Eläkeratkaisu-perjantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ai että ihan myrskyä luvattu ensi yöksi. Hyvä syy hakea leka punkkua ja hautautua sohvannurkkaan opuksen kera, jättäen kaikki projektit vaiheeseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti:Oon parin työkaverin naisystäviin törmännyt...

Panitko?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Georgina »

exPertti kirjoitti:
Pidät sitten suusi auki tai kiinni pidät siitä kiinni loppuun asti ja kestät mahdolliset seuraamukset.

Menen teoreettiselle alueelle pohtien, että kuvittelisin parisuhteen toipuvan paremmin pettämisestä jos asia pysyy "perheen sisällä" kuin että tieto pettämisestä tulee ulkopuolisilta. Ihan ohut veikkaus ihmisluonteen toiminnasta.

Et kai halua panna sitä miestä? :)
Ei mua huoleta syntipukiksi joutuminen. Ensinnäkin pidän sitä epätodennäköisenä ja toisekseen jos jotenkin niin käviskin niin täysi luotto siihen selviämiseen. En kerro tarkoituksella mutta en ala salaamaan! Ja en TODELLAKAAN panis sitä!
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:
aasi kirjoitti:Oon parin työkaverin naisystäviin törmännyt...
Panitko?
Et osaa lukea rivien välistä! Ne kaikki erosi tuota pikaa miehistään. "Once you go donkey, you never go back."
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^^Tuo työnsankari eläke on kyllä outo. Kuka päättää, onko työ ruumiillisesti tai henkisesti vaativaa?
SAK.
Vaara tosiaan on, että paperimiehen työ on ruumiillisesti ja henkisesti raskasta. 60h:n työviikkoa painavan ekonomin, juristin tai lääkärin työ ei.
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art- ... =frontpage

Todella mielenkiintoisia eläkelausuntohaasteita odotettavissa, kun pitäisi perusteella, miksi juuri tämä jamppa tai jaana on tehnyt työuransa aikana erityisen raskaita töitä.

Saa nähdä, miten laki kirjoitetaan ja miten sitä tulkitaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tuo on ihan typerä ratkaisu. Meillä on jo työkyvyttömyyseläke, jonne pääsee aikas helposti.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Tuo on ihan typerä ratkaisu. Meillä on jo työkyvyttömyyseläke, jonne pääsee aikas helposti.
On typerä. Siitä olen samaa mieltä. No, ainakin työllistää lääkäreitä ja myös juristeja, kun valituksia sitten puidaan eri oikeusasteissa.

Mitä enemmän tuota ajattelee, niin sitä typerämpi se on. Pitää siis ottaa koko työura huomioon, kun arvioidaan, onko henkilön työ ollut fyysisesti tai henkisesti erityisen raskasta. Kuulostaa mahdottomalta arvioida objektiivisesti ja luotettavasti.

Nykyisellään eri ammattien ruumiillisesta rasittavuudesta on toki objektiivista tietoa, mutta onko 30 vuoden takaa. Henkisen rasittavuuden suhteen en tiedä, onko dataa olemassa. Mitä se edes tarkoittaa tässä tapauksessa. Subjektiivista vai objektiivista. Onko kyseessä kognitiivinen vaatimustaso, sosiaalinen rasittavuus (mitä sekin on), onko yksitoikkoisuus rasittavuutta jne
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Poikkesin Elixialla, lapset parkissa. Juoksumatolla 50mim, lapset tykkäs, iskä tykkäs.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Eikös toi fyysinen rasittavuus ole ihan paskapuhetta? Liikkumaton toimistotyöläinen on taatusti heikommassa kunnossa 65 vuotiaana kuin joku fyysistä työtä tekevä. Vai mitä sanoo lääkäri?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Sulle on @
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Työmarkkinajärjestöt nyt ovat näin sopineet. Toki sopivasti rasittavaa ruumiillista työtä tekevä varmasti on paremmassa kunnossa kun hiirtä naksutteleva toimistotyöläinen, joka ei vapaalla kuntoile.

Mutta fyysestä rasituksesta kuitenkin on dataa, tiedätään, kuinka MET:ä

http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent

mikin työ vaatii.

Henkisestä rasittavuudesta mun tietääkseni ei ole (en toki ole asiantuntija tässä). Mutta kuten jo totesin, miten se henkinen rasittavuus määritellään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kottarainen kirjoitti:Mun tekisi mieli liittyä Tinderiin ihan siksi että näkisin millainen se on.
Niin ne kaikki sanoo :wink:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Kottarainen kirjoitti:Mun tekisi mieli liittyä Tinderiin ihan siksi että näkisin millainen se on.
Ite asiassa ihan hauska, kevyt. Semmonen speed dating meininki. Nyt mulla tuli mätsi niin hottiksen äijän kanssa että jos se laittaa jotain viestiä niin voin oikeasti harkita että lähen sen kans johonkin teelle.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Georgina kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti: Nyt mulla tuli mätsi niin hottiksen äijän kanssa että jos se laittaa jotain viestiä niin voin oikeasti harkita että lähen sen kans johonkin teelle.
Tinder-teestä voi kuulemma tulla jopa tiineeksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Georgina kirjoitti:En oo vielä päättänyt mutta tuskin sitä nyt asiasta tehden syöksyn työkaverille kertomaan... Mutta meillä on pikkujoulut tulossa, sinne tullaan avecin kera. Saatan niille molemmille siellä sanoa ihan keskustelumielessä niin että Petrikinhän on siihen tinderiin perehtynyt? Vittu jos meinaa pettää niin miksi tehdä se noin ilmeisellä ja typerällä tavalla???? Ja jos s oikeasti on vaan kokeillu miten se toimii niin vaimo takuulla jo tietää.

Nussit ensin ja kerrot sitten?

Yritin enkä kuitenkaan liittynyt..

Kun vähän häiritsee että ensin ja ollaan niin kiinostunutta ja sitten heti pitäs mennä sänkyyn?
Koskaa oo naiselle sanonut että teille vai meille, ehkä juuri siksi..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Niba »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
aasi kirjoitti:Oon parin työkaverin naisystäviin törmännyt...
Panitko?
Et osaa lukea rivien välistä! Ne kaikki erosi tuota pikaa miehistään. "Once you go donkey, you never go back."
eiks se ollu näin?

once you go black you'll never go back
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Georgina kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti: Nyt mulla tuli mätsi niin hottiksen äijän kanssa että jos se laittaa jotain viestiä niin voin oikeasti harkita että lähen sen kans johonkin teelle.
Tinder-teestä voi kuulemma tulla jopa tiineeksi.
Mä osaan käyttää kortsua. :ohyeah: Oikeesti mietin teetä, ei oo yhtään semmonen haku päällä olo. En ois varmaan ees liittynyt jos en olis ensin viikkoa tylsistynyt sairaana kotona kuoliaaksi.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Mutta fyysestä rasituksesta kuitenkin on dataa, tiedätään, kuinka MET:ä

http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent

mikin työ vaatii.
En jaksanut lukea. Esitetäänkö tuolla, että isompi MET määrä korreloisi terveysongelmien kanssa?

Minun on äärimmäisen vaikea uskoa, että fyysisesti rasittavat duunit johtaisivat työkyvyn heikkenemiseen. Työkyvyn heikkenemistä ei ole se, että balettitanssija ei kelpaa enää balettiin 50-kymppisenä. Jos balettitanssija on fyysisesti ihan ihan normaalissa kunnossa, niin hän voi jakaa vaikka postia sen jälkeen kun balettiura on ohi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Georgina kirjoitti:Mä osaan käyttää kortsua.
Tuon jos laitat tinder-tekstiksi, niin matcheja on aika helppo löytää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Mutta fyysestä rasituksesta kuitenkin on dataa, tiedätään, kuinka MET:ä

http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent

mikin työ vaatii.
En jaksanut lukea. Esitetäänkö tuolla, että isompi MET määrä korreloisi terveysongelmien kanssa?
Ei. Yritin ainoastaan sanoa, että eri ammattien fyysisestä rasittavuudesta on objektiivista dataa. Minkäänlaisesta syy-seuraussuhteesta en puhunut.

Me puhutaan toistemme ohi. Sinä puhut siitä miten asiat tosiasiassa ovat. Minä puhun siitä, miten uutta työnsankari-eläkettä pystytään objektiivisesti ja luotettavasti soveltamaan. Suurimmat ongelmat näen henkisen rasittavuuden arvioinnissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos rasittavuus ei vaikuta työkykyyn, niin miksi rasittavien pitää päästä aiemmin eläkkeelle? Järjettömyyden rationalisointi MTU yksiköillä on aika turhaa hommaa.

Rasittavuus ja jopa työkuoleman riski on sisällä noiden ammattien palkoissa, joten eläkekin on jo silloin kovempi. Mitään ylimääräistä kompensaatiota ei tarvita. Ihan sama pätee henkiseen rasitukseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niin. Mähän olen sanonut, että ko. laki on tyhmä. Mutta kun EK, SAK ja STTK ovat näin sopineet, niin siihen ei meillä kuolevaisilla ole mahdollisuutta vaikuttaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kai niillä oli joku perustelu? Mikä se mahtoi olla?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:^ kai niillä oli joku perustelu? Mikä se mahtoi olla?
SAK:n "työn sankarin" oppi, eli kun kouluttamaton jalli on lähtenyt kaivamaan ojaa 15 veenä sen nyt vaan pitää päästä aiemmin eläkkeelle kuin tyypin joka puursi läpi lukion ja yliopiston. Riippumatta siitä, onko täysin työkykyinen vai ei.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Eläkeratkaisu-perjantai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: Rasittavuus ja jopa työkuoleman riski on sisällä noiden ammattien palkoissa, joten eläkekin on jo silloin kovempi. Mitään ylimääräistä kompensaatiota ei tarvita. Ihan sama pätee henkiseen rasitukseen.
Tämä ongelma on sisäänrakennettuna myös valtion tulospalkkauksessa. On erikseen olosuhdelisä ja sitten erityisosaamista palkitseva palkkaluokka. Kaikella heinäntekojärjellä ajateltuna koko olosuhdelisä on väkisinväännetty ja täten turha. Sen kun pitäisi siis sisältyä jo tehtäväkohtaiseen palkkaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin