Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
masa

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Just toi se on.

Hammastahna saa ton masiinan näyttämään ihan järjettömiä lukuja.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:lausumattomana presuppositiona on edelleen se muille aika lailla käsittämätön analyysi, että jos työaamuna tietää olevansa kännissä, b on "oikea" valinta.
No itse asiassa tällä hetkellä olen sitä mieltä, että b ei ole oikea valinta, jos tilanne joskus tulee eteen. Mutta yritän erittäin voimakkaasti vaikuttaa siihen, että ei tule.

Kuten edellä kirjoitin, edellisen kerran näin kävi 12 vuotta sitten. Eli olen aika varma, että ainakin 10 vuotta muistan tämän.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Just toi se on.

Hammastahna saa ton masiinan näyttämään ihan järjettömiä lukuja.
Toivotaan, että kyse oli siitä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Just toi se on.

Hammastahna saa ton masiinan näyttämään ihan järjettömiä lukuja.
Toivotaan, että kyse oli siitä.

Lyön kossupullon vetoa että oli.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Onkohan hammastahnassa alkoholia

:think:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

masa kirjoitti: Voit olla huoleti ja daven tappajat vetää henkeä. Melko suurella todennäköisyydellä sulla oli paljon vähemmän promilleja kuin mitä mittari ilmoitti. Veikkaan että alle sallitun.
Onko tällä mitään väliä? Ongelmahan (ainakin itselle) on siinä, että Dave lähti ajamaan puhallettuaan 0,9 ja uskottuaan mittarin lukemaan. Ei puhallettuaan 0,9 ja luotettuaan virhemarginaaliin, vaan puhallettuaan 0,9 ja luotettuaan siihen, että vain pieni osa rattijuopoista kärähtää.

Mä näen Tixin tavoin häiritsevänä ton ulkoistetun vastuun. Dave toi asian palstalle saadakseen virtuaaliselkäsaunan, ja sitä kautta "sovittaakseen" tekonsa. Ja on tehnyt päätöksen lopettaa alkoholin suurkulutuksen, jos siihen puuttuu joku ulkopuolinen. Silloin on yleensä jo itsellä joku käsitys, että överiksi menee, mutta vastuu on silti muilla.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti:Onkohan hammastahnassa alkoholia

:think:
Luultavasti ainakin ksylitolia.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti:Onkohan hammastahnassa alkoholia

:think:
Mun mielestä purkkakin vaikuttaa joihinkin alkometreihin. Ehkä se on se mentholi tai xylitoli tms.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
masa

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti: Onko tällä mitään väliä?

Noup, kunhan vaan toin julki mitä toin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:
Mä näen Tixin tavoin häiritsevänä ton ulkoistetun vastuun. Dave toi asian palstalle saadakseen virtuaaliselkäsaunan, ja sitä kautta "sovittaakseen" tekonsa. Ja on tehnyt päätöksen lopettaa alkoholin suurkulutuksen, jos siihen puuttuu joku ulkopuolinen. Silloin on yleensä jo itsellä joku käsitys, että överiksi menee, mutta vastuu on silti muilla.
Tää on tosiaan mielenkiintoinen asia.

Ihan sivuhuomautuksena (ja ei vaikuta itse ongelmaan), että Suomessa sovellettavat alkoholin suurkulutuksen rajat eivät kyllä mulle tule täyteen missään tapauksessa. Kertakäytön yläraja kyllä paukkuu lähes aina.

http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutk ... ksen_rajat
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

NuoriDaavid kirjoitti:Suomessa sovellettavat alkoholin suurkulutuksen rajat eivät kyllä mulle tule täyteen missään tapauksessa. Kertakäytön yläraja kyllä paukkuu lähes aina.
Jos alkoa aletaan ottamaan viihdetarkoituksissa, niin kyllä toi kertakäytön yläraja on aika lailla se minimi mikä kuluu leppoisanakin iltana. Mutta eipä noita kertamääriä niin suoraan kannata katsella, yhdelle sama annosmäärä on superördäkänni ja toiselle pieni hiprakka. Mä keskittyisin katselemaan seurauksia.

Hammastahna olisi kyllä ihan kiva selitys sille, että on vielä 0,9 aamulla - koska laskennallisesti se vaatii aika hurjia annoksia illan mittaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja par-sky »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:lausumattomana presuppositiona on edelleen se muille aika lailla käsittämätön analyysi, että jos työaamuna tietää olevansa kännissä, b on "oikea" valinta.
No itse asiassa tällä hetkellä olen sitä mieltä, että b ei ole oikea valinta, jos tilanne joskus tulee eteen. Mutta yritän erittäin voimakkaasti vaikuttaa siihen, että ei tule.

Kuten edellä kirjoitin, edellisen kerran näin kävi 12 vuotta sitten. Eli olen aika varma, että ainakin 10 vuotta muistan tämän.
Onhan se hyvä että yrittää vaikuttaa siihen ettei vastaavaa tilannetta tule, mutta todellinen pihvi onkin siinä mitä tehdä jos vastaava tilanne tulee.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Paardi-perjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

par-sky kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:lausumattomana presuppositiona on edelleen se muille aika lailla käsittämätön analyysi, että jos työaamuna tietää olevansa kännissä, b on "oikea" valinta.
No itse asiassa tällä hetkellä olen sitä mieltä, että b ei ole oikea valinta, jos tilanne joskus tulee eteen. Mutta yritän erittäin voimakkaasti vaikuttaa siihen, että ei tule.

Kuten edellä kirjoitin, edellisen kerran näin kävi 12 vuotta sitten. Eli olen aika varma, että ainakin 10 vuotta muistan tämän.
Onhan se hyvä että yrittää vaikuttaa siihen ettei vastaavaa tilannetta tule, mutta todellinen pihvi onkin siinä mitä tehdä jos vastaava tilanne tulee.

Aivan. Keskustelu on varmaan jo päätynyt ikuiseen luuppiin, jos totean, että jos vastoin yrityksiä valinta "a vai b" tulee taas joskus 2024 vastaan, yritän voimakkaasti vaikuttaa, että valitsen a.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja annepa »

Ymmärrän ton yrityksen käsitteen noin yleisellä tasolla.

Sitä en ymmärrä että mitenkään on vaihtoehto ajaa kännissä (koska muuten myöhästyisi töistä tai muuta vähäarvoista), mutta mun ymmärtämättömyyteni johtuu siitä että se ei ole mulle vaihtoehto. Mun ei siis tarvi yrittää olla ajamatta kännissä autoa, ei mulle ees tule ikinä mieleen että humalassa hyppäisin auton rattiin. Sen sijaan olen kovasti kuluttanut (huom, ei tuhlannut) rahaa taksiajeluihin. Olen ollut jopa töissä humalassa mutta en olekaan lääkäri. Olen myös myöhästynyt töistä humalan takia, mutta ei se ketään haitannut (koska meillä on liukuvat työajat).

Ainoastaan erikoistilanteissa eli esim jos vaikka perheenjäsen saa sairaskohtauksen ja on nopeampaa ajaa itse ensiapuun kuin tilata lanssi voisin ajaa humalassa. Tai esim mökiltä voisin lähteä lanssia vastaan vaikka olisin humalassa. Pois alta jänikset ja porot. Ei sekään oikein ole mutta priorisoin oman sukulaiseni korkeammalle kuin jonkun toisen sukulaisen (eli sen joka mahdollisesti jää alle). Tähän täytyy sanoa että YRITÄN malttaa odottaa lanssia ja olla ajamatta humalassa jos tällainen tilanne ikinä tulee eteen. Sakothan siitä vähintään tulee mutta tulkoot.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Testasin alkometrin aamulla muutama minuutti hampaiden pesun jälkeen: 0.58 promillea. Alkoa olin ottanut viikonloppuna viimeksi.

Jälkikäteen arvioiden puhaltamastani 0.9 promillesta voi ainakin puoli promillea vähentää. Eo. ei tietenkään muuta sitä, että ajamaan lähtiessäni uskoin lukeman olevan todellinen

Edit: kahvinjuonnin jälkeen 0 promillea.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pröbleemihan tässä tuntuu olevan se, että Dave haluaa jonkun ikäkriisi-uhmaikäilynkin vuoksi olla vähän kova anarkistijäbä, moottoripyörineen kaikkineen. Dave pyrkii ja yrittää kovasti, ettei ole ikävien houkutusten yhteydessä kännissä, mutta jos on, täytyy Daven saada olla vapautettu vastuusta ja toimia hetkessä itsekkäästi, ajattelemattomasti ja vastuuttomasti.

Eli jos Mr. Hyde menee juovuspäissään ajelemaan kännissä tai tarjoamaan huoralle soiroa rahaa vastaan vaikka huora ei huora olisikaan, ei se Dr. Jekyllin syytä ole. Dr. Jekyll vain pyrkii ja yrittää ettei Mr. Hyde tule kylään. Jos tulee niin sitten levitellään käsiä ja todetaan että no, se nyt on vähän sellainen, eikä sille mitään voi.

Jotenkin aika helvetin pelottava ajattelu-/toimintamalli, ja mekoinen takaportti oikeuttaa itselleen moraalisesti ihan mitä tahansa, kunhan vain muistaa olla kännissä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Manaaja kirjoitti:Dave pyrkii ja yrittää kovasti, ettei ole ikävien houkutusten yhteydessä kännissä, mutta jos on, täytyy Daven saada olla vapautettu vastuusta ja toimia hetkessä itsekkäästi, ajattelemattomasti ja vastuuttomasti.

Eli jos Mr. Hyde menee juovuspäissään ajelemaan kännissä tai tarjoamaan huoralle soiroa rahaa vastaan vaikka huora ei huora olisikaan, ei se Dr. Jekyllin syytä ole. Dr. Jekyll vain pyrkii ja yrittää ettei Mr. Hyde tule kylään. Jos tulee niin sitten levitellään käsiä ja todetaan että no, se nyt on vähän sellainen, eikä sille mitään voi.

Jotenkin aika helvetin pelottava ajattelu-/toimintamalli, ja mekoinen takaportti oikeuttaa itselleen moraalisesti ihan mitä tahansa, kunhan vain muistaa olla kännissä.
Toisaalta voisi kai olla mahdollista lukea Davea (ainakin nyt, kun hän ei enää pidä päätöstä lähteä ajelemaan kännissä "oikeana") siten, että hän ei esitä normatiivista väitettä Mr. Hyden toiminnasta, eli että vastoin rekonstruktiotasi Dave ei sano, että jos Dr. Jekyll epäonnistuu pitämään Mr. Hyden piilossa, niin sitten Mr. Hyden *pitää* saada toteuttaa kyseenalaisia impulssejaan, vaan pikemminkin puhtaan deskpritiivisesti, että jos Mr. Hyde pääsee esiin, niin sitten se de facto myös sekoilee ja sikailee, vaikka moinen käytös väärin ja tuomittavaa onkin.

Tällä luennallahan Dave liittyisi saumattomasti parhaan - ja vanhimman - eurooppalaisen moraalipsykologian perinteeseen, jossa tunnustetaan empiiriset tosiasiat ja rakennetaan käytännöllistä etiikkaa näistä raadollisistakin tosiasioista käsin - siis etiikkaa vajavaisille ihmisille, ei ideaaleille. Jo Homeroksellahan Odysseus ymmärtää, että kuullessaan Seireenien laulun hän ei enää kykene tekemään rationaalisia päätöksiä, joten rationaalisuus edellyttää, että hän varmistaa, että kohdatessaan Seireenit hän ei enää voi tehdä vapaita valintoja, koska ne olisivat hänen selväpäisestä näkökulmastaan irrationaalisia. Niinpä Odysseus määrää miehensä sitomaan hänet mastoon ja vähät välittämään pyynnöistä ja käskyistä vapauttaa hänet niin kauan, kunnes Seireenit on turvallisesti ohitettu. Odysseus ei siis suoraan pyri vastustamaan Seireenien kutsua, koska tietää sen epäonnistuvan, vaan pyrkii varmistamaan, että ei joudu tilanteeseen, jossa voisi Seireenien kutsuun vastata.

Tällainen omien valintojen vapauden sitominen etukäteen on ainakin Jon Elsterin uraauurtavan työn jälkeen ollut rationaalisen valinnan teorian, taloustieteen ja moraalipsykologian peruskauraa. Rationaalinen toimija rajoittaa tulevaisuuden valinnanvapauttaan siltä varalta, että on tulevaisuudessa vähemmän rationaalinen kuin nyt. Vastaavasti yhteiskunnat määrittelevät perustuslakeja, jotta rationaalisesta suunnasta ei voitaisi lyhytnäköisen edun nimissä poiketa. Ja palstalegurin pitäisi työaamua edeltävinä juhlailtoina sitoa itsensä mastoon antabuksella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Jälkikäteen arvioiden puhaltamastani 0.9 promillesta voi ainakin puoli promillea vähentää. Eo. ei tietenkään muuta sitä, että ajamaan lähtiessäni uskoin lukeman olevan todellinen

Saat vielä vähentää sen puolen promillen jälkeen ainakin 0.3. Oma mittarini näytti uudella patruunalla testissä 0.47 ja Drägerillä het perään 0.1 promillea.

AL7000 on paremminkin suuntaa antava, kuin luotettava.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Jälkikäteen arvioiden puhaltamastani 0.9 promillesta voi ainakin puoli promillea vähentää. Eo. ei tietenkään muuta sitä, että ajamaan lähtiessäni uskoin lukeman olevan todellinen

Saat vielä vähentää sen puolen promillen jälkeen ainakin 0.3. Oma mittarini näytti uudella patruunalla testissä 0.47 ja Drägerillä het perään 0.1 promillea.

AL7000 on paremminkin suuntaa antava, kuin luotettava.
Kumma juttu, vaikka oikein testivoittaja. Mutta jos näyttää nollaa, niin siihin voinee luottaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Kumma juttu, vaikka oikein testivoittaja. Mutta jos näyttää nollaa, niin siihin voinee luottaa.

Siinä testissäkin se näytti jokaisella puhalluksella liikaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Kumma juttu, vaikka oikein testivoittaja. Mutta jos näyttää nollaa, niin siihin voinee luottaa.

Siinä testissäkin se näytti jokaisella puhalluksella liikaa.

Paskan möivät!1
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Manaaja

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

On se perkele kun ei meinaa edes kännissä ajaminen onnistua viallisen mittalaitteiston kanssa. Ensi kerralla sitten vähintään 1,5 promillea ennenkuin päätös ratin taakse istumisesta tehdään!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:On se perkele kun ei meinaa edes kännissä ajaminen onnistua viallisen mittalaitteiston kanssa. Ensi kerralla sitten vähintään 1,5 promillea ennenkuin päätös ratin taakse istumisesta tehdään!
Joo :D

Eihän tässä uskalla rattiin istahtaa, kun ei voi olla edes varma, että on kännissä!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Otin, pesin hampaat ja ajoin.

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Nyt että saatais jatkumoa, niin tänne vois tulla joku kukkahattuilemaan kuinka ei ole hauskaa se että asiasta tehdään huumoria.

Game on!
Ruokalan kalapuikko Pena
Vastaa Viestiin