Brittiläiset ongelmat

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Testaa kärsitkö brittiläisistä ongelmista?


Tunnetko syyllisyyttä, kun liikenne joutuu pysähtymään ylittäessäsi katua?

Innostutko hieman liikaakin, jos kotikaupunkisi on päässyt uutisiin?

Kiellätkö pontevasti, jos joku kehuu ulkonäköäsi?



Tunnetko syyllisyyttä, jos olet ottanut ruokakauppaan väärän kauppaketjun kassin?

Tunnetko tarvetta olla jopa naurettavan ystävällinen tarjoilijalle, jos häntä on kohdeltu huonosti naapuripöydässä?

Laitatko joskus pulloja suoraan roskiin, jotta pullonkeräyksessä eivät luulisi, että sinulla on alkoholiongelma?

Keskeytätkö keskustelusi, kun astut täyteen hissiin?

Nolostutko, kun vetäydyt poskisuudelmista liian aikaisin – ja yrität sitten paikata uusilla?

Pelkäätkö, että sinua epäillään varkaaksi poistuessasi kaupasta ostamatta mitään?

Kun kompastut, pyydätkö anteeksi henkilöltä, joka auttaa sinut takaisin jaloillesi


Lähde

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1414046401985
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Testaa kärsitkö brittiläisistä ongelmista?


Tunnetko syyllisyyttä, kun liikenne joutuu pysähtymään ylittäessäsi katua?

-En

Innostutko hieman liikaakin, jos kotikaupunkisi on päässyt uutisiin?
-En

Kiellätkö pontevasti, jos joku kehuu ulkonäköäsi?
-En



Tunnetko syyllisyyttä, jos olet ottanut ruokakauppaan väärän kauppaketjun kassin?
-En

Tunnetko tarvetta olla jopa naurettavan ystävällinen tarjoilijalle, jos häntä on kohdeltu huonosti naapuripöydässä?
-Ehkä joo

Laitatko joskus pulloja suoraan roskiin, jotta pullonkeräyksessä eivät luulisi, että sinulla on alkoholiongelma?

-En
Keskeytätkö keskustelusi, kun astut täyteen hissiin?

-En
Nolostutko, kun vetäydyt poskisuudelmista liian aikaisin – ja yrität sitten paikata uusilla?

-Harvoin koettu tilanne, en osaa sanoa

Pelkäätkö, että sinua epäillään varkaaksi poistuessasi kaupasta ostamatta mitään?

-En

Kun kompastut, pyydätkö anteeksi henkilöltä, joka auttaa sinut takaisin jaloillesi

-En
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä miellän kotikaupungikseni kylän jossa lapsuuteni vietin. Jos se mainitaan uutisissa, kyseessä on yleensä joku negatiivinen asia, joten parempi jos sitä ei mainita koskaan missään ikinä. En siis innostu asiasta.
Ja autojen kuuluukin pysähtyä, kun mä tulen suojatielle. Enkä myöskään vähättele, vaan kiitän, kun minua kehutaan, koska oikeassahan ne niin sanoessaan ovat.

Kaikki kohdat voi oikeastaan tiivistää lyhyesti sanaan: En.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

En tiedä, kuinka hyvä tuo Daven postaama lista on. Itse artikkelissa mainituista asioista (http://www.hs.fi/ulkomaat/a1414046365858) tunnistan omakseni ilman muuta esimerkiksi tuon kiusaantumisen, jos juoksen bussiin enkä kerkeä, tai vaikka työmatkareitin muokkaamisen sen mukaan, etten joudu juttelemaan puolituttujen työkaverien kanssa. Myös ravintolassa valittaminen jää herkästi väliin, ja poskisuudelmatouhu on toki aivan kamalan jännittävää. Ja kai mä tosiaan pyytelen anteeksi tyypeiltä, jotka törmäävät minuun. Daven listan kohdista omimmilta tuntuvat ehkä hississä keskustelun hankaluus ja se, että aina kiusaannun ohittaessani kassan ostamatta mitään. Olen kyllä tosiaan huomannut, että monessa sosiaalisessa kontekstissa tunnistan itsetsäni hyvin brittiläisen asennoitumisen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Testaa kärsitkö brittiläisistä ongelmista?


Tunnetko syyllisyyttä, kun liikenne joutuu pysähtymään ylittäessäsi katua?

-En ja oman havaintoni mukaan ei moni muukaan. Ihmiset pomppivat kadun yli täällä, miten sattuu - myös punaisia päin mennään. Minäkin. Autot tööttäilevät paljon: joskus jopa liikennevalaoihin pysähtyvälle tööttäillään. Ihan kuin se siitä voisi mennä.

Innostutko hieman liikaakin, jos kotikaupunkisi on päässyt uutisiin?

- Eikös tämä ole suomalaisten juttu. Lontoo ja koko Brittilä on melko usein uutisissa, joten ei se ole mikään big deal.

Kiellätkö pontevasti, jos joku kehuu ulkonäköäsi?

- En enkä ole huomannut, että muutkaan. Kiitos otetaan vastaan hieman hämillisesti ehkä ihmisestä riippuen. Itse ilostun, kun joku esim. kehuu kenkiäni kadulla. Ihmiset huomauttavat tuntemattomille herkemmin positiivisista asioista spontaanisti.


Tunnetko syyllisyyttä, jos olet ottanut ruokakauppaan väärän kauppaketjun kassin?

-En ja melko moni hengailee esim. Waitrosessa Tescon kassin kanssa.

Tunnetko tarvetta olla jopa naurettavan ystävällinen tarjoilijalle, jos häntä on kohdeltu huonosti naapuripöydässä?

-Kyllä.

Laitatko joskus pulloja suoraan roskiin, jotta pullonkeräyksessä eivät luulisi, että sinulla on alkoholiongelma?

-En enkä ole huomannut että esim. naapuritkaan niin tekisi (vaikka mistäs tiedän, mitkä lastit niillä oikeasti on). Sitä paitsi jos haluaa peitellä juomisiaan, niin ne pullot voi viedä itse keräyslaatikkoon, joita on asutusalueilla monissa kortteleissa ihan kävelymatkan päässä.

Keskeytätkö keskustelusi, kun astut täyteen hissiin?

-Joskus, joskus en. Eivätkä muutkaan välttämättä keskeytä.

Nolostutko, kun vetäydyt poskisuudelmista liian aikaisin – ja yrität sitten paikata uusilla?

-En, osaan poskisuudella oikein ja hymyllä voi paikata paljon, jos kämmää.

Pelkäätkö, että sinua epäillään varkaaksi poistuessasi kaupasta ostamatta mitään?

-En. On ihan normaalia hengata kaupassa ostamatta mitään - ihan siis ruokakaupassakin.

Kun kompastut, pyydätkö anteeksi henkilöltä, joka auttaa sinut takaisin jaloillesi

-En, sanon kiitos ja niin muutkin tekevät. Sen sijaan esim. kadulla tai kaupassa ohittaessani ihmisen läheltä pyydän anteeksi.


Melko stereotypinen listaus, mutta jos se on koottu jostain "sketsisarjasta", niin en ihmettele. Niiden tehtävähän on liioitella ja karrikoida.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Tunnetko syyllisyyttä, kun liikenne joutuu pysähtymään ylittäessäsi katua?
En
Innostutko hieman liikaakin, jos kotikaupunkisi on päässyt uutisiin?
Joskus
Kiellätkö pontevasti, jos joku kehuu ulkonäköäsi?
Ehkä
Tunnetko syyllisyyttä, jos olet ottanut ruokakauppaan väärän kauppaketjun kassin?
En
Tunnetko tarvetta olla jopa naurettavan ystävällinen tarjoilijalle, jos häntä on kohdeltu huonosti naapuripöydässä?
En
Laitatko joskus pulloja suoraan roskiin, jotta pullonkeräyksessä eivät luulisi, että sinulla on alkoholiongelma?
En
Keskeytätkö keskustelusi, kun astut täyteen hissiin?
Joskus, salassapidettävät asiat saattavat vaatia tätä
Nolostutko, kun vetäydyt poskisuudelmista liian aikaisin – ja yrität sitten paikata uusilla?
En
Pelkäätkö, että sinua epäillään varkaaksi poistuessasi kaupasta ostamatta mitään?
Jollain tasolla ehkä
Kun kompastut, pyydätkö anteeksi henkilöltä, joka auttaa sinut takaisin jaloillesi
En
Paras päivä ikinä.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Luin tätä: https://twitter.com/SoVeryBritish Varmaan puolet on sellaisia, jotka osuuvat Urpiaisarkeen aivan täysillä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Yleensä keskeytän privaattikeskustelut kun paikalle tulee muita. Ei taida olla muita listalaisuuksia.
Universaali disclaimer.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

urpiainen kirjoitti:Luin tätä: https://twitter.com/SoVeryBritish Varmaan puolet on sellaisia, jotka osuuvat Urpiaisarkeen aivan täysillä.
Pitääkin ostaa tuo kirja! Tuo oli kyllä hyvä: "Being unable to ask a stranger a question without first saying "excuse me, hi, sorry" :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen ennenkin vänissyt tästä, mutta mua harmittaa se, että suomalaisten on niin vaikea puhua tuntemattomille.

Esimerkkiskenaario: seisot pysäkillä ilmiselvästi odottamassa junaa/laivaa/bussia what evö. Ohikulkija tietää, että ko pysäkille ei ole tulossa kulkuvälinettä.

Suomessa ohikulkija taatusti ei sano mitään. Muualla maailmassa hyvinkin saattaa kertoa, että mitään ei ole tulossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"Overtaking someone on foot and keeping up the exhausting pace until safely over the horizon"

:D Tämä kyllä osuu. On kiusallista, jos oma kävelyvauhti on vain hiukan ohitettavaa hitaampi. Pakko kiristää tahtia, jotta ohitus sujuu nopeasti ja saa turvallisen etäisyyden.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Luin tätä: https://twitter.com/SoVeryBritish
Tästä, Ending an email with "thanks" to let the recipient know you're trembling with rage, tuli mieleen, että mulla saattaa olla taipumusta tarkoitukselliseen ylikohteliaisuuteen huomauttaessani jostain itseäni ärsyttävästä asiasta. On vaan sellainen tunne, että kauniisti muotoiltuna viesti saattaa mennä jopa perille, kun taas yksinkertainen, haista paska, vaan päästää omia höyryjä ulos.

EDIT: Niin ja, tuli tuosta edeltävästä kappaleesta mieleen, että opintojen mukana tuli sellainen tietty varovaisuus, että jos joku asia ei ole täysin varma fakta, niin helposti lisään ehdollistavia sanoja lauseisiin. Väärässä oleminen kun olisi niin perin ikävää, niin parempi varmistaa reitti kunniakkaalle peräytymiselle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tuo "thanks" on kyllä paha, koska se on oikeasti "vittuilua". Pitää aina laittaa "Kind Regards" tai vastaavaa ellei halua osoittaa, että on vittuuntunut/vittuilee. Itse käytin tarkoituksella "thanks" mailaillessani entisen välittäjämme kanssa, joka alkoi myöhemmin vittuilla takaisin. Mutta ne oli ihan kaheleita ja yrittivät kusettaa.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Parempi aloittaa kaikki meilit

"H.V.", niin vastaanottaja ei voi tietää, mitä se tarkoittaa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Itse lainan englanninkielisiin kirjeisiin aina loppuun With kind regards. Lovea ei voi kirjoittaa suomalaisesta ahdasmielisyydestä johtuen, ja muu on epäkohteliasta.
Paras päivä ikinä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:"Overtaking someone on foot and keeping up the exhausting pace until safely over the horizon"

:D Tämä kyllä osuu. On kiusallista, jos oma kävelyvauhti on vain hiukan ohitettavaa hitaampi. Pakko kiristää tahtia, jotta ohitus sujuu nopeasti ja saa turvallisen etäisyyden.
Joo, tuo on ilmanmuuta tuttu. Samoin esimerkiksi nämä ovat ihan peruskauraa:
- Being unable to turn and walk in the opposite direction without first frowning at your phone for three seconds
- Finding someone standing in front of your desired sandwich, so pretending to study a pasta salad until they leave
- Waiting for permission to leave after paying for something with the exact change
- The horror: "Goodbye... Oh, you're also leaving in this direction..."
- Nearly washing the skin off your hands so as not to pressure the person using the hand dryer
- Being unable to pay for something with the exact change without saying "I think that's right"
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Kreitsu kirjoitti:Tuo "thanks" on kyllä paha, koska se on oikeasti "vittuilua". Pitää aina laittaa "Kind Regards" tai vastaavaa ellei halua osoittaa, että on vittuuntunut/vittuilee. Itse käytin tarkoituksella "thanks" mailaillessani entisen välittäjämme kanssa, joka alkoi myöhemmin vittuilla takaisin. Mutta ne oli ihan kaheleita ja yrittivät kusettaa.
Hmmm... Mitä pitäisi ajatella viestisarjasta, jonka allekirjoitukset muuttuvat näin:

1. Best regards, Etunimi Sukunimi
2. Thanks and best regards, Etunimi Sukunimi
3. Etunimi
4. Allekirjoituksena pelkkä suora puhelinnumero, ei nimeä ollenkaan

Kakkos ja neloskohdat ainakin minun silmin näyttävät itsensä kanssa ristiriitaisilta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja So Hard »

1. Ollaan semivirallisia
2. Kiva juttu, palaillaan
3. Nyt ollaan jo tuttavia
4. Mennään treffeille/panemaan

(tai)

1. Ollaan virallisia
2. Ollaan virallisia ja ystävällisiä
3. Kiire ja kirjoitan puhelimella
4. Vittu tätä spämmiä kestä, soita jos on asiaa
Universaali disclaimer.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^^Best Regards ja Kind Regards (täällä ne kirjoitetaan yleensä isolla alkukirjaimella, vaikka ei ole pakko) ovat rinnasteisia eli yhtä kohteliaita. Kun Thanks ei ole yksinään, se ei yleensä ole loukkaava.

Kolmoseen enkä neloseen osaa ottaa kantaa. Riippuuhan se toki siitäkin, kenen tai minkä tahon kanssa on tekemisissä ja millaiset välit ovat ennestään vai onko välejä ja millainen on itse viestin tyyli. Itse käytän turvallista Kind Regardsia: se on neutraali ja kohtelias.

Nuo Riemumielen Lovet eivät tavallisesti kuulu viralliseen/muodolliseen kirjeenvaihtoon, vaan tapauksiin joissa tunnetaan vastaanottaja hyvin.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:"Overtaking someone on foot and keeping up the exhausting pace until safely over the horizon"

:D Tämä kyllä osuu. On kiusallista, jos oma kävelyvauhti on vain hiukan ohitettavaa hitaampi. Pakko kiristää tahtia, jotta ohitus sujuu nopeasti ja saa turvallisen etäisyyden.
Tää on siis lisäsyy kiristää tahtia kun joku yrittää ohittaa jalkakäytävällä. Tähän asti ainoa syy on ollut tavaton kilpailuvietti.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ihmiset kummasti arastelee suojatielle astumista, tässä Kampissa steppaillessa jotkut miehetkin naisista puhumattakaan astuvat suojatielle kuin tulisille hiilille, ensin ei meinata astua valkoisen päälle ja sitten kipitetään hirveällä kiireellä yli kuin tulisilla hiilillä käveltäisiin. Kun astun suojatielle on suojatie minun käytössäni en vilkuile säikkynä puolelta toiselle, vaan varmoin askelin ylitän suojatien, ihan sama vaikka bussi, sairasauto tai puoliperävaunurekka joutuisi odottamaan..
Pyyhin Netikettiin..
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Brittiläiset ongelmat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Kreitsu kirjoitti:^^Best Regards ja Kind Regards (täällä ne kirjoitetaan yleensä isolla alkukirjaimella, vaikka ei ole pakko) ovat rinnasteisia eli yhtä kohteliaita. Kun Thanks ei ole yksinään, se ei yleensä ole loukkaava.

Kolmoseen enkä neloseen osaa ottaa kantaa. Riippuuhan se toki siitäkin, kenen tai minkä tahon kanssa on tekemisissä ja millaiset välit ovat ennestään vai onko välejä ja millainen on itse viestin tyyli. Itse käytän turvallista Kind Regardsia: se on neutraali ja kohtelias.
Varsinaisesti välejä ei ole, kyseessä oli ensikontakti ja viestit olivat molemmin puolin äärimmäisen lyhytsanaisia ja asiallisia, keskustelun aiheena yhteistyömahdollisuuteen liittyvän tapaamisen sopiminen. Juuri siksi tuo allekirjoitusten nopea muuttuminen jäikin ihmetyttämään, kun se ei ollut kovinkaan hyvin sopusoinnussa itse viestien kanssa. Kyseessä on tosin vain puolibritti, joka asuu Keski-Euroopassa, joten ehkä kohteliaan brittityylin nopea hiipuminen liittyi jotenkin siihen. Minä tietenkin ylianalyyttiseen tyyliini yritän tehdä olemattomasta informaatiosta tulkintoja, kun kyseinen henkilö oman yrityksen näkökulmasta on maapallon tärkein ihminen, enkä vielä viime viikon torstaina osannut kuvitellakaan, että minulla olisi mahdollisuus tavata hänet ennen kuin ehkä joskus vuosien kuluttua, jos koskaan. Keskustelu siis johti jo sovittuun tapaamiseen parin viikon päästä, kyseinen henkilö vielä pahoitteli, ettei ehdi järjestämään sitä jo aikaisemmin.
Vastaa Viestiin