Joulukuun neljäs

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ 60 pinnaa olen itsekin kuullut olevan tekemättömiä paikkoja. Ihme vääntöä saitte... tai ylhäältäkarjuva sai aikaiseksi rahankäytöstä. Kottiksella kun asia oli näpeissä, niin miksi piti vaivautua. Ehkä se on sitä kun oma malli on omasta mielestä niin pettämätön, että pitää muillekin runnoa läpi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:Omaan korvaan tuo kuittenkin kuulostaa jo nyt siltä, että ei teillä mitään omia rahoja ole. Ja oman rahan käyttö henkilökohtaiseen kulutukseen oli se koko juttuni pointti.
Mun pointti oli, ettei perheessä välttämättä tarvita omia rahoja. Ei se, ettei jotain tiettyä rahasummaa ole erikseen budjetoitu mun henkilökohtaiseen käyttöön, tarkoita etteikö mun käytettävissä olisi rahaa henkilökohtaiseen kulutukseen ilman, että joku sitä kyttäisi. Sellaisia summia yhteisistä varoista, jotka ei heilauta perheen taloutta, voi käyttää vapaasti. Isompia summia varoista saa omaan henkilökohtaiseen kulutukseen neuvottelemalla. Mua ei mitenkään kiinnosta kumpi tuo tai käyttää kulloinkin enemmän rahaa, koska pitkässä parisuhteessa se kuitenkin vaihtelee. Ainakin jos aloittaa yhtä nuoresta kuin itse olen omani aloittanut.

Vaikka mulla olisi täysin omat rahat, niin ei se rahan käyttö tosta helpottuisi yhtään. Pikkuhankinnat vois edelleen tehdä yhtä huolettomasti kuin nytkin ja isompien kohdalla joutuisi samalla tavalla neuvottelemaan lomasuunnitelmista etc, jotta osaisi päättää paljonko oikeasti tällä hetkellä on varaa sijoittaa johonkin harrastusvälineeseen. Mä kertakaikkiaan osaa kuvitella mitään hyötyä siitä, että lähtis tota yhteistä kassaa jakamaan. Pelkkää riesaa ja turhaa vaivannäköä siitä seuraisi. Toki asia olisi eri pareilla, joissa toinen puoliso ei osaa hoitaa talouttaan järkevästi tai joiden tavoitteet ja haaveet poikkeaa merkittävästi toisistaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti:Moni ihminen kokee raha-asioista sopimisen suhteessa jotenkin pikkumaisena ja rakkauteen kuulumattomana.
Kieltämättä mä pidän tiukasti omista rahoista kiinnipitämistä pikkumaisena ja parisuhteeseen kuulumattomana käytäntönä. Vallankin jos talouden tulotasoissa on iso ero. En kertakaikkiaan voi käsittää ihmisiä, jotka lähtevät yksin lomalle kun puolisolla ei ole varaa lähteä mukaan.

En tarkoita etteikö omaa rahaa voisi järjestää ei pikkumaisesti sopivasti sopimalla:
sivustahuutaja kirjoitti:"Tällä tulotasolla molemmat saa Xe kuussa omiin juttuihin, muut fyrkat perheen juttuihin"
, kunhan tuo perheen jutut on tarpeeksi laaja käsite, mutta jotkut vaalii omia rahojaan suorastaan mustasukkaisesti, eikä ole valmiita sijoittamaan yhtään puolisonsa hyvinvointiin.

Niin ja olen sitä mieltä, että sivustahuutajan systeemi johtaa budjettitalouteen, jolloin osa rahasta voi jäädä hukkakäytölle, kun toisaalla saattaa olla puutetta rahasta, eikä suinkaan perheen rahavirtojen optimaaliseen hyödyntämiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:"Tällä tulotasolla molemmat saa Xe kuussa omiin juttuihin, muut fyrkat perheen juttuihin"
, kunhan tuo perheen jutut on tarpeeksi laaja käsite, mutta jotkut vaalii omia rahojaan suorastaan mustasukkaisesti, eikä ole valmiita sijoittamaan yhtään puolisonsa hyvinvointiin.
Rahojen käyttöhän on puhdas sopimuskysymys. Oma raha voi olla mitä tahansa yhden euron ja miljardin välillä.

Minusta olisi erittäin outoa sijoittaa puolison hyvinvointiin. Ehkä jonkin neliraajahalvaantuneen kohdalla tuota voisi tapahtua, mutta muuten en oikein keksi missö oloissa. Työssäkäyvällä pitäisi aina jäädä tarpeeksi rahaa manikyyriin, jos toinen maksaa asunnon, auton, ruuan ja yhteiset matkat.
Vagabondo kirjoitti: Niin ja olen sitä mieltä, että sivustahuutajan systeemi johtaa budjettitalouteen, jolloin osa rahasta voi jäädä hukkakäytölle, kun toisaalla saattaa olla puutetta rahasta, eikä suinkaan perheen rahavirtojen optimaaliseen hyödyntämiseen.
Tuo kuulostaa aika kaukaa haetulta. Voisitko kertoa esimerkin avulla mitä tarkoitat?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Niin ja olen sitä mieltä, että sivustahuutajan systeemi johtaa budjettitalouteen, jolloin osa rahasta voi jäädä hukkakäytölle, kun toisaalla saattaa olla puutetta rahasta, eikä suinkaan perheen rahavirtojen optimaaliseen hyödyntämiseen.
Tuo kuulostaa aika kaukaa haetulta. Voisitko kertoa esimerkin avulla mitä tarkoitat?
No vaikka niin, että olen eräänä vuonna sijoittanut noin 70% kesäansioista, eli kaikki mitä jäi säästöön puolisoni urheilu-uran tukemiseen ja itse elelin sen vuoden puhtaasti opintotuilla. Mun henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamisen kannalta ko raha ei ollut välttämätöntä. Puoliso olisi oikeastaan tarvinnut enemmänkin, mutta sillä oli pärjättävä mitä oli käsillä. Luonnollisesti puoliso käytti omatkin säästönsä + kaikki raha mikä saatiin ulkopuolelta kasaan.

Toi nyt toki oli ääriesimerkki, mutta kun on alta kakskymppisestä asti oltu yhdessä, niin tulotasot ja tulot ylipäätään on vaihdelleet voimakkaasti. Ei me oltais voitu urheilupuolella saavuttaa sitä mitä on saavutettu, jos kumpikaan olisi hautonut mitään omia rahoja. Kyllä siihen leikkiin paloi ihan kaikki rahat. Niin nuoruudesta säästyneet kuin yhdessä tienatutkin tai tukena saadut ja velkaakin jäi jäljelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:No vaikka niin, että olen eräänä vuonna sijoittanut noin 70% kesäansioista, eli kaikki mitä jäi säästöön puolisoni urheilu-uran tukemiseen ja itse elelin sen vuoden puhtaasti opintotuilla. Mun henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamisen kannalta ko raha ei ollut välttämätöntä. Puoliso olisi oikeastaan tarvinnut enemmänkin, mutta sillä oli pärjättävä mitä oli käsillä. Luonnollisesti puoliso käytti omatkin säästönsä + kaikki raha mikä saatiin ulkopuolelta kasaan.
Minä ja vaimo ollaan molemmat jossain kohtaa lainattu yhteisestä kassasta. Ei tuossa ole mitään ongelmaa, vaikka omasta rahasta pidetäänkin kiinni.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kommunistinen suhtautuminen parsikunnan tuloihin ja varallisuuteen voi johtaa melkoiseen tehottomuuteen. Iloa tuottavista tai tarpeellisistakin hankinnoista voidaan käydä jatkuvasti turhaa keskustelua joka vie aikaa ja rasittaa parisuhdetta. Jos hankinta tarvitsee toisen osapuolen rahoitusta, niin se tulee myös harkittua ja perusteltua paremmin kuin yhteiskassan vinguttaminen sillä perusteella että siellä on rahaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Iloa tuottavista tai tarpeellisistakin hankinnoista voidaan käydä jatkuvasti turhaa keskustelua joka vie aikaa ja rasittaa parisuhdetta. Jos hankinta tarvitsee toisen osapuolen rahoitusta, niin se tulee myös harkittua ja perusteltua paremmin kuin yhteiskassan vinguttaminen sillä perusteella että siellä on rahaa.
Toki perheen raha-asiat voi ryssiä ja niistä saada riitaa aikaiseksi järjestelmästä riippumatta. Jossain alussa taisin jo mainita, että yhteinen kassa toimii kahden vastuullisesti raha-asiansa hoitavan kohdalla, josta voi tietenkin kääntää, että jos edes toinen ei osaa käsitellä rahaa järkevästi, niin on parempi pitää rahat erillään.

Omakohtaisesti en osaa hahmottaa mitä esittelemänne parisuhdetta rasittavat rahariidat voisivat olla. Ei me kyllä muutenkaan riidellä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:Minä ja vaimo ollaan molemmat jossain kohtaa lainattu yhteisestä kassasta. Ei tuossa ole mitään ongelmaa, vaikka omasta rahasta pidetäänkin kiinni.
Ero onkin siinä, että yhteisten varojen kohdalla ei kyse ole lainaamisesta.

Toi itseasiassa kuvastaa hyvin sitä minkä takia mä en jaksa leikkiä mitään omia rahoja. Siitä aiheutuu vaan turhaa rahojenlaskemista. Mulle perhe on se taloudellinen yksikkö.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Joulukuun neljäs

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Minä ja vaimo ollaan molemmat jossain kohtaa lainattu yhteisestä kassasta. Ei tuossa ole mitään ongelmaa, vaikka omasta rahasta pidetäänkin kiinni.
Ero onkin siinä, että yhteisten varojen kohdalla ei kyse ole lainaamisesta.
Sun pointtis kuitenkin aiemmin oli se, että ne rahat ei olis käytössä jos tarvetta on. Käytit tuota perusteluna sille, että jotain tärkeää jää saamatta, jos omia rahoja on. Meikäläisen vastine oli, että eikä jää. Toki toisen rahojen kuluttaminen, eli lainaaminen, johtaa siihen, että joskus sitä fyrkkaa on sitten vähemmän niihin omiin juttuihin. Tuon ei pitäisi olla aikuiselle ongelma, jos aikuinen ymmärtää pankkilainankin menevän joskus maksuun.

Korostetaan nyt vielä, että A saattaa maksaa kokonaan asunnon, auton, ruuat ja lomat. Tuohan on vain sopimuskysymys. Lisäksi B:n omaksi rahaksi voidaan sopia ihan mitä tahansa riippumatta B:n tuloista. En pysty ymmärtämään miten oman rahan olemassaolo tässä rajoittaisi B:n urheilua.
Vastaa Viestiin