Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Epäilen että,

1. Toivon, että minulla olisi ollut rohkeutta elää omaa elämääni, eikä elämää, jota minulta odotettiin.
3
25%
2. Toivon, etten olisi tehnyt niin paljon töitä.
0
Ei ääniä
3. Toivon, että minulla olisi ollut rohkeutta osoittaa tunteeni.
1
8%
4. Toivon, että olisin pysynyt yhteydessä ystäviini.
2
17%
5. Toivon, että olisin antanut itseni olla onnellisempi.
4
33%
6. Joku muu mikä?
2
17%
 
Ääniä yhteensä: 12

masa

Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Pohjustus:

http://www.iltalehti.fi/terveys/2011101 ... 5_tr.shtml

Parantumattomasti sairaita hoitanut Bronnie Ware tietää, mitä ihmiset katuvat kuolinvuoteellaan. Waren potilaita olivat ne, jotka olivat halunneet palata sairaalasta kotiinsa kuolemaan. Sairaanhoitajan kokemuksista on tulossa myös kirja. Verkkosivuillaan hän paljastaa, mitkä ovat viisi yleisintä asiaa, joita kuoleva ihminen katuu.

- Ihminen kasvaa paljon, kun hän joutuu kohtaamaan oman kuolevaisuutensa. Opin olemaan koskaan aliarvioimatta ihmisen kykyä kasvaa, hän kirjoittaa.

1. Toivon, että minulla olisi ollut rohkeutta elää omaa elämääni, eikä elämää, jota minulta odotettiin.

Tämä oli kuolevien yleisin toive. Kun elämää katsoo kuoleman hetkellä taaksepäin, on helppo nähdä, kuinka moni unelma jäi toteuttamatta. Suurin osa Waren potilaista ei ollut toteuttanut edes puolta unelmistaan.

2. Toivon, etten olisi tehnyt niin paljon töitä.

Tätä toivoi jokainen Waren hoitama miespuolinen potilas. He kaipasivat lastensa nuoruutta ja puolisonsa kumppanuutta ja toivoivat, että olisivat käyttäneet vähemmän aikaa elämästään työelämän oravanpyörässä.

3. Toivon, että minulla olisi ollut rohkeutta osoittaa tunteeni.

Waren mukaan moni tukahduttaa tunteensa tullakseen toimeen toisten kanssa. Tunteiden tukahduttamisen hintana he tyytyivät keskinkertaiseen eivätkä koskaan kehittyneet siksi ihmiseksi, jollaiseksi olisivat voineet tulla. Ware pitää monen sairastumisen osasyynä tämän aiheuttamaa katkeruutta.

4. Toivon, että olisin pysynyt yhteydessä ystäviini.

Moni potilas oli keskittynyt omaan elämäänsä niin, että oli antanut hyvien ystävyyssuhteiden katketa. Moni katui syvästi sitä, ettei ollut antanut ystävyyssuhteille sitä aikaa ja panosta, jota ne olisivat tarvinneet. Todellisten ystävien merkitys ymmärretään monesti vasta kuolinvuoteella, jolloin voi olla liian myöhäistä.

5. Toivon, että olisin antanut itseni olla onnellisempi.

Waren mukaan tätä katui yllättävän moni. Moni potilas ymmärsi vasta elämänsä loppupuolella, että onnellisuus on pitkälti valinta. Potilaat olivat pysytelleet vanhoissa tavoissa ja kaavoissa. Muutoksen pelko sai heidät esittämään roolia toisille ja itselleen. Moni kaipasi kunnon nauruja ja elämää, johon olisi mahtunut enemmän hassutuksia.
masa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Itse epäilen kallistuvani kohtien 1 ja 5 symbioosiin.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Ei mikään noista. Tiedän kyllä mitä luultavasti, mutta sitä nyt tänne jaksa kirjoitella.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

1. Teini-ikäisenä, vai olinkohan vielä sitäkään, koetin päästä sisään tietyissä piireissä muodikkaaseen roolipeliharrastukseen. Aluksi luulin jopa innostuvani asiasta, ja niinpä sijoitin 100 mk - 100 markkaa! - Runequestin täydennysosaan. Lähes välittömästi tämän jälkeen porukkamme peli-into hyytyi ja opus jäi käytännössä käyttämättömäksi. Samassa kontekstissa olin osatanut myös jotain pelifiguureita ja maaleja, jotka jo ostovaiheessa oikeasti tuntuivat aika noloilta. Rahan menetyksen lisäksi tässä harmitti se, että tunsin itseni ylimielisen ikäväksi pitäessäni kaverieni intoilun kohteita lapsellisina ja noloina. Sittemmin, kuten Kitinästä huomaa, oma ylimielisyyteni on lakannut häiritsemästä minua.

2. Edelleen teini-ikäisenä: olin kalastamassa Kymijoen Siikakosken haarassa siinä Munkkisaaren majan kohdalla olevan kosken alapuolella olevassa niemenkärjessä. Joku ihme sunnuntaikalastelija tuli siihen taakse norkoilemaan bensikseltä ostetun halpisvirvelisettinsä kanssa (itse olin sijoittanut vähiä varojani Ambassadeur 6500 C Syncroon kompromissina lohikelasta ja kovan luokan uistelukelasta). No, ajattelin päästää tuon turistin siihen paikalleni heittelemään, ja vetäydyin itse tauolle. Kuinka ollakaan, tyyppi sitten kiskasee ihan parin heiton jälkeen siitä paikaltani 20-kiloisen nousulohen, joka taisi jäädä kauden suurimmaksi siinä joenhaarassa sinä vuonna. Minä sain sinä(kin) vuonna Kymijoelta pelkkiä vastaistutettuja sinttejä. Ja hauen.

3. Ala-asteella Suvi pyysi minua ulos. En lähtenyt.

4. Yläasteikäinen hiustyylini.

5. Skid Row ja Guns n Roses olivat joskus 90-luvun alussa yhteiskeikalla Helsingissä. Kaverini olivat hankkineet lippuja, ja tarjosivat yhtä minulle. Ei kelvannut, koska halusin mielluumin mennä toisaalle, jossa odotin näkeväni tytön, josta olin kiinnostunut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Eiks katumus ole syytä asioista joita voit muuttaa? Jos et voi muuttaa niin miksi katua?

Kuolinvuoteella on siis hivenen myöhästä alkaa katua.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Nergal kirjoitti:Eiks katumus ole syytä asioista joita voit muuttaa? Jos et voi muuttaa niin miksi katua?

Kuolinvuoteella on siis hivenen myöhästä alkaa katua.
No jos pointti on se, että katumus, erityisesti jonkilainen katumuksessa passiivisesti pyöriskely, ei ole kovin konstruktiivinen tunnetila, niin siitä olen samaa mieltä. Sen sijaan kielikorvani/semanttinen intuitioni on kanssasi eri mieltä siitä, mitä katumus on. Nimenomaan kadumme asioita, joille emme voi enää mitään. Harmittelemme sitä, että tuli toimittua täten tai tuoten, mikä sitten johti ikävään lopputulokseen. Katumuksen idea on nimenomaan murhe siitä, että ajoimme asiat tilaan, jota emme voi korjata. Ikävät asiat, joita voimme muuttaa, eivät kutsu katumusta vaan muutosta - jos kerran voit vielä korjata asian, ei ole syytä katua. Tämä ei kuitenkaan ole vastaus kysymykseen "miksi katua?", koska katumus on jonkinlainen mielen valtaava apeus, lamauttava passio, ei instrumentaalisen rationaalisuuden piiriin kuuluva tekijä, joka johtaa johonkin. Koskaan ei ole hyvää syytä tai perustetta katua (katuminen ei koskaan erityisesti kannata, koska se ei itsessään johda mihinkään), mutta siitä huolimatta joskus, kun suremme sitä mitä emme voi muuttaa, katumus valtaa mielen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kertonee jotain minusta, mutta en kadu mitään.
Vaikka menisin nyt samantien, en jää kaipaamaan mitään. En myöskään odota tulevaisuudelta mitään sellaista, minkä puuttumista katuisin tai harmittelisin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Varmaan yksittäiset sanavalinnat olisivat voineet olla ystävällisempiäkin tietyissä tilanteissa ;) , mutta muuten aion elää ja elän niin etten suuremmalti joudu katumaan. "Kuolinvuoteella" haluan keskittyä elämän hyviin asioihin, ei huonoihin. Mulla on muuten aika sama?? asenne kuin Lolitalla. Paljon oon saanut ja ollut kovin onnekas. Mun mielestä meillä on Lolsku hirviän hyvä asenne :h: Vaikka toki kokisin menettäväni paljon, jos en sais kokea niitä kypsemmän elämän iloja, jotka toivottavasti odottavat(nurkan takana).
Prepare for the worstest.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä mietin tätä tänään. Tällä hetkellä ehkä se kaduttaa eniten, että on käyttänyt niin monta vuotta elämästään myötäillen ja miellyttäen niitä, jotka eivät sitä ole ansainneet. Samoin oma käytös monessa tilanteessa olisi voinut olla harkitumpaa. Luulen, että loppupeleissä tälläisillä on kovin vähän merkitystä kuitenkaan. Aika monista jutuista olen oppinutkin, joten hukkaan eivät kokemukset siltä osin ole menneet.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kysymyksenasetteluhan liittyy hetkeen, jolloin on kuolemaisillaan. Ikäni on tuolloin kaiketi 80 tienoilla. Tällä hetkellä on vaikea veikata mitään annetuista vaihtoehdoista, koska mikään niistä ei minua erityisesti vaivaa juuri nyt. Voisin tietysti verrata itseäni isääni, mutta kun olemme hyvin erilaisia monessa suhteessa. Yhden suljen pois kokonaan eli liikaa ansiotyötä en missään nimessä tule tekemään ellen sitten muutu selvästi. En pallottanut (vielä) mitään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
RP

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja RP »

No mä varmasti nimenomaan katuisin sitä etten ole elänyt niin kuin toiset, tärkeimmätkin, odottaa. Mun tapa elää ei nimittäin aina ole, läheisimmille, hyväksi. Tosin todella roima harppasu parempaan on tässäkin tapahtunut, lipsahduksia sattuu, mutta jos hyvin käy niin tämä poistuu katumus-listalta.

Moniin ihmisiin voisin pitää enemmän yhteyttä, syystä tai toisesta olen aina ollut hyvin haluttua seuraa sinne sun tänne, ja ihmiset halunneet olla yhteyksissä. Mä taas yksinäisenä sutena, hieman myös laiskana, olen jättänyt aika monta viestiä/puhelua/kutsua huomioimatta (vaikka ne tulisi mitä ihanimmilta ihmisiltä), ja näin ollen varmaankin pahoittanut useamman ihanan ihmisen mielen.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kitinässä vietettyä aikaa.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18748
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kannattaa mennä lääkäriin jos tämä asia alkaa liikaa huolestuttaa? Ihmiset yrittää jollain elämänsä täyttää ja varmasti ne jotka eniten sisältöä ovat elämäänsä hamstranneet, tulevat kuolemaan kaikkein onnettomimpina, koska vielä jäi paljon varmasti kokematta? ;)
Pyyhin Netikettiin..
Manaaja

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:Itse epäilen kallistuvani kohtien 1 ja 5 symbioosiin.
Sama. Mutta etkös sä oo aika ikäiseksi elänyt lähinnä just sitä itsellesi elettyä elämää? Ainakin oot mun mielestä useamman kerran puhunut jotain sellaista että ennen tota nykyistä eukkoasi ja sitä kautta syntynyttä perhettä elit vain itsellesi ja omille tarpeillesi?
masa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:elit vain itsellesi ja omille tarpeillesi?
Joo, mutta jälkeen päin katsottuna tein sen väärin. Olisi pitänyt käyttää se aika ja kulutettu raha paremmin.
Manaaja

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:elit vain itsellesi ja omille tarpeillesi?
Joo, mutta jälkeen päin katsottuna tein sen väärin. Olisi pitänyt käyttää se aika ja kulutettu raha paremmin.
Hmm, mutta eikös toi sitten mee juurikin päinvastaisesti? Että koet sen ennemmin niinpäin että sun ois pitänyt elää elämää niiden (yhteiskunnallisten normien kuten perheen perustaminen tmv.) odotuksien varaisesti tulevaisuutta ajatellen, eikä itsellesi, joten ehkä olet elänyt? :think:
masa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:eikä itsellesi, joten ehkä olet elänyt? :think:

No olisin minä elänyt siltikin itselleni, mutta toisella lailla.

Olisin jättänyt järjettömän kapakka ja tussujahdin vähemmälle, ja keskittynyt metsästykseen, kalastukseen ja muutamaan yhtäaikaiseen neitokaiseen. Myös se raha joka on mennyt savuisten baarien tiskeille olisi jälkeenpäin katsottuna ollut paremmassa paikassa vaikkapa mökkinä. Kurkusta kun on mennyt alas varmaan pari kesämökkiä ja risat.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

masa kirjoitti: Kurkusta kun on mennyt alas varmaan pari kesämökkiä ja risat.
Kyllä, mutta emmä tuota osaa oikein katua.
Varsinkin kun lähes aina on ollut kavereita ja hauskaa.
Jos rahat olis menneet alkoholismin piikkiin, niin sitten voisi vituttaa.
Ruokalan kalapuikko Pena
masa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Dumiz kirjoitti: Kyllä, mutta emmä tuota osaa oikein katua.
Varsinkin kun lähes aina on ollut kavereita ja hauskaa.

En minäkäään noita asiota varsinaisesti ole katunut, mutta sittemmin perheellisenä ja omaa vapaa-aikaa kaivatessa on tullut mieleen että miksi vitussa en silloin harrastanut enemmän kun oli tilaisuus. Nykyään kun semmonen kuukauden jahtiloma napapiirin seutuvilla on täysi mahdottomuus.
Manaaja

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:No olisin minä elänyt siltikin itselleni, mutta toisella lailla.

Olisin jättänyt järjettömän kapakka ja tussujahdin vähemmälle, ja keskittynyt metsästykseen, kalastukseen ja muutamaan yhtäaikaiseen neitokaiseen. Myös se raha joka on mennyt savuisten baarien tiskeille olisi jälkeenpäin katsottuna ollut paremmassa paikassa vaikkapa mökkinä. Kurkusta kun on mennyt alas varmaan pari kesämökkiä ja risat.
Mutta oisitko nauttinut silloin ja sen ikäisenä enemmän metsästyksestä ja kalastuksesta kuin siitä kapakka- ja tussujahdista? Ja olisiko sulla ollut tarpeeksi samoilla intressejä varustettua seuraa sellaiseen toimintaan? Meillä kaikilla kun nää ajanviete- ja harrastuspreferenssit tuppaavat muuttumaan iän karttuessa.

En mäkään vois kuvitella että olisin nyt sormet kohmeessa kevättalvella tuolla vääntämässä viimeisillä killingeillä ostettua subbaria auton takapaksiin, mutta jostain syystä se tuntui silti kovin tärkeältä rahareiältä 18-vuotiaana vaikkapa verrattuna kuntoiluun tai viiniharrastukseen.
masa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti: Mutta oisitko nauttinut silloin ja sen ikäisenä enemmän metsästyksestä ja kalastuksesta kuin siitä kapakka- ja tussujahdista?
Ihan varmasti. Kun muutin pois landelta musta tuli kapakkasohvaperuna. Landella asuessani kalastus oli paljon aikaa vievä ja varsin rakas harrastus, joko kaverien kanssa tai ilman.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Jos katuisin, niin katuisin sitä, että olen käyttänyt paljon energiaa tarpeettomaan stressaamiseen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Tuohon oon kyllä myös taipuvainen. Tosin nyt en stressaa edes tarpeellisesti. Kumpi lie pahempi.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:Jos katuisin, niin katuisin sitä, että olen käyttänyt paljon energiaa tarpeettomaan stressaamiseen.

Eiks toi ole kuin kohta 5?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mitä epäilet katuvasi kuolinvuoteellasi?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei mun mielestä. Itse olen yleensä kova stressaamaan mutta myös kovin onnellinen.
Prepare for the worstest.
Vastaa Viestiin