Talvitorstai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:painopistealueista. .
Laaja painopistealue on kyllä haastava.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18748
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Bumdidum!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2449
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ristus että tää Lubuntu on kevyt. Pari selainikkunaa ja käyttis > alle giga muistia käytössä.
Avasin kolme muuta ohjelmaa ja pari eri selainta lisää > 1.3 gigaa. Sama rauta vei performance-optimoidulla Winuseiskalla yli tuplat levossakin... :napu:

tää pitää ehdottomasti leipoa emännän vanhaan mopoläppäriin. Se ja Win7 on ihan toivoton yhdistelmä, tällä voisi pyöriä hyvinkin vikkelästi..
Viimeksi muokannut KKK, 06.11.2014 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amazing shit happens!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Mä olen tänäänkin lukenut jo ainakin kolme konsulttitekstiä, joissa puhutaan painopistealueista. Insinööri olisi jo mennyt tilttiin.
Ei nyt noin pienistä. Kovalevy jumahtaa vasta keskipakoisvoiman kohdalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti:Ristus että tää Lubuntu on kevyt. Pari selainikkunaa ja käyttis > alle giga muistia käytössä.
Avasin kolme muuta ohjelmaa ja pari eri selainta lisää > 1.3 gigaa. Sama rauta vei performance-optimoidulla Winuseiskalla yli tuplat levossakin... :napu:
Win 98 pyöri hyvin mun 64Mb:n koneessa. Mikähän noi käyttikset on niin turvottanut?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Riemumieli kirjoitti:
Vesper kirjoitti:No kyllä mä jossain turkkilaisissa ylösnousuissa tai pystypunnerruksissa käytän vähän pienempiäkin.
Mutta kuitenkin enemmän kuin hasinen kuttu eli yli 250 g?
No pari grammaa!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Mä olen tänäänkin lukenut jo ainakin kolme konsulttitekstiä, joissa puhutaan painopistealueista. Insinööri olisi jo mennyt tilttiin.
Ei nyt noin pienistä. Kovalevy jumahtaa vasta keskipakoisvoiman kohdalla.
Tätä ongelmaa mä en ole käsittänyt. Väänäpäs nyt rautalangasta. Kun keskihakuisvoima on negatiivinen, niin silloinhan se on keskipakoisvoima?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja saira »

Mä löysin toimistotarvikeliikkeen varastomyynnin ihan tästä 2 kilsan päästä! Enää ei tartte lähteä Treen puolelle jos tarvii kansioiden välilehtiä tms. :h:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Mä olen tänäänkin lukenut jo ainakin kolme konsulttitekstiä, joissa puhutaan painopistealueista. Insinööri olisi jo mennyt tilttiin.
Ei nyt noin pienistä. Kovalevy jumahtaa vasta keskipakoisvoiman kohdalla.
Mulle tulee teidän jutuista mieleeni lukioni fysiikanopettajatar. Hän oli todellinen persoona, Yrsa Öistämö - oikea rautarouva. Yksi inhokkinsa oli juuri mainittu keskipakoisvoima, jota hän kielsi tunneillansa käytettävän. "Voimalla on aina vastavoima!" ...ja mitä näitä nyt olikaan. Pelottava täti, koska hän usein aidonoloisesti suuttui minulle, laaja fysiikka kun ei kiinnostanut ja kaksi vuotta sätkin tunneilla numeroiden tippuessa ysistä aina neloseen asti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14902
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

KKK kirjoitti:Ristus että tää Lubuntu on kevyt. Pari selainikkunaa ja käyttis > alle giga muistia käytössä.
Avasin kolme muuta ohjelmaa ja pari eri selainta lisää > 1.3 gigaa. Sama rauta vei performance-optimoidulla Winuseiskalla yli tuplat levossakin... :napu:

tää pitää ehdottomasti leipoa emännän vanhaan mopoläppäriin. Se ja Win7 on ihan toivoton yhdistelmä, tällä voisi pyöriä hyvinkin vikkelästi..
Linuxissa mulla tökki (kaikenlaisen tunkkaamisen ohella) hillittömän pitkä boottiaika. Liekö joku distro siinäkin parantanut, mutta mopoläppäri + SSD + win7 oli sitten kuitenkin se nopsempi arkielämässä. Jos muisti on kapoisa, toki linux on parempi. Mutta SSD korjasi kaikki Win7 probleemit.
Viimeksi muokannut So Hard, 06.11.2014 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2449
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja KKK »

James Potkukelkka kirjoitti:Mikähän noi käyttikset on niin turvottanut?
Koska M$

Kai tähän voisi soveltaa teoriaa sotilaallisesta tyhjiöstä muodossa "käyttämättömällä RAM-muistilla on taipumus täyttyä (kaiken maailman paskakikkareilla)

Hardis - koetas tätä lumumbaa. Buuttaa noin minuutissa ja ensivaikutelma on todella hyvä. Toki lähtökohtaisesti jos vaan haluaa käyttää eikä tunkata, niin sitten winu lienee parempi vaihtoehto. Vaikka aika helpoksi tässäkin on ohjelmien latailut ym tehty.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Mikähän noi käyttikset on niin turvottanut?
Koska M$

.
No toki wintel salaliitto. Mutta mitä ihmettä se monta gigaa vaativa koodi on niinQ käytännössä, kun Win 7 yhdintoiminnat on edelleen kuitenkin loppukäyttäjän näkökulmasta samat kuin 98:ssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Mulle tulee teidän jutuista mieleeni lukioni fysiikanopettajatar. Hän oli todellinen persoona, Yrsa Öistämö - oikea rautarouva. Yksi inhokkinsa oli juuri mainittu keskipakoisvoima, jota hän kielsi tunneillansa käytettävän. "Voimalla on aina vastavoima!" ...ja mitä näitä nyt olikaan.
Maailma on erilainen fyysikon silmin. Omalla kohdalla mä huolestuin opiskelun aiheuttamista aivovaurioista, kun statiikan luennolla hihittelin itsekseni virtuaalisen työn periaatteelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Kovalevy jumahtaa vasta keskipakoisvoiman kohdalla.
Tätä ongelmaa mä en ole käsittänyt. Väänäpäs nyt rautalangasta.
Tieteellisessä mielessä sitä ei ole olemassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Kovalevy jumahtaa vasta keskipakoisvoiman kohdalla.
Tätä ongelmaa mä en ole käsittänyt. Väänäpäs nyt rautalangasta.
Tieteellisessä mielessä sitä ei ole olemassa.
okei, mutta mikä on oikea termi kuvaamaan voimaa, joka kiristää langan, kun pyörittää siinä kiinni olevaa kiveä ympyräliikkeessä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Mä en ole kyllä kuullut mitään virallista termiä. Muistelen, et oli vaan keskihakuisvoiman vastavoima.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Ei kun sitä ei ole. Daven tapauksessa kiveen vaikuttaa tangentin suuntainen voima ja siihen suorassa kulmassa oleva keskihakuvoima. Kohta tullee Vagiksen asiantunteva essee, siihen asti voi lukea Wikipediaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskipakoisvoima
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskihakuvoima
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18748
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Niba »

Voiko painoa pyörittää valonnopeudella? Meneekö kulmanopeus jo yli ylittämättömän? Meni varmaan väärin, fysiikka ja kemia..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sain nyt palikkani järjestykseen tuon keskipakois/hakuisvoiman takia. Eli Vagiksen ei tarvitse mun takia vaivautua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:okei, mutta mikä on oikea termi kuvaamaan voimaa, joka kiristää langan, kun pyörittää siinä kiinni olevaa kiveä ympyräliikkeessä?
Hank. koht. mä puhun mieluummin kiihtyvyyksistä, mutta kyllä sä voit käyttää keskihakuvoimaa, joka sulla tuolla aikaisemminkin vilahti. Varsinaisesti langan kiristyminen johtuu liikkeen jatkuvuudesta.

Sanana keskipakovoiman ongelma on, että se osoittaa voiman vaikuttavan väärään suuntaan ja sanaa käyttävät ihmiset saattavat sen helposti myös kuvitella sinne väärään suuntaan kiskovan. Se on siis harhaanjohtava ja epätarkka termi ja tieteellisessä ilmaisussa yleensä pyritään tarkkuuteen ja yksiselitteisyyteen väärinymmärrysten välttämiseksi.

EDIT: Laitetaan nyt tämä tekele kuitenkin näytille, vaikka urpiainen noi oleelliset wikilinkit laittoikin, jotka asiaa ihan hyvin selittää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Itsehän puhun lyheasti humalan voimakkuudesta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25563
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:^ Itsehän puhun lyheasti humalan voimakkuudesta.
Pyöritätkö kiveä langassa sitä kovempaa, mitä voimakkaammassa humalassa olet?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23462
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pyörin itse massakeskipisteeni ympäri.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9396
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Daven tapauksessa kiveen vaikuttaa tangentin suuntainen voima ja siihen suorassa kulmassa oleva keskihakuvoima.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, kivi pyrkii jatkamaan liikettään suoraviivaisesti tangentin suuntaan alkunopeudellaan v ja ainoa siihen vaikuttava voima on tuo keskihakuvoima, joka pakottaa sen ympyräradalle. Tämä luonnollisesti sillä oletuksella, että kiveä pyöritetään tyhjiössä :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16629
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Talvitorstai

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Daven tapauksessa kiveen vaikuttaa tangentin suuntainen voima ja siihen suorassa kulmassa oleva keskihakuvoima.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, kivi pyrkii jatkamaan liikettään suoraviivaisesti tangentin suuntaan alkunopeudellaan v ja ainoa siihen vaikuttava voima on tuo keskihakuvoima, joka pakottaa sen ympyräradalle. Tämä luonnollisesti sillä oletuksella, että kiveä pyöritetään tyhjiössä :D
Daven kivessä on pieni suihkumoottori!

Siis vähähn tähän tyyliin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin