Parhausperjantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Palautuspäivä, ei onkeloita eokä lonkeroita..
Ei näemmä tarvi kun yhden puntin viikossa, loppu menee sairaana..
Vätystää ihan saatanasti..
Ninnitin hiukan ja dumailin kotvasen..
Pyyhin Netikettiin..
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

musta muumio kirjoitti:Missä kaikki on? Koko muulla maailmalla on bileet, eikä mua oo kutsuttu?
On niin hiljaista, että tekis mieli kiljaista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

masa kirjoitti:Heikoiksi narukäsiksi epäilen siksi, että otin kiinni ratista ja väänsin sen yksin takaisin suoraan.
Ohjausakseli tai sen ulkoputki vääntynyt ton verran? Juuri muu ei kai tossa voi vääntyä/kiertyä.
Suosittelisin vaihtamaan akselin.
Vai haluatko kokeilla, tahtomattasi, miltä tuntuu ajaa vastaan tulevan kuorma-auton keulaan? Kun rattiputki katkeaa ajon aikana.
Kuluja sulle ei tule kuitenkaan omavastuuta enempää? Kun toimit ajoissa. Myöhemmin tosin säästyisit omavastuun osuudelta :think:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:[
Suosittelisin vaihtamaan akselin.
Vai haluatko kokeilla, tahtomattasi, miltä tuntuu ajaa vastaan tulevan kuorma-auton keulaan? Kun rattiputki katkeaa ajon aikana.
Mitenkäs se paska rautatanko muka katkeasi. Pomminvarmasti ei mitenkään. Jos se katkeasi, olisi se katkennut jo väännettäessä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
On noita katkennut. Ajossa. Automurron jälkeen.
Haluatko kokeilla onneasi?
Mä en kokeilisi, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Vak.yhtiö kyllä korvaa uuden rattiakselin tmv, ei ne siitä ala nillittämään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:^
On noita katkennut. Ajossa. Automurron jälkeen.
En usko. Varsinkaan kun kyseessä on japanilainen työkalu joka kestää vaikka ydinpommin.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Tätä katsoessa tulee äkillinen tarve hakata päätä pöydän reunaan:
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^^
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

Pulkannaru kirjoitti:^^
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.

Mun on kyllä vaikea uskoa että katkeaisi.

Mulla reilun 13 vuoden duunikokemus metallista. Olen sinä aikana käsitellyt erilaisia metalleja lukemattomin tavoin. Olen takonut, kantannut, hitsannut, jyrsinyt, valanut, karkaissut, leikannut, taivuttanut, lämmittänyt, sulattanut, juottanut ja työstänyt lähes kaikilla käytössä olevilla tavoilla. Koskaan yksikään muu metalli ole mennyt poikki tai murtunut suhteellisen helposti kuin valurauta, pikateräs tai kovametalli. Niistä mikään ei kestä vääntöä juuri nimeksikään katkeamatta. Rattiakseli tuskin on mitään em. mainittua materiaalia, vaan ihan tavan paskarautaa ja se kyllä kestää.

Mutta jos sulla on faktaa linkiksi, niin laita ihmeessä. Muuten en osta.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Mun työkokemus on pääosin (poislukien 2..3 vuotta) autojen parista, en tarkoita automyyntiä.
Kertomani katkeamistapaukset eivät ole 1 tai 2 kpl. Vaan 10+kpl. Osan on katkaisuut varas, osa katkennut pysäköitäessä varkauden jälkeen (esim parin vuoden päästä tai samana päivänä) ja osa katkennut ajon aikana. Ajaessa on kuulema orpo olo kun yrittää irronneella ratilla ohjata autoa. Ja jostain kumman syystä autovalmistajat eivät anna tehdä ohjauslaitteisiin tuollaisia korjauksia/muutoksia. Tarkempaa kirjaa en kohdalleni osuneista ole pitänyt, mutta tuolla suunnalla liikutaan.

Mutta autosi kohdalla riskin ottamisesta päätätä tietysti sinä.
Edelleen totean, että en haluaisi vastaavassa tilanteessa ottaa toisten tiellä liikkujien henkeä/henkiä kontolleni.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Siis mikä siellä varsinaisesti on katkennut. Itse rattiakseli vai onko joku ristikko/rättinivel murtunut?

En perhana kykene uskomaan että 20-25 mm tanko katkeaa jos se on kääntynyt kierteelle about 90 astetta ja sen jälkeen käännetty takaisin 0 asteeseen. Sehän on ihan mahdottomus.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Lähinnä aina rattiakseli. Joskus rattiakselin ympärillä oleva 'peltinen' putki. Ja muistan pari murtunutta rattiakin (siitä läpiviennin ympäriltä).
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Gat »

Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin.

Siis enhän mää mitää niistä tiedä, vaikka on ollut monesti mielessä opiskella. Sen olen kumminkin joltain miekkanörttien foorumilta lukenut, että vaikka hyvälaatuinen ruostumaton teräs sopii veitsiin, pitkiin miekkoihin ei. Koska rosterissa on kromia ja jotain, sellainen terä pitemmässä esineissä murtuu ja katkeaa helposti iskusta. Lelumiekat tehdään rosterista, tuo mun halpa melkein-oikea on sentään sopivaksi kerrottua 1055 tai 1060 (en muista kumpaa) hiiliterästä. Kurahtaa muuten todella helposti ruosteeseen pienimmästäkin kosteudesta.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

Gat kirjoitti:Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin..
Eiköhän se ole ihan tavallista paskarautaa jota ehkä jopa on karkaistu jonkin verran. Teräkset ja lastuamiskäyttöön tarkoitetut karkaistut metallitseokset ovat liian kovia ja ne tosiaan katkevat kuin tikku. Rosteria akselit ei missään nimessä ole, sillä rosteri on siihen tarkoitukseen ihan liian pehmeää.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti:
Gat kirjoitti:Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin..
Eiköhän se ole ihan tavallista paskarautaa jota ehkä jopa on karkaistu jonkin verran. Teräkset ja lastuamiskäyttöön tarkoitetut karkaistut metallitseokset ovat liian kovia ja ne tosiaan katkevat kuin tikku. Rosteria akselit ei missään nimessä ole, sillä rosteri on siihen tarkoitukseen ihan liian pehmeää.
ÖÖÖÖ... onhan ruostumatontakin veitsissä ainakin karkaistu korkeisiin kovuuksiin Rockwell-asteikolla, hiiliteräksiset puukot ne yleensä pehmeämpää ovat?? Tämä siis veitsissä, ei työkaluissa ja akseleissa ja koneissa. Ja vielä eikös teräksellä ja tavallisella raudalla ole vissi ero, teräksen hiilipitoisuus?
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

Gat kirjoitti: ÖÖÖÖ... onhan ruostumatontakin veitsissä ainakin karkaistu korkeisiin kovuuksiin Rockwell-asteikolla, hiiliteräksiset puukot ne yleensä pehmeämpää ovat?? Tämä siis veitsissä, ei työkaluissa ja akseleissa ja koneissa. Ja vielä eikös teräksellä ja tavallisella raudalla ole vissi ero, teräksen hiilipitoisuus?

Rosteri ei ole tarpeeksi sitkeää.

Rosteri on myös kallista, eikä sen ominaisuuksilla ole mitään tarvetta toimia rattiakselina.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti: Rosteri ei ole tarpeeksi sitkeää.
OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.

Onhan kyllä halpaakin ihan paskaa rosteria, esim. kaikkien lelurambopuukkojen 420-laatu.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

Gat kirjoitti: OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.
No ei se tavan rosteri ole ainakaan kovempaa kuin paskarauta. Sen työstäminen ainakin on todella helppoa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti:
Gat kirjoitti: OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.
No ei se tavan rosteri ole ainakaan kovempaa kuin paskarauta. Sen työstäminen ainakin on todella helppoa.
OK. Sinä puhut rautasekoituksista raaka-aineena, minä niistä lopputuotteissa kuten veitsissä lämpökäsittelyn jälkeen.
masa

Re: Parhausperjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

masa kirjoitti: Sivulasin vaihdoin äsken ja kustannuksia tähän saakka tullut 61 euroa. Katsotaan mitä vakuutus korvaa.. Tiedä vaikka saisi oikein vaivanpalkkaakin!
No saihan sitä. Eli sivulasin kustannusten jälkeen kouraan tippuu 730 euroa. Kelpaa.
Vastaa Viestiin