Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Manaaja

Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Yritin eilen juoda Järvilehto-kännit tieteellisesti backupattuna laboratorio-olosuhteissa. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisessa humalatilassa ollaan ns. Järvilehto-känneissä (2,5 promillea). Alkoholiannosten jälkeen pidettiin aina 20min tauko ennen puhaltamista polttokennosensorilla varustettuun tarkkuusalkometriin. Ko. 20min tauko on aina sisältyneenä allaolevien tuloksien kokonaisaikaan. Tällä tavalla Järvilehto-kännini edistyi:

@45 min:
1. 0,5l Thatcher's Katy 7,4% = 3,7cl/100%
= 0,37dl etanolia, vastaavuus 0,97 desilitraa koskenkorvaa tai reilut 2 pulloa karhua (0,8 litraa).
Tulos: 0,39 promillea. Fiilis: Smooth & relaxed.

@1h 30min:
1. 0,5l Thatcher's Katy 7,4% = 3,7cl/100%
2. 0,5l Grafenwalder vehnä 4,5% = 2,25cl/100%
== 0,595dl etanolia, vastaavuus 1,6 desilitraa koskenkorvaa tai 4 pulloa karhua (1,3 litraa).
Tulos: 0,48 promillea. Fiilis: Partytime.

@3h 40min:
1. 0,5l Thatcher's Katy 7,4% = 3,7cl/100%
2. 0,5l Grafenwalder vehnä 4,5% = 2,25cl/100%
3. 30cl punaviini 12% = 3,6cl/100%
4. 0,5l Westons 6,5% = 3,25cl/100%
5. 0,5l Grafenwalder vehnä 4,5% = 2,25cl/100%
== 1,743dl etanolia, vastaavuus 0,46 litraa koskenkorvaa tai 12 pulloa karhua (3,8 litraa)
Tulos: 0,8 promillea. Fiilis: Tsk, tsk, piparia kellään?

@7h 45min:
1. 0,5l Thatcher's Katy 7,4% = 3,7cl/100%
2. 0,5l Grafenwalder vehnä 4,5% = 2,25cl/100%
3. 30cl punaviini 12% = 3,6cl/100%
4. 0,5l Westons 6,5% = 3,25cl/100%
5. 0,5l Grafenwalder vehnä 4,5% = 2,25cl/100%
6. 30cl punaviini 12% = 3,6cl/100%
7. 4x 4cl vodka 40% = 6,4cl/100%
== 2,505dl etanolia, vastaavuus 0,66 litraa koskenkorvaa tai 17 pulloa karhua (5,4 litraa)
Tulos: 1,18 promillea. Ei ole enää kivaa, kun ei näe suoraan eikä motoriikkakaan enää toimi ihan täydellisesti. Testi keskeytetään mukavuus- ja kaloriteorioihin vedoten.

Yhteenveto:
En siis osaa edes ryypätä. En päässyt edes törkeän ratin lukemiin, saati sitten Järvilehto-känniin, vaikka join mielestäni melkoisen määrän alkoholia niin nopeasti kun se oli 20min taukojen kanssa jossain määrin mukavuusrajojeni sisäpuolella. Yritin taukojen vuoksi juoda vähän nopeammin kuin mitä normaalisti olisi mieli tehnyt. Loppua kohden mieli juoda lisää selvästi hidastui. Vodkat eivät menneet alas shottien vaan lonkeropaukkujen muodossa. Olin lopulta enemmän kännissä kuin mitä yleensä tykkään olla, ja jos kyse ei olisi ollut tietynlaisten rajojen hakemisesta, olisi viimeiset 4-8cl vodkaa jäänyt juomatta.

Ei tästä tullut lasta eikä paskaakaan, mutta onneksi mieto darra sentään tuli. Täytyy kyllä miettiä uudelleen että kuinka helvetin kännissä joku törkeä ruorikin joutuu olemaan. Tai mitä Järvilehto oli. Itse olisin fiilispohjalta arvostellut itseni törkeäksi rattijuopoksi jo 0,8 promillen kohdalla -- ei olisi tullut pieneen mieleenkään epäillä oman ajokunnon olevan enää kunnossa -- ja lopun vajaat 1,2 promillea olisin helposti arvioinut itse jonnekin yli 1,5:n. Sen verran vastenmielinen ko. humalatila jo oli.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EVO!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Onks sulla alkometrii vai pitääkö lainata?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kokeilisin, mutta vast´ikään ostettu paskametri on syönyt patterit kolmella kokeilulla, enkä jaksa varsinkaan pitää mitään taukoja huikkien välillä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Sit se on mitattava vain lopuksi. Onhan se edes polttokenno- eikä puolijohdetyyppinen? Puolijohdealkometrien luotettavuus on yli 1 promillen lukemissa luokkaa +/- 2 promillea.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Niba »

Harjoituksen puutetta, kaikki juominen keskytetty, maksa-arvot toukokuussa 392 ja kesäkuussa 734 viitearvot 15-115..
Jos heinäkuun mittaus nousee arvoltaan niin maksa vaihtoon! :paavi: :tiistai: :zap:
Pyyhin Netikettiin..
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kyllä mä aamulla puhalsin herättyäni 9 tunnin kuluttua edellisestä, viimeisestä puhaltamisesta, ja mittari näytti neljää nollaa. Kyllähän se toleranssi kasvaa putkipäivien myötä, mutta vanhoista pohjista ei olisi kuitenkaan voinut puhua, vaikka olisi saman tien ruvennut tinttaamaan. (Itse asiassa otin kyllä yhden miedon 0,33l siiderin aamulla, oli sen verran vapisuttava olo. Puoli tuntia sen jälkeen puhalsin, ja taas nollaa.)
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tällainen testi olisi mielenkiintoista tehdä ryhmätyönä. Siinä tulisi samalla nähtyä, miten alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin. Itse olisin varmaan noista juomistasi määristä vatsahuuhtelussa :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
masa

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:Kyllä mä aamulla puhalsin herättyäni 9 tunnin kuluttua edellisestä, viimeisestä puhaltamisesta, ja mittari näytti neljää nollaa. Kyllähän se toleranssi kasvaa putkipäivien myötä, mutta vanhoista pohjista ei olisi kuitenkaan voinut puhua, vaikka olisi saman tien ruvennut tinttaamaan. (Itse asiassa otin kyllä yhden miedon 0,33l siiderin aamulla, oli sen verran vapisuttava olo. Puoli tuntia sen jälkeen puhalsin, ja taas nollaa.)
Sun mittaris kenno on paskana. Ootko puhaltanut siihen kessuttelun jälkeen? Se hajottaa moisen kennon.
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Kyllä mä aamulla puhalsin herättyäni 9 tunnin kuluttua edellisestä, viimeisestä puhaltamisesta, ja mittari näytti neljää nollaa. Kyllähän se toleranssi kasvaa putkipäivien myötä, mutta vanhoista pohjista ei olisi kuitenkaan voinut puhua, vaikka olisi saman tien ruvennut tinttaamaan. (Itse asiassa otin kyllä yhden miedon 0,33l siiderin aamulla, oli sen verran vapisuttava olo. Puoli tuntia sen jälkeen puhalsin, ja taas nollaa.)
Sun mittaris kenno on paskana. Ootko puhaltanut siihen kessuttelun jälkeen? Se hajottaa moisen kennon.
En. Ko. mittari on aivan uusi ja vastikään kalibroitu.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jännä tulos. Satakiloinen mies jos juo 17 keskiolutta 8 tunnissa, laskennalliseti promilleja pitäisi olla juomisen lopettaesa jossain 1,65 - 2 välillä. Maksasi joko polttaa merkittävästi keskiarvotilastoja enemmän (gramma alkoholia/10 kiloa/tunti), juomiesi alkoholitilavuusprossat eivät pidä ensinkään paikkaansa tai mittarisi näyttää väärin. Tai sitten kaikki alkoholin palamista koskeva tilastotieto on viinanvihaajien valheellista propagandaa. Kaikki on mahdollista.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_t ... kuri__ktl/

Hommaa lääkepirtua jossa prosentit on kohdillaan, pari muuta testihenkilöä ja tee testi uusiksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Mulla on vähän saman tapainen polttonopeus.
Muutamalla (10+ kpl) mökkireissulla on ns poliisi-alkometrillä mitattu arvoja illan kuluessa. Jokainen juonut vain omia juomia, joten määrät ovat olleet tiedossa ja eri henkilöiden kesken jokseenkin samansuuntaiset.
Lopputuloksena mulla on aamulla nolla promilea ja muilla yhdestä ylöspäin. Samoin kun työttömänä oli kavereille kapakointireissuilla kuskina, niin illan aikana pysty vetämään 6 GT:tä ja kotimatkalla puhallusratsiassa aina tuloksena kirkas nolla :D
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti: En. Ko. mittari on aivan uusi ja vastikään kalibroitu.

Silti. Toi mittari näytti testienkin mukaan reilusti todellisen yli. Mulla on ollut samanlainen mittari pari vuotta ja testasin sitä taannoin kaverin Drägerin kanssa. Dräkerinkin mukaan tuo mun mittari antoi ihan hillittömän suuria heittoja ylöspäin. Ja siinäkin on ihan uus kenno.

Eli sunkin mittaris ois pitänyt antaa todellista suurempia lukuja.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2244 (AL7000)

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3733
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ AL-7000 on puolijohdemittari. Puolijohdemittarit antavat todella epätarkkoja lukemia (yleensä ylöspäin) varsinkin kun aletaan olla siellä 0.5-1 promillen tuntumassa. Toi on AL-9000, polttokennomittari, ja pitäisi olla vertailujen mukaan ihan yhtä tarkka tai jopa tarkempi kuin monet viranomaismittarit.

Kyllä mä sain ihan raa'asti laskemallakin samanoloisia tuloksia. Ei mun maksan polttonopeus tarvitse olla kuin korkeintaan 5-10% keskimääräistä parempi niin nuo lukemat ovat ihan täysin toleranssien sisällä. Massakauden huippupiste myös auttaa kummasti asiaa. Läskit ihmiset joutuvat juomaan tolkuttomia määriä alkoholia, eivätkä silti tule kunnon känniin, surullista!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti: Läskit ihmiset joutuvat juomaan tolkuttomia määriä alkoholia, eivätkä silti tule kunnon känniin, surullista!
No eiks se just oo hyvä, että kun isojako alkaa, niin pystyy vielä puhumaan muutakin kuin norjaa?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriDaavid kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Läskit ihmiset joutuvat juomaan tolkuttomia määriä alkoholia, eivätkä silti tule kunnon känniin, surullista!
No eiks se just oo hyvä, että kun isojako alkaa, niin pystyy vielä puhumaan muutakin kuin norjaa?
Mut mieti miten paljon hauskuutta ja hupia tuottaisi kavereille kun söisi sammalta aina kahden keppanan jälkeen.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Minusta on erittäin kätevää, että 2(-3) annosta antaa jo aika hyvät humppelit, tyhjään mahaan suorastaan kännit =/ Sen jälkeen kun syö ja nukkuu kunnolla, on täysin työkelvollinen seuraavana päivänä. Jos nyt sikseen tulisi.

En erityisesti tykkää juoda juomisen vuoksi, kuten jotkut tykkäävät lipittää esim. olutta pitkin päivää/viikkoa. Tämä minun tapani sopii minulle ;)
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Minusta on erittäin kätevää, että 2(-3) annosta antaa jo aika hyvät humppelit, tyhjään mahaan suorastaan kännit =/ Sen jälkeen kun syö ja nukkuu kunnolla, on täysin työkelvollinen seuraavana päivänä. Jos nyt sikseen tulisi.

En erityisesti tykkää juoda juomisen vuoksi, kuten jotkut tykkäävät lipittää esim. olutta pitkin päivää/viikkoa. Tämä minun tapani sopii minulle ;)
Mun mielestä juominen per se (hih hih) on kivaa. Toki olut alkaa kyllä jossain vaiheessa maistua vähän kyllästyttävälle, mutta viinia juon ihan juomisen ilosta.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 08.07.2012 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:^ AL-7000 on puolijohdemittari.
Ok, ostan

Sulla on kyllä aika mikahäkkismaksa kun ei loivarillakaan mittari värähdä.
Manaaja

Re: Järvilehto-kännit laboratorio-olosuhteissa

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ No mä varmaan tissuttelin sitä loivaria puol tuntia. Siihen puol tuntia päälle odottelua niin ei kai se nyt kauhea ihme ole jos ei yksi 0,33 hetkauta mittaria. Lintukodon alkoholilaskurikin vastaa aika tylysti kyselyyn että "Noin hitaasti lipitettäessä maksa ehtii polttaa alkoholin sitä mukaa kun sitä juodaan."
Vastaa Viestiin