Torstitorstai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja exsu »

So Hard kirjoitti: Älyllistä epärehellisyytä. Jokainen voi varojensa puitteissa ostaa juuri sillä tavoin tuotettua lihaa kuin haluaa syödä.
Olen tästä samaa mieltä.

Sitäpaitsi, todellinen tiedostava kuluttaja vain nauttii siitä, että saa nähdä hieman vaivaa eettisemmän lihakimpaleen metsästykseen. On synninpäästö suoritettu jo valmiiksi! :wink:
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vaikea sanoa.

Olen sitä mieltä, että CO2-päästöjä pitää rajoittaa, mutta en silti rajoita omia päästöjäni.

Mielestäni ainoastaan globaaleilla päätöksillä on merkitystä tässä asiassa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti::
Onnistuiko leikkaus?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti:
exsu kirjoitti::
Onnistuiko leikkaus?
Tukan? Oikein kivasti! :]
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:Vaikea sanoa.

Olen sitä mieltä, että CO2-päästöjä pitää rajoittaa, mutta en silti rajoita omia päästöjäni.

Mielestäni ainoastaan globaaleilla päätöksillä on merkitystä tässä asiassa.
Uskoakseni juuri tällaiset sisäiset ristiriidat aiheuttavat ahdistusta.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
exsu kirjoitti::
Onnistuiko leikkaus?
Tukan? Oikein kivasti! :]
:jee:

Kuvat galtsuun!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Yritätkö nyt heruttaa vai olla hyvä "tyttökaveri"=GBF? :D
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Yritätkö nyt heruttaa vai olla hyvä "tyttökaveri"=GBF? :D
Yritän istua molemmilla tuoleilla yhtä aikaa!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

:D
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Vaikea sanoa.

Olen sitä mieltä, että CO2-päästöjä pitää rajoittaa, mutta en silti rajoita omia päästöjäni.

Mielestäni ainoastaan globaaleilla päätöksillä on merkitystä tässä asiassa.
Uskoakseni juuri tällaiset sisäiset ristiriidat aiheuttavat ahdistusta.
That's deep! :wink:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Niukoilla resursseilla operoiva lihansyöjä haluaisi lihan tehotuotannon rangaistusverottamista/tiukempaa säätelyä ja luomutuotannon tukemista, mutta nykytilanteessa ostaa huomattavasti luomua edullisempaa teholihaa. Älyllistä epärehellisyyttä vai koherentti erottelu kontekstia koskevien preferenssien ja annetusta kontekstista ehdollisesti riippuvien henkilökohtaisten preferenssien välillä? Minusta jälkimmäistä.
Älyllistä epärehellisyytä. Jokainen voi varojensa puitteissa ostaa juuri sillä tavoin tuotettua lihaa kuin haluaa syödä. Niukat resurssit -argumentti toimisi jos lihaa olisi pakko syödä, mutta kun todistettavasti elossa ja terveenä on iso joukko ihmisiä jotka eivät syö. Sitä on tarjolla ja tuotetaan juuri sen verran kun on ostajia. Myöskin homeboy. Jos ei ole siihen valmis, ei ole mitään syytä huutaa yhteiskuntaa apuun asiaan jonka voi tehdä ihan itse.
No Homeboy varmaan vastaisi, että väitteesi siitä, että lihaa on tarjolla ja tuotetaan juuri sen verran kun on ostajia ei pidä paikkaansa: Tuskin kukaan tuottaja tai kauppias muuttaa toimintaansa sen mukaan, ostaako Homie tehotuotettua lihaa vai kallista luomua. Ymmärrän, että tämäntyyppisten asioiden (vihreiden arvojen jne) vieminen pois yhteiskunnallisia rakenteita koskevasta politiikasta henkilökohtaisen elämänpiirin sisään on oleellinen osa kokoomuslaista ideologiaa, mutta minusta se ei ole ongelmatonta. Analogiat ovat usein susia, mutta samoilla perusteilla saattaisit joutua olemaan vastaavasti sitä mieltä, että mitä se Wahlroos huutaa yhteiskuntaa apuun keputukiaisten torjunnassa, kun voisi vain jättää itse hakematta niitä. Ei se siitä vararikkoon menisi.

Tai siis haen sitä, että jos lähestyy tekojen moraalista arvoa ei-uskonnollisesti vain tekojen seurausten kautta, niin on tekoja, joiden seurauksilla ei ole väliä jos niistä ei tule yleistä käytäntöä. Näin ollen, kyseessä on kai se, onko seuraava päättelyaskel (a):sta (b):hen validi: jos (kun) (a) Homeboy on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi toimia tavalla A, niin (b) Homien pitäisi itse toimia tavalla A riippumatta siitä, mitä muut tekevät. Ensisilmäyksellä päätelmä näyttää validilta, mutta epäilen, että moraalisena päättelynä sen kaikenkattava validius kyllä edellyttää jonkinlaista seurauksista riippumatonta moraalikäsitystä: päättelyaskel on validi kaikissa tapauksissa vain jos ajattelee, että A (ja ei-A) ovat jotenkin itsessään hyviä tai pahoja, riippumatta seurauksista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Niukoilla resursseilla operoiva lihansyöjä haluaisi lihan tehotuotannon rangaistusverottamista/tiukempaa säätelyä ja luomutuotannon tukemista, mutta nykytilanteessa ostaa huomattavasti luomua edullisempaa teholihaa. Älyllistä epärehellisyyttä vai koherentti erottelu kontekstia koskevien preferenssien ja annetusta kontekstista ehdollisesti riippuvien henkilökohtaisten preferenssien välillä? Minusta jälkimmäistä.
Älyllistä epärehellisyytä. Jokainen voi varojensa puitteissa ostaa juuri sillä tavoin tuotettua lihaa kuin haluaa syödä. Niukat resurssit -argumentti toimisi jos lihaa olisi pakko syödä, mutta kun todistettavasti elossa ja terveenä on iso joukko ihmisiä jotka eivät syö. Sitä on tarjolla ja tuotetaan juuri sen verran kun on ostajia. Myöskin homeboy. Jos ei ole siihen valmis, ei ole mitään syytä huutaa yhteiskuntaa apuun asiaan jonka voi tehdä ihan itse.
Urpiaisella hyvä pointti että on oikeistolaista ideologiaa viedä nämä asiat pois yhteiskunnallisesta päätöksenteosta henkilökohtaisiin tekoihin. Niinhän oikeistohihut ainakin amerikoissa vastustavat sosiaaliturvaa ja medicarea ja tarjoavat tilalle hyväntekeväisyyttä. Seuraus sitten että köyhyys jatkuu ja yhteiskunta jakautuu, kyllä oikeistolaiset sen tietävät.

Itse vastustan jyrkästi niin maailmanparantajien kuin heidän vastustajiensa taholta, että tästä tuleekin jotain itsensä pyhitys tai tekopyhäksi haukkumis-peliä. Että on sitten itsellä niiin hyvä omatunto.

Kun ei sellainen ole historiallisesti koskaan toiminut. Urpiainen se vastustaa analogioita, mutta kysyn muilta mahtoivatko esim. orjuuden vastustajat kieltäytyä käyttämästä nekrujen poimimasta puuvillasta tehtyjä vaatteita ja vittuiltiinko heille tekopyhyydestä jos käyttivät? Ja olisiko ongelma poistunut jos ne maailmanparantajat olisivat kulkeneet vaikka munasillaan? Ja kauanko olisi kestänyt odottaa näiden kulutusvalintojen leviämistä ja vaikutusta lainsäädäntöön?

Ei, tässä ei voi olla toimivaa itsensä pyhittäminen tai tekopyhäksi haukkuminen. Toimivaa on vain pakottava lainsäädäntö. Muutenhan minäkin vaikka ajaisin umpikännissä ylinopeutta, koska niin haluan.

Oikein positiivista sentään tuon tutkimuksen tulos tehotuotantoasenteista. Siitä se etenee. Vielä parikytä vuotta sitten tuollaista ei ajatelletkaan kuin pikkupimut Animaliassa.

Ja nyt menen syömään aitoa hevosenlihaa sisältävää venäläistä meetwurstia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Miten hitossa te tiedätte minkälaisissa olosuhteissa mikäkin liha on tuotettu? Luomutuotanto nyt on erotettu, mutta käsittääkseni sekään ei ole mikään eettisyyden ja hyvien eläinolosuhteiden tae. Noin muuten lihaa tuotetaan niin erilaisilla tiloilla, että pitäisi tietää millä tilalla liha on kasvanut ja vielä tuntea kyseinen tila, jotta eläimen elinolosuhteita pystyisi oikeasti mittaamaan.

Meidän mökkitien varrella on tila, jossa lihakarja saa kasvaa niin vapaana laitumella (ja aina välillä sieltä kylälle karkaillen) kuin mahdollista. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään luomutila, niin sinne ne lihat menee muiden seassa myytäväksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Miten hitossa te tiedätte minkälaisissa olosuhteissa mikäkin liha on tuotettu? Luomutuotanto nyt on erotettu, mutta käsittääkseni sekään ei ole mikään eettisyyden ja hyvien eläinolosuhteiden tae. Noin muuten lihaa tuotetaan niin erilaisilla tiloilla, että pitäisi tietää millä tilalla liha on kasvanut ja vielä tuntea kyseinen tila, jotta eläimen elinolosuhteita pystyisi oikeasti mittaamaan.

Meidän mökkitien varrella on tila, jossa lihakarja saa kasvaa niin vapaana laitumella (ja aina välillä sieltä kylälle karkaillen) kuin mahdollista. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään luomutila, niin sinne ne lihat menee muiden seassa myytäväksi.
No jos ei tiedä ko. tilan olosuhteita, on luomu kuitenkin sitten parhaita vihjeitä siihen suuntaan, että olosuhteet ovat kunnossa, vaikka erehtymätön tae ei olisikaan.

Mutta muuten olen samaa mieltä, ja kun itseänikin kiinnostaa tässä lihakontekstissa enemmän elukoiden elinolot kuin se, että rehu on ollut luomua (joissain tapauksissa tämä voisi olla päinvastoin jopa miinus, puhumattakaan siitä, miten yleistä erilainen biodynaamisuus, lääkevastaisuus ja muu hörhöily on luomupiireissä), niin sitten kannattaa olla yhteydessä suoraan tiloille. Sattumalta itsekin tunnen kuvaamasi kaltaisen tilan: ei ollut tilalle mikään ongelma tuossa pari viikkoa takaperin myydä minulle teurastamolta valmiiksi leikattuna ja paketoituna yhden onnellisen ruohovasikan lihat ohi normaalin jakeluväylän. Eli eivät ne eettiset lihat välttämättä mene muiden seassa myytäväksi. Itse asiassa, suoramyyntiä, luomu tai ei, on nykyisin aika paljon ja helposti tavoitettavissa. Eli ole vaan suoraan yhteydessä mökkitiesi tilalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Tai siis haen sitä, että jos lähestyy tekojen moraalista arvoa ei-uskonnollisesti.
Pah. Jos vastustaa tehotuotantoa, voi vaikuttaa kulutukseen ja tuottamiseen omalla ratkaisullaan suoraan. Valinta olla syömättä tehotuotettua sikaa tai nautaa on konkreettinen teko jolla on suora seuraus. Kulutuskäyttäytyminen muuttaa teollisuuden käyttäytymistä tehokkaasti. Yritys joka ei tuota sitä mitä kuluttajat haluavat, tuhoutuu. Jos 73% ei tosiaan halua syödä tehotuotettua lihaa ja jokainen tekisi päätöksen olla sitä syömättä ja noudattaisi sitä, asia ratkeaisi ilman mitään yhteiskunnallista imperatiivia. Hengen ja ruumiin laiskuutta ja tekopyhyyttä "vastustaa" jotain missä on itse osana. Resurssinsa voi allokoida aina eettisesti jos vain HALUAA. Se, että väittää haluavansa mutta ei tee niin, on tekopyhyyttä pahimillaan.

Maataloustuki on huono analogia. Jos vastustaa maataloustukia, järjestelmää ei kuitenkaan voi poistaa vaikka ei niitä itse nostaisikaan. Maataloustuissa on myös se ongelma, että kyse on elinkeinosta. Jos joku jättäisi tuet nostamatta, hänen olisi mahdoton pärjätä hintakilpailussa kun tukijärjestelmä subventoi tukia nostavien tekemisen hintaa ja alentaa tuotteen arvoa. Se on myöskin lainsäädännöllinen konstruktio, toisin kuin tehotuotanto, joka on kysynnän ja tarjonnan lakien perusteella rakentunut.

Minun näkemykseni on se, että 73% ei tosiasiallisesti halua kieltää tehotuotantoa. He vain sanovat niin, koska on epämiellyttävää vastata että hyväksyn kärsimysten tuottamisen eläimille omaksi edukseni. Homopoy kuuluu tähän joukkoon.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:Oikein positiivista sentään tuon tutkimuksen tulos tehotuotantoasenteista. Siitä se etenee. Vielä parikytä vuotta sitten tuollaista ei ajatelletkaan kuin pikkupimut Animaliassa.

Ja nyt menen syömään aitoa hevosenlihaa sisältävää venäläistä meetwurstia.
Tässä on malliesimerkki numero kaksi siitä, että ollaan haluavinaan jotain koska se on ylevää sanoa, mutta tosiasiassa ei haluta. Gattacan kohdalla ei voitane vedota niukkoihin resursseihin, vai kuinka Urpsu?
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:Oikein positiivista sentään tuon tutkimuksen tulos tehotuotantoasenteista. Siitä se etenee. Vielä parikytä vuotta sitten tuollaista ei ajatelletkaan kuin pikkupimut Animaliassa.
Ja nyt menen syömään aitoa hevosenlihaa sisältävää venäläistä meetwurstia.
Tässä on malliesimerkki numero kaksi siitä, että ollaan haluavinaan jotain koska se on ylevää sanoa, mutta tosiasiassa ei haluta. Gattacan kohdalla ei voitane vedota niukkoihin resursseihin, vai kuinka Urpsu?
Mulla on sellainen käsitys, että hevosen liha on suhteellisen eettistä, ainakin verrattuna näihin tehotuotantopossuihin ja -broilereihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys, että hevosen liha on suhteellisen eettistä, ainakin verrattuna näihin tehotuotantopossuihin ja -broilereihin.
Hevosen lihaa meetwurstissa on joitakin prosentteja. Tehotuotantoa suurin osa. Samoin kuin niissä eineslaatikoissa joita G-mies ostelee.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys, että hevosen liha on suhteellisen eettistä, ainakin verrattuna näihin tehotuotantopossuihin ja -broilereihin.
Asiasta mitään tietämättä ymmärtäisin ettei suomessa/euroopassa harrasteta varsinaista hevosten kasvatusta lihaksi. Safkaahan ne vetää kuitenkin niin perkeleesti, että jos olisi niin ei se kovin ekologista voi olla. Ja liha yksinään on pahaa (metukkana namia).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Bluntly kirjoitti:
Asiasta mitään tietämättä ymmärtäisin ettei suomessa/euroopassa harrasteta varsinaista hevosten kasvatusta lihaksi. Safkaahan ne vetää kuitenkin niin perkeleesti, että jos olisi niin ei se kovin ekologista voi olla. Ja liha yksinään on pahaa (metukkana namia).
Hevosenliha on hyvää oikein valmistettuna! No, makuasia, toki.

Hevosta ei kasvateta lihaksi, ja sitä menee lihateuraaksi kuitenkin suhteellisen vähän. Olen ymmärtänyt, että liittyy jotenkin siihen lopettamiseen ja muuhun, pitää olla oikealla tavalla lopetettua että kelpaa lihaksi, kuoppaan voi lahdata moninaisemmin menetelmin. Ja ekologiseksi sen tekee tietty se, että se on sivutuote siitä pollesta. Ensin se on ollut joku ratsu tai työhepo, ja yhtäkkiä se on piffi. Muuten seuraava vaihe olisi madonruoka, joten piffi on ekologisempi.
Viimeksi muokannut exsu, 07.11.2011 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Tai siis haen sitä, että jos lähestyy tekojen moraalista arvoa ei-uskonnollisesti.
Pah. Jos vastustaa tehotuotantoa, voi vaikuttaa kulutukseen ja tuottamiseen omalla ratkaisullaan suoraan. Valinta olla syömättä tehotuotettua sikaa tai nautaa on konkreettinen teko jolla on suora seuraus. Kulutuskäyttäytyminen muuttaa teollisuuden käyttäytymistä tehokkaasti. Yritys joka ei tuota sitä mitä kuluttajat haluavat, tuhoutuu. Jos 73% ei tosiaan halua syödä tehotuotettua lihaa ja jokainen tekisi päätöksen olla sitä syömättä ja noudattaisi sitä, asia ratkeaisi ilman mitään yhteiskunnallista imperatiivia. Hengen ja ruumiin laiskuutta ja tekopyhyyttä "vastustaa" jotain missä on itse osana. Resurssinsa voi allokoida aina eettisesti jos vain HALUAA. Se, että väittää haluavansa mutta ei tee niin, on tekopyhyyttä pahimillaan.
Mä en edelleenkään usko, että Homeboyn kulutuspäätöksillä on suora seuraus tuotantoon ja kauppaan. Kirjoitat, että jos nämä kaikki 73% muuttaisivat kulutustaan, asia ratkeaisi. Mutta tämähän tässä on koko ajan ollut keskustelun kohteena: Homie haluaisi muuttaa 73%:n käytöstä. Mutta jos 73 % jatkaa kuten ennenkin, niin sillä, että Homie maksaa merkittävästi enemmän luomusta, on olematon vaikutus eläinten hyvinvointiin, mutta merkittävä marginaalikustannus Homielle (ei riittäisi raha röpöttää, ja kuka nyt Arskaa kestäisi selvin päin). Asia on vähän kuin tämä vallankumouksellisuus vaikka Libyassa: ei yksilön kannata lähteä vastustamaan diktaattoria, jos ei ole hyvää syytä olettaa, että riittävän moni muu toimii samoin. Muuten myönteinen vaikutus on olematon ja marginaalikustannus iso. Hyödytön marttyyrius on so last season. Olen melkein jopa taipuvainen ajattelemaan, että kieltäytyminen tämän näkemisestä on tässä kontekstissa sitä älyllisesti epärehellistä boboomustelua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Itse asiassa, suoramyyntiä, luomu tai ei, on nykyisin aika paljon ja helposti tavoitettavissa. Eli ole vaan suoraan yhteydessä mökkitiesi tilalle.
Itseasiassa maaseudulla kasvaneena mulla ei ole mitään ongelmaa nykyisen maatalouden kanssa, koska en tunne yhtään tilaa missä eläimiä olisi kohdeltu huonosti. Oletan tuotannon olevan pääosin OK ja jätän tuotanto-olosuhteista huolehtimisen viranomaisille. Ostan siis ihan hyvin mielin lihani kaupasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Mä en edelleenkään usko, että Homeboyn kulutuspäätöksillä on suora seuraus tuotantoon ja kauppaan. Kirjoitat, että jos nämä kaikki 73% muuttaisivat kulutustaan, asia ratkeaisi. Mutta tämähän tässä on koko ajan ollut keskustelun kohteena: Homie haluaisi muuttaa 73%:n käytöstä. Mutta jos 73 % jatkaa kuten ennenkin, niin sillä, että Homie maksaa merkittävästi enemmän luomusta, on olematon vaikutus eläinten hyvinvointiin, mutta merkittävä marginaalikustannus Homielle (ei riittäisi raha röpöttää, ja kuka nyt Arskaa kestäisi selvin päin). Asia on vähän kuin tämä vallankumouksellisuus vaikka Libyassa: ei yksilön kannata lähteä vastustamaan diktaattoria, jos ei ole hyvää syytä olettaa, että riittävän moni muu toimii samoin. Muuten myönteinen vaikutus on olematon ja marginaalikustannus iso. Hyödytön marttyyrius on so last season. Olen melkein jopa taipuvainen ajattelemaan, että kieltäytyminen tämän näkemisestä on tässä kontekstissa sitä älyllisesti epärehellistä boboomustelua.
Homie ehkä haluaa muuttaa 73% käytöstä, mutta ei itsensä. Niin kauan kun kaikki ajattelevat näin, mikään ei muutu. Kyse ei ole resursseista, koska eettinen valinta ei maksa mitään muuta kuin omia makutottumuksia. Homien ei tarvitse maksaa merkittävästi enemmän luomusta, vaan hän voi olla syömättä lihaa kokonaan ilman että kustannustaso muuttuu mitenkään. Liha ei ole mitenkään halpa proteiinin tai energia lähde, päinvastoin. Niukkojen resurssien tapauksessa lihan välttely olisi suorastaan viisasta. Kysynnän ja tarjonnan lain toimiessa jokainen kulutuspäätös vaikuttaa liki välittömästi. Lihatalot tuottavat juuri sen verran kuin ostetaan ja ketju on lyhyt.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:Itseasiassa maaseudulla kasvaneena mulla ei ole mitään ongelmaa nykyisen maatalouden kanssa, koska en tunne yhtään tilaa missä eläimiä olisi kohdeltu huonosti. Oletan tuotannon olevan pääosin OK ja jätän tuotanto-olosuhteista huolehtimisen viranomaisille. Ostan siis ihan hyvin mielin lihani kaupasta.
Eh? Edellisessä viestissäsi sä selitit, että miten kukaan voi olla edes luomulihasta varma, että lihaa on sen eläessä kohdeltu asiallisesti, koska tiloja niin erilaisia. Sinänsä mua ei enää kyllä yllätä, ettet anna eettisten pohdintojen tulla henkilökohtaisen mielihyväsi esteeksi tässäkään asiassa. Eihän se lehmä tai possu ole ollut sun vastuullasi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Torstitorstai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti:Asiasta mitään tietämättä ymmärtäisin ettei suomessa/euroopassa harrasteta varsinaista hevosten kasvatusta lihaksi.
Olin siis väärässä.

"Ranskassa ja Italiassa kuitenkin kasvatetaan hevosia lihantuotantoon ja teurastetaan myös muualta tuotuja hevosia"
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin