Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2449
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Selkis. Kotona on tästä ollut jotain puhetta, mutta tälle rakennusoptiolle en ole oikein vielä lämmennyt. Jos rakentaisin niin maalämpö + joku ilppiviritys sekä varaava takka olisi varmaan lämmitysmetodit. Aurinkopaneelin panos-tuotossuhteet on vielä aika heppoisia. Jos sillä muutaman satasen vuodessa säästäis sähkölaskussa, niin koko lailla yhtä tyhjän kanssa.
Amazing shit happens!
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti: Heh. Meillä on mennyt 306 000 euroa tähän mennessä. Sillä hinnalla sai 1450 m2 tonttia, 171 m2 taloa, maalämmön, vesikiertoisen lattialämmityksen ja noin 15 000 euron kiintokalusteet. Ja mä olen tehnyt itse kaikki muut hommat paitsi kaakeloinnit, sähköt, seinien ja kattojen tasoitukset, sekä perustusten muuraukset joissa toki oli itse harkkoneekerinä. Kaiken kaikkiaan olen maksanut muille tunteja ehkä 10 000 euron verran + kaivinkone ja louhinta.

Maalämpö maksoi 20 000 tonnia lattialämmityksineen, mutta vastaavasti sähkön kulutus pyörinee reilusti alle 10 000 kw/h:ssa. Näin ollen kuukaudessa ei ole juurikaan muita menoja kuin lainan lyhennykset.

Kyllä se vaan talo kuin talo tonteineen maksaa sen 250 000 - 300 000 euroa. Ihmettelen kovasti teidän 100 000 budjettia joten ois kiva kuulla mitä siihen sisältyy.
No enhän minä kaikkea muista mutta sun tekstin perusteella tulee ensiksi mieleen:
3 ha tontti saatiin puoli ilmatteeks hyvävelisysteemillä. Vesikiertoinen lattialämmitys joka lämpiää puilla. (jotka tehään omasta metästä.) Ne putket laitettiin lattiaan ite, betonimies kävi ruutailemassa sitä ainetta ja liipparille maksettiin palkkaa. Omasta metästä tehtiin myös irtopuutavaraa, kattoon kuusipaneelit, saunaan haapapaneelit yms. Piippu muurattiin ite, takkaa ei. Seinät on MUN tasottamat. (hyvin!) mies teki kaakelihommat veljensä kanssa. Maalattiin ja tapetoitiin ite. Perustukset tehtiin ite. Putkityöt tehtiin ite. Sähkötöitä ei tehty kun niitä ei saanu, ne makso ulkopuolisella n. 10 000 ja oli isoimpia yksittäisiä kulueriä. Melkein kaikki lattiamateriaalit ja tapetit on jostain tarjouksesta metsästetty, maaleista on maksettu oikeat hinnat. Oiskohan se talopaketti maksanut jotain 34 000 huideilla? Semmonen ihan perusmalli jota muokattiin meille sopivaksi. Talo tuli pienelementteinä pystyyn ja kattotuolit nostettiin niiden päälle, katto tehtiin ite. (mies oli silloin kattopeltiseppänä töissä, se oli varmaan helpoimpia hommia :) )

Talli remontoitiin vanhasta navetasta ja siellä on tosi paljon hyödynnetty kierrätysmateriaalia. Tarhan pohjiin saatiin suoperäiselle maalle täyttöjä kaupungin katujen purkutyömailta, ne ajo neljällä autolla sinne pari päivää asvaltinpaloja. Lainattiin appiukon kaverilta pillaria jolla jyräiltiin niitä muruiksi.

Että onhan tässä tietenkin ollu paljon sopivia suhteita ja monesti ollu oikeassa paikassa, oikeaan aikaan ja aukassa suunsa sopivassa välissä. Mutta paljon siinä kyllä nähtiin vaivaakin, pieni laina on iso ilo :)

Edit: väliseinätkihän sitä tehtiin itse. Ja väittäsin että meidän tekemä jälki on paljon parempaa kuin esim. sen porukan jotka ne elementit ja kattotuolit kävi lätkimässä pystyyn vaikka piti muka tosi hyvä ja ammattitaitonen porukka olla.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Georgina »

En siis sano että kukaan alle 100 000 pääsis jos ei oo valmis ja kykenevä tekemään itse tosi paljon, mutta kyllä mun korvaan toi numban paritalo homma kuulostaa ihan mahdolliselta, sehän on itekki rakennusalalla? Ja tokihan taloon saa laittaa rahaa sen verran kun keltäkin irtoaa, yli 200 000 tuhatta ei vaan onnistuis mun tuloilla ja menoilla kyllä mitenkään.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kai se mahdollista on, mutta että 150K€ budjetilla jos saa tontit ja materiaalit 500K€ myyntihintaisiin .. no, on siinä ainakin kate kohdillaan, vaikka työlle laskisi isonkin hinnan. Voi vaan olla, että hintaa kuitenkin laskee aika isosti se, ettei takana ole vakavaraista rakennusliikettä vakuusjärjestelyineen. Ymmärtääkseni perustajaurakointi ei ole erityisen hyvä bisnes pienille rakennusfirmoille. Sen sijaan tiedän aika monta pientaloja puuhastellutta rakennusyrittäjää jotka on tehneet konkan kun kämpät on jääneet käsiin tai ei ole tullee ikinä valmiiksi.

Tietty jos on ostajat valmiiksi katsottuna tai hyvin kysytty paikka ja hyvät tekijät, niin kyllä siinä voi todella hyvän tienestin tehdä jos noin on realistiset speksit.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja masa »

No kyllä teillä on ollut ihan kertakaikkisen halpa rakennusprojekti sitten.

Täällä päässä Suomea tuollaisella budjetilla saisi hätinä tontin ja sille autotallin.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

So Hard kirjoitti: Kyllähän nyt tietysti yleisesti ottaen on niin, että kullakin tietyllä asumistasolla on usein kannattavampi asua omassa kuin vuokralla, koska vuokralla asuessa maksat sitten vain jonkun muun pääomakuluja ja vuokranantajilla on taipumus ottaa tuottoa pääomakulun päälle.
Hei, hyvä kun kerroit. Olin siinä käsityksessä, että vuokra-asunto siirtyy ajan myötä omistusasunnoksi, kunhan on tarpeeksi paljon maksanut toisen pussiin.
Prepare for the worstest.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Georgina »

masa kirjoitti:No kyllä teillä on ollut ihan kertakaikkisen halpa rakennusprojekti sitten.

Täällä päässä Suomea tuollaisella budjetilla saisi hätinä tontin ja sille autotallin.
Joo, en mä tiedä muita jotka ois samaan pystynyt, mutta sanonpa vaan että mahdollista se on, kuitenkin niin että tehdään hyvää jälkeä. Meillä menee hevosiin ja autoihin niin paljon rahaa ettei pystyis mitään megalomaanista lainaa lyhentään.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
masa

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Masan perhekin vois asua itä-helsinkiläisessä kolmiossa. Ette kuitenkaan halua.

Vartiokylä-Kontula nurkilla saat maksaa 100m2 perheasunnosta 250 000 - 300 000 ecua ja sen päälle vielä jotain 400-500 euron vastiketta kuukaudessa. Sen lisäksi saat kierrellä varpaillaan kaiken maailman sekakäyttäjäsekopäitä siellä sun täällä silmät niskassa ja pelätä lastesi puolesta.

Onnea vaan niiille jotka ton valinnan tekee. Mä lyön itseäni mielummin vaikka kirveellä polveen.
Viimeksi muokannut masa, 18.03.2013 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mulla ois yksi pieni pyyntö teille kaikille. Jos KUKAAN ei nyt ruokkisi tuota toisaalla huomiota kerjäävää trollia, ehkä se vaikenisi, lopullisesti tuskin, mutta ainakin taas hetkeksi. Otatteko haasteen vastaan?

:paavi:
Prepare for the worstest.
masa

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja masa »

KKK kirjoitti:Jos rakentaisin niin maalämpö + joku ilppiviritys sekä varaava takka olisi varmaan lämmitysmetodit. Aurinkopaneelin panos-tuotossuhteet on vielä aika heppoisia. Jos sillä muutaman satasen vuodessa säästäis sähkölaskussa, niin koko lailla yhtä tyhjän kanssa.

Mjoo. Nykytalot on niin hyvin eristettyja ja energiapihejä, ettei meilläkään ole takka ollut tänä vuonna käytössä varmaan viittä kertaa.

Jos mä vielä rakentaisin niin tekisin hirsitalon tai sitten kivitalon. Näihin pirun muovipussitaloihin en kyllä enää sekaantuis.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Leevi »

So Hard kirjoitti:
Vesper kirjoitti:No nyt kuulisin mielelläni perusteluja.
Kaipa yleensä tuppaa olemaan niin, että talouden tulonsaajien ja menonaiheuttajien suhde on lapsiperheillä heikoin ja dinkuilla vahvin. Sinkulla on yksi tulonsaaja ja yksi menonaiheuttaja, lapsiperheessä suhdeluku on parhaassakin tapauksessa 2:3.

Ainakin meikäläisellä oli sinkkutaloutena parempi tilanne kuin yhdelläkään lapsellisella kaverilla, olivat sitten molemmat töissä eli ei.
Vähän kepeästi laskettu, että sellaisenaan en suorilta osta. On toki niin, että lapsiperheillä on kulut melkoiset. Ei sinkulallakaan välttämättä niin hääppöinen talous ole (ellei nyt satu olemaan joku KK joka päivälehdissä kehuu laittavansa 10k€/kk menemään). Dinkuilla on selkeesti paras. Ei ole kahdet tulot ja kahdet menot vaan kahdet tulot ja <<2 menot (noin esimerkkinä). Ja toki rikkana rokassa on ne valinnat, että mitä haluaa, missä jne.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Leevi kirjoitti:Vähän kepeästi laskettu, että sellaisenaan en suorilta osta. On toki niin, että lapsiperheillä on kulut melkoiset. Ei sinkulallakaan välttämättä niin hääppöinen talous ole.
Niinno voithan sä tietty ruveta vertaamaan rikasta perhettä köyhään sinkkuun, mutta ei se muuta sitä, että yleisesti tuppaa olemaan niin, että samalla tulotasolla lapsiperheellä jää vähemmän käyttörahaa kuin sinkulla. Kiinteät kulut on lasten kanssa hemmetinmoiset.
Universaali disclaimer.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Leevi »

So Hard kirjoitti:Niinno voithan sä tietty ruveta vertaamaan rikasta perhettä köyhään sinkkuun, mutta ei se muuta sitä, että yleisesti tuppaa olemaan niin, että samalla tulotasolla lapsiperheellä jää vähemmän käyttörahaa kuin sinkulla. Kiinteät kulut on lasten kanssa hemmetinmoiset.
Noo, turha tästä nyt on alkaa suuremmin vääntämään. Kunhan totesin, että ei se sinkun talous välttämättä niin leveää elämää mahdollista. Eiköhän tämäkin ole taas niin tapauskohtaista.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Niinno voithan sä tietty ruveta vertaamaan rikasta perhettä köyhään sinkkuun, mutta ei se muuta sitä, että yleisesti tuppaa olemaan niin, että samalla tulotasolla lapsiperheellä jää vähemmän käyttörahaa kuin sinkulla. Kiinteät kulut on lasten kanssa hemmetinmoiset.
Tiedä sitten mitä meinaat samalla tulotasolla, mutta mäkään en tuota täysin osta. Kaksi keskituloista vanhempaa joilla yksi lapsi vs yksi keskituloinen sinkku. Vanhemmille syydetään kaiken maailman tukiaista (lapsilisä, kotihoidon tuki, alijäämähyvitys, päiväsakkojen vähennys(!)), lainan verovähennykset jne saa tuplana, isomman asunnon neliöhinta on pienempi. Luulisi nyt, ettei siihen lapseen tonnia enempää mene kuukaudessa, vai meneekö?

Ja mihin lapsiperhe nyt käyttörahaa edes tarvitsee verrattuna sinkkuun, jonka pitää näyttää rahaa!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Niinno voithan sä tietty ruveta vertaamaan rikasta perhettä köyhään sinkkuun, mutta ei se muuta sitä, että yleisesti tuppaa olemaan niin, että samalla tulotasolla lapsiperheellä jää vähemmän käyttörahaa kuin sinkulla. Kiinteät kulut on lasten kanssa hemmetinmoiset.
Tiedä sitten mitä meinaat samalla tulotasolla, mutta mäkään en tuota täysin osta. Kaksi keskituloista vanhempaa joilla yksi lapsi vs yksi keskituloinen sinkku. Vanhemmille syydetään kaiken maailman tukiaista (lapsilisä, kotihoidon tuki, alijäämähyvitys, päiväsakkojen vähennys(!)), lainan verovähennykset jne saa tuplana, isomman asunnon neliöhinta on pienempi. Luulisi nyt, ettei siihen lapseen tonnia enempää mene kuukaudessa, vai meneekö?

Ja mihin lapsiperhe nyt käyttörahaa edes tarvitsee verrattuna sinkkuun, jonka pitää näyttää rahaa!
Ei se ihan halpaa lystiä ole, jos on näitä uskominen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008012 ... 8_uu.shtml

Tuohon 5 vuoden inflaation verran päälle. Keskituloinen työssäkäyvä nyt ei nimenomaan saa juuri mitään tukia pl. lapsilisä ja päivähoitomaksut on aika lailla tapissa jos 2 on töissä. Pienituloisilla taas lasten menojen suhteellinen osuus käteen jäävästä netosta syö helposti sen käyttörahan. Pikemminkin sanoisin, että hyvätuloisilla homma alkaa mennä toisin päin, kun lapsen kiinteät kulut laskee suhteessa tuloihin. Sellainen joukkue, jossa on 2 hyvätuloista työssäkäyvää vaan on aika pieni osuus lapsiperheistä.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Taisin jo kirjoittaakin, että kokonaislainamäärä tulee jäämään selvästi alle 200k, joka kahdelle normituloiselle on, kuten pankkikin totesi, varsin kohtuullinen. Perjantaina on muuten kauppapäivä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
masa

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja masa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Taisin jo kirjoittaakin, että kokonaislainamäärä tulee jäämään selvästi alle 200k, joka kahdelle normituloiselle on, kuten pankkikin totesi, varsin kohtuullinen. Perjantaina on muuten kauppapäivä.

Mikä oli marginaali?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Senkin jo kerroin. Vanha 0,24 to 0,7 ja uusi 1,55. Ihan ok lukemat ainakin pankinjohtajakaverini mielestä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2449
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja KKK »

elco kirjoitti:Luulisi nyt, ettei siihen lapseen tonnia enempää mene kuukaudessa, vai meneekö?
Eei, kunhan pukee sen perunasäkkiin, ei osta leluja eikä harrastusvälineitä ja ruokkii tarjousmaksalaatikolla. Näin meillä ainakin!
Amazing shit happens!
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Tiede Maanantai, tiedettä kaikille!

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Senkin jo kerroin. Vanha 0,24 to 0,7 ja uusi 1,55. Ihan ok lukemat ainakin pankinjohtajakaverini mielestä.
Aika huikeat on marginaalit nykyään ...
Vastaa Viestiin