Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Tallinna?

good
0
Ei ääniä
better
0
Ei ääniä
the best
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 0

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Sä katsot tätä psykologian kautta. Mä katson fysiikan. Jos (kun) uskomme, että kaikki on loppukädessä fysiikkaa, niin kaikki psykologisetkin ilmiöt redusoituvat alkeishiukkasten vuorovaikutukseksi.
Ei, kyllä mä hyväksyn fysikaalisen determinismin (vaikka en välttämättä täyttä redusoitumista, jonka edellyttämät bikonditionaali-siltalait ovat tiukempi vaatimus kuin pelkkä determinismi - googlaa vaikka supervenience), ja haen siten vapaalle tahdolle myös kompatibilistista tulkintaa. Mutta (allekirjoituksesi ilmeisesti implikoima - sana "will" toimii vähän hassusti, ihan "want" tai "desire" olisi selkeämpi) toisen kertaluvun tahtomisten kielto ei ole avuksi tässä projektissa, vaan vain epätosi väite.
Allekirjoitukseni on englanninkielisen wikipedian Schopenhauer-sitaatin käännöksestä ja ymmärtääkseni se ilmaisee saman vapaan tahdon kannan kuin mitä itse kannatan.

Eli emme pysty valitsemaan, mitä haluamme, koska viime kädessä fysikaalinen (kova) determinismi määrää kaiken, myös halumme.

Muuten en pysty kommentoimaan yo. postaustasi ilman googlettelua.

Mutta oletko siis samaa mieltä, että kaikki on kuitenkin etukäteen määrättyä (poislukien kvanttisatunnaisuus)? Kvantti-ilmiöthän ymmärtääkseni nykykäsityksen mukaan ovat aidosti satunnaisia. Mutta tämä kvanttitason kolikonheitto ei tuo vapautta. Jos on määrätty, että käännyt risteyksestä oikealle tai vasemmalle kolikon tuloksen mukaan ei sinulle ole vapaata tahtoa.
Ah, se oli Schopenhaueria. Entistä opettajaani seuraten suhtaudun suurella varauksella saksalaisiin ajattelijoihin, joiden sukunimi alkaa H:lla. Tässä yhteydessä Hschopenhauer sellaiseksi laskettakoon. Mun vajavaisen ymmärrykseni mukaan Schopenhaueria on vähän vaikea ottaa mukaan tällaiseen pseudo-luonnontieteelliseen keskusteluun psykologian ja neurofysiologian suhteesta, kun S. oli pikemminkin jonkinlainen esi-eksistentialisti, joka kirjoitti ihmisen maailmassa olon laadullisesta luonteesta.

Tavallaan tämä Schopenhauerin tahto-asia on ymmärtääkseni ikäänkuin enemmän epistemologinen kuin mielenfilosofinen: Schopenhauer kritisioi Kantia, jonka mukaan emme koskaan tavoita ajattelussamme maailmaa sellaisena kuin se meistä riippumatta on, vaan vain sellaisena, kuin se meille ilmenee. Tämä on kantilaista skeptisismiä: maailman sinänsä ja meidän välissä on ikäänkuin aina ilmenemisen tai ilmiöiden verho. Schopenhauerin mukaan tämä on liian älyllistä: emme ole mitään maailmasta erillisiä tarkkailijoita, vaan olemme lihaa ja verta maailmassa; olemassaoloamme luonnehtii pikemminkin tahto, jonkilainen pyrkiminen, touhuaminen, maailman muokkaaminen kuin maailmasta erillinen, tiedollinen reflektio tai representaatio. Olemme maailmassa tahtovina olioina, emme ulkopuolisina tai erillisinä tarkkailijoina. Tahdon varassa toimimme maailmassa (man can do what he wills) mutta emme voi erityä tahdostamme (he cannot will what he wills), koska tämä toisi mukaan kantilaisen etäännytyksen ja eron tahdosta ja siten maailmasta. Mutta en mä tästä nyt mitään kovin selkeitä kantoja mielenfilosofiaan tai vapaan tahdon ongelmaan lähtisi vetämään; mun mielestä schopenhauerilainen eksistentiaalifilosofia ei oikein pelaa sitä peliä.

Mitä viestisi loppuosaan tulee, niin mä en koskaan ole mitenkään ymmärtänyt, miten satunnaisuus, jonkilainen kausaaliketjujen katkeaminen, voisi edes teoriassa jotenkin tehdä tilaa vapaalle tahdolle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja elco »

exsu kirjoitti: Onko se nätti ja tyhmä? Sit voi olla. Stalkkaan sun fb-kamut.
Tuolla pelillä saatat sekoittaa kamun muhun!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja exsu »

elco kirjoitti:
exsu kirjoitti: Onko se nätti ja tyhmä? Sit voi olla. Stalkkaan sun fb-kamut.
Tuolla pelillä saatat sekoittaa kamun muhun!
En mä voi, kun sä et oon mun (fb-)ystävä. :( Katsoin vain yhteiset kaverit.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

:beer:

Täytyy palata vapaan tahdon ongelmaan sitten selvinpäin.

Nyt alkuräjähdys+satunnaiset kvanttiheilahtelut määräävät, että mun täytyy juoda Karjalaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tie kutsuu. Tiedossa käsien likaamista asennustöissä + pärinää ja pauketta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exsu kirjoitti:Onko se nätti ja tyhmä? Sit voi olla. Stalkkaan sun fb-kamut.
Ei mulla muunlaisia kavereita olekaan.

Löytykö? :] Entinen EOPH-tyyppi.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tajusin ketä tarkoitat, mut ei ollut se. :D Oon ollut sen kanssa kyllä samalla opistolla opiskeluaikoina. Eri linjalla, tosin.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Vesper kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:Pitäis leipoa mutta nyt yhteensä kuudessa kaupassa ei ole ollut munan munaa myytävänä :(
Nokitan yhdellä kaupalla. Jouduin eilen ostamaan mignonit konvehteina. Ei ollut sama asia!!
Mikä teidän kauppoja vaivaa? Mä vaan ihmettelen että miksi kaikkialla hoetaan munapulaa, siellähän niitä on hyllyt väärällään. Tai sit hämeenlinnassa on niin syvällä maaseudun ytimessä ettei kanalat lopu kesken.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Se on kuule vaan noiden mimmien korvien välissä: munaa tulisi ovista ja ikkunoista, mutta puutetta vaan valitetaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:^ Se on kuule vaan noiden mimmien korvien välissä: munaa tulisi ovista ja ikkunoista, mutta puutetta vaan valitetaan.
Mutkun se ei oo sitä oikeaa!!1

Kannattaa muistaa vanhan kansan viisaus: parempi muna suussa kuin kymmenen taskussa!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja Vesper »

elco kirjoitti:^ Se on kuule vaan noiden mimmien korvien välissä: munaa tulisi ovista ja ikkunoista, mutta puutetta vaan valitetaan.
Ei tarvi valittaa!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Bierjantai! Olut Beer Bier Pivo Ölu

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Hmm. Tämä ketju sai mut syömään kuukausi sitten saadun jälkkärikonvehdin.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Vastaa Viestiin