VapaaHäämöttääPerjantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

exsu kirjoitti:Mä kuitenkin olin samalla aika empaattinen lapsi, enkä missään tapauksessa voinut kiusata ihmisiä, joilla on muutenkin hankalaa, kuten vammautuneita, lihavia (olin itsekin) tai vaikka silmälasipäisiä. Kiusasin ylimielisiä.
Mistä saatoit tietää, ettei heillä ollut ongelmia? Harvemmin ne ongelmat ulospäin näkyy, ellei nyt tosiaan kyseessä ole jokin fyysinen vamma.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja elco »

huima kirjoitti: Pertistä on vaikea aina tietää, että missä kohtaa trollaus loppuu ja urpous alkaa.
Occamin partaveihti painottaa urpouden alkamista hyvin aikaisessa vaiheessa. Seuraavaksi vahvin vaihtoehto on saumaton overlap.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kreitsu kirjoitti:
exsu kirjoitti:Mä kuitenkin olin samalla aika empaattinen lapsi, enkä missään tapauksessa voinut kiusata ihmisiä, joilla on muutenkin hankalaa, kuten vammautuneita, lihavia (olin itsekin) tai vaikka silmälasipäisiä. Kiusasin ylimielisiä.
Mistä saatoit tietää, ettei heillä ollut ongelmia? Harvemmin ne ongelmat ulospäin näkyy, ellei nyt tosiaan kyseessä ole jokin fyysinen vamma.
Mä olin lapsi. Ajattelin asiat, kuten lapsi ajattelee. En mä enää ajattele, että on olemassa jotain ihmisryhmiä, joita on ihan OK kiusata. Yhtälailla ne lapset oli syyttömiä siihen, että peilasivat vanhempiensa asenteita.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriDaavid kirjoitti:
exsu kirjoitti: Kiusasin ylimielisiä. Niitä pikku paskiaisia, joille oli kotona opetettu, että meistä huonommalla alueella asuvista köyhistä yksinhuoltajan lapsista ei tule mitään, ja jotka sitä kotoa opittua riemusanomaa innolla toivat kouluun.
Oletko aivan varma, että kuvaamasi asenne oli todella olemassa, eikä vain omassa päässäsi?

Mä en ainakaan omasta kouluajastani muista, että vanhempien tulotasolla olisi ollut mitään merkitystä koulun sosiaalisissa suhteissa. En mä ainakaan edes tiennyt, mitä muiden vanhemmat tienaa.

Luokassani taisi olla yksi yksinhuoltajperheen lapsi, en muista, että sitä olisi mitenkään noteerattu.

Omia tuntemuksiaan on helppo projisoida muihin ja nähdä asioita, joita ei ole olemassa.
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Homeboy65 kirjoitti:
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
Ja kuinka hyvin sä olet pärjännyt!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriDaavid kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
Ja kuinka hyvin sä olet pärjännyt!
Sarkasmimittarini näyttää punaista. :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja saira »

Hmmm, tyttäreni koulussa on aika mukavasti näitä Pertin kuvaamia väriläiskiä. Erittäin mukavia lapsia, keskimäärin jopa kohteliaampia kuin kantasuomalaiset. Aina ilo ottaa tänne meille leikkimään! Ne kiusaajat ja häiriköt ovatkin sitten "meitä". Ja "eksoottisen taudin" tyttäreni sai kerran kantasuomalaiselta ystävältään tämän käytyä etelänmatkalla ja unohdettua käsihygienia täällä Suomessa. Me taidetaan elää rinnakkaistodellisuudessa... :D

Ymmärrän kyllä Pertti sua, meillä riesana on ollut poika, joka on ihastunut tyttäreeni. Näyttää sen vain valitettavan rajulla tavalla, opettajakin on joutunut puuttumaan tähän. Ja kuulemma muutenkin pojalla ongelmia käyttäytymisen kanssa, juuri tällä viikolla jätti erään toisen pojan pään vessan oven väliin niin, että poika sai jonkinlaisen haavan tms päähänsä (tyttäreni ei osannut sanoa tarkemmin mitä, koska haavoittunut poika oli vetänyt hupparin hupun päähänsä, mutta verta oli tullut kuulemma). Kuitenkin mulle on sama mistä etnisestä ryhmästä tai sosiaaliluokasta poika on kotoisin, loppujen lopuksi tärkeää on vain se, että käyttäytymisessä on jotain vialla, ja siihen täytyy saada muutos.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

exPertti kirjoitti: Vähän pahoin pelkään, että muut eivät nähneet näitä sinun yleviä tarkoituksiasi ihan yhtä hyvin kuin itsellesi ne perustelit.
Mikä ylevä tarkoitus? Paha olo piti purkaa johonkin, ja seulassa kohteeksi osuivat ne, jotka antoivat parhaiten itselle perusteltavan tekosyyn.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

exPertti kirjoitti: Siinä koetin siis tehdä sen mikä minun mielestäni on velvollisuuteni vanhempana. Eli sekä lapseni asemaan että puolelle. Ja koettaa saada hänet pääsemään selkeästi häntä kaivavan tapauksen ohi ja yli.
Olla oman lapsen puolella on täysin eri asia, kun olla toista lasta vastaan.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo kaikki se puhe niistä tartuntataudeista ja elämänpilaajista kuulosti oikein hyväntahtoiselta.

Empaattisuuden tunne on tietysti kokemus. Musta tuntui kurjalta, että lapsia kiusattiin jostain sellaisesta ominaisuudesta, kuten vaikka vamma tai silmälasit, joille eivät voineet mitään. Ajattelin, että ko. ominaisuudet olivat muutenkin jo riittävä taakka. Pidän tätä empaattisuutena. Sen sijaan sellaisten lasten kiusaaminen, jotka kohtelivat myös itseä huonosti, tuntui paljon perustellummalta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti:
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
Niin olet kertonut. Noin vaikka eikös äitisi ollut kirjastonhoitaja kuten minunkin? Ja teillä oli kaksikin lasta? Olet melkein yhtä vanha kuin minäkin. Samaan aikaan isäni oli opistoinsinööri teknisenä johtajana asennusfirmassa. Äitini oli sivukirjaston johtaja. Lapsia vain minä. Asuttiin kolme ihmistä plus isohko koira halvimmassa mahdollisessa kaupungin vuokrakaksiossa. Autona oli Lada 1200. Mokki lopulta, mutta se halvin eli ei järven rannalla. Ulkomailla oli varaa käydä kahdesti, plus yksi Tukholman reissu plus lapinreissuja halpateltan kera.

Eli joku tuossa matematiikassasi mättää. Joko minun vanhempani ovat jemmanneet silloin rahaa piiloon tai sun kotiin satoi ilmaista rahaa taivaasta, sossusta, perinnöstä tai demaripomoisältäsi. Tai sitten äitisi oli huora.
Viimeksi muokannut Gat, 30.08.2013 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
exsu kirjoitti:Joo kaikki se puhe niistä tartuntataudeista ja elämänpilaajista kuulosti oikein hyväntahtoiselta.

Empaattisuuden tunne on tietysti kokemus. Musta tuntui kurjalta, että lapsia kiusattiin jostain sellaisesta ominaisuudesta, kuten vaikka vamma tai silmälasit, joille eivät voineet mitään. Ajattelin, että ko. ominaisuudet olivat muutenkin jo riittävä taakka. Pidän tätä empaattisuutena. Sen sijaan sellaisten lasten kiusaaminen, jotka kohtelivat myös itseä huonosti, tuntui paljon perustellummalta.
Tämä oli se kohta jossa purin vitutustani palstalle, en lapselle/lapsille. Jos kyseessä olisi ollut joku suomalainen lihaa syövä heteromies, vaikkapa naapurini, ketään ei olisi kiinnostanut.

Jotenkin tämä itsereflektion määrä yhdistettynä palstalle suuntautuneen purkautumiseni arvosteluun jättää haljun lopputuloksen.
No itse asiassa jäin miettiin, et millä sanoilla sä olisit kantasuomalaista kutsunut? :wink: Siis jos sä sanot, et etnisyydellä ei olis ollu väliä, ni ok, hyväksyn vastauksen, mut termit, joita sä käytit kuvaamaan raapijaa, ei kuulostanu siltä mun korviini. Siksi siis mietin, et olisko kantasuomalainen saanut myös jonkinlaisen kuvauksen.
Viimeksi muokannut saira, 30.08.2013 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

exPertti kirjoitti:Tämä oli se kohta jossa purin vitutustani palstalle, en lapselle/lapsille.
Ei tuollainen asennemaailma synny hetkessä eikä itsekseen. Kuten ND tuossa sanoikin, voi olla että et ole ollut täysin rehellinen itsellesi tässä maahanmuuttajiin kohdistetussa neutraaliudessa kuin koitit väittää.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:No itse asiassa jäin miettiin, et millä sanoilla sä olisit kantasuomalaista kutsunut? :wink: Siis jos sä sanot, et etnisyydellä ei olis ollu väliä, ni ok, hyväksyn vastauksen, mut termit, joita sä käytit kuvaamaan raapijaa, ei kuulostanu siltä mun korviini. Siksi siis mietin, et olisko kantasuomalainen saanut myös jonkinlaisen kuvauksen.
"Vitun ääliö" ehkä? Vaikea sanoa, pidetään asiaa korvan takana seuraavaan insidenttiin asti.

Ok. Toivotaan, et seuraavaa ei tule, ihan lapsesi takia. :) (Samoin täällä toivon, että ihailija rauhoittuu...)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:Ja Exsu, tämä "empaattinen koulukiusaaja" kuulostaa suunnilleen samalta kuin "yksisarvinen". .
:)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mä oon empaattinen kirvesmurhaaja. Tapan vaan sellasia tyhmiä ja ilkeitä! : :haha:
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:Tämä on muuten paskin keskutelu tällä palstalla ikinä. Tämä voittaa "rattoisat keskusteluni" FreddienGrugerinkin kanssa rinnanmitalla.

Iloinen lapseni muuttui masentuneeksi ja sulkeutuneeksi. Suutuin, mutta koska vastapuoli oli erilaista-etnistä-alkuperää suutuin väärin. Haistakaa paska koko palsta.
Jos nyt ihan rakentavasti tätä koetetaan lähestyä, niin tuskin kukaan muuhun kiinnitti erityistä huomiota kuin siihen, että erityisesti korostit raapijan etnistä taustaa.

Mutta itse olisin luultavasti tehnyt samoin. Mutta silti se on tymää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kreitsu kirjoitti:Mä oon empaattinen kirvesmurhaaja. Tapan vaan sellasia tyhmiä ja ilkeitä! : :haha:
Ryhdyn empaattiseksi raiskaajaksi ja raiskaan vain niitä, jotka haluavat sitä!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Jotenki tosta pertin vuodatuksesta saa sellaisen kuvan, että hän on näitä ylisuojelevia ongelmavanhempia, joista on nykyään opettajille kovin paljon vaivaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

*hakee popkornia*
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vagabondo kirjoitti:Jotenki tosta pertin vuodatuksesta saa sellaisen kuvan, että hän on näitä ylisuojelevia ongelmavanhempia, joista on nykyään opettajille kovin paljon vaivaa.
Ja lapsille. Jos vanhemmalle on täysin sietämätöntä kestää mitään lapsen pettymystä, vastoinkäymistä tai niistä seurannutta hetkellistä apeutta, ei siitä yleensä seuraa lapsellekaan mitään hyvää. Lapseen kohdistunutta väkivaltaa tai kiusaamista ei tietenkään tarvitse sietää ja siihen tulee puuttua. Tuo Pertin tapa puhua toisesta lapsesta on vaan kuvottava.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:Jotenki tosta pertin vuodatuksesta saa sellaisen kuvan, että hän on näitä ylisuojelevia ongelmavanhempia, joista on nykyään opettajille kovin paljon vaivaa.

En mä nyt kyllä tällaista käsitystä saa. Onhan se /c:stä, jos omaa lasta raavitaan ja lapsi on peloissaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Aika sokea sä olet Pertti omalle tekstillesi.

Tämä empatianäkemys on jännä, että jos joku tekee elämässään jotain väärää, niin ei voi mitenkään tehdä tai tuntea mitään normaalia tai inhimillistä. Paitsi jos tekee jotain väärää jonkun hyvän tarkoituksen nimissä, kuten sotilaiden ajatellaan tekevän. Mediassakin ollaan välillä jotenkin kamalan yllättyneitä siitä, miten jollain prosenttikerholaisilla/uusnatseilla/muilla yleisesti vain pahoina pidetyillä henkilöillä voi olla ihan normaalin ja lämpimän oloiset perhesuhteet.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Perdestähän huomaa jo perssilmällä, että miehellä on OMIA traumoja vailla työstöä. Hän on kuin kävelevä avohaava. Reagointi on tätä kautta usein yliampuvaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin