Torstitorstai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Bluntly kirjoitti:
Asiasta mitään tietämättä ymmärtäisin ettei euroopassa harrasteta varsinaista hevosten kasvatusta lihaksi.
Kasvatetaan niitä tuolla keski euroopassa paljonkin. Joku vuosi takaperin tässä oli aika paljon kohua niistä teuraskuljetuksista, ne ei mee siellä ihan niinkuin stromsössä.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Homie ehkä haluaa muuttaa 73% käytöstä, mutta ei itsensä.
Niin, en mäkään kyllä yhtään epäile, etteikö Homie olisi ihan valmis kääntämään argumentaatiotaan ehtaan Dave-henkeen vapaamatkustamisen puolustukseksi; Jos 73% muuttaisi käytöstään ja sitä myöten lihantuotannossa tapahtuisi rakenteellinen mullistus, niin silloin Homien panosta ei enää vaadittaisi, ja hän voisi ostaa halpaa teollisuuslihaa entiseen tapaan, koska edelleenkin yksittäisen Homien kulutspäätöksellä olisi olematon vaikutus elukoihin ja suuri vaikutus Homien kaljarahoihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Homie ehkä haluaa muuttaa 73% käytöstä, mutta ei itsensä.
Niin, en mäkään kyllä yhtään epäile, etteikö Homie olisi ihan valmis kääntämään argumentaatiotaan ehtaan Dave-henkeen vapaamatkustamisen puolustukseksi;
Ja siitäkään huolimatta et pidä homeen puheita älyllisesti epärehellisinä ja tekopyhinä?
Universaali disclaimer.
masa

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja masa »

Taannoin Juttutuvan menussa oli tarjolla hevospihvejä. Mut en kyllä muista mitä palaa se oli.
Myös Wotkinssilla taitaa olla konimakkara tuotannossaan?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:Taannoin Juttutuvan menussa oli tarjolla hevospihvejä. Mut en kyllä muista mitä palaa se oli.
Myös Wotkinssilla taitaa olla konimakkara tuotannossaan?
Isot pojat on kertoneet että monissa ravintoloissa tarjottin männäpäivinä hevosenlihaa useinkin "härkänä" ja hyvin meni läpi. Sen kerran kun olen tietoisesti koninfilettä haukannut niin ei se hassumpaa ole ollut.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: Eh? Edellisessä viestissäsi sä selitit, että miten kukaan voi olla edes luomulihasta varma, että lihaa on sen eläessä kohdeltu asiallisesti, koska tiloja niin erilaisia.
No ku mulla ei ollu suoraa lainausta tai linkkiä laittaa. :oops:
Sellaista olen kuullut puhuttavan. Mä en oikeastaan edes tiedä mitä ne sillä eettisyydellä tarkoittaa. Lähinnä oli tarkoitus ihmetellä miten voi tietää paskaakaan ostamansa lihansa alkuperästä ilman että ostaa suoraan tai välittäjän kautta tilalta jonka olosuhteet tuntee.

Ostan mä sentään vapaan kanan munia ku siitä tulee mieleen lapsuusmuistoja pihalla vapaasti ilman aitauksia kulkevista kanoista, vaikka tiedänkin ettei termillä sitä tarkoiteta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
masa

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
Isot pojat on kertoneet että monissa ravintoloissa tarjottin männäpäivinä hevosenlihaa useinkin "härkänä" ja hyvin meni läpi..
Veikkaan että tarjonta on ollut yhtä kirjavaa kuin saksan hirvi porona.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Homie ehkä haluaa muuttaa 73% käytöstä, mutta ei itsensä.
Niin, en mäkään kyllä yhtään epäile, etteikö Homie olisi ihan valmis kääntämään argumentaatiotaan ehtaan Dave-henkeen vapaamatkustamisen puolustukseksi;
Ja siitäkään huolimatta et pidä homeen puheita älyllisesti epärehellisinä ja tekopyhinä?
No mä olen omasta mielestäni keskustellut oikeasti tästä periaatteellisesta kysymyksestä, että onko älyllisesti epärehellistä/kaksinaismoralistista/mitä lie toimia tavalla X samaan aikaan, kun ajattelee, (i) että olisi parempi, jos kaikki toimisivat tavalla ei-X ja (ii) että sosiaalinen konteksti pitäsi muokata sellaiseksi, että itsekkäämminkin asioita arvottavat henkilöt valitsisivat useammin ei-X. Tää tapaus Homie on ollut tässä vain jonkinlainen aasinsilta. En mä oikeasti ole ainakaan ihan vielä valmis pitämään Homieta jonkinlaisena maailmankatsomuksellisena majakkana ja esimerkkikansalaisena.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:No mä olen omasta mielestäni keskustellut oikeasti tästä periaatteellisesta kysymyksestä, että onko älyllisesti epärehellistä/kaksinaismoralistista/mitä lie toimia tavalla X samaan aikaan, kun ajattelee, (i) että olisi parempi, jos kaikki toimisivat tavalla ei-X ja (ii) että sosiaalinen konteksti pitäsi muokata sellaiseksi, että itsekkäämminkin asioita arvottavat henkilöt valitsisivat useammin ei-X. Tää tapaus Homie on ollut tässä vain jonkinlainen aasinsilta.
Itse koetan parhaani mukaan toimia samalla tavalla kuin saarnaan ja siksi en kuuntele saarnoja niiltä tahoilta jotka eivät edes pyri toimiaan niin. Vastuunpakoilu omista valinnoista jonkin kollektiivin selän taakse on sen tyyppistä munattomuutta, mitä en oikein siedä. Paljon helpompi olla bona fide eläintekiduttajalihansyöjä kuin gallupsankari.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:No mä olen omasta mielestäni keskustellut oikeasti tästä periaatteellisesta kysymyksestä, että onko älyllisesti epärehellistä/kaksinaismoralistista/mitä lie toimia tavalla X samaan aikaan, kun ajattelee, (i) että olisi parempi, jos kaikki toimisivat tavalla ei-X ja (ii) että sosiaalinen konteksti pitäsi muokata sellaiseksi, että itsekkäämminkin asioita arvottavat henkilöt valitsisivat useammin ei-X. Tää tapaus Homie on ollut tässä vain jonkinlainen aasinsilta.
Itse koetan parhaani mukaan toimia samalla tavalla kuin saarnaan ja siksi en kuuntele saarnoja niiltä tahoilta jotka eivät edes pyri toimiaan niin. Vastuunpakoilu omista valinnoista jonkin kollektiivin selän taakse on sen tyyppistä munattomuutta, mitä en oikein siedä. Paljon helpompi olla bona fide eläintekiduttajalihansyöjä kuin gallupsankari.
No, kuten tästäkin ketjusta on ehkä käynyt ilmi, minäkin panostan tässä lihansyöntikontekstissa omassa tapauksessani monestakin syystä aika lailla ajallisia ja myös rahallisia resursseja siihen, että kulutan suhteellisen eettisesti. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että samat arvot eläinten käsittelyssä omaava, mutta silti toisin toimiva ei välttämättä ole älyllisesti epärehellinen, ainakaan ilman lisäargumentaatiota.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: Mä en edelleenkään usko, että Homeboyn kulutuspäätöksillä on suora seuraus tuotantoon ja kauppaan. Kirjoitat, että jos nämä kaikki 73% muuttaisivat kulutustaan, asia ratkeaisi. Mutta tämähän tässä on koko ajan ollut keskustelun kohteena: Homie haluaisi muuttaa 73%:n käytöstä. Mutta jos 73 % jatkaa kuten ennenkin, niin sillä, että Homie maksaa merkittävästi enemmän luomusta, on olematon vaikutus eläinten hyvinvointiin, mutta merkittävä marginaalikustannus Homielle (ei riittäisi raha röpöttää, ja kuka nyt Arskaa kestäisi selvin päin). Asia on vähän kuin tämä vallankumouksellisuus vaikka Libyassa: ei yksilön kannata lähteä vastustamaan diktaattoria, jos ei ole hyvää syytä olettaa, että riittävän moni muu toimii samoin. Muuten myönteinen vaikutus on olematon ja marginaalikustannus iso. Hyödytön marttyyrius on so last season. Olen melkein jopa taipuvainen ajattelemaan, että kieltäytyminen tämän näkemisestä on tässä kontekstissa sitä älyllisesti epärehellistä boboomustelua.
Komppaan.

Kuluttajaboikotteja ja lainsäädäntöä voisi verrata näin:

1) Suositellaan että ihmiset toimivat oikein. Siis suositellaan, ei pakoteta. Suositusten rikkomisesta ei seuraa mitään sanktioita.
2) Lainsäädännöllä kielletään jokin eettisesti vahingollinen asia. Ko. kieltoon liittyy selvät sanktiot.

Vaihtoehto 2 toimii paremmin. Ei tarvinne rautalangasta vääntää miksi se toimii paremmin.

Entä jos poistettaisiin liikennesäännöt ja vaan hurskaasti toivottaisiin että ihmiset silti toimisivat liikenteessä vastuullisesti?

Kun otetaan historiallista perspektiiviä niin huomataan että lainsäädännön muutokset ovat tehonneet paljon paremmin kuin kuluttajaboikotit.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mites käytännössä? Mitä löytyy HB:n kauppalistalta esimerkiksi tällä viikolla?
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti:Mites käytännössä? Mitä löytyy HB:n kauppalistalta esimerkiksi tällä viikolla?
No kaikenlaista safkaa. Lihaa, kalaa, leipää, margariinia, leikkelemakkaraa jne. Tarjouksia käytän usein hyväksi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Homie ehkä haluaa muuttaa 73% käytöstä, mutta ei itsensä.
Niin, en mäkään kyllä yhtään epäile, etteikö Homie olisi ihan valmis kääntämään argumentaatiotaan ehtaan Dave-henkeen vapaamatkustamisen puolustukseksi; Jos 73% muuttaisi käytöstään ja sitä myöten lihantuotannossa tapahtuisi rakenteellinen mullistus, niin silloin Homien panosta ei enää vaadittaisi, ja hän voisi ostaa halpaa teollisuuslihaa entiseen tapaan, koska edelleenkin yksittäisen Homien kulutspäätöksellä olisi olematon vaikutus elukoihin ja suuri vaikutus Homien kaljarahoihin.
En mä kannata vapaamatkustamista asioissa, joita pidän tärkeinä ja oikeina. Esim. en haluaisi CO2-vapaamatkustaa. Luulen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gallup-vastauksista: niillä voi pyyhkiä persettä. Ihmiset vastaaavat, kuten olettavat, että kuuluu vastata.

Malliesimerkki on alkoholinkäyttöä koskevat gallupit (exsu voi korjata, jos olen väärässä). Muistikuvani mukaan haastattelututkimuksien perusteella Suomessa myytävästä alkoholista juodaan 1/3. Kukaan ei tiedä, mitä 2/3:lle tapahtuu. Ainakaan kukaan ei juo sitä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:En mä kannata vapaamatkustamista asioissa, joita pidän tärkeinä ja oikeina. Esim. en haluaisi CO2-vapaamatkustaa. Luulen.
No, mä viittasin tähän (Kitinän palstamuisti on pitkä, vanhoja syntejä ei pääse pakoon), formuloit siinä aika oikeaoppisesti sen logiikan, jolla Homien ei itse tarvitse koskaan omalla toiminnallaan edistää eläinten hyvinvointia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti: Malliesimerkki on alkoholinkäyttöä koskevat gallupit (exsu voi korjata, jos olen väärässä). Muistikuvani mukaan haastattelututkimuksien perusteella Suomessa myytävästä alkoholista juodaan 1/3. Kukaan ei tiedä, mitä 2/3:lle tapahtuu. Ainakaan kukaan ei juo sitä.
Tätä selittää osittain se, että 90% alkoholista kuluttaa 10% väestöstä. Epäilen, että tämä 10% on aliedustettuna näissä tutkimuksissa. Tietysti ihmiset myös aliarvioivat tai ihan suoraa valehtelevat omaa alkoholinkäyttöään, tästä esimerkkinä työterveysen audit- testit.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Malliesimerkki on alkoholinkäyttöä koskevat gallupit (exsu voi korjata, jos olen väärässä). Muistikuvani mukaan haastattelututkimuksien perusteella Suomessa myytävästä alkoholista juodaan 1/3. Kukaan ei tiedä, mitä 2/3:lle tapahtuu. Ainakaan kukaan ei juo sitä.
Tätä selittää osittain se, että 90% alkoholista kuluttaa 10% väestöstä. Epäilen, että tämä 10% on aliedustettuna näissä tutkimuksissa. Tietysti ihmiset myös aliarvioivat tai ihan suoraa valehtelevat omaa alkoholinkäyttöään, tästä esimerkkinä työterveysen audit- testit.
Kannattaa myös muistaa, että ihmiset lihoavat, vaikka eivät syö mitään.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En mä kannata vapaamatkustamista asioissa, joita pidän tärkeinä ja oikeina. Esim. en haluaisi CO2-vapaamatkustaa. Luulen.
No, mä viittasin tähän (Kitinän palstamuisti on pitkä, vanhoja syntejä ei pääse pakoon), formuloit siinä aika oikeaoppisesti sen logiikan, jolla Homien ei itse tarvitse koskaan omalla toiminnallaan edistää eläinten hyvinvointia.
No tottakai viittasit siihen!

Kuten kirjoitin "En mä kannata vapaamatkustamista asioissa, joita pidän tärkeinä ja oikeina"

Bussikaistat eivät ole kumpaakaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ai niin!!!

Gallupeissa miehillä on enemmän seksikumppaneita kuin naisilla. Tämä lienee matemaattinen mahdottomuus, elleivät miehet sitten homostele keskenään.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja aasi »

Lienee myös ihan luonnollista että kun kysytään säännöllistä kulutusta, niin kulutushuiput yms. rännit leikkautuvat aika herkästi pois. Arkena ollaan kiltisti ja lomilla ei pysy korkki kiinni ollenkaan.
Vastaa Viestiin