homoseksuaalimies läträä naamansa märäksi ensin maidolla ja sitten sössöttää jotain drinkeroista ja valkovenäläisistä.

Ajattelin vaan että onpa homoa tehdä noin homon huonoja mainoksia, en ota. Mites teillä?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ei vaikuta mainokset, ainakaan telkkarimainokset. Sen sijaan kavereiden suositukset saattavat vaikuttaa.

Eräs ystäväni kertoi mineraalimeikeistä ja pääsin sitten itsekin kokeilemaan. Se oli saman tien morjensta vaan vanhat meikit.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mainokset tarjoavat joskus informaatiota, joka vaikuttaa ostopäätökseen. En tosin omista TV:tä, joten en ihan tiedä pyöriikö siellä tällä hetkellä informaatiota tarjoavia mainoksia?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vaikuttaa, ja joskus samalla tavalla kuin sulla, Herra M. Jos mainos on ihan perseestä (mun mielestä) niin en saatana kyllä osta tuotettakaan. Monesti kyllä esim testaan uusia tuotteita joista olen saanut tiedon mainoksista. Enemmän kuitenkin luotan kavereiden mainontaan ja kokemuksiin.

Jostain syystä drinkerå-håmå ei ärsytä mua niin paljon että EN ostaisi tuotetta. Eilen kävin Prismassa ja oikein hain Åttå drinkeroita mutta EI NIITÄ ÅLLUT!!!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Vaikuttaahan ne. Ainakin tuolla kuvaillulla tavalla. Lopetin snellmannin leikkeleitten oston täysin koska ne "natrium-glutamaatti"-mainokset ärsyttää suunnattomasti.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Totta kai mainokset vaikuttavat, tuskin niihin muuten syydettäisiin miljardeja ja taas miljardeja.
Paras päivä ikinä.
ninnithequeen

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vaikuttavat. Kaikista ärsyttävimmät mainokset meinaan. Taatusti jää ostamatta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Riemumieli kirjoitti:Totta kai mainokset vaikuttavat, tuskin niihin muuten syydettäisiin miljardeja ja taas miljardeja.
Nimenomaan. Hellyttävän moni täällä näyttää luulevan olevansa immuuni mainonnalle.
Avatar
Cavallo
Elämätön Kitisijä
Viestit: 355
Liittynyt: 24.06.2010 19:45

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Cavallo »

Mainokset vaikuttavat, ryhmäpaine vaikuttaa, työnantajan arvomaailma vaikuttaa...
Mun elämälläni on suunta, joka on muiden valitsema. Ei ihme, että asiat tuntuvat menevän päin helvettiä. :think:
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Toki vaikuttavat. Joskus jopa positiivisesti, mutta usein kuitenkin myös niin, että tuote jää mieleen negatiivisesti paskan mainoksen takia ja jää hyllyyn.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
NuoriD

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Mahdotonta vastata. Emme voi nimittäin tietää, vaikuttavatko mainokset itseemme vai eivät. Tai tuossa Manalan tapauksessa poikkeuksellisesti voi, mutta yleensä ei voi.

On aivan jaskaa väittää, että "mainokset eivät vaikuta muhun". Mistä sen voi tietää?

Kyllähän mainonnan tehoa mitataan ja kyllä se mainosrummutus toimii, mutta yksitäisen ihmisen kohdalla ei tietysti voi sanoa.
Charles Caldwell

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Charles Caldwell »

EveryWoman kirjoitti:Nimenomaan. Hellyttävän moni täällä näyttää luulevan olevansa immuuni mainonnalle.
No meitä on moneen junaan. Itse seuraan mainoksissa lähinnä sitä, että onko se toimiva. Telkkaria en juuri hirveästi katso, joten nyt on kyse painotuotteista. Mutta on totta, että niissä tuotteissa jotka kiinnostavat tai ovat tarpeellisia, niin olen sen verran mainonnan uhri, että menen kohtuuden rajoissa sen halvemman hinnan perään. Tuote itsessään ja sen saatavuus määrittelee ostopäätöksen ensisijaisesti.

Tietenkin ihan kaikista tuotteista ei koskaan kuulisi ilman mainontaa, mutta väitän, että iso osa omasta ostokäyttäytymisestä perustuu omaan tarpeeseen ja siitä kirvonneeseen kiinnostukseen. Ja sitten google/katalogit apuun ja kyllähän sieltäkin löytyy mainoksia.

Olet oikeassa. Ilman mainontaa tämä maailma ei vain pyöri. Ja muistakaa mainostaa printissä, kiitos!!
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Ah, toimii myös toisin päin: Olen utelias onko Fresita hyvää. Niinpä olen päättänyt hankkia pullon sitä kun seuraavan kerran eksyn alkoon ja tulee hetki kun on mahdollista nauttia alkoholia (mielestäni pienen lapsen seurassa vähintään yhden henkilön on AINA oltava vesiselvä, ei myöskään imetetä ennen kun ei ole enää promilleja veressä). Eli kenties seuraavalla iltavapaalla?

Mutta en tietäisi koko litkun olemassa oloa ilman mainosta.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Charles Caldwell kirjoitti:Tietenkin ihan kaikista tuotteista ei koskaan kuulisi ilman mainontaa, mutta väitän, että iso osa omasta ostokäyttäytymisestä perustuu omaan tarpeeseen ja siitä kirvonneeseen kiinnostukseen.
Jotenkin noin. Teini-iän jälkeen en ole juossut mainosten mukaan. Mainos saattaa kyllä realisoida ostotarpeen, kuten esim keväällä Genelec tarjous Stocalla.
Genelecit oli jo päättänyt ostaa, mutta ostoajankohta oli auki. Verkkokaupassa oli mustaakseni jokseenkin sama hinta, mutta sinne en viitsi ajaa, kun Jumbo on lähellä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kitinäkin vaikuttaa nykyään enemmän kuin televisiomainokset.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Pakko tähän todeta, että en katso telkkarista nykyään muuta kuin leffoja (torrentteina eli ei mainoksia). Lehdissä ja netissä toki on mainoksia lähes joka sivuilla, mutta minulla on sellainen ihmeellinen silmä, joka sulkee ne pois.

Siinä mielessä mainonta vaikuttaa, että esim. silloin kun lehdellä on pop up -mainoskausi päällä, boikotoin kyseistä lehteä, koska en jaksa sellaista koko sivuston peittävää spämmiä.

Siinä vaiheessa, jos olen hankkimassa jotain, silmä aktivoituu huomaamaan siihen aiheeseen liittyvän mainonnan.
Yönmustaritari

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Manaaja kirjoitti: homoa tehdä noin homon huonoja mainoksia, en ota. Mites teillä?
Mites toi nyt noin. Minä kun kirjoitin ihan palautettakin, että perus kaljamiehenä tekisi mieli alkaa kokeilemaan tätä tuotetta.

Tai...No ei. Kaljaa juon mutta näille uusille mainoksille nauroin ihan ääneen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti:Hellyttävän moni täällä näyttää luulevan olevansa immuuni mainonnalle.
Meistä moni on insinööri?
Gaia

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Älkää nyt saatana ruvetko immuuneiksi mainoksille tai multa loppuu työt :?

Omaan ostoskäyttäytymiseen mainokset eivät juurikaan vaikuta mm. siitä syystä, että en katso niitä. En myöskään kuuntele kaupallisia radiokanavia.

Jos kuitenkin satun näkemään mainoksen, joka aiheuttaa närkästystä/suuttumusta/inhoa/myötähäpeää/tms., se vaikuttaa ehkä negatiivisesti. Siis en osta tyhmällä mainoksella pilattua tuotetta.

Ylensä muuten em. reaktion aiheuttanut mainos kertoo vain yhtä asiaa: et kuulu kohderyhmään! :)
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ostin Åttå Dinkeron valkovenäläisen ennen kuin olin nähnyt yhtään mainosta siis kolme päivää ennen näkökokemusta, en aio juoda sitä tarjoan jollekin naiselle sen? Anyone?
Lonkero joka mollaa sekä homoja ja ruotsalaisia on ihan alkukantaisiin vietteihin vetoamista, joillekin se voi aiheuttaa orsennusrefleksinomaisia tuntemuksia, mutta kohtuus kaikessa pullo päivässä? :wink:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

EveryWoman kirjoitti: Nimenomaan. Hellyttävän moni täällä näyttää luulevan olevansa immuuni mainonnalle.
Immuniteetistä en niin tiedä, mutta jäin miettimään altistumisten vähäisyyttä: ei televisiota, ei sanomalehtitilausta, ei mainoksia - lappu postiluukussa, flashblockit selaimessa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

aasi kirjoitti:Immuniteetistä en niin tiedä, mutta jäin miettimään altistumisten vähäisyyttä: ei televisiota, ei sanomalehtitilausta, ei mainoksia - lappu postiluukussa, flashblockit selaimessa.
Sama juttu.

Tuohon vielä lisäksi kohtuullisen insinöörihenkinen ostoskäyttäytyminen, eli haluan tietää miten harkitsemani Varlhonan suklaakonvehdit pärjäävät sokkotestissä esim. Nauhaussia vastaan. Kaikesta enemmän teknisestä haluankin sitten täydet speksit. En ihan ymmärrä miten tämän tyyliseen ostamiseen vaikuttaisivat musiikki ja juoksevat koirat?
NuoriD

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:
aasi kirjoitti:Immuniteetistä en niin tiedä, mutta jäin miettimään altistumisten vähäisyyttä: ei televisiota, ei sanomalehtitilausta, ei mainoksia - lappu postiluukussa, flashblockit selaimessa.
Sama juttu.

Tuohon vielä lisäksi kohtuullisen insinöörihenkinen ostoskäyttäytyminen, eli haluan tietää miten harkitsemani Varlhonan suklaakonvehdit pärjäävät sokkotestissä esim. Nauhaussia vastaan. Kaikesta enemmän teknisestä haluankin sitten täydet speksit. En ihan ymmärrä miten tämän tyyliseen ostamiseen vaikuttaisivat musiikki ja juoksevat koirat?
Ette seuraa edes suuria urheilutapahtumia töllöstä? Suorituspaikathan on kyllästetty mainoksilla.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

NuoriD kirjoitti:Ette seuraa edes suuria urheilutapahtumia töllöstä? Suorituspaikathan on kyllästetty mainoksilla.
Käyn katsomassa vuodessa muutaman huippumatsin mm-lätkää ja mestareiden liigan futista jossain anniskeluravintolassa.

En tosin käsitä, miten se vaikuttaisi minuun, että kentän laidalla lukee vaikka Samsung? Minä haluan tietää enemän kuin tuon nimen: hinnan, painon, akun keston, reson, nopeuden, kattavat testit, jne.

Ostan äärimmäisen vähän sokkona. Ostan joko aiemmin hyviksi toteamiani tuotteita tai sitten erinomaiseksi kokemastani kanavasta. Esimerkiksi stockan herkusta uskaltaa ostaa oikeastaan mitä tahansa. Kaiken vähänkin merkittävämmän uuden suhteen teen jotain taustatyötä. Vaikka olisin nähnyt nimen samsung jossain mainoksessa, niin en silti osta sitä mikäli samsungia ei yleisten arvioiden mukaan pidetä parhaimpana laitteena luokassaan.

Mainokset on yleensä tehty niille ihmisille, jotka menevät kauppaan ihmettelemään mikä olis kiva. Eivät tuollaiset mainokset puhuttele minua. Minua varten ei hikoilla canonin markkinointiosastolla, vaan tuotekehityspuolella.

Muutamia ostoperusteita (kaikissa tietenkin mukana hinta)
- tekniikka: testimenestys
- vaatteet: tyyli ja istuvuus, valmistajan todennettu laatu
- ruoka: aiempi kokemus, kilohinta, ulkoinen tarkastelu, ostokanava, yleinen kehuminen
- infra (sähkö, netti, jne.): hinta
- ravintolat: arvostelut

Ei, en keksi mitään tuotetta, joissa nykytiilin mainostamisella voisi vaikuttaa minuun. Meikäläiseen vaikuttaminen kuitenkin olisi helppoa: valmistaja voisi kertoa vaikka ulkomainoksessa olevansa ylivoimainen testimenmestyjä kaikkialla tarjoten viitteet ja lisäksi valmistaja voisi mainostaa olevansa samalla ylivoimaisesti halvin tarjoten suoran ostomahdollisuuden netin kautta. Tuollaisen tuotteen ostaisin mainoksen perusteella, jos tarvitsisin.

EDIT: Tietenkin mainokset tuovat tietoisuuteen asioita, jotka olisivat mahdollisia. Tuommoinen voi vaikuttaa tarpeen havaitsemiseen, mutta tuo ei vaikuta siihen mihin lopullinen ostopäätös kohdistuu. Esim. jäätelömainos saattaa muistuttaa, että jäätelö on kesällä hyvää, mutta ostopäätös kohdistuu Pappagalloon tai Ben & Jerryyn, jotka eivät mainostaneet.
NuoriD

Re: Vaikuttavatko TV-mainokset ostokäyttäytymiseesi?

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

sivustahuutaja kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Ette seuraa edes suuria urheilutapahtumia töllöstä? Suorituspaikathan on kyllästetty mainoksilla.
Käyn katsomassa vuodessa muutaman huippumatsin mm-lätkää ja mestareiden liigan futista jossain anniskeluravintolassa.

En tosin käsitä, miten se vaikuttaisi minuun, että kentän laidalla lukee vaikka Samsung?
Kyllä se vaikuttaa.

Kun kentän laidalla jalkapallon mm-kisoissa tai mestareiden liigan matsissa lukee Samsung, niin se luo mielikuvan vakaasta, arvostetusta brandistä. Se vaikuttaa alitajuisesti.

Minusta on yllättävää, että et tätä ota huomioon. Et ole niin insinööri kuin luulet.

Jos vastaasi tulee kaksi kännyä, toinen Samsung ja toinen tuntematon kiinalaismerkki ja speksit ovat samat, niin todennäköisesti valitset Samsungin.
Viimeksi muokannut NuoriD, 15.09.2010 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin