Tiistai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Ruoka valmistumassa ja krapulasta tietoakaan. Ilmeisesti alan tuleen vanhaksi koska kävin plevnassa syömässä, join kaksi olutta ja heittäydyin ihan villiksi ja taapersin koskipuiston kautta juoden yhden tölkin Karjalaa matkalla. Siitä bussilla kotia ennen ysiä.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kottarainen kirjoitti:Palstan muut sinkut on jo kalunneet toisensa loppuun mutta kun saadaan yksi joukkoon lisää niin heti alkaa hirveä sutina!!1
Mun inbox on ihan tyhjä :(
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Niin ja lisää tuohon viestiini sen että puhelin häiritsi ja multitaskuisku ei onnistu minulta.

Exsulle voi laittaa, koska puheenaiheena on, että: On kohteliasta sanoa "Moi" jos joku sanoo "Moro". Eikä vaan kävellä ohitse.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Niin mut mua ei ole edes kaluttu. Vai miten toi nyt ilmaistaan?
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Nergal kirjoitti:
Exsulle voi laittaa, koska puheenaiheena on, että: On kohteliasta sanoa "Moi" jos joku sanoo "Moro". Eikä vaan kävellä ohitse.
Missä me ollaan törmätty? Jos siellä koskenrannassa, niin siellä moikkaili joka toinen kun kulki ne liivit päällä, en edes olettanut että siellä olisi omia tuttuja liikenteessä. :)
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Nergal »

^Siellä :) Taapersin ohi mutta sulla oli nuorisoa kaitsettavana. Viittiny häiritä ja oli kiire bussille.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mitä täällä tapahtuu?!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

No en tiä. Siikaa nousee kuulema hyvin. Taidan mennä siihen suuntaan ens viikolla kun saan näitä muita asioita alta pois. Nyt kun kerran on vammasten vapaata.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Hetkeks kun vaihtaa tabletin moottorisahaan niin täällä on jo tapahtunut isojako. Kumma homma.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Onko täällä jo jaettu jotain? Tällä kertaa en päässyt edes näytille. Uittu!!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:No nyt on autossa uusi softa ja lisää potkua. Kunnon kiihdytyksissä on erilailla toiminnan tuntua. Tehonlisäys saa auton sivistyneen luonteen melkein korjattua: kyllä se vielä siellä taustalla kummittelee, mutta en voi kuin ihmetellä miksei tehtaan hihnalta rullaa tälläisiä ulos - vaikka sitten lisähinnalla. Kylmällä asvaltilla pito loppuu vielä aiemmin kuin ennen.
Toi lastuviritysjuttu on tosiaan mielenkiintoinen. Kuten kirjoititkin, miksei autossa voisi olla jo tehdasasennuksena turbo boost -namiskuukkeli. Ehkä valmistaja arvioi, että ei voi antaa takuuta lisätehon rasituksen kestolle? Vai tuleeko ongelma CO2-perusteisten verojen takia?

Audissa on laatikossa Sport-asento. En sitä koskaan käytä. Ilmeisesti käyttää pienempiä vaihteita koko ajan, pysyy ahtopaineet koholla ja kait sitten myös vaihtaa herkemmin pienemmälle kaasua painettaessa. Mutta eihän se tehoa lisää kuten toi lastuviritys.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja MrM »

NuoriDaavid kirjoitti:Toi lastuviritysjuttu on tosiaan mielenkiintoinen. Kuten kirjoititkin, miksei autossa voisi olla jo tehdasasennuksena turbo boost -namiskuukkeli. Ehkä valmistaja arvioi, että ei voi antaa takuuta lisätehon rasituksen kestolle? Vai tuleeko ongelma CO2-perusteisten verojen takia?
Harvemmin noissa päästöjen kanssa ongelmia tulee, sillä päästö- ja kulutusasiat mitataan rauhallisessa ajossa, jolloin polttoaineensyöttökartat ymv. voi käytännössä pitää ennallaan, ellei mekaanisia muutoksia jouduta tekemään esimerkiksi asentamalla isommat injektorit jotka pystyvät syöttämään enemmän kakkua koneelle täyskaasulla, jotta se ei kävisi liian laihalla. Isommat injektorit ovat usein sitten myös vähemmän tarkat osakuormalla, ja vaikuttavat kulutus- ja päästöarvoihin. Tämän takia autotehtaat pyrkivät laittamaan aika tavalla optimaaliset ei-ylimitoitetut injektorit jo tehtaalta, jotta kulutus- ja päästöarvot voidaan optimoida mahdollisimman hyvin. Karkealla matematiikalla voi sanoa että tuplasti tehoa vaatii tuplaten bensaa ja tuplaten bensaa vaatii tuplaten isommat injektorit, jotka ovat tuplaten epätarkemmat sitten osakuormilla, joka taasen hukkaa bensaa, heikentää palamista ja vaikeuttaa säätämistä.

Mutta se itse "ongelma" tulee monesti myös väännöstä. Koska moottorin maksimipyörimisnopeus on enemmän tai vähemmän kiinteä, lisäteho joudutaan hakemaan väännön eikä kierrosnopeuden kasvattamisen kautta. Vääntömomentti on sitten tietysti se joka avaa jumiutuneita pyöränpultteja, vääntää rautaa mutkalle, syö hammasrattaita ja tuhoaa kytkimiä manuaaleista ja kytkinpakkoja kaksoiskytkinvaihteistoista. Ahdetut nykymoottorit kestää itsessään aika hyvin lisääntyneen väännön tuomat rasitukset, mutta ongelmat syntyvät monesti sitten vaihteiston, perän, vetonivelien ja vetoakselistojen kohdalla, useasti vasta viisinumeroisten ajokilometrien jälkeen. Kun katselee paljon nykyautojen kaksoiskytkinvaihteistot (jotka eivät yleensä ole tosiaankaan hirveästi ylimitoitettuja jo muutenkin kookkaan, monimutkaisen ja painavan konstruktionsa takia) maksavat, on chippituunaus pidemmässä juoksussa aika riskaabelia. Jälleenmyyntiarvon kannalta samasta syystä vähän itsensä polveen ampumista ainakin kaksoiskytkinlodjullisissa autoissa, ellei saa chippituunauksen jälkiä kadotettua ennen myyntiä tai löydä tarpeeksi dilleä yksityisostajaa.

Omassa volkkarissa meni vaivaisen 330Nm väännön vuoksi DSG:n kytkinpakat telakalle 30 tonnin ajon jälkeen.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^ :sir:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Tiistai

Viesti Kirjoittaja MrM »

Nussitaan vielä tarkemmin karkeaa pilkkua jos tosta ei ymmärtänyt injektorien toimintaperiaatetta: Eli jos autossa on vaikka injektorit jotka pystyy syöttää 50 litraa tunnissa bensaa koneeseen ollessaan täysin auki, ja injektoreja ohjaa ECU joka kykenee lykkäämään niille 100 pulssikäskyä sekunnissa, 5 litran kulutuksen aiheuttava osakaasu pitäisi joka kymmenennen pulssin 0,1s välein auki ja muut 9 pulssia siinä välissä kiinni. Jos tilalle vaihdetaan 100 litraa tunnissa bensaa koneeseen syöttävät injektorit, täytyykin nyt 5 litran kulutuksella olla 19 pulssia kiinni ja joka kahdeskymmenes pulssi auki, jolloin sama bensamäärä syötetäänkin nyt tuplasti harvemmin. Tää on se syy miksi isommat injektorit on vaikeampi saada toimimaan yhtä taloudellisesti ja vähäpäästöisesti palotapahtuman kannalta kuin pienet, ja miksi sen saman viiden litran tuuppaaminen sinne koneeseen ei isommilla injektoreilla tuota yhtä hyvää hyötysuhdetta.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Vastaa Viestiin