Mitä perjantaina syötäisiin?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Nythän mää muistan miksi tänne Kitinään kirjoitetaan. Täällä ratkaistaan kaikki ihmisen ongelmat! Tai saadaan vähintäänkin parikymmentä uutta näkökantaa! Ei tarvi omia aivoja niin kauheasti vaivata ;) Eli ideoita seuraavaan kaivataan:

Meillä on perjantaina firman kesäjuhlat. Ruoka ja pelihomma on lykätty mun hommiksi, juomapolitiikka on muualla hallussa. Ainaki siellä on runsaasti punkkua ja valkkaria, olutta ja varmaan jotain limppaa yms. Paikalle tulee n.15-20 hlöä, määrä tarkentuu lähipäivinä. Aiotaan olla pihalla ja grillata parilla pallogrillillä. Alustavan suunnitelman mukaan mä käyn hakemassa stokkalta kaikki mitä tarvitaan, mahdollisimman valmiina. Ite grillaus on kuitenkin yksi "ohjelma" eli raakaa tavaraa meinaan hankkia. Mutta mitä?

Jotain loimulohta (tää vois olla jo kypsä)
Paria erilaista salaattia, toinen kevyempi, toinen ruokaisampi
Stokkalla on kuulemma jotain valmiita vartaita
patonkia
pakkohan sitä on olla makkaraa (ukkopekkaa!)
hedelmiä
jotain jälkiruokaa, Mitä?
Pomo haluaa grillata jotain entrecote pihvejä (pahoittelen maalaisuuttani, mä en tiedä tällaisia ruokien hienoja nimiä... Nää on siis ilmeisesti jotain paksuja mureita pihvejä vai? Kypsyyköhän tämmöset pallogrillissä?)

Hä, onko noissa mitään järkeä? Vähältä näyttää! Mitähän muuta sinne pitäis olla? jotain suolasta naposteltavaa, onkohan sipsit vähän turhan helppo ratkaisu? Jäätelö jälkkäriksi ois pop, en oikein tiiä saadaanko sitä pysymään kylmänä iltaan asti? Ja kannattaakohan mun sinne stokkalle ees mennä, soittasko johonki pitopalveluun?

Ja mitä me siellä pelattais? Ainaki mölökky, tikka ja hevosenkengän heitto, onko niitä jotain muita hyviä kesäpelejä?

Kokemuksia ja ideoita tännepäin KIiTos!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Georgina kirjoitti: Paikalle tulee n.15-20 hlöä
Ennen räätälöidympiä ideoita tarttis tietää minkälainen tämä em. kohderyhmä on ruokatavoiltaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Georgina kirjoitti: Paikalle tulee n.15-20 hlöä
Ennen räätälöidympiä ideoita tarttis tietää minkälainen tämä em. kohderyhmä on ruokatavoiltaan.
no ne lähes kaikki lääkäreitä, tykkää syödä sivistyneesti ja fiksusti ja jossain määrin myös terveellisesti. Tai siis suuressakin määrin, mutta eiköhän siitä voitane kyseisessä tilaisuudessa vähän joustaa. Että hiillosmakkarat grilliin, sipsipussi auki ja kaikille karhut käteen ei ehkä ole ihan sitä mitä haen.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kasvisnyyttejä folioon eli omavalintaisesti esmes kesäkurpitsaa, punasipulia, paprikaa yms ja tuorejuustoa taikka kreembonsuuria mukaan. Voisit kalan lisäksi ostaa jauhelihapihvejä (eli ei valmispihvejä) ja sämpylötä + omavalintaisia lisukkeita tarkoituksena tarjota rakennusaineet omavalintaiseen hamppariin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
ninnithequeen

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mää paistaisin makkaraa (kenelle se ny ei kesällä muka käy, oli lääkäri tai ei), tekisin vihannesvartaita, kalaa, kanafileitä, kolmea eri salaattia, uusia pottuja. Luulis riittävän.

Jälkkäriks muurinpohjalettuja.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Eiköhän ne siellä Sotkan herkussa hoitele kaikki tarpeet niin valmiiksi kun pyytää juuri toivottuun kellonlyömään (olettaen et on aiku silloin tietty). Sen kun hakee mukaan ja ei kun kokkaamaan/pöytään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Georgina kirjoitti:Kokemuksia ja ideoita tännepäin KIiTos!
Pallogrillissä kypsyy mikä tahansa, kun osaa grillata. Nopeasti, alle 30 min kypsyvät suoralla "tulella", pidemmän kypsytyksen vaativat ja herkästi kuivuvat sitten epäsuoralla "tulella". Suosittelen pallohinne ennemmin brikettejä kuin hiiliä. Niille hyvä lämpö päälle (n. 30 min kunnes ovat harmaita päältä) ja sitten kamaa grilliin. Muistakaa pitää grillin ilmanottoaukot auki, hiilet/briketit tarvitsee happea.

Sitten ruokapuoli.
Itse välttelisin vartaita. Ovat kohtuu vaikeita grillattavia, jos meinaa saada kaikista tasalaatuista. Grillatkaa ennemmin lihat ja kasvikset erikseen. Vartaissa on usein paprikaa, sipulia, maissia, sieniä, kesäkurpitsaa ym. joka on varsin helpoa grillata muutenkin. Voisiko lisukkeet olla esimerkiksi suomalaisten rakastamia nyyttejä? Raaka-aineita voisi pilkkoa sopiviksi paloiksi kuppeihin, ja jokainen voisi valita folionyyttiinsä haluamansa raaka-aineet oman maun mukaan.
Entrecote on varsin kiitollinen grilliruoka rasvaisuutensa vuoksi, vaikeaa siis saada pilalle muuta kuin ylikypsentämällä. Maustaminenkin on helppoa, vaatii lähinnä suolaa ja pippuria. Ja miks ei sitten vaikka joku maustevoikin.

Jälkkärikin on helppo tehdä grillissä esim. hedelmistä. Tai miks ei vaikka lettuja muurikalla. Jätskin säilytysmahdollisuudesta plussaa, mutta voi sen korvata vaahdotettavilla vaniljahässäköilläkin.

Stokkalle kannattaa laittaa tilaus sisään nyt heti. Itse hankkisin juurikin sanomasi salaatit ja leivät levitteineen. Ja tietysti lihat ym. tarpeet. Naposteltavana menee sipsien tilalla myös oliivit, aurinkokuivatut tomaatit, dipattavat kasvikset, juustot, suolakeksit jne...

Olisko näistä mitään apua? Voin olla tarvittaessa tarkempikin :]
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Pulkannaru kirjoitti:Eiköhän ne siellä Sotkan herkussa hoitele kaikki tarpeet niin valmiiksi kun pyytää juuri toivottuun kellonlyömään (olettaen et on aiku silloin tietty). Sen kun hakee mukaan ja ei kun kokkaamaan/pöytään.
Tää on paras ratkasu so far! :D taianki soittaa sinne jo tänään...

Ninni, ei siellä voi keittää pottuja eikä paistaa lettuja, se on se 2 pallogrilliä ja thats it. Eikä siellä kukaan rupee kokkina häärään, kaikki pitäs olla mahd, valmista. Äijät voi leikkiä niitten grilliruokien kans, sitä ei lasketa kokkaamiseksi ;)
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kasvisnyyttejä folioon... omavalintaiseen hamppariin.
Mää alan ehkä lämmetä tähän nyytti ideaan! Mutta miten jokainen erottaa siitä sitten sen oman nyytin? Jostain syystä en innostu näistä hamppareista vaikka ne varmaan hyviä oliskin. Ehkä vähän liian näpräilyä.
Vesper kirjoitti: Suosittelen pallohinne ennemmin brikettejä kuin hiiliä.
Mulla ei ookkaan näistä kokemusta! Siis onko ne jotain ihan puubrikettejä? Miksi ne on susta parempia kuin hiilet?
Vesper kirjoitti: Itse välttelisin vartaita. Ovat kohtuu vaikeita grillattavia, jos meinaa saada kaikista tasalaatuista. Grillatkaa ennemmin lihat ja kasvikset erikseen. Vartaissa on usein paprikaa, sipulia, maissia, sieniä, kesäkurpitsaa ym. joka on varsin helpoa grillata muutenkin. Voisiko lisukkeet olla esimerkiksi suomalaisten rakastamia nyyttejä? Raaka-aineita voisi pilkkoa sopiviksi paloiksi kuppeihin, ja jokainen voisi valita folionyyttiinsä haluamansa raaka-aineet oman maun mukaan.
Hmm. Ne nyytit tosiaan muutoin kuulostaa hyvältä mutta se niiden erottaminen toisistaan vähän epäilyttää. Ja vaatis ehkä aavistuksen enempi vaivaa että järkkäis niitä sortteja eri kuppeihin, vaikka ei se kyllä mahoton olis. Tuntus että jos ne vartaat olis ihan pelkästään kasviksia niin eiköhän ne onnistu, niistä ainaki näkee mitä niissä sitten on. Ja lihat vois olla kokonaan erikseen kuten ehdotit.
Vesper kirjoitti:Entrecote on varsin kiitollinen grilliruoka rasvaisuutensa vuoksi, vaikeaa siis saada pilalle muuta kuin ylikypsentämällä. Maustaminenkin on helppoa, vaatii lähinnä suolaa ja pippuria. Ja miks ei sitten vaikka joku maustevoikin.
Tää me tehään. Pihvi per naama (ja muutama päälle) niin se on siinä.
Vesper kirjoitti: mutta voi sen korvata vaahdotettavilla vaniljahässäköilläkin.
Loistava! Otan kotoa vaan vatkaimen mukaan niin ton vois pyöräyttää aika äkäseen.
Vesper kirjoitti:Stokkalle kannattaa laittaa tilaus sisään nyt heti.
*ottaa luurin kouraan*
Vesper kirjoitti:Olisko näistä mitään apua? Voin olla tarvittaessa tarkempikin :]
Oli näistä! Saa toki vielä eritelläkin jos on intoa :D Siihen pelipuoleen kaipaisin vielä ideoita.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Varis »

Jälkkäristä saa brikettien jälkilämmöllä oikein hyvää sillä lailla, että pistää banaaneja (puolikkaina) riviin foliolle, banaanien melkein jo kypsyttyä päälle fazerin sinistä (tai suklaavammaisia varten kanelia ja vaahterasiirappia) ja heti kun suklaa on sulanut, lautaselle ja vanilijajäätelöä seuraksi.

Noin isolla joukolla pelit ovat vähän hankalampi juttu, esim. mölkkyä voi pelata kerrallaan mitenkään järkevästi 5-6 ihmistä. Pari petankisettiä ja kroketti seuraksi, niin alkaa olla 15 ihmiselle puuhaa. Laiskat voivat vaikka heittää tikkaa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Georgina kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Suosittelen pallohinne ennemmin brikettejä kuin hiiliä.
Mulla ei ookkaan näistä kokemusta! Siis onko ne jotain ihan puubrikettejä? Miksi ne on susta parempia kuin hiilet?
Briketit on tasakokoisempia ja niillä saa helpommin aikaan tasaisemman grillauslämpötilan. Etenkin silloin kun grillataan pidempään ja isommalla porukalla. Hiiligrilliä saa sytytellä koko ajan uusiks...
Georgina kirjoitti:Hmm. Ne nyytit tosiaan muutoin kuulostaa hyvältä mutta se niiden erottaminen toisistaan vähän epäilyttää. Ja vaatis ehkä aavistuksen enempi vaivaa että järkkäis niitä sortteja eri kuppeihin, vaikka ei se kyllä mahoton olis. Tuntus että jos ne vartaat olis ihan pelkästään kasviksia niin eiköhän ne onnistu, niistä ainaki näkee mitä niissä sitten on. Ja lihat vois olla kokonaan erikseen kuten ehdotit.
Niihin voi kirjottaa tinnerillä nimen päälle. Ja nyyttejä suosisin lähinnä sen takia, että niistä saa a) just mieluisia kaikille b) erittäin hyvän makuisia, kun laittaa päälle esim. köntin tuorejuustoa tmv. c) niitä ei tartte vahtia ja käännellä, kuten vartaita.
Georgina kirjoitti:Loistava! Otan kotoa vaan vatkaimen mukaan niin ton vois pyöräyttää aika äkäseen.
No tässä helppo resepti vaniljavaahdon kaveriksi:

Raparpericrumble grillissä (6:lle)

6 raparperinvartta
8-10 rkl tummaa ruokosokeria

crumble
5-6 dl isoja kaurahiutaleita
8-10 rkl tummaa ruokosokeria
5 rkl voita
6 rkl seesaminsiemeniä

Tee etukäteen valmis crumble kaurahiutaleista, sokerista ja voista. Lisää lopuksi seesaminsiemenet. Pilko raparperit foliopapaerille, mausta sokerilla. Ripottele crumble päälle ja sulje käärö tiivisti. Kypsennä grillissa 5-10 minuuttia. Anna pakettien jäähtyä ennen kuin avaat. Tarjoile vaniljavaahdon kanssa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ja se ohjelmapuoli, käviskö joukkueittain esim. viisiottelu? Lajeina esim. just noi tutut tikanheitto, mölkky, kroketti jne. Lisäks voisi olla jotain älytehtäviä, kuten täytä puuttuvat sanat laulujen sanoista (lasten eläinlaulut on tähän hyviä), älypelejähän saa kaupasta suoraan, jonkun matkan tai ajan arvailu... Lajejahan on miljoonia. Ainoa mitä ko. kilpailu vaatii on pari tuomaria, jotka kirjaa tuloksia ylös ja laskee pisteitä. Joukkueet siirtyy rastilta toiselle, kunnes kaikki lajit on suoritettu. Näin ei synny ruuhkaa rasteille eikä tartte keksiä mitään lajia, jota kaikki 20 voisi pelata samanaikaisesti.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Porkkananyyteistä tulee törkeän hyvejä kun laittaa pikkurillin kokoisiksi tehtyjen porkkanoiden lisäksi nyyttiin loraus öljyä ja hunajaa lusikallinen. Toistaiseksi on kelvannut jokaiselle.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
ninnithequeen

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Toi oli uutta.

Uusia pottujakin voi toki grillata. Folioon voinokareen kanssa. Samalla tavalla tehtiin halkaistut sipulit, mutta niiden valmistumisaika on suht pitkä - vaan ovatpa ihania :h:
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on kokemus kaikenlaisista pidempiaikaisista ohjelmanumeroista, että ne eivät sovellu illanviettoihin. Jengi ei jaksa keskittyä niihin. Jossain parin päivän polttareissa ne toki toimii.

Eli kannattaa valita sellaisia dynaamisia pikkuvetoja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Pulkannaru kirjoitti:Porkkananyyteistä
Tulee nälkä. Grillaiskohan illalla kotona.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Hokasin että ton pelihomman vois tehä myös niin että tekis sen muutaman rastin sinne valmiiksi. Porukka vois sitten siinä syönnin yms. ohessa käydä ite tekemässä niitä rasteja pienemmällä porukalla mitä kukin tykkää. Ne on kuitenki aika pienellä alueella niin sitä hommaa vois siinä viihdemielessä myös seurata. Siellä olis sitten semmonen omaantuntoon perustuva kirjauspiste johon oma tulos kirjattaisiin ja illan lopussa parhaiten pärjänny voittaa! Ja ne jotka ei tykkää tommosista peleistä vois kaikessa rauhassa olla osallistumatta. Ja jos joku sinne kirjaa mitä sattuu niin ei se haittaa, sehän on vaan kahta hauskempaa :)

Soitin nyt stokkalle mitä toivosin, ne miettii ja soittaa huomenna takas. Tää on muuten aika hauskaa!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mitä perjantaina syötäisiin?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Noita porkkananyyttejä en oo sit kokeillu muun öljyn ku Virginon kanssa. Se ainakin toimi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Vastaa Viestiin