Puuttuva tiistai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Tuskin henkilö, joka kokee, että ei voi ampua niskäkästä, mutta voi kalastaa, ajattelee aina noin monimutkaisesti. Kaikki eivät ole vakosamettitakkisia päivystäviä dosentteja ;)

Kyllähän pörröinen koiranpentu on paljon vaikeampi tappaa kuin niljakas kala, vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan aivokuoresta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:^Tuskin henkilö, joka kokee, että ei voi ampua niskäkästä, mutta voi kalastaa, ajattelee aina noin monimutkaisesti. Kaikki eivät ole vakosamettitakkisia päivystäviä dosentteja ;)
No kyllä mä aika innokkaana vapaa-ajan kalastajana osin oikeutan touhuni juuri tuolla ajatusmallilla (erityisesti kun nisäkkään ampuminen on kunnolla suoritettuna kai verraten vähän kipua tuottava tappomuoto, kun taas aika monet kalanpyyntimenetelmät olisivat aika kamalia nisäkkäisiin sovellettuna), ja olen ajatusmallia aika menestyksekkäästi opettanut useammallekin tuttavapiirin pikkulapselle. Vakosamettitakkien uusi sukupolvi on kasvamassa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

^^^ Ehkä jotenkin noin. Ja en tietenkään koskaan ole oppinut metsästäjän kulttuuriin. Jos faija olisi ollut metsästäjä, niin oltaisiin varmasti aivan eri tilanteessa.

Ääni ja pörröisyys ei missään nimessä ole mikään tekijä. Olen mä montakin elukkaa lopettanut siinä vaiheessa kun on selvää, että se ei siitä enää tokene.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Itse en kalasta enkä metsästä.

Mutta teoriatasolla voisin ajatella (ehkä ajattelenkin!), että nisäkkäiden tappaminen ruoaksi on ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä, eikä sitä pidä kokea ongelmaksi. Luonnossa ei ole saaliilla kivaa, on se sitten kala tai nisäkäs.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Itse en kalasta enkä metsästä.
Mutta teoriatasolla voisin ajatella (ehkä ajattelenkin!), että nisäkkäiden tappaminen ruoaksi on ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä, eikä sitä pidä kokea ongelmaksi. Luonnossa ei ole saaliilla kivaa, on se sitten kala tai nisäkäs.
Mä olen taipuvainen ajattelemaan, että teoriatasolla sulla saattaisi olla (ehkä onkin!) tässä jonkinlainen naturalistinen virhepäätelmä tai ainakin is-ought -ongelma (sikäli kuin tosiaan haluat teoreettisesta aateskelustasi ulos normatiivisen johtopäätöksen).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Joo. Kuulin kyllä Humen äänen päässäni ja myönnän samaan hengenvetoon, että eihän asioiden luonnonmukaisuus tarkoita sitä, että asiat olisivat ongelmattomia. On luonnonmukaista kuolla parikymppisenä synnytykseen tai keuhkokuumeeseen, mutta ei se silti ole tavoiteltavaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä luulen että käytännön tasolla metästys ei ole sen kummempi juttu kuin kalastaminenkaan. Harvempi vain kokeilee sitä ekan kerran 5-vuotiaana. Samantyyppinen innostus siinä tulee saaliin saamisesta ja sapuskaksi perkaamisprosessikin on aika samanlainen.

Tietysti niissä tilanteissa joissa metsästäjä tuottaa haavakon koska yritti enemmän kuin osaa on eroa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Mä luulen että käytännön tasolla metästys ei ole sen kummempi juttu kuin kalastaminenkaan. Harvempi vain kokeilee sitä ekan kerran 5-vuotiaana. Samantyyppinen innostus siinä tulee saaliin saamisesta ja sapuskaksi perkaamisprosessikin on aika samanlainen.

Tietysti niissä tilanteissa joissa metsästäjä tuottaa haavakon koska yritti enemmän kuin osaa on eroa.
Lienet oikeassa. Ja niissä haavakko-tapauksissakin voisi varmaan ajatella, että silloinkaan ao. eläimen loppu ei mitenkään aina ole merkittävästi enemmän tuskainen kuin jos eläin ei olisi metsästäjää kohdannut. Luonnollinen kuolema lienee luonnossa aika karu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Luonnollinen kuolema lienee luonnossa aika karu.
Niin, monet eläintaudit ovat aika hengiltä kiduttavia ja erityisesti pikkupedot tykkäävät leikkiä ruoallaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriDaavid kirjoitti:Itse en kalasta enkä metsästä.

Mutta teoriatasolla voisin ajatella (ehkä ajattelenkin!), että nisäkkäiden tappaminen ruoaksi on ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä, eikä sitä pidä kokea ongelmaksi. Luonnossa ei ole saaliilla kivaa, on se sitten kala tai nisäkäs.
Ihminen v o i tehdä moraalisia valintoja, ei ole mikään pakko toimia "luonnollisesti". Ylipäänsä, eihän luonto - tai luonnontieteet - määrää mitään, ne vaan kuvaavat todellisuutta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Homeboy65 kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Itse en kalasta enkä metsästä.

Mutta teoriatasolla voisin ajatella (ehkä ajattelenkin!), että nisäkkäiden tappaminen ruoaksi on ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä, eikä sitä pidä kokea ongelmaksi. Luonnossa ei ole saaliilla kivaa, on se sitten kala tai nisäkäs.
Ihminen v o i tehdä moraalisia valintoja, ei ole mikään pakko toimia "luonnollisesti". Ylipäänsä, eihän luonto - tai luonnontieteet - määrää mitään, ne vaan kuvaavat todellisuutta.

Joo-o. Mutta onko eläimen tappaminen ruoaksi ihmiseltä väärin?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Puuttuva tiistai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Näin maaseudulla kasvanein silmin monet kaupunkilaiset tuntuvat kovin luonnosta vieraantuneilta, mutta onhan se tavallaan ihan hienoa, että ollaan saavutettu niin hyvä elintaso, että on varaa nirsoilla ruuasta. Kansakuntana meillä menee aika mukavasti.

Ei liene yllätys, että eläinten teurastus ruuaksi ei ole mulle mikään ongelma, joskin omakohtainen kokemus rajoittuu kalastukseen ja kanan teurastamiseen kirveellä. Metsästys ei oo vaan kiinnostanut. Mulla on mielestäni ollut parempaakin tekemistä ajalleni.

Niin ja tietysti eläinten raatoja on joutunut hautailemaan. Ei noita kissoja ja koiria meilläpäin eläinlääkärille viety lopetettavaksi, vaan sinne ne metsän reunaan ammuttiin ja kuopattiin. Niin kuin puoliksi syödyt jäniksen raadot kissan jäljiltä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin