We could just run them red lights

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:P.S. en ole koskaan saanut sakkoja aiheesta.
Onko joku? Meinaan jos tyhjässä risteyksessä ajaa päin punaisia, niin mistä se poliisi sen tietää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ei saa se mopoilijakaan ajaa punaisilla, tunnisti eli ei.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:
Vesper kirjoitti:Ei saa se mopoilijakaan ajaa punaisilla, tunnisti eli ei.
Onko tällä jotakin väliä sinulle? Mitä mopoilijan pitäisi sinusta tehdä?
On väliä, kun itse seison mopolla liikennevaloissa. Mopoilijan tulee vaan hankkiutua pois risteyksestä, vaikka taluttaa mopo jalkakäytävän kautta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Lakia on noudatettava ja piste. Jos on punainen valo, sen mukaan mennään, vaikka tuntuisi miten typerältä. Ikäviä odotustilanteita sattuu oikeastaan vain silloin, kun valot ovat rikki, eivätkä vaihdu. Tällaista tapahtuu taas todella harvoin.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koska:

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:Onkohan se taluttaminen muuten sallittua? Etkö aja tyhjässä risteyksessä punaisia päin missään olosuhteissa?
Taluttaminen on sallittua, ei tietenkään punaisia päin taluttaminen. Ja kysyitkö tosiaan, että noudatanko itse ko. sääntöä? No mitäpä luulet?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Lakia on noudatettava ja piste.
Miksi ihmeessä?
Sä oot pertti kyllä kiehtova otus. Ensin täällä kyseenalaistat törkeän liikenteenvaarantamisen, mutta toisaalta olet valmis naarmuttamaan autojen maalipintaa vaan sen takia, että joku vääränlainen perhe on pysäköinyt perheruutuun.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pertti on liikenneasioiden tuplastandardimies nro 1.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos ketään ei ole paikalla ja punainen palaa ja ei heti vaihdu, ajan päin punaista varsin usein.

Oikealle käännyn päin punaista joskus harvoin muulloinkin, jos on kiire.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Tottakai ajan punaisia päin, jos tilanne sen vaatii. En esimerkiksi ole koskaan taluttanut mopoa jalkakäytävälle, koska valot ei vaan vaihdu vihreälle. Ajan säännöllisesti myös ylinopeutta, enkä ihan aina kunnioita stop-merkkiäkään täydellisellä pysähtymisellä. Bussikaistaa en enää päivittäin ajele, kiitos Käpylän parantuneiden liikennejärjestelyiden. Taparikollinen siis. Sakkorangaistus ei mua ihan kauheasti estele, ajokortin menettäminen sen sijaan tuntuisi jo rangaistukselle. Siksi pyrin välttämään törkeitä vaarantamisia (kuten stop-merkki tai punaisia päin ajaminen).

Karmaani tasaan tekemällä runsaasti vapaaehtoistyötä ja olemalla jopa liiankin kiltti ja avulias kanssaihmisiä kohtaan. Kiikun kaakun, että minne kallistuu...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mä puolustan taivaspaikkaani pysähtymällä usein ennen suojatietä antaakseni jalankulkijoille vuoron. Ongelma vain, että välillä toista kaistaa pyyhkäisee auto pysähtymättä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

James Potkukelkka kirjoitti:^Mä puolustan taivaspaikkaani pysähtymällä usein ennen suojatietä antaakseni jalankulkijoille vuoron.
Mä teen tätä kyllä oikeastaan poikkeuksetta.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

exPertti kirjoitti:hottiksien ja puumien kohdalla. :)
Onko nää jotenkin eri asia?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stop-merkin kohdalla en täydellisesti pysähdy, jos ketään ei tule. IMO naurettava ajatus, että pitäisi _täysin_ pysähtyä, jos ketään ei ole tulossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Riemumieli kirjoitti:Lakia on noudatettava ja piste. Jos on punainen valo, sen mukaan mennään, vaikka tuntuisi miten typerältä. Ikäviä odotustilanteita sattuu oikeastaan vain silloin, kun valot ovat rikki, eivätkä vaihdu. Tällaista tapahtuu taas todella harvoin.
Ei pidä välttämättä. Lait eivät ole pyhiä. Eduskunta säätää lait ja se voi säätää millaisia lakeja tahansa. Siis vaikka kuinka älyttömiä ja/tai epäoikeudenmukaisia lakeja. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Riemumieli kirjoitti:Jos on punainen valo, sen mukaan mennään, vaikka tuntuisi miten typerältä. Ikäviä odotustilanteita sattuu oikeastaan vain silloin, kun valot ovat rikki, eivätkä vaihdu. Tällaista tapahtuu taas todella harvoin.
Mä olen kyllä vähän tällä samalla kannalla. Muistan ajaneeni päin punaisia ehkä jokin 2-3 kertaa ikinä, eli vain tilanteissa, joissa tulkitsen valon olevan rikki. Mun mielestä jotenkin sellaisella moottoriajoneuvolla liikuttaessa, jolla yliajaessaan tekee pahaa jälkeä jyrätylle, yhteiskuntasopimukseen kuuluu esimerkiksi juuri liikennevalojen noudattaminen kategorisesti eikä vain silloin kun siltä tuntuu. Jalan ja fillarilla taas kyllä uhmaan toisinaan punaisia. Enkä autollakaan aina pysähdy aivan täysin Stop-merkin kohdalle.

Viime kädessä perusteluni ovat varmaan aika egoistisia. Pyrin toiminnallani rakentamaan identiteettini narratiivia sellaiseksi, että voin sen takana seistä. Ja kuten en missään nimessä halua olla tyyppi, joka pysäköi ilman lapsia perhepaikalle, en myöskään suin surminkaan halua olla tyyppi, joka ajelee päin punaisia kun ei huvita muutamaa sekuntia odottaa. Ymmärrän kyllä hyvin, että joku muu taas ei halua olla tyyppi, joka odottaa tyhjässä risteyksessä, koska laki käskee. Rakennamme elämistämme erilaisia taideteoksia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Homeboy65 kirjoitti:Eduskunta säätää lait
:dumb:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti:Rakennamme elämistämme erilaisia taideteoksia.
Mä olen muuten vähän huono noudattamaan liikennesääntöjä, vaikka poliisi olenkin. Tämä on mun henkilökohtainen juoksuhiekkani. Tässä globaalissa taidepelissä joku varasti mun somistuspensselin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ikinä en ole ajanut punaisia päin, enkä aja. Vastapainoksi taidan ajella vähän liian lähellä edellämenevän hanuria.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Eduskunta säätää lait
:dumb:
Tuohan on aksioma, mutta pointti on että se voi säätää millaisia lakeja tahansa. Ja mielestäni huonoja lakeja ei tarvitse totella.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti: oletan liikennejärjestelyjen tarkoituksen olevan liikenteen kulun sujuvoittaminen. .
Uskoakseni liikennejärjestelyiden yksi hyvin oleellinen tarkoitus on turvallisuuden lisääminen. Se on monesti ristiriidassa sujuvuuden kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: Rakennamme elämistämme erilaisia taideteoksia.
Joo. Mutta ongelmallisesti Rebel Without a Cause keski-ikäisen esittämänä on nolo, Goodbye, Mr. Chips taas perin tylsä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
exPertti kirjoitti: oletan liikennejärjestelyjen tarkoituksen olevan liikenteen kulun sujuvoittaminen. .
Uskoakseni liikennejärjestelyiden yksi hyvin oleellinen tarkoitus on turvallisuuden lisääminen. Se on monesti ristiriidassa sujuvuuden kanssa.
Turvallisuutta voi helposti lisätä sujuvuuden jopa parantuen. Mutta tässä maassahan on tapana roiskia suojateitäkin ihan mihin sattuu ja sitten haukkua autoilijoita kun jokaisen eteen ei pysähdytä. Ymmärtääkseni läntinen naapurimaammekin on valinnut toisen tien.
No, voi tässä tietysti nähdä salaliiton yhdistettynä fantasiaan kyvyttömistä virkamiehistä, jotka vain pyörittelevät epäpätevinä papereita. Varmaan tuossa jotain tottakin on. Toisaalta kai esimerkiksi Helsingin liikennesuunnittelun strategia painottaa turvallisuuden ohella nimenomaan liikenteen kokonaisuuden sujuvuutta, joka on eri asia kuin sujuvuus jossain yksittäisessä risteyksessä. Joskus esimerkiksi Audillaan bussikaistaa Espoosta Länsiväylää pitkin Helsinkiin tunkevat sankarit eivät ymmärrä, että Ruoholahden liikennevalot huolehtivat paitsi mainitun risteyksen sujuvuudesta myös isolta osalta koko Helsingin niemen pääväylien sujuvuudesta säännöstelemällä sitä, minkälaisissa pulsseissa maalaisia päästetään katuverkkoa tukkimaan. Jos ei ymmärrä tätä kokonaissujuvuuden vaalimisaspektia, saattaa mainittu risteyskin vaikuttaa vähän turhauttavalta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:Eduskunta säätää lait
:dumb:
Tuohan on aksioma, mutta pointti on että se voi säätää millaisia lakeja tahansa. Ja mielestäni huonoja lakeja ei tarvitse totella.
Eiks tää sun pointtisi vähän niinku romuta koko edustuksellisen demokratian idean lainsäädännössä? Yleensä kai ajatellaan silleen vähän hobbeslaisittain, että vapaiden yksilöiden kannattaa solmia yhteiskuntasopimus, jossa he luovuttavat osan autonomiaansa yhteiskunnalle siten, että sitoutuvat esimerkiksi pääsääntöisesti noudattamaan niitä lakeja, jotka on yhteisesti sovitulla mekanismilla voimaan saatettu. Jos jokainen yksittäinen urpo päättää jokaisesta laista onko se hyvä vai huono ja totteleeko vai eikö tottele, niin lakeja on vähän turha vaivautua säätämään, koska samat urpot voisivat ihan suoraan jokaisessa tapauksessa funtsia, mikä on hyvä tai huono tapa toimia. Mihin siinä niitä lakeja ollenkaan tarvitaan, jos ne kuitenkin ovat alisteisia urpoille pohdiskeluille?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: We could just run them red lights

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ehkä kaikki liikennesuunnittelijat eivät ole saatanan kätyreitä, vaan ihan oikeasti yrittävät tehdä fiksujakin päätöksiä. Ainakin Käpylän uudet liikennejärjestelyt Koskelantiellä ovat lopettaneet kohdallani bussikaistailun kokonaan. Ruuhka-aikaanhan se on edelleen helvetillinen sumppu, mutta siihen ei taida paikalliset liikennejärjestelyt auttaa enempää. Itse ratkaisen ongelman tulemalla töihin vasta noin kymmeneksi.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin