Suomen alkoholipolitiikka

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
masa

Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja masa »

Uusi ketju aiheelle, ettei huku päivittäisuutisointiin.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/121477- ... -kaupoista

Sana vapaa
masa

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja masa »

"Panimoteollisuuden rahoittamassa PTT:n tutkimuksessa on pelätty, että II-olut ajaisi suomalaiset pikkukaupoista Alkoon keskioluen perässä"


Ja jälleen isot kauppaketjut keräävät asiakkaat ja voitot. Kuka enää pienempiin kauppoihin menee ostoksille, kun saunaolutkin pitäisi hakea Cittarista, tai siis sen yhteydessä olevasta Alkosta..
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä en usko, että ajaa massoja yhtään mihinkään. Alkuun ehkä, mutta nopsaan ihmiset tottuvat. Ja varsinkin sen saunakaljan kohdalla. Hittoako sen alkoholipitoisuudella on väliä, jos sen yhden juo?
masa

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti: Hittoako sen alkoholipitoisuudella on väliä, jos sen yhden juo?
No jos kotimainen kakkosolut maultaan tyydyttää niin ei varmaankaan mitään.


Itse jättäisin kyllä ostamatta koko tuotteen ja joisin vettä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti:Uusi ketju aiheelle, ettei huku päivittäisuutisointiin.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/121477- ... -kaupoista

Sana vapaa
:shock: Ei ei ei!
Sitten minun täytyisi siirtyä takaisin Alkon bourboneihin, joilla aloitin alkoholistin urani. Tosin hyväähän ne.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja exsu »

masa kirjoitti:
No jos kotimainen kakkosolut maultaan tyydyttää niin ei varmaankaan mitään.


Itse jättäisin kyllä ostamatta koko tuotteen ja joisin vettä.
Mä en ole maistanut kotimaista kakkosolutta, mutta jostain lueskelin makutestiä, jossa sitä ei oltu erotettu kolmosesta. Ruotsalainen mellanöl on ainakin ihan jees. Meillä juodaan saunajuomana alkoholitonta.

Veteen siirtyminen ei ole varmasti tyypillisin reaktio, mutta palvelisi kyllä uuden lain ajatusta paremmin, kun on edes toivottu!
masa

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti: Veteen siirtyminen ei ole varmasti tyypillisin reaktio, mutta palvelisi kyllä uuden lain ajatusta paremmin, kun on edes toivottu!
En minä osta kaupasta ykkösoluttakaan, vaan juon mielummin vettä. Kolmos ja nelosoluita kyllä hakisin sieltä mistä niitä saa, ja samat määrät kuin ennenkin.


Minusta mellanöl on pahaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:
exsu kirjoitti: Hittoako sen alkoholipitoisuudella on väliä, jos sen yhden juo?
No jos kotimainen kakkosolut maultaan tyydyttää niin ei varmaankaan mitään.


Itse jättäisin kyllä ostamatta koko tuotteen ja joisin vettä.
Minä varmaan joisin kaksi tölkkiä kakkosta sen nykyisen yhden kolmosen sijaan. Ihan vittuillessani.

Me kyllä juteltiin hellun kans tästä, että jos maku on ok, niin voi sitä kakkosolutta juoda esim kesäkuumalla kun sitä olutta kerran tulee litkittyä. Pitää se maistaa ainaki yks kuhan sitä muistais ostaa. Ei vaan ikinä tule mieleen kaupassa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Toimiko se kieltolaki aikoinaan?

Alan asiantuntijat siirtyvät kaljasta kossuun ja se näkyy hauskana asiana tilastoissa. Je luulempa että kotipolttosen kiljun/viinin/bissen valmistus ja sen trokaaminen alaikäisille napsahtaa kanssa lapasesta. Exsulla on kivoja sateenkaaren takaa ja yksisarvista rapsuttaen olevia mielipiteitä, mutta ei kai sitä kukaan normaali terve ihminen kaipaa itselleen vettä väkevämpää saunan jälkeen? Tilastojen mukaan suomessa menee kirkasta viinaa ihan pirusti, kukahan sen kaiken juo? Ettei vaan olisi se porukka jolle se viina on tärkeämpi kuin mikään muu. Se porukka näkyy tilastoissa ja se on se sama rytmiryhmä joka ne känninsnä vetää sitten vaikka kiljulla.

Ja vastatakseni kysymykseen: Ei haittaa vaikka ei myytäisi ollenkaan, jaksan kantaa kaljani alkostakin jos kännätä tekee mieli.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Vesper »

En juo olutta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Henkilökohtaisesti aivan samantekevää. Minä voin kyllä vähät olueni ostaa Alkostakin, ei haittaa.

Pienten kauppojen kannalta huono asia myyntivolyymin puolesta; hyvä asia sikäli, että kauppojen ympäristö varmaankin rauhoittuu merkittävästi. Saattaapa olla jopa muutama myymälävaras vähemmän.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23474
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eteläranta kiittää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kiukkutipu kirjoitti:Pienten kauppojen kannalta huono asia myyntivolyymin puolesta; hyvä asia sikäli, että kauppojen ympäristö varmaankin rauhoittuu merkittävästi. Saattaapa olla jopa muutama myymälävaras vähemmän.
Mietin just että vaikuttaisko tuo sitten oikeasti noihin aamuysiltä salkkua jonottaviin ammattilaisin. Meneehän se laimeampikin päähän.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

aasi kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:Pienten kauppojen kannalta huono asia myyntivolyymin puolesta; hyvä asia sikäli, että kauppojen ympäristö varmaankin rauhoittuu merkittävästi. Saattaapa olla jopa muutama myymälävaras vähemmän.
Mietin just että vaikuttaisko tuo sitten oikeasti noihin aamuysiltä salkkua jonottaviin ammattilaisin. Meneehän se laimeampikin päähän.
Ei ne aamun ensimmäiset kaljoittelijat ole häiriötekijä. Ne ovat hiljaisia ja häipyvät äkkiä paikalta. Ongelmatyypit liikkuvat vasta puolenpäivän jälkeen sulkemisaikaan saakka.
Tämä siis sekalaisella elintarvikekaupassatyöskentelykokemuksella vuosilta 1990-2002.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mua ei oikeastaan kiinnosta kauheasti mikä tilavuusprosentti oluessa tai siiderissä on, jos se on hyvää, mutta tässähän se ongelma juuri piilee - hyvät tuontioluet ja -siiderit monopolisoitaisiin Alkolle ja kauppojen valikoimaan jäisi kotimaiset ja ruotsalaiset kuravedet.

Ei sillä, kyllä mä varmaan 3,5% crowmooriakin joisin, mutta on hemmetisti mukavampi poimia magnerstölkki matkaan kauppareissulta kuin poiketa erikseen alkoon. Oikeampi kehityssuunta olisi tuoda viinitkin kauppoihin ja panostaa siihen kauppojen ja erityisesti niiden trokarien valvontaan vähän. Myyntiluvat pois pariksi kuukaudeksi aina kun narahtaa, kyllä se siitä sitten tiukkenee se paperien kysely.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Mua ei oikeastaan kiinnosta kauheasti mikä tilavuusprosentti oluessa tai siiderissä on, jos se on hyvää, mutta tässähän se ongelma juuri piilee - hyvät tuontioluet ja -siiderit monopolisoitaisiin Alkolle ja kauppojen valikoimaan jäisi kotimaiset ja ruotsalaiset kuravedet.

Ei sillä, kyllä mä varmaan 3,5% crowmooriakin joisin, mutta on hemmetisti mukavampi poimia magnerstölkki matkaan kauppareissulta kuin poiketa erikseen alkoon. Oikeampi kehityssuunta olisi tuoda viinitkin kauppoihin ja panostaa siihen kauppojen ja erityisesti niiden trokarien valvontaan vähän. .
Monet noista suomeen sovitetuista tuontimerkeistä on ihan kuraa. Esm. Tölkki-magners tai -stowford on ihan hirveää siihen oikeaan pullokamaan verrattuna.

Ennen viinejä sallisin ruokakaupoille jämäkämmät ölpätvja sidut. Tuo olisi looginen jatkumo nykyiselle mallille, jossa osa miedot haetaan kaupasta ja jäykemmät alkosta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Ennen viinejä sallisin ruokakaupoille jämäkämmät ölpätvja sidut. Tuo olisi looginen jatkumo nykyiselle mallille, jossa osa miedot haetaan kaupasta ja jäykemmät alkosta.
En näe mikä merkittävä ero siinä on, että kaupasta saisi tömäkkää sidua tai viiniä - prosentit on aika lähellä toisiaan.

Eiväthän teinit nykyään mitään valkkarispriteä edes juo, kun on siiderit, lonkerot ja änkeröt tarjolla.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:En näe mikä merkittävä ero siinä on, että kaupasta saisi tömäkkää sidua tai viiniä - prosentit on aika lähellä toisiaan.
En tarkoittanut prosentteja, vaan ostokäyttäytymistä. Nythän tilanne on se, että olutta haluavan pitää miettiä mitä oikein haluaa ja valita ostospaikka sen mukaan. Tuo on aika hölmö tilanne, jos kuluttaja haluaa vain ostaa olutta. Saman tuotekategorian kamat olisi hyvä löytyä yhdeltä luukulta. En tiedä muista, mutta itse en ainakaan ristiinshoppaa siduja, viinejä ja viinoja.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä ostan alkoholia viikonlopuiksi. Väkevien osto on aina harvinaisuus, mutta mitenkään tavatonta ei ole että samassa taloudessa olisi viikonlopun aterioiden, saunomisen ja sosiaalisten tilaisuuksien yhteydessä sekä oluelle, siiderille että viinille. Jos se toimii kaikkialla sivistyneessä maailmassa, miksei täälläkin? Pitkäripaisen ovi ei käy juuri koskaan väkevien vuoksi.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllähän ne viinit pitää sinne ruokakauppaan saada, mutta saataisiin nyt ensin edes miedommat, jotta niiden valikoima olisi looginen.

Meikäläiselle viinien sijainti on aika yksi lysti, koska en usko suomalaisten ruokakauppojen tulevan tarjoamaan meikäläistä kiinnostavaa valikoimaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Suomen alkoholipolitiikka

Viesti Kirjoittaja Niba »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Kyllähän ne viinit pitää sinne ruokakauppaan saada, mutta saataisiin nyt ensin edes miedommat, jotta niiden valikoima olisi looginen.

Meikäläiselle viinien sijainti on aika yksi lysti, koska en usko suomalaisten ruokakauppojen tulevan tarjoamaan meikäläistä kiinnostavaa valikoimaa.
Vaan paljon ja halvalla tehtyä ja kalliilla hinnalla myytyä?

Ihan tyhmää koko rajoittaminen ja valvonta sen 10% takia.. Joista tulee alkoholisteja tai narkkareita joka tapauksessa..
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin